חובבי התחדשות עירונית בצפון תל אביב: ההעדפות של הייטקיסטים נחשפות

מצב הנדל"ן בתל אביב משקף את השינוי שקורה בהייטק הישראלי • מי שהייתה עד לאחרונה "בירת הביקושים" של ישראל - הגיעה למקום השמיני בלבד במכירת הדירות החדשות • אנשי נדל"ן שעימם שוחחנו מצביעים על מגזר עובדי ההייטק כאחראי העיקרי לנפילת המכירות

מצב הנדל''ן בתל אביב משקף את השינוי שקורה בהייטק הישראלי / צילום: ברק ברינקר
מצב הנדל''ן בתל אביב משקף את השינוי שקורה בהייטק הישראלי / צילום: ברק ברינקר

אם רוצים לדעת מה ההבדל בין ההייטקיסטים של לפני שנה־שנתיים לבין אלו של היום - כדאי לבחון את מצב הנדל"ן בתל אביב, ובמיוחד ברבעים 3 ו-4 שמרכיבים את "הצפון הקלאסי" של העיר. הסיבה: אנשי נדל"ן הצביעו על המקומות הללו כמבוקשים בקרב אנשי הייטק צעירים, שחיפשו מגורים בעיר בתקופת הגאות בענף שייצרה אלפי מיליונרים חדשים, חלקם "על הנייר", מאופציות שמימשו והחזיקו.

סגירת חברות הפכה לתרחיש ריאלי: הפיטורים חוזרים להייטק הישראלי
בשנת המשבר: עובדים בהייטק הישראלי מימשו אופציות ברווח של יותר ממיליארד דולר ב-2022

ומה שמתחולל בימים אלה בתל אביב הוא לא פחות משינוי דרסטי: הנתונים האחרונים שפרסמה הלמ"ס על מכירת דירות חדשות הראו כי מי שהייתה עד לאחרונה "בירת הביקושים" של ישראל - הגיעה למקום השמיני בלבד במכירת הדירות החדשות שבוצעו בשלושת החודשים שבין דצמבר 22 לפברואר 23. בסך הכול פחת מספר העסקאות על דירות חדשות שבוצעו בעיר בכמעט 80%, וזאת לעומת ירידה של כ-38% שנרשמה בכלל המדינה.

אנשי נדל"ן שעימם שוחחנו, מצביעים על מגזר עובדי ההייטק כאחראי העיקרי לנפילת המכירות בתל אביב; הכלכלנית הראשית באוצר ציינה בדוח לפני חודשיים, כי הללו מהווים שליש מרוכשי דירות היוקרה בתל אביב (שמחיריהן עולים על 10 מיליון שקל). לא מעטים מסבירים את קפיצות המחירים החריגות בהסתערות של עובדי המגזר שנהנה מפריחה חסרת תקדים בשנים 2020-2021 על דירות, ובמיוחד בשכונות שנמצאות ב"טווח קורקינט" ממקומות עבודתם.

חובבי התחדשות עירונית בצפון העיר

ואולם, ברור שרוב הדירות שרכשו ההייטקיסטים, לא הגיעו לרמות מחיר של 10 מיליון שקל ומעלה. מתברר כי אחד מסוגי הדירות האהודים עליהם במיוחד היה דירות חדשות שהוקמו במסגרת תמ"א 38 בצפון הקלאסי של תל אביב, שמחיריהן סביב 70 אלף שקל למ"ר, וניתן להעריך כי טווח מחירי הדירות שרבים מהם רכשו נע בין 4 ל-7 מיליון שקל. מכאן, כי לא מעט משכנתאות של ההייטקיסטים הגיעו ל-2 מיליון שקל ויותר. מנתוני בנק ישראל על הרבעון הראשון של השנה עולה, כי סך המשכנתאות שנלקחו על דירות במחירים של 3-5 מיליון שקל הגיע ל-3.9 מיליארד שקל וכי 30% מהמשכנתאות הללו הגיעו לרמות של 60% ויותר משווי הנכסים שנרכשו, כך שהאומדן שהבאנו נראה סביר.

המשמעות היא החזרים חודשיים של עשרת אלפים שקל ויותר. כשהם רכשו דירות יקרות לפני שנתיים, הם יכלו לקחת להיות בטוחים שיעמדו בהחזרי המשכנתאות. האם המצב עדיין כזה? הירידה הדרמטית של עסקאות בתל אביב מספקת תשובה לא רעה.