הפוליטיקאי הבכיר באיראן שמשלם את מחיר המשבר הכלכלי

האינפלציה באיראן נסקה ל-63.9%, ושר התעשייה משלם • חברי הפרלמנט האיראני האשימו את השר "הוא אשם בהתייקרויות מחירי המכוניות ובעליות מחירי הייצור בתעשייה", והדיחו אותו מהתפקיד

שר התעשייה האיראני, רזא פאטמי אמין / צילום: Associated Press, Vahid Salemi
שר התעשייה האיראני, רזא פאטמי אמין / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

בצל המשבר הכלכלי המתמשך שפוקד את איראן, הפרלמנט האיראני החליט אתמול (א') להדיח את שר התעשייה, המכרות והמסחר, רזא פאטמי אמין, ברוב גדול: 162 בעד מול 102 נגד.

פאטמי אמין, למעשה, הוצב על "מזבח" הביקורת בנוגע לעליות המחירים באיראן. מאז 2015, שנת החתימה על הסכם הגרעין, משטר האייתוללות סובל משחיקת הריאל שצנח מ-32 אלף לדולר ל-545 אלף לדולר כיום. בד בבד, קצב האינפלציה השנתי באיראן עמד בפברואר על 53.4% (מקום שביעי בעולם, מבין המדינות בעלות נתונים מעודכנים) ואינפלציית המזון על 71.5%.

שחקנית חדשה במתיחות מול איראן: ספקית הנפט המרכזית של ישראל 
הסקרים צופים מהפך בטורקיה, ואפילו כלכלת בחירות לא עוזרת לייצב את ארדואן בשלטון 

שיעורי האינפלציה הללו אינם זרים לאיראן, שהרי הקצב השנתי לא ירד מ-40% בארבע השנים האחרונות, וכן הוא עומד על ספרות כפולות כבר חמישה עשורים. את השנה האיראנית הנוכחית (החל ממרץ 2023 ועד מרץ 2024), הגדיר המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בתור "שנת השליטה באינפלציה), אבל הצהרות לחוד ומעשים לחוד: בחמשת השבועות הראשונים של השנה האיראנית, האינפלציה כבר נסקה ל-63.9%.

"הוא אשם בהתייקרויות מחירי המכוניות ובעליות מחירי הייצור בתעשייה", האשימו חברי הפרלמנט את פאטמי אמין, ששרד הצבעת הדחה לפני כחצי שנה. הוא, מצידו, ניסה להתגונן: "תעשיית הרכב חשופה יותר להשפעות הסנקציות". ב-2022, תעשיית הרכב האיראנית צמחה ב-19%, וייצרה כמיליון רכבים - מה שהציב אותה במקום השישי בעולם במונחי קצב צמיחת תעשיית הרכב. מי שתמך אתמול בשר בפרלמנט היה הנשיא אברהים ראיסי, שאף הוא סיפק בשנתיים האחרונות הבטחות חסרות תכלית אודות השתלטות על האינפלציה: "הנקודה היא שהיציבות במשרד חשובה".

איראן מכרה לרוסיה 45 אלף רכבים, שלא נבחנו בתנאי חורף

פאטמי אמין משלם על התבטאות משמעותית של חמינאי בשנה שעברה, שביקר את עליות המחירים ואת האיכות הנמוכה של התוצרת המקומית - כולל המכוניות. אותה איכות לא מנעה מרוסיה ומבלארוס לרכוש בחודשיים האחרונים את כל 45 אלף רכבים של החברה האיראנית "סייפה" ( SAIPA ) בשווי כ-450 מיליון דולר, בתור גיבוי לעזיבת המותגים האירופיים והיפנים.

העסקה עלולה להתגלות בשנה הקרובה כפארסה משום שסייפה מעולם לא נבחנה בתנאי חורף, כפי שיש ברוסיה. אדרבה, אף שמדובר במכונית זולה יחסית, מצפה לה ברוסיה מאבק מול מכוניות סיניות שאף הן לא יקרות, וכן חברת אבטובאז המקומית - יצרנית רכבי לאדה. ובכל זאת, עיתוי פיטוריו של השר האיראני תמוה מסיבה נוספת. במסגרת שיפור מעמדה האזורי של איראן, רק בשבוע שעבר היא חידשה את יצוא הסחורות לערב הסעודית, שבועות ספורים לאחר נרמול היחסים בין המדינות.

ההאשמה: פאטמי אמין העניק 75 כלי רכב סינים לחברי פרלמנט

הסבר אפשרי וסביר בהחלט להדחתו של פאטמי אמין ברוב גדול היא חשיפה מיום רביעי האחרון של אחמד עלירזא בייגי, חבר פרלמנט מטבריז, כי משרד התעשייה האיראני העניק לפני ניסיון ההדחה הקודם של השר עשרות רכבי SUV לחברי פרלמנט - כדי שיתנגדו להדחתו. "זו מסורת בפרלמנט", האשים עלירזא בייגי שהוסיף כי "יש כמה אנשים שזוכים לפריבלגיות ופוגעים בסמכות הפיקוח של הפרלמנט".

לטענתו, פאטמי אמין העניק 75 רכבי SUV בעלי שבעה מושבים מתוצרת סין, לחברי פרלמנט כמתנה. "כמובן שאין לי מסמכים כרגע, אבל הנושא תחת חקירה", ציין עלירזא בייגי. בה בעת, חבר פרלמנט אחר, אחמד רסולינג'אד, סיפר כי עד לערב לפני הצבעת ההדחה הקודמת בדצמבר שכשלה, יותר מ-60% מחברי הפרלמנט תמכו בהדחת השר. אולם, בסופו של דבר רק 85 תמכו ו-185 התנגדו, מה שהפיל את ניסיון ההדחה הקודם. הוועדה האיראנית לפיקוח על תלונות הציבור נגד שלושת הרשויות, המחוקקת, המבצעת והשופטת, שבראשה עומד יו"ר הפרלמנט מוחמד באכר קאליבף, דווקא מכחישה את הטענות הללו לשחיתות.

עתה, אם ממשלת ראיסי תמשיך להיכשל בשיקום הכלכלה האיראנית, רזא פאטמי אמין עשוי להפוך לשר הראשון מבין רבים שיודחו, שהרי הפרלמנט ביקר את התפקוד של שר התעשייה, שר האוצר אחסאן חאנדוזי ושר העבודה חוג'ט עבדולמלכי כבר באוגוסט 2021. בהתחשב בהערכות הפרשנים בעולם כי איראן עומדת בפתח היפר-אינפלציה, לראיסי ולשריו אין סיבות רבות לאופטימיות.