גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מגיעים למבול התייקרויות? מרחיבים את המנגנון הכלכלי הכושל במדינה

גל ההתייקרויות של מוצרי החלב הוא תוצר של מדיניות פיקוח המחירים ● אבל העובדה שהשיטה הזו הביאה לפערי יוקר מחיה של עשרות אחוזים מול מדינות אחרות, לא מנעה מהממשלה לייבא אותה לשוק הדיור בתוכניות "מחיר מטרה" או לאיים להרחיב אותה למוצרים אחרים

מרחיבים את המנגנון הכלכלי הכושל במדינה / איור: גיל ג'יבלי
מרחיבים את המנגנון הכלכלי הכושל במדינה / איור: גיל ג'יבלי

בקרוב יגיע חג שבועות, והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תוציא הודעה חגיגית שתזכיר לנו, כמדי שנה, כמה אנחנו צריכים להתגאות בפרה הישראלית. אשתקד דווח כי היא מספקת 11.6 אלף ליטר חלב בממוצע בשנה, 0.7% יותר מהשנה שלפניה ו"התנובה הגבוהה בעולם". הפרות של דרום קוריאה, מדינה שהצליחה להקים תעשיות מפוארות של רכב וסמארטפונים, נמצאות במקום שני בפער גדול - 10.1 אלף ליטר בשנה. בניו זילנד ובאירלנד רועות הפרות העצלניות ביותר - 4.2 אלף ו־5.3 אלף ליטר בשנה, בהתאמה. 

גל אדיר של עליות מחירים שוטף את המשק, ואין מי שיעצור אותו | ניתוח
מי שהשקיע אצלו הפך למיליונר: הכירו את קן גריפין - האיש ששבר השנה כל שיא אפשרי 
כך התרסק שוק הקנאביס הישראלי, שהבטיח הכנסות של מיליארדים | ניתוח

גאווה כחול לבן? בשבוע שבו מחיר החלב המפוקח זינק ביותר מ־9% (או "רק 9%" לדברי שר האוצר), ושבו פורסם הדוח השנתי של מבקר המדינה שהקדיש פרק מיוחד לעיוותים בשוק החלב המקומי, מדובר בעוד דוגמה כואבת לפער בין תדמית למציאות. מציאות שבה הפרות שלנו הן כנראה המותשות בעולם (המבקר: "כ־20% מהרפתות בישראל נמצאות במצב חמור מאוד מבחינת רווחת בעלי חיים, אך הפיקוח חסר, ולא הותקנו תקנות פרטניות החיוניות למניעת צער בעלי חיים"), והאזרחים שלנו מופסדים ("הפער בין מחיר ליטר חלב לצרכן בישראל, הנאמד ב־6.2 שקל לליטר, למחיר הממוצע במדינות האיחוד האירופי, הנאמד ב־3.5 שקל, עומד על 77%" - וזה עוד טרם ההתייקרות האחרונה).

"נראה מה לא עובד בשוק אחד, ונרחיב לאחר"

האבסורד המתסכל הוא שאנחנו בכל זאת חיים בעיקר בעולם של תדמיות. ההוכחה הטובה ביותר היא העובדה ששם הקוד "מחיר מטרה" - המנגנון המפוקפק שקובע את מחיר החלב המפוקח והיקר שלנו, אומץ על־ידי הממשלה לגזרות אחרות. כאילו מישהו שם למעלה אמר "נראה מה לא עובד בשוק אחד, ונרחיב אותו לשווקים אחרים - פשוט כי זה נשמע קליט". למה לפקח בחוסר הצלחה רק על שוק החלב, אם אפשר להביא את "מחיר מטרה" גם לענף הבנייה - בחלוקת דירות בפיקוח והנחה. בדומה לשוק החלב, המדינה קובעת בכמה ימכרו הדירות (הנחה של 20% על מחיר השוק), והסובסידיה ניתנת לקבלנים דרך הקרקע.

כמה ציפיות היו מאותו מנגנון נהדר של פיקוח? ביולי 2014, כשאושר מודל מחיר מטרה במועצת מקרקעי ישראל, בישר יו"ר המועצה ושר השיכון דאז אורי אריאל כי "מדובר בצעד המשמעותי והדרמטי ביותר בשנים האחרונות, שהשפעתו הצפויה על שוק הדיור - מחירי דירות יד ראשונה ויד שנייה - תהיה ניכרת".

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל, אמר באותו דיון כי "מחירי הדירות בארץ גבוהים בכ־20%־25% ממה שצריך להיות, והתוכנית תוכל להוריד אותם בחזרה". ומה קרה? אחרי אותה החלטה "משמעותית ודרמטית", מחירי הדירות ירדו לפי הלמ"ס במשך חודשיים ברציפות, בשיעור של 0.8%. אלא שמאז הם טסו בעוד 65%. זה כמובן לא מפריע להמשיך ולהגריל דירות מפוקחות ללא הרף במודל "מחיר מטרה" (ביום ראשון תיסגר הרשמה להגרלה של עוד 7,037 דירות כאלו).

פיקוח על הקולה? השר ברקת לא המציא כלום

ברשתות החברתיות התנפלו השבוע על שר הכלכלה ניר ברקת, שהודיע לקוקה־קולה על "כוונה להכניס את מוצריה לפיקוח". אבל ברקת לא המציא דבר. לפני שנה היו אלה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ושר האוצר אביגדור ליברמן, שהציבו ליצרני ויבואני המזון אולטימטום לפיו אם לא יעצרו את ההתייקרויות, הממשלה תבחן פיקוח מחירים על מוצריהם.

למרבה הצער, הציבור (בהכללה כמובן) והפוליטיקאים בעקבותיהם לא טורחים להתעמק בהשלכות של פיקוח המחירים המפתה כל־כך. השלכות בעייתיות שנגזרות מהמהלך: העמסת רגולציה (מישהו חייב לבדוק את טיב המוצר המפוקח ואת שולי הרווח); הפחתת התחרות (העלויות נקבעות בדרך־כלל לפי החברות הגדולות); חוסר תמרוץ להתייעלות (המנגנון קובע מחיר כנגזרת של העלויות); חשש ממחסור בשל תמחור בעייתי (לחמאה זה כבר קרה, כשחלק מהחברות פשוט החליטו להפסיק לייצר); העלאת מחירי מוצרים שלא בפיקוח (תנובה, שטראוס וטרה השבוע וגם מחירי הדירות לשוק החופשי מוכיחים זאת מצוין) ועוד. אבל כשלפתוח שווקים לתחרות אמיתית או לעודד יבוא זה מורכב ובעיקר מהלך ארוך־טווח, הרבה יותר מפתה להכריז על פיקוח מחירים מיידי. ובעצם למה להסתבך? אם כבר פופוליזם, אז למה לא להעביר חוק משמעותי ודרמטי, שיאסור על החברות להעלות מחירי מזון? פשוט וקל.

כוכבי השבוע

מצוין: חנן מור עבר את שלב ההפנמה 

תנאי סף להבראת חולה, ודאי אם הוא על ערש דווי, הוא הכרה במצבו הקשה ורצון עז ואמיתי לעשות הכול כדי להחלים. זה לא מבטיח שהבריאות תחזור לאיתנה, אבל ללא אלה אפשר להיות בטוחים שהסוף קרוב.

השבוע, כשיזם הנדל"ן חנן מור קרא לעזרתו את דודו זבידה, מנכ"ל חברת מבנה הפורש והמוערך, ובמקביל מכר כמה חנויות בראשון לציון ב־58 מיליון שקל, המשקיעים סוף־סוף ראו שהוא מפנים את המצב. ולא פחות חשוב - שהוא מוכן לעבוד קשה כדי לעמוד מחדש על הרגליים, כולל ויתור על הרבה אגו שנצבר בדרך ומימוש של נכסים, ולא רק משאים־ומתנים ארוכים שלא הולידו עד כה דבר.

האם זה יספיק? קשה לדעת. החובות של מור עומדים על 3.3 מיליארד שקל, והריבית בשמיים. אבל לפחות את תנאי הסף ליציאה מהבור הוא עבר. למניה זה הספיק כדי לקפוץ ב־30% בתוך יומיים בלבד.

בלתי מספיק: תמצית המחדל הגדול של ישראל 

האוטובוסים מאחרים וצפופים, הנסיעה פקוקה ואיטית, המחסור בנהגים עצום, התחנות לוהטות ולא מוצלות - ובכל זאת הישראלים מעדיפים במפתיע להמשיך לנסוע ברכב פרטי. מה עושים? לדברי יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן, שפתח השבוע דיון בנוגע לאכיפת נתיבי התחבורה הציבורית, "מה שיעזור הן רכבות. עם כל הרצון לעודד תחבורה ציבורית, אנחנו לא רואים שהרבה אנשים נוסעים באוטובוסים".

והנה לנו תמצית מחדל התחבורה הציבורית - כנראה המחדל הכי גדול של מדינת ישראל ב־75 שנותיה. כי למי אכפת מהאוטובוסים, אם מתישהו יהיו פה רכבות, רכבלים, שאטלים ימיים ואפילו רכבות קליע מסעירות דמיון. רק שבפועל, כדאי שחברי הכנסת יבינו שאוטובוסים הם הפתרון הכי יעיל בסביבה, והם יישארו כאלה גם בעתיד הנראה לעין. כן, גם לתחנות הרכבת העתידיות רובנו נגיע באוטובוסים - ורצוי שהם יסעו בנת"צ פנוי. ולא יזיק שגם נבחרי הציבור יסעו בהם לפעמים.

עוד כתבות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דיווח: הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק לישראל אם יתקיים מבצע "גדול" ברפיח

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר