גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה תפקידו של ראש הממשלה לשעבר במרוץ החימוש למחשוב הקוונטי

הצטרפותו של נפתלי בנט לדירקטוריון של סטארט־אפ שמפתח מחשב קוונטי תפסה את הענף בהפתעה ● התעשייה אומנם נמצאת בחיתוליה, אך כשתבשיל לשימוש מסחרי, היא צפויה להביא בשורה כמעט בכל תחומי החיים ● מה המכשול הגדול בדרך למהפכה, ומי מובילה במרוץ החימוש?

נפתלי בנט / צילום: שלומי יוסף
נפתלי בנט / צילום: שלומי יוסף

החברה האלמונית קוונטום סורס, סטארט־אפ בן שנתיים הממוקם בסמוך למכון וייצמן ברחובות, תפסה בהפתעה את ענף הטכנולוגיה ואת הזירה הפוליטית כאשר הודיעה כי ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט הצטרף לדירקטוריון שלה.

בנט יהיה חלק מהרכב שכולל כבר את שותפים הבכירים בקרנות ההון סיכון שהשקיעו בחברה, ואת מייסדיה: גיל סמו, בכיר לשעבר באפל ישראל ודן חרש - מי שמכר בעבר חברת שבבים לברודקום במעל 300 מיליון דולר.

החוקרת פורצת הדרך שרוצה לתקן את השגיאות של המחשב הקוונטי | חזית המדע
"גם אם המכירה לאינטל תבוטל, בעלי מניות טאואר לא ייפגעו בטווח הארוך"
"לכל דבר טוב יש תפוגה": מדוע פורש יו"ר חברת ההייטק שצנחה במעל 90%

שכבת ההצפנה תישבר

קוונטום סורס מפתחת מחשב קוונטי, כלומר מחשב המנצל תהליכים כימיים טבעיים של חלקיקי אור להפקת פעולות מחשוביות בקצב ובעוצמה הגדולה פי מיליונים או מיליארדים ממחשבי על - הנחשבים בעצמם למחשבים חזקים במיוחד.

מחשוב קוונטי עשוי לחסוך פעולות מחשוב רבות, להוזיל תהליכי מחשוב יקרים ואיטיים ולהאיץ באופן משמעותי תהליכי פיתוח של מוצרים חדשים. אם יהפוך החזון למציאות, המחשוב עשוי להביא עמו בשורה במגוון תחומים, החל בפיתוח תרופות ודשנים לחקלאות וכלה בתכנון מכוניות.

בנט יזם בחודשים האחרונים שיחות ופגישות עם מספר סטארט־אפים, ובסופו של דבר התעניין בהצטרפות לקוונטום סורס לאחר פגישה בת שעתיים שערך עמם לפני מספר שבועות. ההסכמה הייתה כמעט מיידית: בסביבת החברה מדברים על הנסיון שבנט מביא עמו מתקופתו בהייטק הישראלי - הוא היה זה שהביא לישראל את חברת הסייבר RSA, העומדת כיום מאחורי פרוטוקול ההצפנה המוביל בעולם, כאשר מכר לה את חברת התוכנה שהקים, סאיוטה.

IBM Eagle - מחשב קוונטי שכולל 127 קיוביט / צילום: Shutterstock

אבל בהצטרפותו של בנט לקוונטום סורס יש גם מרכיב נוסף, גיאו־פוליטי. החברה הישראלית כמו שורה של חברות אמריקאיות, מהווה נדבך לא־רשמי במרוץ החימוש הבין גושי בטכנולוגיה קוונטית. בפועל, ישראל משחקת תפקיד במערך האמריקאי והמערבי שאמור לייצר לעצמו יתרון יחסי ובמקביל לחסום את סין ואת בנות בריתה מלהשיג בו פריצת דרך- מה שיאפשר להן לחדור את שכבות הגנת הסייבר המערביות ולפתח כלי נשק אימתניים.

על אף שתעשיית המחשוב הקוונטי צעירה ונמצאת בתחילת דרכה, קיימת הסכמה בקרב המדענים והיזמים בתחום כי פריצת הדרך הזו צפויה להגיע במוקדם ובמאוחר, וכאשר היא תתרחש - עלולה אותה מדינה שתגיע אליה לשבור את שכבת ההצפנה המרכזית שעומדת בבסיס הגנת סייבר, ומשרתת גם את תעשיית הבנקאות והפיננסים ואפילו את אפליקציות הצ'ט, בהן וואטסאפ.

יותר מדע מבדיוני

מחשבים קוונטיים מנצלים את התכונות העומדות בבסיס החלקיקים הקטנים ביותר הקיימים עלי אדמות: אלקטרונים, אטומים ופוטונים, למטרות חישוביות. בעוד שמעבדי הסיליקון הפופולריים פועלים בשיטה המסורתית של חישוב המבוססת על אופן זרימת האלקטרונים - שהיא בינארית ומתקיימת על ייצוג של הספרות אפס או אחת, הרי שמחשבים קוונטיים מנסים לחקות באמצעים שונים את התנהגותם של חלקיקים.

לפי התאוריה הקוונטית מכילים החלקיקים מספר תכונות בעת ובעונה אחת והם מסוגלים אף להמצא בכמה מצבים במקביל. לפיכך, כל חלקיק מקבל הרבה יותר אפשרויות ייצוג מאשר אפס ואחת, ומספר אפשרויות החישוב גדל באופן מעריכי ומגיע עד לשיאי חישוב שלא נראו מעולם.

"זה אומנם נשמע כמו מדע בדיוני אבל אין יותר מדעי מזה", אומר ניר מינרבי, מנכ"ל קלאסיק, אחת מחברות המחשוב הקוונטי הבולטות בישראל. "הטבע הוא הסתברותי ולא בינארי. אבל האתגר של התעשייה הוא לשלוט בטבע של החלקיקים הקוונטיים כדי לבצע חישובים".

השאיפה לרתום את התכונות של החלקיקים בטבע ריתקה מדענים, יזמים וחברות ענק לענף תעשייתי שכבר פועל במשך קרוב לעשרים שנה, אך בפועל הוא נתקל במספר לא קטן של מכשולים שמותיר אותו כנישה קטנה ויקרה שלא הגיעה אל המיינסטרים.

המכשול הגדול ביותר הוא פיתוחם וייצורם של יחידות החישוב הקוונטיות, המכונות קיוביטים - המקבילות למעגל החשמלי הזעיר ביותר בשבבי הסיליקון - הטרנסיסטור. אלה דורשות פעילות בטמפרטורה של מעט למעל לאפס המוחלט, כלומר בקרבת 270 צלזיוס מתחת לאפס, ודורשת מערכות קירור יקרות שרק למתי מעט ישנה היכולת לבנותם ולתחזקים.

גם הגישות לפיתוח מחשוב קוונטי שונות ומרובות: בעוד IBM, גוגל ואמזון בונות על שימוש בחומרים מוליכי־על, בחברות מובילות אחרות משתמשים בחלקיקי היונים - החלקיקים המדביקים אלקטרונים לאטומים. השונות הגדולה בתעשייה מביאה לצורות וגדלים שונים של מחשבים קוונטים. "תוכל לראות מחשבים שמתפרסים על שטח בגודל של מגרש כדורסל ואחרים בגודל של מטבע", אומר מינרבי.

המחשב של קוונאטום סורס, החברה אליה הצטרף בנט, נראה למתבונן כמו שולחן עבודה של אופטיקאי: עדשות אור ומקרני לייזרים מעורבבים באינספור סלילים ורכיבים אלקטרוניים. האתגר שעומד בפני החברה הוא מזעור השולחן לגודלה של קופסת שרתים קטנה, כזו המאכלסת במיליונים את חוות השרתים של ענקיות הענן כמו אמזון, גוגל ויבמ.

עמרי גרין, שותף בקרן DTC של מייקל דל, מייסד חברת המחשב דל, סבור שהגישה הפוטונית קרובה ביותר מרחק חמש שנים עד עשור מבשלות: "החברות שעוסקות בתחום הזה כבר הוכיחו שהן מתגברות על האתגר המדעי, וכעת המכשול הוא הנדסי ובר ביצוע", הוא אומר לגלובס.

גרין השקיע פעמיים בקוונטום סורס, פעם אחת בהיותו שותף בקרן גרוב של דב מורן, ולפני כחודש הוביל בה השקעה של מיליוני דולרים לאחר שהצטרף ל־DTC.

לא כל חברות הקוונטום עוסקות בפיתוח מחשבים מאפס, עסק יקר שצורך מאות מיליוני דולרים. קלאסיק הישראלית, למשל, פיתחה מערכת הפעלה המאפשרת לחברות ענק לערוך סימולציות על גבי התוכנה שלה, תוך שימוש בשירותי קוונטום שמציעות ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל, מיקרוסופט, אמזון ויבמ - אשר נכון להיום מציעה את כושר החישוב הגבוה ביותר עם 433 קיוביטים.

אחד הלקוחות הוא רולס רויס המבצע סימולציות לפיתוח מנועי סילון חדשים על גבי המערכת של קלאסיק.

שרית פירון, מי שהשקיעה בקלאסיק מטעם Team8 אומרת כי ההשקעה בחברות שאינן עוסקות בפיתוח מחשבים מורכבים, אלא במערכות הפעלה ובתוכנות לתחום הקוונטי מביאה יותר משקיעים להתעניין בנישת הקוונטום מעצם הסיכון הנמוך יותר הגלום בהן. ״לחברות תוכנה חלוציות בתחום ישנה היכולת להפוך לענקיות בשוק הזה. אם זה יצליח, חברה שכזו יכולה להיות המיקרוסופט של התעשייה הקוונטית. ואם תצליח פחות, היא תמיד תוכל להצטרף לאחת מחברות החומרה שיעזרו בה לרכישת נתחי שוק".

המערב משתרך מאחור

נכון להיום, 17 מדינות מנהלות אסטרטגיות קוונטום, אחת המובילות שבהן היא סין, שהשקיעה 25 מיליארד דולר עד כה בפיתוח התחום. בראש המערך שלה עומד המדען פאן גי'אנוויי, עילוי שהיה אחראי על שיגור הלווין הקוונטי הראשון לחלל ב־2016 וב־2021 חשף מחשב קוונאטי בן 56 קיוביטים.

לפני שנתיים חשפה סין תוכנית חומש לפיתוח מחשוב קוונטי והציתה מאבק בין גושי שהביא את הבית הלבן לאסור על יצוא טכנולוגיות קוונטום מהגוש המערבי - כולל ישראל - לסין. אם לשפוט את הוצאות המו"פ בתחום, המערב משתרך מאחור: מתוך 30 מיליארד דולר שהושקעו בתחום ב־2022, סין אחראית על מחצית ממנו, לפי הפורום הכלכלי העולמי, בעוד שהאיחוד האירופי אחראי על רבע.

ארה"ב הוציאה, באופן גלוי רק 1.2 מיליארד דולר שנה שעברה. לבנט נוצרה ההזדמנות לא רק לשבת בדירקטוריון של חברה מסחרית, אלא גם להיות שותף לאשכול טכנולוגי של חברות שמשתפות ביניהן פעולה על מנת להבטיח יתרון למערב.

עוד כתבות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

גבול ישראל-לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

אחרי כמעט יומיים ללא התרעות בצפון - אזעקות בגליל העליון

הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות קלות בבורסות אירופה; החוזים על וול סטריט ירוקים

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית