יבוא רכב | בלעדי

בקרוב מכוניות סיניות בנמל אילת. האם המחירים יירדו?

חברת הספנות הסינית קוסקו השיקה קו הובלת רכב מסין לישראל, מהלך שעשוי להוריד את המחירים • לאחרונה החברה חנכה את הקו עם משלוח ראשון של מכוניות MG4 שיגיעו לארץ בסוף החודש • המהלך ייצור תחרות לצים הישראלית, שנחשבת לדומיננטית בתחום

אונייה של חברת COSCO / צילום: יצרן
אונייה של חברת COSCO / צילום: יצרן

ענקית הספנות הסינית קוסקו (COSCO) פותחת קו ישיר ראשון של הובלת רכב מסין לישראל בספינות ייעודיות. החברה חנכה את הקו ב־9 במאי עם 700 יחידות של המכונית החשמלית MG4 של SAIC ו-25 אוטובוסים חשמליים של גולדן דרגון, שמיועדים לישראל. כלי הרכב הועמסו על האונייה AN-JI23 בנמל Fujian Ningde שסמוך למפעל הייצור של המכונית, שבעצמו נחנך לאחרונה לשם מטרה זו. המכוניות אמורות להגיע לנמל אילת ב־31 למאי.

האם עכשיו זה הזמן המתאים לקנות רכב חדש? | ניתוח
הפרופ' שמסביר איך מחיר דירה בישראל המריא ל-3.6 מיליון שקל | ראיון
שביתת המחאה נגד קרן הארנונה: אילו ערים הצטרפו ואילו שירותים לא יינתנו לתושבים? | שאלות תשובות
הכלכלנית הראשית: שוק הדיור חזר לרמתו מ-2003 

קוסקו היא אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם, אולם פעילותה בקווים לישראל התמקדה עד היום בהובלת מכולות. החברה נכנסה בשנה שעברה לתחום הובלת הרכב באמצעות אוניות ייעודיות (RORO) בעידוד של ממשלת סין. זאת, בשל הזינוק הדרמטי שחל בשנתיים האחרונות בהיקף יצוא הרכב מסין.

קוסקו

היסטוריה: China Shipping Ocean (COSCO Company) היא חברת שילוח ולוגיסטיקה בבעלות ממשלת סין. היא הוקמה בשנת 1961, וכיום פועלת כאחת מחברות הספנות הגדולות בעולם

נתונים: שווי החברה הינו 24.7 מיליארד דולר והיא מחזיקה בבעלותה כ־120 ספינות ו־1.58 מיליון מכולות

ערעור כוחה של צים עשוי להפחית מחירים

בחודשים האחרונים קו הובלת הרכב הישיר מסין לישראל נשלט על ידי חברת הספנות המקומית, צים. ההערכה בענף היא שזהו אחד הקווים הרווחיים ביותר שלה בשל התפוסה הגבוהה, שמוזמנת כמעט שנה קדימה, ובשל המחירים הגבוהים. מצים נמסר כי היא "מרחיבה באופן משמעותי את פעילות הובלת המכוניות שלה בכל רחבי העולם, כולל לישראל. צים הינה פעילה מרכזית בקוים למדינת ישראל, כולל לאילת. צים פועלת תמיד בתנאי תחרות ובשוק חופשי וזהו לא הקו הראשון בו לצים יש מתחרים".

מחיר הובלת רכב פרטי מסין לישראל נע כיום סביב כ־2,000 דולר, לעומת פחות מאלף דולר לפני כשלוש שנים. גורמים בענף יבוא הרכב הביעו תקווה כי כניסת המתחרה הסינית הממשלתית לענף תגביר את התחרות בו, תצמצם את זמני ההובלה ובעיקר תוריד את מחירים, ואף תאפשר לבצע ההנחות לצרכנים.

זינוק חד ביבוא רכב לישראל

פתיחת קו תובלת הרכב הישיר החדש מסין לנמל אילת הוא חלק מהחשיבות הגוברת והולכת שמייחסת כיום תעשיית הרכב הסינית לשוק הישראלי בתור שער לאירופה. כפי שפורסם לאחרונה בגלובס, בחודשיים הראשונים של השנה הפכה ישראל ליעד יצוא הרכב השלישי בגודלו של סין בעולם. בחודשים ינואר־אפריל נמסרו בישראל כמעט 22 אלף כלי רכב מתוצרת סין, גידול של 309% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. נתח השוק של כלי הרכב מתוצרת סין טיפס ל־17.47% מכלל המסירות לעומת 4.8% בלבד בשנה שעברה.

 

מותגים סיניים שולטים גם במכירות הרכב החשמלי בישראל עם נתח של כמעט 70% מהפלח (כולל טסלה). בענף מעריכים כי נתח השוק של כלי הרכב מתוצרת סין אף צפוי לגדול משמעותית במחצית השנייה של השנה עקב הגברת היבוא בעקבות הצפי לעלייה במס הקנייה על מכוניות חשמליות ופלאג־אין בתחילת 2024 מ־20% ל־35%.

בנוסף, גם הסכם הסחר בין ישראל לסין, שנמצא בשלבים מתקדמים לקראת ניסוחו הסופי, צפוי להאיץ את הנוכחות של חברות הספנות הסיניות בישראל.

על פי נתוני איגוד יצרני הרכב בסין, רק ברבעון הראשון של שנת 2023 ייצאה המדינה לעולם 1.069 מיליון מכוניות חדשות, ובכך הפכה לראשונה ליצואנית הגדולה בעולם, תוך שהיא עוקפת את גרמניה ואת יפן. עד בין חודשי ינואר לאפריל, ייצאה סין 1.37 מיליון מכוניות, צמיחה של 140% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

העלייה המהירה בקצב היצוא הגדילה באופן משמעותי את הביקוש לאוניות להובלת נוסעים בקווים מסין והובילה לעלייה במחירי התובלה. בחודש נובמבר הודיעה קוסקו כי הגישה הזמנה לבניית צי של 15 אוניות חדשות להובלת רכב בקיבולת של עד כ־7,000 מכוניות כל אחת, ובינתיים היא עושה שימוש בספינות בנות מספר שנים שנמצאות כיום בבעלותה.