גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"משבע ורבע אי אפשר לזוז": השכונות שלא ניתן לצאת מהן בבוקר

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● השכונות המובילות במספר פרויקטי תמ"א 38 מתמודדות עם תוספת של מאות דירות, אך בד"כ בלי תוספת מספקת של תשתיות ● התוצאה: הפקקים בבוקר הולכים ומתארכים, והסדרי התחבורה הציבורית הקיימים לא יודעים לספק מענה ● כתבה שנייה בסדרה

שכונת נגבה, רמת גן / צילום: תמונה פרטית
שכונת נגבה, רמת גן / צילום: תמונה פרטית

סיון, רונן ושני ילדיהם מתגוררים בשכונת נגבה ברמת גן - אחת השכונות שנוספו בה הכי הרבה דירות במסגרת פרויקטים של תמ"א 38. לבני הזוג מכונית אחת, שנמצאת ברשות רונן שמפזר את הילדים בבוקר. הוא עובד בדרום תל אביב ומספר שעיקר הפקקים הם ברחובות הפנימיים של רמת גן עד למחלף אלוף שדה. לדבריו זמן הנסיעה אורך בין 45 דקות לשעה בשעות הבוקר.

השכונות המובילות בתמ"א 38: איפה אוכלסו יותר מ־70 פרויקטים ומי העיר המפתיעה מהצפון 
השבוע בנדל"ן: הוספת נציגי ממשלה למועצה הארצית לתכנון

סיון, שמשתמשת בתחבורה הציבורית כדי להגיע למקום עבודתה שבמרכז הירידים בתל אביב, מספרת: "כשגרנו בתל אביב היו לי הרבה אופציות בתחבורה הציבורית, אבל כאן יש לי רק דרך אחת להגיע לכל אזור, כך שאם אוטובוס אחד מאחר, מקדים או לא מגיע אני צריכה לחכות עוד יותר. אני נוסעת באוטובוס לרמת החייל בתל אביב ושם מחליפה. הדרך לוקחת לי כשעה וחצי ובמקרים חריגים אפילו שעתיים. ברכב שליש מזה.

"אני נאלצת לצאת כבר ב־14:00 מהעבודה כדי להוציא את הילדים מהמסגרות, ועושה השלמות בעבודה אחרי שהם נרדמים. מעבר לפקקים שתמיד היו, נבנים כאן שני פרויקטים תחבורתיים שמייצרים הפרעה לתנועה - ברחוב הירדן ובמחלף אלוף שדה שם מקימים את הרכבת הקלה".

 

הסיפור שסיון ורונן מספרים שכיח בשכונות חדשות, אבל שכיח גם בשכונות שעוברות תנופה גדולה של התחדשות עירונית במרכז הארץ. הרשויות לא נערכות כראוי להגדלת השירות בתחבורה הציבורית לנוכח התושבים החדשים הרבים שמצטרפים אליהן, ובמציאות הזאת, לא פלא שכולם תקועים בפקק.

בשבוע שעבר ראינו כאן כי על פי נתוני אתר מדלן, רמת גן היא העיר המובילה במספר יחידות הדיור (יח"ד) שנוספו במסגרת פרויקטי תמ"א 38 בפער עצום. שלוש שכונות בה כבשו את צמרת השכונות שנוספו אליהן יח"ד הרבות ביותר. בשכונת החרוזים בעיר נוספו 754 יח"ד. כדי להמחיש עד כמה מדובר בתוספת משמעותית נציין כי בסך הכול בשכונה 2,261 יח"ד. אל שכונת רמת נגבה, שבה מתגוררים סיון ורונן, נוספו 689 יח"ד ואל שכונת רמת יצחק נוספו 674 יח"ד.

טל קופל, מנכ"ל מדלן, אומר כי "ההתחדשות העירונית נעשתה - ולמרבה הצער עדיין נעשית - פעמים רבות מבלי שהעירייה תחשוב לעומק על השפעת שינוי פני השכונה על התשתיות. שכונה ש־40 בניינים עוברים בה התחדשות היא למעשה שכונה שמשנה את פניה כמעט לחלוטין, אלא שלא מעט פעמים דווקא התשתיות נותרות מאחור".

לדבריו, "במקרי קיצון, כמו שכונת נגבה ברמת גן, העובדה שהתשתיות התחבורתיות בשכונה לא השתנו כמעט בכלל אך מספר התושבים והרכבים בה גדל מאוד, משפיעה לא רק על מצב הפקקים בשכונה עצמה, אלא גם על השכונות השכנות, שסובלות גם הן מפקקים קשים בשעות הבוקר והערב".

אין העדפה משמעותית לאוטובוסים

בדיקה שביצענו באמצעות חברת waze מראה כי ברחוב אבא הלל ברמת גן (במקטע ביאליק־כלניות) יש עומס כבד בשעות הבוקר ומהירות הנסיעה הממוצעת עומדת על 12 קמ"ש. ברחוב הירדן (נגבה־ תפארת ישראל) בעיר יש בשעות הבוקר עומס כבד מאוד שמיוחס בין היתר לעבודות התשתית, ומביא למהירות ממוצעת של 4 קמ"ש. בשדרות ירושלים (הרא"ה־בן גוריון) מהירות הנסיעה הממוצעת עמדה על 11 קמ"ש.

בתחבורה הציבורית המצב לא הרבה יותר טוב. ברמת גן אמנם יש שירות של קווי אוטובוס תדירים אך הם אינם מכסים את כל העיר ויש בה מחסור בנתיבי העדפה לתחבורה הציבורית ולכן האוטובוסים עומדים בפקקים עם כלי הרכב. גם המענה בשבילי אופניים רחוק שנות אור מהשכנה תל אביב.

טל קופל, מנכ''ל madlan / צילום: שרון אדלר

בעירייה אומרים כי "רמת גן מוקפת עבודות של נת"ע אשר עתידות להוביל לכך שבעיר יעברו קווי המטרו והרכבת הקלה. נוסף על כך, התבצעו ומתבצעות ברמת גן עבודות פיתוח רבות, הכוללות בין היתר סלילת שביל אופניים בשכונת חרוזים כחלק מפרויקט אופנידן, פיתוח ושיפוץ רחוב הירדן הסמוך למתחם נגבה שעתיד להסתיים בחודש יולי הקרוב, במסגרתו נסללו גם שבילי אופניים וגם נתיב תחבורה ציבורית. כמו כן, בשיתוף עם נתיבי איילון מוקדם בימים אלה פרויקט מהיר לעיר הכולל הוספת נתיבי תחבורה ציבורית בצירים מרכזיים כדוגמת ביאליק, הרצל, בן גוריון וששת הימים. כל זאת לצד פרויקטים רבים נוספים כחלק מתוכנית האב לתחבורה עירונית, אשר נערכה ועודכנה לאחרונה".

בינתיים, עיקר השימוש בתחבורה הציבורית ברמת גן הוא באמצעות אוטובוסים. לפי דוח מבקר המדינה שפורסם ב־2019, ברמת גן תוכננו נתיבי העדפה ברחובות הירדן, הרא"ה, נגבה, ירושלים ועוזיאל ואלו היו מאפשרים חיבור גם לכביש 4, אך עיריית רמת גן לא הסכימה למרבית הפרויקטים וטענה כי "נתיבי העדפה ברחובות אלו לא היו תורמים משמעותית לקיצור משך זמן הנסיעה במטרופולין והיו פוגעים פגיעה אנושה בשאר משתמשי הדרך". בהמשך, הוצע לרשויות המקומיות לקדם נתיב העדפה לצד עבודות הרכבת הקלה באלוף שדה, אך ראש עיריית רמת גן התנגד להסבת נתיב כזה לתחבורה הציבורית.

הבעיה היא לא רק בקידום תשתיות אלא גם בשירות התחבורה הציבורית. בשונה מהקמת שכונות חדשות, להתחדשות עירונית "זוחלת" אין כל בדיקה תחבורתית ותוספות קווים ותדירויות שבאחריות משרד התחבורה, והן ניתנות רק אם הרשויות המקומיות לוחצות ודוחקות במשרד לספק אותה.

כיום במסגרת הסכמים חדשים בפרויקט "המאיץ" רשויות מקומיות יכולות להגיע להסכמות עם משרד התחבורה על חבילה תחבורתית כוללת לעיר שכוללת הקמת מסופי אוטובוסים, סלילת שבילי אופניים ונתיבי העדפה ותוספות שירות, אך רמת גן עדיין לא נכללת בהסכמים אלו.

רחוב פנחס, רמת גן / צילום: תמונה פרטית

"משבע ורבע בבוקר אי אפשר לזוז"

אחרי רמת גן ניצבת הרצליה, שלמרכז העיר שלה נוספו 625 יח"ד, וזאת לצד הגדילה המשמעותית של העיר בשכונות חדשות. העיר תזכה לשירות אמצעי הסעת המונים באמצעות הקו הירוק של הרכבת הקלה רק בסוף העשור והמטרו זמן רב לאחר מכן. בינתיים ברחובות ארלוזורוב ובן גוריון זמן הנסיעה הממוצע בבוקר עמד בשבוע שעבר על 9 קמ"ש ובמרכז העיר אין העדפה לאוטובוסים.

דפנה מתגוררת ועובדת במרכז העיר ואינה נוהגת ברכב פרטי. "אם אני צריכה להגיע לכיוון היציאה מהעיר, אני צריכה לקחת בחשבון לפחות 40 דקות במקרה הטוב - וזה אם האוטובוס עצר בתחנה. משעה 7 ורבע בבוקר אי אפשר לזוז. מרימים בניינים ואנחנו מתמודדים עם ההשלכות", היא אומרת.

איתי רביב עבר לפני ארבעה חודשים מתל אביב להרצליה כדי להתקרב לאוניברסיטת רייכמן שבה הוא לומד, אך כל בוקר הוא צריך להגיע לצפון הישן בתל אביב למקום עבודתו. "אני מנסה מסעות שונים מדי יום. באוטובוסים אני צריך להחליף שני קווים - אחד לתל אביב ועוד אחד בתוך תל אביב. מהכול, הדבר הכי נוראי היא היציאה מהעיר דרך רחוב הרב קוק או דרך רמת השרון. רק להגיע לדרך נמיר זה לפחות חצי שעה בתוך האוטובוס. ברכב פרטי בלי פקקים זה לוקח חמש־שש דקות, אבל תמיד יש פקקים. הדרך הכי מהירה היא לקחת קורקינט לרכבת בהרצליה ומשם לתחנת האוניברסיטה בתל אביב ומשם שוב קורקינט למשרד וזה מסע שלוקח 40 דקות. המקרה שלי הוא עוד פחות חמור כי אני לא נכנס אפילו לתל אביב אלא עובד בגבולה הצפוני, והתדירות של האוטובוסים נמוכה למרות שמדובר בשתי ערים עם מרכזי עסקים משמעותיים", הוא מספר.

מעיריית הרצליה נמסר כי "העירייה מפעילה כמה יוזמות יצירתיים למען נגישות תחבורתית במרכז העיר. בימים אלה העירייה עובדת על תכנון שבילי אופניים במרכז העיר, שיתחברו לרשת שבילי אופנידן לאורך כל העיר ויתחברו לתל אביב. בנוסף, העירייה עובדת על תכנון של נתיבי תחבורה ציבורית. העירייה גם מפעילה מערך של אופניים שיתופיים ושל רכבים שיתופיים, וניתן למצוא תחנות השכרה רבות אשר פרוסות בכל רחבי העיר. בנוסף, על מנת לנהל את התנועה באופן מיטבי, העירייה מאפשר לכל תושבי העיר חנייה חינם במשך שעתיים במרכז העיר".

מאות יח"ד נוספו גם בשכונות בערים אחרות שאליהן לא תגיע לפי התוכניות המאושרות והמתוקצבות הסעת המונים. כאלו הן שכונת מרכז העיר בחדרה (555 יח"ד) ורובע ו' באשדוד (529 יח"ד). בעיריית אשדוד לא ענו לפניית גלובס ובחדרה מסבירים כי הובטחה להם השקעה בשני מחלפים וכי יצטרפו בקרוב לפרויקט "המאיץ". תשובות הרשויות מדגימות איך מתחילים לחשוב בישראל על פרויקטים תחבורתיים רק לאחר שהמשבר התחבורתי כבר נמצא.

המוקד החמישי שבו נוספו דירות רבות היא שכונת נווה שאנן בתל אביב, ושם דווקא לא נספרו עומסי תנועה כבדים. אמנם פרויקטים רבים נבנים גם במרכז העיר אבל בחלוקה לפי שכונות, נווה שאנן מובילה - כשנוספו אליה 517 יח"ד. סמוך אליה ממוקמת תחנת רכבת ההגנה ומוקמים בה גם הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה. עד אז, העירייה הרחיבה את תשתיות הולכי הרגל, רוכבי האופניים והתחבורה הציבורית: שודרגו רחובות בני ברק וראש פינה, מוקם מסוף חדש, נסללו שבילי אופניים ונתיבים לרכב פרטי הוסבו לנתיבי תחבורה ציבורית. יצוין כי הבעלות על כלי הרכב בשכונה זו נמוכה יחסית.

"אין הסתכלות כוללת על הצרכים"

בשונה ממתחמי פינוי בינוי שבהם עושים תכנון מחודש לשכונה שלמה, פרויקטי תמ"א 38 עוסקים רק בהתחדשות בניינית שמתעלמת מהרחוב, מהעיר ומצרכי התשתיות.

"בפתרון הבנייני אין הסתכלות כוללת והבעיה התחבורתית היא אחת מהרבה בעיות כמו מענה לצרכי ציבור בבתי ספר, גנים ופארקים ציבוריים", אומרת דניאלה פז ארז, מנכ"לית ובעלים של חברת פז כלכלה והנדסה.

"לא יישמו פתרון תחבורתי בשביל בניינים בודדים אלא בשביל שכונה שלמה ועד שכולה תקבל ציפוף זה יכול לקחת עשרות שנים ובינתיים הרחובות נשארים לא מותאמים. בעיה נוספת בתמ"א שאפשר להוסיף רק מה שכבר היה - כלומר, אם לא היה מסחר בקומת הקרקע גם לא יהיה מסחר וברחובות ראשיים שחוו היקף גדול של תמ"א אין עירוניות ואין הליכתיות".

העומס התחבורתי ברמת גן בשעות הבוקר. רחוב הרא''ה / צילום: תמונה פרטית

ברמת גן הבעיה מתחדדת שכן פז ארז מסבירה כי זכויות לא מנוצלות בשילוב של תמ"א 38 יצרו תוספות משמעותיות שהביאו לפעמים להכפלת מספר יחידות הדיור בכל בניי ן. לדבריה, לנוכח הבעייתיות, "רשויות רבות מתכננות פינוי בינוי ויש שינוי דרך מסמכי מדיניות ותוכניות שכונתיות ואפילו הגבלות על בנייה. כך בראשון לציון הגבילו את הבנייה בשכונת רמת אליהו במזרח העיר בשל בעיה תחבורתית. פתרון נוסף הוא הקדמת התשתית שיכולה לבוא באמצעות הסכמי גג של רשות להתחדשות עירונית וכמובן שפתרונות של הסעת המונים אבל תקופת הביניים היא קשה".

ואולם, גם הליכי פינוי בינוי אינם חפים מבעיות. "נדרש להראות שם מענה תחבורתי, אבל הדרישות של משרד התחבורה הן כאלו שמצריכות הרחבת קיבולת לכלי רכב פרטיים וזה מייצר כבישים רחבים בתוך ערים ותיקות על חשבון נגיסה בשטח, וזה מייצר אנטי־עירוניות והמשך תלות ברכב הפרטי".

"לקרב את המשרדים והמסחר לאנשים"

יוגב שרביט, מנהל המחלקה הכלכלית בבילד אסטרטגיה אורבנית, מסביר ש"ההתחדשות הבניינית לא משנה את רשת הרחובות ולכן כל מה שתוכנן שלא באמצעות גריד רחובות או תמיכה בתחבורה ציבורית - יישאר כזה רק יקבל עוד מאות יחידות דיור. התחבורה הציבורית מאוד מושפעת מהתשתית הפיזית הקיימת ואם השכונה בנויה במעגלים - האוטובוסים יישארו לא יעילים גם לאחר אכלוסן של יחידות רבות. בינתיים גם מספר כלי הרכב ביחס למקומות החניה גדל וניסיון להגדיל את היצע מקומות החניה עולה לפעמים בהקמת חניון תת קרקעי שמייקר את העלות משמעותית".

לדבריו, "בהתחדשות עירונית אמיתית, ולא בהתחדשות בניינית, צריך לחשוב על פריצת דרכים, על הוספת מסחר ומשרדים שמקרבים שירותים לאנשים, והקמת מוסדות ציבור. 750 יח"ד נוספות זה לפחות עוד שניים או שלושה גני ילדים למשל. המדינה לא מגיבה לדברים האלה. הרשויות צומחות בקצב מהיר ומשרד התחבורה לא עומד בקצב וכשהוא כבר מגיב הוא סוגר פערים ותוך כדי נוצרים פערים חדשים. תוספות שירות למשל הן באחריות המשרד ולא הרשות המקומית וממילא רובן לא מחויבות להבנת הקריטיות שלה בחיי התושבים ויכולתה לשנות את המצב".

עוד כתבות

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; מגמה מעורבת באסיה


מדד הקוספי הדרום קוריאני זינק בכ-2%; לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"