גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוברים לעולם של ביצועים מדידים: כך השתנה הפוקוס של ענף המשפיענים

שוק המשפיענים הגלובלי גדל בהתמדה ונאמד השנה ב־21 מיליארד דולר, אבל לא מעט מותגים מתלוננים על המחיר שלא מצדיק את עצמו ● שתי שחקניות ישראליות שפועלות גם בעולם, לידרס ו־Humanz, משיקות כעת שני מהלכים שנועדו להגדיל את הוודאות ואת השקיפות בענף

דשבורד המשפיענים של יומנז / צילום: יח''צ
דשבורד המשפיענים של יומנז / צילום: יח''צ

שוק המשפיענים הגלובלי גדל במהירות, ולא נראה שהוא עומד לעצור - גם כאשר המצב הכלכלי גורם ללא מעט סמנכ"לי שיווק להפחית תקציבים. לפי נתוני סטטיסטה, ב־2022 השוק הזה נאמד ב־16.4 מיליארד דולר, פי שניים משוויו ב־2019, ואילו ב־2023 הוא צפוי להגיע ל־21 מיליארד דולר. 

הפלטפורמה המובילה בשוק הזה היא אינסטגרם, ואחריה יוטיוב וטיקטוק, שרלוונטית בעיקר לבני דור ה־Z. שתי שחקניות ישראליות בולטות פועלות גם במגרש הגלובלי - לידרס ויומנז - ושתיהן משיקות כעת מהלכים שמתכתבים עם המגמה העולמית: פעילות שעוסקת הרבה פחות במודעות (Awareness) והרבה יותר בביצועים (Performance). שקיפות מלאה לכל הצדדים, אומרים שם, היא שם המשחק. 

חברות המזון במרוץ להעלאת מחירים, וכ-30% ממשקי הבית מתקשים לסגור את החודש
הממונה על התחרות תטיל עיצומים כספיים על שבעה ספקי מזון גדולים. כמה הם ישלמו? 

לידרס: בלי עמלת בסיס

קבוצת לידרס, שהוקמה ב־2009 על־ידי ערן ניזרי ויונתן עראמי, השיקה בחודש שעבר את InfluencerMarketing.AI, כלי בינה מלאכותית המאפשר חיפוש, זיהוי וניתוח של משפיענים בכל העולם. מדובר במערכת המזהה משפיענים באינסטגרם, טיקטוק, טוויץ וטוויטר, מנתחת את קהל העוקבים שלהם, תחומי העניין, דמוגרפיה ופסיכוגרפיה (פילוח צרכנים לפי פעילויות, אמונות, עמדות ודעות המובילות לתהליכי קבלת החלטות של צרכנים), ומדרגת את המשפיענים לפי כמות המכירות שייצרו.

ערן ניזרי, מבעלי לידרס / צילום: איל יצהר

כעת משיקה החברה מהלך חדש שמאפשר למשפיענים לייצר בעצמם לינקים מקודדים וקודי קופון לאתרי איקומרס, ולהרוויח בהתאם למכירות המותג - כלומר לא עוד תשלום עמלת בסיס, אלא 10%-20% על המכירות בלבד. מדובר בערוץ נוסף לערוצים המקובלים, שבו כל משפיען יכול לעבוד עם כל מותג, אם כי למותגים יש גם אפשרות לא לאשר משפיענים משיקולים שונים.

"בעבר חברות השקיעו המון כספים במשפיענים שלא בהכרח הביאו מכירות, רוב הכסף עבד על פעילות שמביאה ל'מודעות', והיום הם יכולים ליהנות ממשהו שבאמת עובד, ולשלם רק על המכירות נטו", מספר ניזרי.

מאיפה הגיע הצורך בכלי כזה?
"הרבה מותגים התאכזבו מעבודה עם משפיענים. היה, למשל, מותג אופנה מאוד גדול שעשה איתנו פעילות בעלות של 100 אלף שקל, שבה השתמשנו במשפיענים ממגוון גדלים, ובסופו של דבר הם לא הצליחו להחזיר את ההשקעה. הרבה זמן הם היו בהרגשה של 'נכווינו. אנחנו כן מאמינים בעבודה עם משפיענים, אבל משום מה לא הצלחנו להביא את התוצאות הנדרשות'. 

"הדרישה מהשטח הייתה למדוד את העבודה הזו, ולכן החלטנו על הלינק המקודד, שמאפשר לשני הצדדים לראות בזמן אמת כמה מכירות מיוצרות ולתגמל בהתאם. עד היום זה היה מאוד אמורפי, והיום כולם רוצים להיות מדויקים, גם בגלל המצב בשוק". 

לידרס / צילום: צילום מסך

זה כלי שתפעילו גם עם מאקרו ומגה־משפיענים?
"עם כולם. לא תהיה פעולה שלא תהיה מבוססת שיתוף (affiliate marketing). פעם לקוח היה מגיע עם תקציב, והמשפיען סגר מולו מראש את כמות התוכן, כך שלא היה לו אינסנטיב להעלות יותר. היום המשפיען הופך לשותף של המותג, ויש לו רצון לייצר הצלחה.

"עשינו טסטים בחודש האחרון, ועכשיו אנחנו משיקים את זה רשמית. משפיעניות כמו מעיין אדם, מירן בוזגלו ודנית גרינברג. מעיין אדם מצליחות בפעימה אחת של פעילות להביא למותג הכנסה של מיליון שקל תוך שבוע, וזה קרה כמה פעמים. הן מרוויחות יותר, כי הקהילה שלהן מאוד חזקה".

לעומת זאת, משפיענים קטנים יכולים לעבוד ולא להרוויח מזה כלום.
"זה נכון שהמשפיענים הקטנים יעבדו הרבה יותר קשה מול הקהילה שלהם כדי להזיז את המחוג, אבל הם גם יוכלו להרוויח יותר. יש מותגים שלא היו חושבים עליהם קודם, אבל כאן יש להם הזדמנות להוכיח את עצמם. זה יהפוך את המעמד של המשפיענים ליותר משמעותי, עבודה לכל דבר ועניין".

יומנז: אתגר המדידה

הסטארט־אפ Humanz, שהקימו בוגרי 8200 ליאב רפאל חן (מנכ"ל), רועי נעמן, קובי דלאל, אלירן מויאל ושמואל גולדפארב ב־2018, פיתח פלטפורמת משפיענים שבאמצעותה הוא עובד עם כ־250 אלף יוצרי תוכן. השווקים הגדולים ביותר הם ברזיל, טורקיה וארה"ב, ובישראל מדובר ב־40 אלף יוצרים. התנאי לעבודה עם יומנז הוא מינימום של אלף עוקבים (בלידרס: 2,000). 

ליאב חן, מייסד משותף ומנכ''ל יומנז / צילום: גבע טלמור

"זיהינו שיש שתי בעיות עם משפיעני רשת: ניהול מתיש מאוד, כי מדובר בהרבה מערכות יחסים, והמדידה", מסביר חן. "אנחנו מציעים טכנולוגיה עם שקיפות מלאה - אפשר לראות את כל התשלומים בזמן אמת במערכת. זה מאפשר לצאת מהאקסלים ולעשות את האופטימיזציה תוך כדי.

"המשימה שלנו היא לגרום לעולם הזה ללכת לכיוון הביצועים, עם מוניטיזציה יותר חכמה. כשהקורונה פרצה השקנו את 'פיקסל', מוצר שפותח את כל ערוצי הדאטה לשני הצדדים - המותגים והיוצרים. השוק התנהל בגישה של מחיר פיקס, ועם הפיקסל הזזנו אותו לכיוון הביצועים".

המודל העסקי של יומנז דומה לזה של פייבר ו־airbnb: "אנחנו לוקחים עמלה מהמותגים בלבד. יש מנוי חודשי שכולם משלמים, ויש את אחוזי הצלחת הקמפיין. ככל שמצליחים יותר, העמלה גבוהה יותר. כל השיח בין המותג ליוצר התוכן מתנהל בתוך הפלטפורמה, אבל במקום לבחור משפיען־משפיען, עושים שיתוף עם הפיקסל. מי שחושב שהוא רלוונטי, מוזמן להצטרף".

בשונה מפלטפורמת אחרות, יומנז פיקסל אינו דשבורד, אלא פלטפורמה אקטיבית המייעלת את תהליך העבודה של המשפיענים ומאפשרת להם לעבוד לבד - כלומר לייצר בעצמם שיתופי־פעולה עם מותגים. כל תהליך העוקבים, הוספה לסל, רכישה וצפייה בדף המוצר מתנהלים בזמן אמת ומאפשרים למשפיענים לקבל החלטות חכמות - ולמותגים, מידע עמוק יותר. בנוסף, המשפיענים מתוגמלים גם על רכישות שמתרחשות מספר ימים לאחר הקמפיין, ולא רק באותו הרגע.

עד כה גייסה יומנז 15 מיליון דולר, ממשקיעים כמו סטארדום, בית ההשקעות מור וחברת שסטוביץ. החברה אף קיבלה מהרשות לחדשנות 1.5 מיליון דולר לטובת פיתוח הטכנולוגיה. מרכז הפיתוח שלה ממוקם בתל אביב, ובנוסף היא מחזיקה ארבעה משרדים נוספים בברזיל, ארה"ב, טורקיה ודרום אפריקה.

כעת מחברים בחברה את פיקסל עם כלי הבינה המלאכותית chatGPT. התוצאה: כלי חדש שמציע גישה לקריאייטיב עם הצלחות מוכחות ורשימה של יוצרים שעמם משתלם לעבוד, על בסיס דאטה של מכירות ממאות אלפי משפיענים בעולם. "לקחנו את המוח של chatGPT ולימדנו אותו את העולם הזה", מספר חן. "למעשה, יצרנו כלי שהוא בפוטנציה גם מנהל הקמפיין וגם איש הקריאייטיב המושלם למשימת המשפיענים".

על איזה צורך הוא עונה, בעצם?
"לקוח ממוצע עובד עם 50-100 משפיענים בחודש, ולכן יש ערך משמעותי ל'מנהל קמפיין' שיהיה זמין 24/7 לצרכי המותגים וגם לצרכי המשפיענים. זה 'שכל' שעוזר לך לעשות סקייל לפעילות. המטרה היא לחסוך הוצאות למותגים.

"היום מותג מחפש מידע על המשפיען, כדי לדעת האם הכסף שהוא מבקש באמת יצדיק את עצמו. אנחנו מנסים להקטין את הסיכון של המותגים, בין היתר על־ידי זה שאנחנו לוקחים הצלחות של קריאטורים בעולם, ומשווים לפי וקטורים שונים. כבר יש לזה פירות בעולמות האופנה.

"זה אולי לא חדשני, אבל זה כן עוזר למנהל השיווק לקבל החלטה. ככל שמסתכלים על יותר מהלכים, מגיעים למסקנה יותר חכמה. אגב, גם משרדי פרסום משתמשים בפלטפורמה שלנו".

מה שעובד בחו"ל, לא בהכרח יעבוד בישראל.
"נכון, זה עדיין לא מחליף את אנשי הקריאייטיב עם הבנת הקהל המקומי, אבל ככל שיעבור הזמן ויותר יוצרי תוכן יעבדו כך, זה יסתדר. יש הרבה פולס פוזיטיב, וזה שונה בין אופנה למזון למשל, כי הצורך של המותגים שונה. אני מאמין שתוך שלוש שנים נגיע לרמת ודאות גבוהה. זו מהפכה לא פחות ממהפכת האינטרנט - אנחנו חווים כרגע אותה קפיצה".

עד כדי כך?
"תקציבי המשפיענים גדלים בקצב שנתי של 35%, זה מעיד על הבהלה של המפרסמים. בשנתיים מספר המשפיענים בעולם עלה מ־50 מיליון ל־200 מיליון.

"מצד שני, התחום עדיין לא פוצח לחלוטין בעולם. רק 3% מתקציבי המדיה והדיגיטל מגיעים למשפיענים. אז מצד אחד טרנד חזק וגדול, ומצד שני תקציבים נמוכים כי לא מצליחים לייצר החזר השקעה חיובי".

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?