גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיתוף הפעולה של פולקסווגן ומובילאיי והמכוניות החדשות שבדרך לישראל

קבוצת פולקסווגן מהדקת את הקשרים עם האוטו-טק הישראלי ומטמיעה מערכת אוטונומית של מובילאיי בדגמים של שתי חטיבות ● משרד האנרגיה בוחן פרויקט חדש ● הפורד החשמלית שבדרך ועוד חדשות מענף הרכב

המכוניות שבדרך לישראל והתוכנית של משרד האנרגיה - חדשות השבוע / צילום: איל יצהר
המכוניות שבדרך לישראל והתוכנית של משרד האנרגיה - חדשות השבוע / צילום: איל יצהר

קבוצת פולקסווגן מהדקת את שיתוף הפעולה עם ענף האוטו־טק הישראלי. בשבועיים האחרונים הודיעו שתי חטיבות של הקבוצה באופן רשמי כי בכוונתן להטמיע בליין הדגמים את המערכת האוטונומית המתקדמת של מובילאיי - DRIVE. הפיתוח כולל מערך חיישנים מקיף ומיועד לאפשר נסיעות ממושכות ללא התערבות הנהג.

ישראל עקפה את ארה"ב בצריכת משככי כאבים נרקוטיים. האם אנחנו בדרך למשבר? | ניתוח 
הדוח שמגלה: הישראלים מתקשים לעמוד בהחזרי הלוואות לרכב 
בקרוב מכוניות סיניות בנמל אילת. האם המחירים יירדו? | בלעדי

דובר חטיבת המסחריות בחברה אישר שמערכת מובילאיי תוטמע במסחרית החשמלית החדשה של החברה, המכונה ID.BUZZ, ותאפשר לה להגיע לדרגת אוטונומיה 4, כלומר נסיעה ללא התערבות נהג בתנאים ובמסלולים מוגדרים.

המערכת האוטונומית המתקדמת של מובילאיי  - DRIVE ברכב של פולקסווגן / צילום: יח''צ

כמו כן, השבוע הודיעה חברת המשאיות MAN, שבשליטת פולקסווגן, שבכוונתה לאמץ את מערכת מובילאיי עבור האוטובוס החשמלי העירוני החדש שלה. זאת כחלק מפרויקט ניסוי מתקדם שהחברה עורכת ושיתחיל במינכן עד 2025.

שתי ההודעות הללו מגיעות בעקבות פרסום נוסף שהחברה שחררה החודש בו נכתב כי יחל שיתוף פעולה עם פורשה, שגם לה קשרים הדוקים עם אאודי וחטיבות אחרות בקבוצה. במסגרתו תטמיע פורשה בדגמים סדרתיים חדשים שלה את מערכת הבטיחות החדשה של מובילאיי, עדיין ללא יכולות אוטונומיות מלאות.

במקביל לפרסומים, העיתונות הגרמנית מדווחת כי האצת הקשר בין מובילאיי לקבוצת פולקסווגן מגיעה על רקע הטלטלה, שעוברת כיום חטיבת פיתוח התוכנה של קבוצת פולקסווגן, CARIAD. החטיבה, שאמורה לרכז את פיתוח התוכנה ואת המערכות החכמות לדגמים העתידיים של כל מותגי הקבוצה, נחלה הפסדים של מיליארדי יורו בשנה שעברה ונתקלה בבעיות פיתוח רבות, שמביאות כיום לעיכוב בהשקת דגמים. כיום, החטיבה עוברת שינויים ניהוליים ועל פי הערכות בגרמניה השת"פ עם מובילאיי נועד לסייע ל־CARIAD להאיץ את תהליכי הפיתוח בתחום הנהיגה האוטונומית.

במקביל הודיעה השבוע גם חברת האוטו־טק INNOVIZ, שמפתחת חיישני לייזר (LIDAR) לתמיכה במערכות נהיגה אוטונומיות, כי "לקוח מוביל של החברה, אחד מיצרני הרכב הגדולים בעולם, מתכוון להרחיב את השימוש שלו ב- LiDAR של החברה -InnovizTwo - לתוכנית קיימת של רכב מסחרי קל". החברה לא מסרה מי היצרן, אולם ככל הידוע הכוונה היא לפרויקט המסחריות האוטונומיות של פולקסווגן, ה־ID BUZZ. שכן בעבר, אינוויז כבר הודיעה כי זכתה בחוזה אסטרטגי לאספקת החיישן מתוצרתה לדגמים פרטיים של פולקסווגן ואאודי.

בענף מעריכים כי חיישן הלייזר של אינוויז ישולב כנראה ב"קיט" האוטונומי של מובילאיי, מה שעשוי להצביע על שיתוף פעולה טכנולוגי הדוק בין החברות ואולי אפילו שיתוף פעולה עסקי בהמשך. יצוין כי מובילאיי מפתחת בשנים האחרונות חיישן לייזר מתקדם משלה על בסיס טכנולוגיה של אינטל. אולם לפי הערכות הוא עוד רחוק משלב המסחור ההמוני והוא גם עשוי להיות יקר משמעותית מהמוצרים שכבר קיימים בשוק ובהם המוצר של אינוויז.

משרד האנרגיה בוחן אפליקציה שתאחד את חברות ההטענה החשמלית | בלעדי

משרד האנרגיה בוחן לאפשר "נדידה" (ROAMING) קלה של בעלי רכב חשמלי בין עמדות טעינה ציבוריות של ספקי טעינה שונים ברחבי הארץ. לצורך קידום הפרויקט, במשרד האנרגיה מעודדים יצירת "אפליקציית טעינה גלובלית", שתזוהה על ידי כל החברות, על בסיס עיקרון שדומה ל"דלקן האוניברסלי" המאפשר לבעלי רכבי בנזין לתדלק בחברות שונות.

היכולת הזו אמורה להיות עשויה להשתלב בעתיד בתוך האפליקציה לאיתור המיקום של עמדות טעינה, שהמשרד החל לפתח בשנה שעברה בשיתוף פעולה עם חברת CELLO של CELLOPARK והושקה בספטמבר אשתקד בגרסת הבטא שלה.

הפיתוח החדש אמור לתת מענה למצב הנוכחי. נכון להיום, פועלות בישראל כעשר ספקיות גדולות של עמדות טעינה ציבוריות. לכל אחת מהחברות אפליקציה נפרדת ועצמאית ומפתחות חכמים (צ'יפים) שונים, שנדרשים להזדהות לצורך תפעול העמדות שלהם ולסליקה של התשלום.

כתוצאה מכך, נהגי רכב חשמלי נאלצים לשאת בכיסם בדרכים מספר רב של צ'יפים או להטעין מספר רב של אפליקציות טעינה בטלפונים שלהם, מה שמביא לבלבול וסרבול בתפעול.

דלק רכב תתחיל לייבא רכב חשמלי סיני ממיזם משותף של פורד ו־JMC | בלעדי

ברת דלק רכב צפויה להתחיל לייבא כלי רכב חשמליים מתוצרת סין בתוך כשנה וחצי. הדגמים ייוצרו בפרויקט משותף של פורד ושל JMC הסינית, וייוצאו על ידי פורד לאירופה ולישראל. עד כה ייצרו החברות מספר דגמים מסחריים לצד רכב פנאי בעלי מנועי בנזין ודיזל, שיוצאו למדינות במזרח התיכון, אסיה ודרום אמריקה.

אולם בשבוע שעבר נחתם בין שתי החברות הסכם להרחבה משמעותית של הייצוא, שיכלול גם ייצוא למדינות עם תקינה מערבית ויתמקד בדגמים חשמליים עתידיים ומתקדמים, שנמצאים כיום בפיתוח. על פי הערכות, בסין כלי רכב בתקינה אירופאית עשויים לצאת לשוק כבר לקראת סוף 2024 או תחילת 2025 ויכללו בין השאר קרוס־אובר חשמלי.

בסין מעריכים כי כלי הרכב של JMC ישווקו במערב תחת המותג פורד או לחלופין מותג עצמאי. יצוין כי ל־JMC הסדר ייצוא דומה עם רנו, שותפת הייצור השנייה שלה בסין. במסגרת ההסדר עם רנו אף הגיעו לישראל השנה מכונית סדאן חשמלית מתוצרת סין, שמשווקת על ידי קבוצת קרסו תחת שם המותג EVASY. דלק רכב היא אחת מקבוצות ייבוא הרכב הגדולות האחרונות בישראל, שעדיין לא מייצגת מותג סיני עצמאי ולא מתחרה בפלח כלי הרכב החשמליים העממיים, אם כי היא משווקת דגמים חשמליים יוקרתיים של ב.מ.וו.

ייבוא רכב חשמלי סיני ממיזם משותף של פורד ו־JMC / צילום: יח''צ

יוצא לשוק: הדור החדש של הקרוס־אובר פלאג־אין המפואר DS7

חברת לובינסקי החלה לשווק בישראל את הדור המחודש של רכב הפרמיום קרוס־אובר DS7, שעבר שינויי עיצוב מקיפים, בעיקר בחרטום, שכוללים גריל חדש, תאורת LED ממוחשבת, פגושים חדשים ועוד. גם תא הנוסעים עבר שדרוג ומצויד כעת במערכת מולטימדיה חדשה, מערכת ניווט מובנית ושליטה מרחוק בפונקציות שונות של הרכב באמצעות אפליקציה.

כל הגרסאות מצוידות בהנעת פלאג־אין. החדשה שבהן בעלת מנוע 1.6 ליטר טורבו־בנזין, שני מנועים והספק של 360 כ"ס. טווח הנסיעה החשמלי של הדגם עומד על 58 ק"מ. לצד מערכת בלימה משודרגת ועוד שיפורים, מחירה כ־430 אלף שקל. גרסת הבסיס מצוידת במנוע 1.6 ומנוע חשמלי בודד בהספק 225 כ"ס וטווח חשמלי של עד 66 ק"מ ומחירה כ־340 אלף שקל, בעוד גרסת הביניים מצוידת במנוע 1.6, שני מנועים חשמליים בהספק 300 כ"ס ומחירה 395 אלף שקל.

קרוס־אובר DS7 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם