גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחום המיקרוביום לוהט, וביומיקה גייסה 20 מיליון דולר

אוביד של ג'רמי לוין משתפת פעולה עם החברה החדשה של סם ווקסל מאימקלון ● וגם: חברת ביומיקה מקבוצת אבוג'ן הודיעה על גיוס של 20 מיליון דולר ● מדור חדש 

ג'רמי לוין / צילום: קונסטנטין גרוסמן
ג'רמי לוין / צילום: קונסטנטין גרוסמן

במקביל לאישור תרופת המיקרוביום הראשונה בעולם, על ידי חברת Seres Therapeutics, הודיעה חברת ביומיקה מקבוצת אבוג'ן, הפועלת גם היא בשוק זה, על גיוס של 20 מיליון דולר, לפי שווי של 50 מיליון אחרי הכסף. היום הודיעה גם חברת מג'נטה מדיקל על גיוס של 55 מיליון דולר, כך שנראה כי כסף ממשיך לזרום לתעשיית הביומד, אפילו הישראלית, גם אם לא בקצב ובשוויים שראינו בשנתיים בין 2020 לתחילת 2022.

מראות שטרם ראינו: האם חד קרן או מרכז פיתוח בהייטק בסכנת סגירה? | ניתוח
חובבי התחדשות עירונית בצפון תל אביב: ההעדפות של הייטקיסטים נחשפות 

אבוג'ן, החברה האם של ביומיקב, נסחרת בתל אביב ובנאסד"ק לפי שווי של 83 מיליון שקל. שוויה של ביומיקה לבדה בגיוס זה כרגע עולה על שוויה של אבוג'ן, ובכל זאת המניה הגיבה מעט מאוד לידיעה.

ד"ר אלרן חבר, מנכ"ל ביומיקה, שוחח עם גלובס ואמר לגבי תהליך הגיוס: "אנחנו רואים השפעה גם של שוק המקרו וגם של הפוליטיקה. החברות שמהוות את קבוצת ההשוואה שלנו, חטפו לא מעט. אבל לשמחתנו בכל זאת השלמנו גיוס מוצלח ומשמעותי וכך גם השווי, כנראה בגלל התפתחויות חיוביות בתחום המיקוביום". את הגיוס הובילה קרן Shanghai Healthcare Capital הסינית. "זו קרן של 7 מיליארד דולר שנתמכת על ידי שנחאי פארמה, אחת מחברות התרופות הגדולות ביותר בסין, שמשקיעה בטכנולוגיות פורצות דרך וחדשניות. ביומיקה היא ההשקעה הראשונה שלהם מחוץ לסין".

מיקרוביום משמעותו תמהיל החיידקים שיש לכולנו במעי. החומר הגנטי המהווה את החיידקים הללו, נמצא בגופנו בכמות גדולה פי כמה מאשר החומר הגנטי של התאים שלנו עצמנו, ובשנים האחרונות הולכת ומתגלה ההשפעה של תמהיל המיקרוביום הייחודי של כל אדם על הבריאות שלו, אולי אפילו על האופי וההתנהגות שלו. מיקרוביום מתייחס לחיידקים במעי, בחלל הפה, על העור, בנרתיק ובמקומות נוספים.

ההתפתחות בתחום המיקרוביום אותה מזכיר חבר היא כאמור אישור השיווק למוצר הראשון של חברת Seres. מוצר זה הוא תרופה לטיפול במחלה הזיהומית C-Diff . זוהי ההתוויה הכי נגיש לרפואת המיקרוביום, משום שמלכתחילה התחום הזה צבר תאוצה כאשר הסתבר שהשתלה של צואה ממטופל בריא לחולה ב- C-Diff, יכולה לשקם את החולה ולהילחם בהצלחה בזיהום. התרופה החדשה היא גרסה נוחה והגיינתי יותר של השתלת חיידקים במעי לאותה התוויה.

ביומיקה, כמו עוד מספר חברות בעולם בתחום המיקרוביום, רוצה לקחת את התחום הלאה. היא משתמשת בטכנולוגיות חישוביות, על גבי הפלטפורמה שנוצרה באבוג'ן, כדי לאפיין אלמנטים במיקרוביום האנושי המקושרים למגוון מחלות. כאשר זוהה חסר או עודף בחיידקים מסויימים כקשורים במחלה, החברה מפתחת תרופות נגדם (או בעדם). המוצר המוביל שלה הוא תרופה שנועדה להכין את המיקרוביום בצורה האופטימלית לטיפול באימונותרפיה נגד סרטן, באופן אשר להערכתה עשוי להשפיע בצורה משמעותית על הצלחת הטיפול. המוצר נמצא בשלב I (בטיחות) של הניסויים הקליניים. בנוסף היא נמצאת לקראת ניסוי שלב I בתרופה נגד מחלות מעי דלקתיות. 

חברה נוספת בתחום בשם וודנטה, גייסה לאחרונה 106 מיליון דולר.

חבר מציין כי תחום המיקורביום הוא מאוד אינטואיטיבי לתרבות הסינית, וזו אולי אחת הסיבות לכך שקרן סינית התעניינה בהשקעה. "הם רואים אותנו בשוק הסיני", הוא אומר. "הם מאוד מתלהבים מהאפשרות להוסיף ביג דאטיה למה שהם רואים כחלק מן הרפואה המסורתית". חבר מציין כי לאור המתיחות בין ארה"ב לסין: "עשינו שיעורי בית וראינו שהם לא ברשימה השחורה האמריקאית, ואין שום בעיה. רוב משקיעי הפארמה הסיניים נחשבים לגיטימיים גם בעיני משקיעים אמריקאים".

שת"פ בין אוביד של ג'רמי לוין לחברת Graviton בפיתוח תרופות 

מייסד גרוויטון הוא לשעבר מייסד ומנכ"ל ImClone, סאם ווקסל.

חברת Ovid Therapeutics המנוהלת על ידי מנכ"ל טבע לשעבר ד"ר ג'רמי לוין, חתמה על הסכם עם חברת Graviton האמריקאית. שתי החברות ישתפו פעולה בפיתוח תרופות במסלול "חוסמי Rock2", למחלות נדירות של מערכת העצבים המרכזית.

Graviton קיבלה את המוצרים במסגרת עסקה שלה עם Beijing Tide Pharmaceutical הסינית. המוצרים מסוג חוסמי Rock2 עשויים להיות רלוונטיים במגוון מחלות, וגרוויטון מתכננת לחתום על הסכמים לפיתוח מוצרים מתחום זה גם לאלצהיימר, ALS , פרקינסון, מחלות אוטואימוניות ומחלות עיניים (תחום בו כבר חתמה על עסקה). אוביד מתמחה במחלות נדירות של המוח, ולכן רכשה את התרופה עבור מחלות מסוג זה.

אוביד תשלם תמורת הזכות לפתח ובעתיד אולי לשווק או למכור אותן הלאה, 10 מיליון דולר מיידית וסכומים נוספים בהתאם להצלחה. זכויותיה יהו תקופות בכל העולם למעט סין, הונג קונג, טיוואן ומקאו. גוויטרון תמשיך לפתח את המוצר, במימונה של אוביד, עד סוף שלב II של הניסויים. אם היא תעבור את אלה בהצלחה, אוביד תמשיך משם.

גראוויטון הוקמה על ידי ד"ר סאם ווקסל, המוכר לציבור שמחוץ לתחום הביומד בעיקר כ"איש שסיבך את מרתה סטיוארט בצרות". טיפ שנתן לכוהנת עיצוב הבית שהיה קשור בחברה שהקים, ImClone , הוביל את שניהם לכלא. אך ImClone, שנמכרה בהמשך לענקית התרופות אלי לילי, גם פיתחה את התרופה ארביטוקס, היום תרופה רבת מכר לסרטן (שחלק מן הפטנט שלה שייך למכון ויצמן, שגם זוכה להכנסות נאות לאחר שניצח בתביעת הפרת פטנט נגד החברה). כך שהמוניטין של ווקסל אמנם נפגע, אבל הוא לא איבד את התדמית שלו כמי שיודע מה הוא עושה בתחום התרופות.

לוין אמר לאתר Endpoint News כי מערכת היחסים שלו עם ווקסל היא טובה, וכי ווקסל הוא האדם היחיד בעולם שאי פעם מצא תרופה שבאמת משפיעה על מנגנון Rock2 . החברה הקודמת של ווקסל, Kadmon , קיבלה אישור FDA למוצר במסלול זה במחלת "שתל נגד מאכסן", תופעת לוואי של השתלת מח עצם, ובעקבות זאת סאנופי רכשה את החברה תמורת 1.9 מיליארד דולר, עוד סיפור חיובי לרזומה של ווקסל, שהקים עד היום כשש חברות תרופות משמעותיות. המוצר הנוכחי פועל כאמור על אותו המסלול, אך לדברי לוין, הוא יותר טוב בסדר גודל.

בעקבות העסקה לוין יצטרף לדירקטוריון של גרוויטון. קרן פונטיפקס הישראלית גם היא משקיעה בחברה.

אוביד מפתחת כאמור תרופות למחלות של מערכת העצבים המרכזית והיא פיתחה בעבר תרופה לתסמונת דמויית האוטיזם תסמונת אנגלמן, אך זו לא הצליחה בניסויים קליניים. מוצר אחר שפיתחה מוסחר לחברת טקדה, ונמצא בשלב III של הניסויים הקליניים בשתי אינדיקציות, ויש לה עוד כמה מוצרים בשלבים מוקדמים יותר של הפיתוח, אותם היא מקדמת באופן עצמאי.

לאוביד 129 מיליון דולר במזומן והיא מעסיקה 44 עובדים אחרי תהליך התייעלות.

חברת Hygieia מרחיבה את סבב B ל-22 מיליון דולר

חברת Hygeia, שפיתחה טכנולוגיה להתאמה של מינון אינסולין באופן אוטומטי עבור חולי סוכרת, הודיעה על הגדלת סבב הגיוס עליו כבר הכריזה בעבר, ל-22 מיליון דולר, עם השקעה נוספת של שני שותפים אסטרטגיים גלובליים שמצטרפים ל-Firstime.

Hygieia הוקמה בשנת 2008 ע"י ד"ר ערן בשן, בוגר תואר PhD בהנדסת חשמל באוניברסיטת מישיגן וד"ר ישראל הודיש, מומחה לאנדוקרינולוגיה. השניים הכירו במהלך לימודיהם, ופיתחו יחד את ה-d-NAV, טכנולוגיה להתאמה של מינון האינסולין לצרכי המטופל. כיום מטופלים שאינם משתמשים במשאבת אינסולין, מתאימים את רמות הסוכר לעיתים נדירות על פי התייעצות עם רופא, או שהם מחליטים על התאמה בעצמם. המטופלים הצליחו לשפר את רמת ה-AC1, מדד לרמות הסוכר בדם לאורך זמן, בטווח של 90 יום של שימוש במכשיר, וזאת מבלי שיתרחשו יותר אירועי היפוגליקמיה - ירידה מסוכנת בסוכר.

הטכנולוגיה של החברה מאושרת FDA, והחברה בחרה במודל עסקי של הקמת רשת מרכזי טיפול בסוכרת על בסיס הטכנולוגיה. בישראל, איכילוב וול וקבוצת מובמנט ביצעו פיילוט מוצלח לטכנולוגיה בשיתוף עם קופ"ח מאוחדת.

קרן קופילוב, שותפה בקרן Firstime שהצטרפה להשקעה, אומרת: "חולי סוכרת התלויים באינסולין נאלצים לקבל החלטות רפואיות 24/7. הטכנולוגיה של הייג'יה מסייעת להם, ומורידה מהם את נטל ההתמודדות. כיו"ר האגודה לסוכרת נעורים - JDRF בישראל וכאם לנערה המתמודדת עם סוכרת נעורים 12 שנה, אני מכירה היטב את נטל הטיפול ואת חשיבות הטכנולוגיה בטיפול בחולים"

המרכז הרפואי וולפסון יציע ליווי אישי מותאם לחולות סרטן באמצעות בינה מלאכותית

המרכז הרפואי וולפסון פיתח תוכנת בינה מלאכותית לליווי אישי של חולות סרטן. התוכנה פותחה בהנחיית המחלקה הגינקולוגית-אונקולוגית בראשות פרופ' טליה לוי ע"י חברת XOLTAR. התוכנה מאפשרת למטופלות לקיים באמצעות יועצים וירטואליים מפגשי וידיאו יום יומיים שבהם ידברו על מצבן הנפשי, הרגשי והפיזי ועל תופעות הלוואי לאחר הטיפול. היועצים יהיו זמינים למטופלות 24/7 ויקשרו ביניהן ובין הצוות הטיפולי במקרה הצורך.

ד"ר אורנית כהן, ראש הרשות למחקר וחדשנות במרכז הרפואי וולפסון, אמרה: "מחלת הסרטן ידועה כמחלה הפוגעת קשות במצבן הנפשי של הלוקות בה, מה שפוגע במערכת החיסונית ובשלומן של המטופלות. אנחנו מאמינים שבאמצעות חוויית ליווי ייחודית שפיתחה חברת XOLTAR, נוכל לעזור למטופלות העוברות כימותרפיה ולהפוך את הטיפול שלהן ליעיל יותר ולהפחית חלק מהמטען הרגשי שעליהן לשאת".

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?