גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיתוף הפעולה של פולקסווגן ומובילאיי והמכוניות החדשות שבדרך לישראל

קבוצת פולקסווגן מהדקת את הקשרים עם האוטו-טק הישראלי ומטמיעה מערכת אוטונומית של מובילאיי בדגמים של שתי חטיבות ● משרד האנרגיה בוחן פרויקט חדש ● הפורד החשמלית שבדרך ועוד חדשות מענף הרכב

המכוניות שבדרך לישראל והתוכנית של משרד האנרגיה - חדשות השבוע / צילום: איל יצהר
המכוניות שבדרך לישראל והתוכנית של משרד האנרגיה - חדשות השבוע / צילום: איל יצהר

קבוצת פולקסווגן מהדקת את שיתוף הפעולה עם ענף האוטו־טק הישראלי. בשבועיים האחרונים הודיעו שתי חטיבות של הקבוצה באופן רשמי כי בכוונתן להטמיע בליין הדגמים את המערכת האוטונומית המתקדמת של מובילאיי - DRIVE. הפיתוח כולל מערך חיישנים מקיף ומיועד לאפשר נסיעות ממושכות ללא התערבות הנהג.

ישראל עקפה את ארה"ב בצריכת משככי כאבים נרקוטיים. האם אנחנו בדרך למשבר? | ניתוח 
הדוח שמגלה: הישראלים מתקשים לעמוד בהחזרי הלוואות לרכב 
בקרוב מכוניות סיניות בנמל אילת. האם המחירים יירדו? | בלעדי

דובר חטיבת המסחריות בחברה אישר שמערכת מובילאיי תוטמע במסחרית החשמלית החדשה של החברה, המכונה ID.BUZZ, ותאפשר לה להגיע לדרגת אוטונומיה 4, כלומר נסיעה ללא התערבות נהג בתנאים ובמסלולים מוגדרים.

המערכת האוטונומית המתקדמת של מובילאיי  - DRIVE ברכב של פולקסווגן / צילום: יח''צ

כמו כן, השבוע הודיעה חברת המשאיות MAN, שבשליטת פולקסווגן, שבכוונתה לאמץ את מערכת מובילאיי עבור האוטובוס החשמלי העירוני החדש שלה. זאת כחלק מפרויקט ניסוי מתקדם שהחברה עורכת ושיתחיל במינכן עד 2025.

שתי ההודעות הללו מגיעות בעקבות פרסום נוסף שהחברה שחררה החודש בו נכתב כי יחל שיתוף פעולה עם פורשה, שגם לה קשרים הדוקים עם אאודי וחטיבות אחרות בקבוצה. במסגרתו תטמיע פורשה בדגמים סדרתיים חדשים שלה את מערכת הבטיחות החדשה של מובילאיי, עדיין ללא יכולות אוטונומיות מלאות.

במקביל לפרסומים, העיתונות הגרמנית מדווחת כי האצת הקשר בין מובילאיי לקבוצת פולקסווגן מגיעה על רקע הטלטלה, שעוברת כיום חטיבת פיתוח התוכנה של קבוצת פולקסווגן, CARIAD. החטיבה, שאמורה לרכז את פיתוח התוכנה ואת המערכות החכמות לדגמים העתידיים של כל מותגי הקבוצה, נחלה הפסדים של מיליארדי יורו בשנה שעברה ונתקלה בבעיות פיתוח רבות, שמביאות כיום לעיכוב בהשקת דגמים. כיום, החטיבה עוברת שינויים ניהוליים ועל פי הערכות בגרמניה השת"פ עם מובילאיי נועד לסייע ל־CARIAD להאיץ את תהליכי הפיתוח בתחום הנהיגה האוטונומית.

במקביל הודיעה השבוע גם חברת האוטו־טק INNOVIZ, שמפתחת חיישני לייזר (LIDAR) לתמיכה במערכות נהיגה אוטונומיות, כי "לקוח מוביל של החברה, אחד מיצרני הרכב הגדולים בעולם, מתכוון להרחיב את השימוש שלו ב- LiDAR של החברה -InnovizTwo - לתוכנית קיימת של רכב מסחרי קל". החברה לא מסרה מי היצרן, אולם ככל הידוע הכוונה היא לפרויקט המסחריות האוטונומיות של פולקסווגן, ה־ID BUZZ. שכן בעבר, אינוויז כבר הודיעה כי זכתה בחוזה אסטרטגי לאספקת החיישן מתוצרתה לדגמים פרטיים של פולקסווגן ואאודי.

בענף מעריכים כי חיישן הלייזר של אינוויז ישולב כנראה ב"קיט" האוטונומי של מובילאיי, מה שעשוי להצביע על שיתוף פעולה טכנולוגי הדוק בין החברות ואולי אפילו שיתוף פעולה עסקי בהמשך. יצוין כי מובילאיי מפתחת בשנים האחרונות חיישן לייזר מתקדם משלה על בסיס טכנולוגיה של אינטל. אולם לפי הערכות הוא עוד רחוק משלב המסחור ההמוני והוא גם עשוי להיות יקר משמעותית מהמוצרים שכבר קיימים בשוק ובהם המוצר של אינוויז.

משרד האנרגיה בוחן אפליקציה שתאחד את חברות ההטענה החשמלית | בלעדי

משרד האנרגיה בוחן לאפשר "נדידה" (ROAMING) קלה של בעלי רכב חשמלי בין עמדות טעינה ציבוריות של ספקי טעינה שונים ברחבי הארץ. לצורך קידום הפרויקט, במשרד האנרגיה מעודדים יצירת "אפליקציית טעינה גלובלית", שתזוהה על ידי כל החברות, על בסיס עיקרון שדומה ל"דלקן האוניברסלי" המאפשר לבעלי רכבי בנזין לתדלק בחברות שונות.

היכולת הזו אמורה להיות עשויה להשתלב בעתיד בתוך האפליקציה לאיתור המיקום של עמדות טעינה, שהמשרד החל לפתח בשנה שעברה בשיתוף פעולה עם חברת CELLO של CELLOPARK והושקה בספטמבר אשתקד בגרסת הבטא שלה.

הפיתוח החדש אמור לתת מענה למצב הנוכחי. נכון להיום, פועלות בישראל כעשר ספקיות גדולות של עמדות טעינה ציבוריות. לכל אחת מהחברות אפליקציה נפרדת ועצמאית ומפתחות חכמים (צ'יפים) שונים, שנדרשים להזדהות לצורך תפעול העמדות שלהם ולסליקה של התשלום.

כתוצאה מכך, נהגי רכב חשמלי נאלצים לשאת בכיסם בדרכים מספר רב של צ'יפים או להטעין מספר רב של אפליקציות טעינה בטלפונים שלהם, מה שמביא לבלבול וסרבול בתפעול.

דלק רכב תתחיל לייבא רכב חשמלי סיני ממיזם משותף של פורד ו־JMC | בלעדי

ברת דלק רכב צפויה להתחיל לייבא כלי רכב חשמליים מתוצרת סין בתוך כשנה וחצי. הדגמים ייוצרו בפרויקט משותף של פורד ושל JMC הסינית, וייוצאו על ידי פורד לאירופה ולישראל. עד כה ייצרו החברות מספר דגמים מסחריים לצד רכב פנאי בעלי מנועי בנזין ודיזל, שיוצאו למדינות במזרח התיכון, אסיה ודרום אמריקה.

אולם בשבוע שעבר נחתם בין שתי החברות הסכם להרחבה משמעותית של הייצוא, שיכלול גם ייצוא למדינות עם תקינה מערבית ויתמקד בדגמים חשמליים עתידיים ומתקדמים, שנמצאים כיום בפיתוח. על פי הערכות, בסין כלי רכב בתקינה אירופאית עשויים לצאת לשוק כבר לקראת סוף 2024 או תחילת 2025 ויכללו בין השאר קרוס־אובר חשמלי.

בסין מעריכים כי כלי הרכב של JMC ישווקו במערב תחת המותג פורד או לחלופין מותג עצמאי. יצוין כי ל־JMC הסדר ייצוא דומה עם רנו, שותפת הייצור השנייה שלה בסין. במסגרת ההסדר עם רנו אף הגיעו לישראל השנה מכונית סדאן חשמלית מתוצרת סין, שמשווקת על ידי קבוצת קרסו תחת שם המותג EVASY. דלק רכב היא אחת מקבוצות ייבוא הרכב הגדולות האחרונות בישראל, שעדיין לא מייצגת מותג סיני עצמאי ולא מתחרה בפלח כלי הרכב החשמליים העממיים, אם כי היא משווקת דגמים חשמליים יוקרתיים של ב.מ.וו.

ייבוא רכב חשמלי סיני ממיזם משותף של פורד ו־JMC / צילום: יח''צ

יוצא לשוק: הדור החדש של הקרוס־אובר פלאג־אין המפואר DS7

חברת לובינסקי החלה לשווק בישראל את הדור המחודש של רכב הפרמיום קרוס־אובר DS7, שעבר שינויי עיצוב מקיפים, בעיקר בחרטום, שכוללים גריל חדש, תאורת LED ממוחשבת, פגושים חדשים ועוד. גם תא הנוסעים עבר שדרוג ומצויד כעת במערכת מולטימדיה חדשה, מערכת ניווט מובנית ושליטה מרחוק בפונקציות שונות של הרכב באמצעות אפליקציה.

כל הגרסאות מצוידות בהנעת פלאג־אין. החדשה שבהן בעלת מנוע 1.6 ליטר טורבו־בנזין, שני מנועים והספק של 360 כ"ס. טווח הנסיעה החשמלי של הדגם עומד על 58 ק"מ. לצד מערכת בלימה משודרגת ועוד שיפורים, מחירה כ־430 אלף שקל. גרסת הבסיס מצוידת במנוע 1.6 ומנוע חשמלי בודד בהספק 225 כ"ס וטווח חשמלי של עד 66 ק"מ ומחירה כ־340 אלף שקל, בעוד גרסת הביניים מצוידת במנוע 1.6, שני מנועים חשמליים בהספק 300 כ"ס ומחירה 395 אלף שקל.

קרוס־אובר DS7 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

שי פולונסקי (מימין) ומיקי זיסמן / צילום: יח''צ

יזמי הנדל"ן שיש להם מלאי של 3 מיליארד שקל בת"א

ברקע המציאות המורכבת של ענף הנדל"ן, שני המייסדים של חברת ההתחדשות העירונית בולווארד־ג'נסיס, מיקי זיסמן ושי פולונסקי, ממשיכים להאמין בתל אביב ● לאחרונה חתמו על הסכם עם חברת העיר הלבנה, נהנים לבנות ברובעים 3 ו־4 ולא חוששים משדה דב בתור תחרות

הפגנה פרו־פלסטינית ברומא / צילום: Reuters, Anadolu

האשמת ישראל הפכה למנוף עולמי לרווח פוליטי והסחת דעת מצרות פנימיות

כמעט "שנתיים של חקירה מדוקדקת" היו נחוצות כדי להחיל על ישראל 4 קטגוריות של רצח עם ● חוקרי האו"ם מייחסים זאת להכרזת נתניהו מ־7 באוקטובר על עונשה הצפוי של "עיר הרשע" ● הם שוללים מישראל רמז של שעת חסד ומסתמכים על תרגום עברי לא מדויק

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

נתניהו הסביר את "נאום ספרטה", ולא כל הנתונים היו מדויקים

אחרי הנאום שחולל סערה, רה"מ בנימין נתניהו ביקש להרגיע את הציבור ואת השווקים ● הוא רצה לגבות את דבריו בנתונים וגרפים - לא תמיד זה עזר ● האיחוד האירופי לא עד כדי כך חסר משמעות, וכשמסתכלים על התוצר, צריך להתחשב בעוד גורמים ● אבל יש גם נתון שהוא אכן חיובי, אם כי גם אותו יש לשים בהקשר הנכון ● המשרוקית של גלובס

אמיר ירון וג'רום פאוול / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל בדרך לפער ריביות היסטורי מול ארה"ב: כך זה ישפיע על המשק

בצל חוסר הוודאות הביטחונית ורמת האינפלציה, ישראל מתקשה להצטרף למגמה הגלובלית של הורדות הריבית - ועפ"י ההערכות, לאחר הורדת ריבית הפד אתמול, הפער ביחס לארה"ב צפוי להתרחב אף יותר בהמשך השנה ● ההשלכות עשויות להיות דרמטיות: מהשקל ועד לאג"ח ונוטלי המשכנתאות

בית הדין הרבני / צילום: Shutterstock

בית הדין הרבני באמירה תקדימית: ניתן לחייב בעל במזונות אישה גם לאחר הגירושים

באמירה יוצאת דופן, בית הדין הרבני ציין כי במקרה בו יוגש הליך גירושים חדש המבוסס על עילה, קיימת אסמכתא הלכתית להמשך חיוב הבעל במזונות אישה גם לאחר הגירושים, עד לקבלת חלקה ברכוש 

השותפים ארנון דינור, גיל גורן ויורם שניר והשותפה הבריטית לורל באודן / צילום: 83North

בעיתוי מפתיע: קרן ההייטק הוותיקה מודיעה על סוף דרכה

ארבעת המשקיעים מאחורי קרן ההון סיכון 83North הודיעו כי הקרן הגיעה לסוף דרכה, וכי לא יגייסו קרן המשך ● "אף אחד מאיתנו לא חושב שאנחנו מדהימים בניהול ובבניית הדור הבא", אמר ארנון דינור ל-Institutional Investor

פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: ענבל מרמרי

התגובה בשווקים, ומה יעשה בנק ישראל? ליאו ליידרמן מנתח את הורדת הריבית של הפד

לאחר תשעה חודשים של המתנה, הפד הוריד את הריבית, והשאלה הגדולה היא מה צפוי בהמשך ● פרופ' ליאו ליידרמן מנתח את ההשפעות הצפויות על הבורסה האמריקאית, מעריך שבנק ישראל יכול לנקוט צעד דומה בסוף החודש, ומתייחס לפער הריביות ההיסטורי שייפתח בין המדינות

בנייה / צילום: Shutterstock

העדכון ההיסטורי של מדד תשומות הבנייה הפתיע לרעה את הקבלנים

בלמ"ס שינו את הרכב המדד לראשונה זה 14 שנה, ובענף ציפו לקפיצה חדה ● לאחר שנרשמה עלייה של 0.4% בלבד, הקבלנים טוענים: לא משקף את העלויות האמיתיות של שכר העובדים

זוהר לוי, מנכ''ל אמפא / צילום: תמר מצפי

מעל מיליארד וחצי שקל: אמפא השלימה גיוס חוב ענק

החברה, שהונפקה לפני כחודשיים ופועלת בתחום הנדל"ן המניב והמימון, גייסה סדרת אג"ח בהיקף כולל של 1.75 מיליארד שקל ● החברה מתכננת להשתמש בכספים לפירעון הלוואות שנטלה, תוך חיסכון ניכר בעלויות המימון

אסף נתיב, ינקי קוינט, רם בלינקוב, אבי אדרי ועו''ד רונה ברגמן נוה / צילום: פרטי

ינקי קוינט נגד משרד האוצר: "רוב היום אני מתעסק בחסמים"

בכירי ענף ההייטק הגיעו לפתיחת המשרדים החדשים של קרן ההון סיכון פיטנגו ● פורום המנהיגות הנשית מציין 5 שנים להקמתו ● ואיזו שאלה הצליחה להוציא את ינקי קוינט משלוותו? ● אירועים ומינויים

הסכמי מתנה / איור: לירון בר עקיבא

האם הסכמי מתנה קודמים לזכות הקדימה של בן זוג לפי חוק המקרקעין?

זוג הורים העניקו מחצית מגרש לבנם וכלתם, ובהסכם המתנה התחייבו הזוג כי להורים תהא זכות קדימה לרכישת הזכויות בעתיד במחיר שווי הבית, במקרה שזה יועמד למכירה ● בעת שפרץ סכסוך גירושים, הכלה ביקשה לממש את זכות הקדימה בחוק המקרקעין ● מה פסק ביהמ"ש?

100 אלף נכי צה''ל עד 2030 / צילום: Shutterstock

יש מיליון וחצי אנשים עם מוגבלות. איך משלבים אותם בקהילה?

שיעור התעסוקה של אנשים עם מוגבלות עומד על 26% בלבד, והממשלה ניסתה לשנות את זה ● בדרך היא נתקלה בחסמים ממשלתיים ופרלמנטריים, ורק מעט באמת התבצע ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחרי שילוב אנשים עם מוגבלות

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

מה עומד מאחורי עסקת אינטל-אנבידיה, והמרוויחה הישראלית המפתיעה

קשה שלא לראות בהצהרת אנבידיה, לפיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל, מעין מס נוסף מבית היוצר של הנשיא טראמפ ● יותר מאשר תוכנו של שיתוף הפעולה, חשובה הזרמת ההון הגדולה לאינטל, שתאפשר לה להימנע מהמשך פיטורים ומכירה בחסר של נכסים ● גם חברות הפורטפוליו של אינטל ירוויחו מהמהלך, ובראשן מובילאיי הישראלית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה בתל אביב בהובלת מניות הטכנולוגיה, הבנקים יורדים

מדד ת"א 35 עולה בכ-0.7% ● ירידות חדות בת"א נרשמו אתמול על רקע "נאום ספרטה" והתמרון בעזה, בהובלת מדדי הביטוח והפיננסים ● הפד הוריד אמש את הריבית בארה"ב לרמה של 4.25%, צופה שתי הורדות נוספות עד סוף השנה ● השקל נחלש מול הדולר ומחירי הנפט ירדו לאחר ימים רצופים של עליות ● וגם: האם הורדת הריבית עלולה דווקא להגדיל את הסיכון בשוק המניות?

איך להשקיע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המומחים מנתחים: האם הראלי בתל אביב מתקרב לסופו?

הנאום של ראש הממשלה נתניהו הציף חששות של משקיעים רבים מפני בידוד המשק הישראלי ● אומנם תגובת השוק לנאום הייתה זמנית, אך היא מצטרפת לדעיכה של העליות בת"א בתקופה האחרונה ● האם הראלי מתקרב לסיומו, ואילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות כבר עכשיו?

החיסכון שלנו עבר לידיים של המוסדיים בעקבות רפורמת בכר / איור: Shutterstock

ממיליארד ל-100 מיליארד שקל: 20 השנים שבנו את השליטים החדשים של שוק ההון

לא סתם צבי סטפק ממיטב מכנה את רפורמת בכר "המפץ הגדול של שוק ההון". היא הפכה את חברות הביטוח ואת בתי ההשקעות למנהלים של טריליוני שקלים של הציבור בקופות גמל, קרנות פנסיה וקרנות נאמנות ● הללו הפכו לקבוצה עם כוח עצום, ויש הטוענים שאף ריכוזית לא פחות מהבנקים ● אבל בשוק מסבירים: התחרות ללא ספק מגיעה גם לשם ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד 

פצצת MPR - 500 חודרת קירות בטון של אלביט / צילום: אלביט מערכות

"היינו צריכים מניות בשווי מיליארד שקל": למה הבורסה חיכתה שנתיים להשקת מדד ביטחוני?

מדד חדש שיושק בנובמבר יכלול כמה מהכוכבות הגדולות של הסקטור הביטחוני בבורסה בת"א - אלביט, נקסט ויז'ן וארית, שהניבו תשואה של מאות אחוזים ● בבורסה טוענים כי לא איחרו את הרכבת: "זה לא מדד ליום או יומיים. התפקיד שלו הוא לייצר מכשיר פיננסי בר־מעקב"

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

המניה שמשקיע העל הימר עליה: 3 הזדמנויות ליום שאחרי הריבית

הורדת ריבית נחשבת לבשורה טובה לשווקים, אבל יש מי שירוויחו במיוחד ● ניר אורגד מבנק לאומי מסמן מניות עם פוטנציאל גדול לעליות אחרי השינוי המוניטרי בארה"ב. אחת מהן נהנתה רק לאחרונה מהשקעת ענק מביל אקמן ● נתון בשבוע

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

תשעה חודשים של ציפייה: האירוע שכל הכלכלה העולמית מחכה לו מגיע

בשוק מעריכים בהסתברות של 96% שהפד יוריד את הריבית הערב ב-0.25% - לראשונה השנה ואחרי חמש החלטות רצופות ללא שינוי ● ב-CNBC סימנו מספר מניות שצפויות להרוויח מהורדת הריבית המסתמנת

כבד שומני | אילוסטרציה: shutterstock

חברת ביומד ישראלית שהוקמה ע"י יוצאי טבע נרכשת בעד 3.5 מיליארד דולר

תאגיד רוש ירכוש את חברת 89bio תמורת 2.4 מיליארד דולר מיידית, עם אופציה להכנסות נוספות עד סכום כולל לעסקה של 3.5 מיליארד דולר ● 89bio פועלת בשוק הענק של כבד שומני, אך רוש מתעניינת לא פחות במוצר של החברה לטיפול גם במחלות נוספות