שחקנית חדשה במתיחות מול איראן: ספקית הנפט המרכזית של ישראל

ככל שהיחסים בין ישראל לאזרבייג'ן מתהדקים, אלו שבין טהרן לבאקו הופכים לעוינים יותר • בתרחיש אפשרי של עימות רב־חזיתי מול ישראל, מסוג זה שאיראן שואפת אליו, התלות הישראלית בנפט אזרי עלולה להפוך את הצינור המרכזי באקו־טביליסי־ג'ייהאן ליעד של משטר האייתוללות

שדה נפט באזרבייג'ן / צילום: Reuters, David Mdzinarishvili
שדה נפט באזרבייג'ן / צילום: Reuters, David Mdzinarishvili

במסגרת ה"מערכה בין המלחמות", ישראל חוותה לאחרונה שיגור רקטות משלוש מקורות (רצועת עזה, לבנון וסוריה) כמעין קדימון לתרחיש של "איחוד זירות", בו הציר השיעי בניצוחה של איראן יפתח בעימות משולב מול ישראל.

אך המתיחות והאיבה בין ירושלים לטהרן אינה מסתכמת רק במלחמת הפרוקסי במזרח התיכון, אלא מתרחבת גם לדרום הקווקז - שם שוכנת ידידתה הקרובה של ישראל וספקית הנפט המרכזית שלה, אזרבייג'ן.

הפוליטיקאי הבכיר באיראן שמשלם את מחיר המשבר הכלכלי
הסקרים צופים מהפך בטורקיה, ואפילו כלכלת בחירות לא עוזרת לייצב את ארדואן בשלטון

ראיה להתחממות בין שתי המדינות התקבלה לאחרונה; עת למורת רוחם של בכירי משטר האייתוללות, אזרבייג'ן חנכה שגרירות בתל אביב ושר החוץ אלי כהן ביקר בבאקו הבירה. לפי נתוני באקו, בין החודשים ינואר־יולי אשתקד, אזרבייג'ן ייצאה 16.4 מיליון טונות נפט בשווי 12.3 מיליארד דולר, כאשר ישראל הגיעה למקום השני בהיקף היבוא עם 1.4 מיליון טונות בשווי כמיליארד דולר.

בחודש שעבר, ההתייחסות האיראנית לאזרבייג'ן הייתה חריפה באותה מידה שהיא כלפי ישראל. "באמצעות התקרבות למדינות האסלאמיות, הישות הציונית מבקשת לגרום לפילוגים באומה האסלאמית - במטרה להגשים את יעדי ההתפשטות שלה", מסר דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, לאחר חניכת השגרירות האזרבייג'נית בישראל. על דבריו של שר החוץ כהן כי פתיחת השגרירות מהווה "חזית אחידה מול איראן", הוסיף כנעני: "האם השתיקה המתמשכת מהווה אישור שאזרבייג'ן מסכימה עם דבריו של שותפתה האסטרטגית?". מי שהשיב לו הוא בכיר במשרד החוץ אזרבייג'ני, אייהאן חאג'יזאדה: "הבהרנו את עמדתנו בנוגע להאשמות נגד אזרבייג'ן. השאלה המרכזית היא מדוע הצד האיראני דבק בסטייה השיטתית שלו מהכלל ומהרציונליות בנושאי ממשל?".

נשק מתוצרת כחול לבן

האזרים, בדומה לפרסים, הם שיעים ואף מהווים את המיעוט הגדול ביותר באיראן (כ־17 מיליון אזרחים מתוך כ־88 מיליון). אולם, בניגוד לאיראן, רפובליקת אזרבייג'ן היא מדינה חילונית שנמצאת בשכנות עוינת עם החברה הקרובה של משטר האייתוללות, ארמניה. החיבור של כלל המשתנים הללו עם מערכת היחסים הדיפלומטית שנמשכת 31 שנה בין באקו לבין ירושלים - יוצרת אינטריגות במרחב.

המתיחות הובילה לתקרית חמורה בינואר, שבה אזרח איראני חמוש בקלצ'ניקוב פרץ לשגרירות אזרבייג'ן בטהרן, רצח את הקב"ט ופצע שניים נוספים. "היו לו מניעים אישיים", ניסה לתרץ שר החוץ האיראני אמיר עבדולהיאן בלא הצלחה. בבאקו זעמו והאשימו במישרין את "הקמפיין האנטי־אזרבייג'ני" שמנהלת איראן כגורם לאותו אירוע. אותו קמפיין בא לידי ביטוי בניסיונות חוזרים ונשנים, ללא הצלחה יתרה, של טהרן לנצל שיעים דתיים אזרים במטרה להפעיל מיליציות פרו־איראניות מקומיות. בחודש שעבר, למשל, אזרבייג'ן עצרה שישה חשודים שניהלו קשרים עם השירותים החשאיים של איראן, בשאיפה להוביל להפיכה במדינה. נזכיר, כי בספטמבר 2021 נעצר בקפריסין אזרח אזרבייג'ני שאיראן שלחה במטרה לפגוע בישראלים.

התקריות הללו הן שיאים חדשים למתיחות שהלכה וגברה מאז מלחמת קרבאך השנייה ב־2020 בין ארמניה לאזרבייג'ן, שבסיומה ארמניה הובסה ואיבדה שטחים נרחבים. סוכנות "קליבר" האזרבייג'נית חשפה כי במהלכה, לוחמים איראנים חצו את נהר אראס - הגבול הטבעי בין איראן לבין אזרבייג'ן - ולמעשה גרמו לבלימת ההתקדמות של כוחותיה של באקו. חלק משמעותי מההצלחה הצבאית של אזרבייג'ן התקבל מיעילות האמצעים הצבאיים הרבים מתוצרת ישראל, בהם החימוש המשוטט הארופ, רכבי קרקל, טילי נ"ט ספייק, וכן כלי טיס נוספים לאיסוף מודיעין. מול כל האמצעים הללו, לארמניה לא היה מענה.

"לכל צד בעימות בין ישראל לבין איראן יש את הדרך שלו לנסות ליצור לחצים אצל הצד השני ולאיים בעצימות נמוכה. אחת הדרכים היא שאיראן תנסה לחמם גזרות", אומר לגלובס ד"ר אלדד בן אהרון, חוקר במכון לחקר השלום בפרנקפורט ומומחה ליחסי ישראל־אזרבייג'ן. "מנגד, הדרך של ישראל להלחיץ על איראן הוא באמצעות הגברת הנוכחות וההשפעה בדרום הקווקז".

הקמפיין האנטי־אזרבייג'ני

אזרבייג'ן וארמניה מעולם לא התכחשו לעצם הזכות להגדרה עצמית האחת של השנייה, אך העימות המתמשך מאז 1991 נסוב על סוגיות טריטוריאליות. מאז סיום מלחמת נגורנו־קרבאך השנייה ב־2020, נוצר מצב של מובלעת ארמנית בתוך שטח אזרבייג'ן. אם חפצה נפשו של ארמני לעבור בין המובלעת לבין ארמניה, הוא נדרש לעבור במסדרון לאצ'ין שנמצא בשליטה מלאה של באקו, שמצידה החליטה בשבוע שעבר להקים מחסום בדרך זו. צעד שארמניה הגדירה בתור הפרת הפסקת האש שנחתמה. מי שאמונים על יישום השקט זהו כוח שמירת השלום הרוסי אשר ככל שנמשכת לחימתם באוקראינה - הולך ומאבד מעוצמתו. ביום ראשון נפגשו בוושינגטון שרי החוץ של אזרבייג'ן וארמניה במטרה לקדם נרמול ביחסים ביניהן, מה שנראה בשלב זה בתור מטרה רחוקה.

על כל האירועים הללו משקיפים מהצד האיראנים, שמאשימים את האזרים בכך שהם מאפשרים למוסד לפעול משטחם. בעבר, משטר האייתוללות ניסה להציג את עצמו כגורם מפשר בדרום הקווקז, שהרי אזרבייג'ן וארמניה שוכנות בגבול הצפון־מערבי של המדינה. עם זאת, מאז המלחמה, הרטוריקה של טהרן הלכה והפכה לרדיקלית יותר במסגרת "הקמפיין האנטי־אזרבייג'ני".

סימון צנרת הנפט כמטרה

מאז תחילתו של משבר האנרגיה שנגזר מהפלישה של רוסיה לאוקראינה, אזרבייג'ן הפכה למקור יבוא משמעותי לא רק לישראל, אלא גם לאירופה. לפי הנתונים הרשמיים של באקו, היקף ההכנסות מיצוא נפט וגז טבעי בחודשים ינואר־נובמבר אשתקד הסתכמו ב־33.6 מיליארד דולר, פי 2.2 מאשר בתקופה המקבילה ב־2021. מדובר ב־92.6% מתוך כלל ההכנסות של אזרבייג'ן, מה שמעיד על התלות הרבה שלה בדלקי מאובנים. אדרבה, אם בוחנים את צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן, שדרכו מובל גם הנפט לישראל, ניתן ללמוד כי בין החודשים ינואר־מרץ הובלו בו יותר מ־7 מיליון טונות נפט גולמי, 85.9% מתוכם מאזרבייג'ן - כאשר היתר הגיעו מקזחסטן וטורקמניסטן.

את צנרת הנפט הקיימת השכילו לאחרונה בבאקו לנצל כדי להפוך ל"האב" הובלת נפט מאסיה. ההכנסות מהנפט והגז הטבעי מאפשרות לאזרבייג'ן לעמוד בהוצאות הביטחון שלה. תקציב הביטחון של המדינה לשנת 2023 עומד על 3.1 מיליארד דולר, עלייה משמעותית מ־2.6 מיליארד דולר ב־2022 - כאשר 30% ממנו לטובת רכישת נשק. סעיף שבוודאי ישראל לוטשת אליו עיניים.

מצב שבו האיומים האיראניים יתחברו למעשים צבאיים נגד אזרבייג'ן עלול לשים את צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן בתור מטרה מרכזית לפגיעה, בשל השפעתו על ישראל. מעבר לכך, פגיעה ביצוא האנרגיה של אזרבייג'ן עלולה להוות מכה כלכלית אנושה עבורה. "קשה לצפות דברים באופן עתידי", מסכם ד"ר בן אהרון, "אבל תרחיש של איחוד זירות שבו כל צד מנסה לפגוע בצד השני בדרך עקיפה ככל הניתן אינו מופרך. אזרבייג'ן היא אנטיתזה שיעית של איראן, וכאן גם נכנס רכיב הזהות בקונפליקט - מעבר לסוגיות אסטרטגיות. איראן מכחישת שואה ואזרבייג'ן מייחסת חשיבות רבה לשואה. כלומר, עוד לפני המתיחות הצבאית - יש בין אזרבייג'ן לבין איראן פערים גדולים - שעשויים גם להגיע לכדי עימות צבאי".