תנובה לא לבד: שטראוס וטרה הודיעו על העלאות מחירים

אחרי תנובה מגיעות טרה ושטראוס: שתי החברות יעלו את מחירי מוצרי המחלבה בתחילת מאי • טרה תעלה מחירים בטווח של 5.4%-9.4%, בעוד בשטראוס טוענים למהלך מידתי שמכסה רק חלק קטן מההתייקרויות שספגה • מחלבות גד תעלה מחירים בשיעור ממוצע של 5%

חלב של טרה / צילום: גלובס
חלב של טרה / צילום: גלובס

מספר שעות אחרי ההודעה של תנובה, הודיעו גם טרה ושטראוס על התייקרות. שטראוס הודיעה על התייקרות מוצרי המחלבה בשיעור ממוצע של 2.33% בעקבות החלטת הממשלה לעדכן את תעריפי מוצרי החלב שבפיקוח החל מ-10 במאי. בתוך כך, גם מחלבות גד הודיעה כי תעלה מחירים בשיעור ממוצע של 5%. גם העלאה זו תיכנס לתוקף בימים הקרובים.

המוצרים שמחירם לקמעונאי יתעדכן במחירון החדש כוללים את המוצרים המפוקחים ומוצרים משיקים ונוספים. בין היתר מדובר על חלב יטבתה לסוגיו, גבינות סקי, יוגורטים, קוטג', שמנת חמוצה, שמנת להקצפה ומשקאות פרו. 

יוקר המחיה: גל נוסף של עליות מחירים בדרך | ניתוח
בפעם השנייה בתוך חצי שנה: תנובה מעלה את מחירי מוצרי החלב
דוח מבקר המדינה: להעביר את משק החלב לשוק חופשי
מחיר החלב מזנק הבוקר. מה עומד מאחורי ההעלאות?

המוצרים שמחירם התעדכן מהווים כ-30% מסך מוצרי המחלבות, והחלב הגולמי בהם מהווה חומר גלם מרכזי, זאת תוך שהחברה לוקחת בחשבון עיקרון של מידתיות.

כאמור, שיעור העלייה הממוצע הכולל של מוצרי מחלבות שטראוס יעמוד על כ 2.33%. החברה מבקשת לציין כי עליית המחיר שהיא מבצעת כעת מכסה רק חלק קטן מסך ההתייקרויות שהחברה סופגת, לרבות בגין עליית מחיר החלב הגולמי.

טרה הודיעה על העלאה של 8.3% עבור המוצרים המפוקחים, ועבור המוצרים הלא מפוקחים העלאה בטווח של 5.4%-9.4%. המחירון החדש של המוצרים המפוקחים לקמעונאים ייכנס לתוקף ב-4 במאי, ומחיר המוצרים הלא מפוקחים יעלה ב-8 במאי.

גם חברת דיפלומט הודיעה לרשתות השיווק על העלאת מחירים בשיעור של עד 25%, פחות משנה לאחר שעמדה במוקד סערת העלאות המחירים ודחתה את ההתייקרויות. בין המוצרים שיתייקרו החל מחודש יוני נכללים מותגי היינץ, פרינגלס, מילקה, אוראו וריין דיז'ון. מדיפלומט נמסר כי "רבים מהספקים שלנו העלו לנו מחירים כבר במהלך 2022, ואנחנו ספגנו אותם נכון להיום. אנו ממשיכים לעשות מאמץ להשאיר מוצרים ללא שינוי מחיר וכך נשתדל גם בעתיד". 

ברקת לרשות התחרות: חשש לתיאום מחירים 

בתגובה להעלאת המחירים, שר הכלכלה ניר ברקת הנחה את ראש רשות התחרות לבדוק אם יש מקום לפתוח בחקירה לתאום מחירים בין יצרניות המזון. במקביל, ברקת הנחה את מנכ"ל משרדו להכין הצעת חוק לפירוק המונופולים בתחום המזון.

מהשר ברקת נמסר: "הגיע הזמן לטפל במונופולים של יצרני המזון הגדולים ולהגן על הציבור מהשתוללות המחירים שלהם. תנובה יושבת על המקרר שלנו בחלב, בעוף, בבשר ובירקות הקפואים. החברה המרכזית שולטת בתחום המשקאות הקלים וגם במוצרי החלב, ושטראוס שולטת על מקטעי ייצור רבים. הגיע הזמן לטפל בחוסר התחרות.

"שוחחתי עם ראש רשות התחרות וביקשתי שתבדוק אם יש מקום לפתוח בחקירה לתיאום מחירים. במקביל, הנחיתי את הדרג המקצועי במשרד הכלכלה להציג לי בהקדם הצעת חוק ממשלתית שתשים סוף לשליטה של המונופולים במקטעי ייצור רבים מדי. לא נאפשר למונופולים ולקרטלים להמשיך לעשוק את אזרחי ישראל".