גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשמליות החדשות שמגיעות, והאם המיסוי הירוק בדרך לרפורמה?

במשרד להגנת הסביבה נבחנות כיום שתי דרכים שקלול ותמחור זיהום מכלי רכב, רביזיה של המיסוי הירוק או הטלת "מכסות זיהום" על יבואני הרכב ● בשוק הרכב בינתיים מסתערים על החשמליות ● ועוד חדשות מענף הרכב

המיסוי הירוק על רכב בדרך לרפורמה? השבוע בעולם הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
המיסוי הירוק על רכב בדרך לרפורמה? השבוע בעולם הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המשרד להגנת הסביבה פועל לגיבוש שיטות חדשות לשקלול ותמחור הזיהום מכלי רכב. זאת בין היתר במטרה להאיץ את התחלופה של כלי רכב מזהמים בכלי רכב "ירוקים" - בעיקר כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג־אין.

כיום נבחנות במשרד שתי דרכים עיקריות לביצוע הרפורמה. הראשונה היא באמצעות רביזיה מהותית של נוסחת "המיסוי הירוק", שקיימת מזה למעלה מעשור. הנוסחה הזו משקללת ומתמחרת מזהמים שונים, שנפלטים מכלי הרכב, ובהתאם לה נקבע "ציון ירוק" לכל רכב חדש שנמכר בישראל. הציון מהווה בסיס לחישוב גובה ההטבה במס הקניה.

אחרי זינוק של עשרות אחוזים: האם זה הצעד שיוזיל את ביטוחי הרכב?
הכירו את המותג הסיני החדש שאמנון שעשוע השקיע בו ומגיע לישראל

יצוין כי בשיטה הנוכחית לא מוטל כל "קנס" על כלי רכב מזהמים במיוחד, אלא רק הטבה מדורגת על כלי רכב מופחתי פליטה. בנוסף, בעבר נכללו במיסוי הירוק הטבות מס מיוחדות לכלי רכב עם הנעה חשמלית, הנעה היברידית והנעת פלאג־אין. אולם חלק מההטבות הללו בוטלו או הצטמצמו משמעותית בשנים האחרונות.

גלגול אחריות על פליטות פחמן ליבואנים

הדרך השנייה שנבחנת במשרד היא הטלת "מכסות זיהום" על יבואני הרכב, שכוללת הצבת תקרת פליטות ממוצעת לכל כלי הרכב אותם מייבא כל יבואן לישראל, והטלת קנסות על חריגה ממנה. צעת חקיקה ברוח זו נכללה בטיוטת חוק ההסדרים אולם לבסוף לא עברה לנוסח הסופי.

האיחוד האירופי משתמש בשיטה דומה כדי לאלץ את יצרני הרכב בייצור ושיווק של כלי רכב "ירוקים". אולם בענף הרכב בישראל טוענים כי החלתה על היבואנים בישראל עתידה להפלות בין יבואנים שליצרנים שלהם יש היצע נרחב של כלי רכב חשמליים, ולפיכך ממוצע הפליטה שלהם נמוך מאד, לבין יבואנים קטנים יותר, שאין להם היצע רכב חשמלי. בנוסף עדיין לא ברור כיצד יהיה ניתן להחיל תקנות כאלה על עשרות יבואנים מקבילים, שמייבאים כיום לישראל מלאים מזדמנים של כלי רכב מתוצרת יצרנים שונים.

בענף הרכב מעריכים, שגם אם משרדי הסביבה והאוצר יגבשו רפורמה חליפית, ספק אם היא תושלם עד ינואר 2024. זה המועד שבו מס הקניה על רכב חשמלי אמור לעלות מ־15% ל־30% והטבת המס המיוחדת על רכבי פלאג־אין תתבטל כליל.

מהמשרד לאיכות הסביבה נמסר בתגובה כי "המשרד להגנת הסביבה פועל להקים מנגנון יעדי פליטות לרכב חדש אשר יבטיח את המשך כניסתם של רכבים מופחתי זיהום. המשרד עוקב ובוחן את נתוני כניסת הרכבים החדשים ואת החסמים ככל שישנם וזאת על מנת לקדם את הנושא.. המשרד פועל לקביעת מנגנון רגולטורי הדומה למנגנון הקיים באיחוד האירופי, אשר מחייב לעמוד בערכי פליטת CO2 ממוצעים לכלל כלי הרכב המשווקים מדי שנה בגבולות האיחוד האירופי. בנוסף, המנגנון האירופי כולל: עידוד רכבים בעלי פליטה נמוכה ומאופסי פליטות וקביעת מנגנון דיווח ואיסוף נתונים מכלל יבואני הרכב. כל זאת בהתאמה לשוק הרכב בישראל. המשרד להגנת הסביבה עוקב אחר קצב חדירת כלי רכב חשמליים בישראל ובוחן את קצב החדירה בהשוואה לאירופה".

טויוטה יאריס מתחדשת

חברת טויוטה חשפה השבוע באירופה את מודל 2023 המחודש של הסופר־מיני הפופולרית טויוטה יאריס. המכונית עברה מספר שינויי עיצוב קלים, בעיקר בחרטום שזכה לסט חדש של גריל ופגושים. להיצע נוספו כמה חבילות עיצוב חדשות, כולל חבילה ספורטיבית.

החידוש המרכזי הוא גרסה חדשה של מערכת ההנעה ההיברידית עם הספק משופר של 130 כ"ס לעומת 116 כ"ס עד כה. התאוצה מאפס ל־100 קמ"ש השתפרה בחצי שניה ועומדת כעת על 9.2 שניות ופליטת ה־CO2 נותרה כמעט ללא שינוי.

מודל 2023 המחודש של הסופר־מיני הפופולרית טויוטה יאריס / צילום: יח''צ

החברה השיקה ביאריס חבילת בטיחות ואלקטרוניקה משודרגת, שכוללת בין השאר מערכת מתקדמת לחניה אוטומטית, מערכת בלימה אוטונומית משודרגת ועוד. גם לוח המחוונים הדיגיטלי חדש וכך מערכת המולטימדיה שכוללת בין השאר אפשרות לעדכוני תוכנה אלחוטיים (OTA) ואופציה למסך 12.3 אינץ'.

 החשמליות ממשיכות לטפס במכירות

בחמשת החודשים הראשונים של השנה נמכרו בישראל כ־24 אלף כלי רכב חשמליים, עלייה של כ־176% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. נתח השוק של כלי הרכב החשמליים מכלל המסירות מתקרב ל־17% לעומת כ־6.3% בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. שלוש קבוצות ייבוא עיקריות, שלמה מוטורס, יוניון מוטורס וכלמוביל החזיקו בכ־69% מכלל המסירות מתחילת השנה. במקום הרביעי נמצאת טסלה, שלמרות חיתוך המכירות העמוק מכרה בחמשת החודשים הראשונים של השנה כ־1850 יחידות.

טסלה EV / צילום: יח''צ

אולם בענף הרכב מעריכים כי זרם הייבוא והמסירות של כלי הרכב החשמליים יתגבר משמעותית החל מסוף הרבעון השלישי בשל הצפי להעלאת מס הקניה על רכב חשמלי בינואר הקרוב. בין השאר מצפים בענף לגל של דגמים חשמליים חדשים, ושל מותגים חשמליים חדשים, שינחתו בישראל עוד לפני סוף השנה כדי להקדים את עליית המס.

המגה־קרוס־אובר XM העתידני של ב.מ.וו נוחת בישראל

חברת דלק רכב, יבואנית ב.מ.וו, מתחילה לשווק בישראל את הקרוס־אובר המתקדם ב.מ.וו XM, שהושק רק לאחרונה בארצות הברית. הרכב פותח על ידי חטיבת הספורט "M" של החברה והוא אחד הכלים הגדולים והחזקים מסוגו, שהשיקה החברה הגרמנית אי פעם. אורכו 5.1 מ' ובסיס הגלגלים שלו הוא באורך 3.1 מ'.

הקרוס־אובר המתקדם ב.מ.וו XM / צילום: יח''צ

העיצוב "הטכנולוגי" הייחודי מסתיר בתוכו תא נוסעים עתידני, מתלים אקטיביים ממוחשבים ומערכת הנעת פלאג־אין ייחודי, שמשלבת מנוע V8 טורבו־בנזין עם מנוע חשמלי וסוללה נטענת של 26 קילוואט, שאמורה לספק טווח נסיעה על חשמלי של עד כ־88 ק"מ. ההספק הכולל של הרכב הוא 653 כוחות סוס והתאוצה מאפס ל־100 קמ"ש אורך כ־4.5 שניות. בשלב מאוחר יותר תושק גרסה מיוחדת של הרכב עם 748 כ"ס. המחיר טרם פורסם אולם בארה"ב הוא מתחיל בכ־159 אלף דולר, כפול מהמחיר של ב.מ.וו X5 פלאג־אין שעולה בישראל כ־700 אלף שקל.

במקביל מתחילה החברה לייבא לפי הזמנה את גרסאות ה"קומפטישן" הייחודיות של ב.מ.וו X5 וב.מ.וו X6. הגרסאות הללו מצוידות בשלדות מיוחדות, שכוילו על ידי מחלקת הספורט־המוטורי של ב.מ.וו ומתאפיינות בעיצוב ייחודי של החרטום ובמנוע V8 בהספק 625 כ"ס עם תאוצה מאפס ל־100 בפחות מ־4 שניות.

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה