רכב סיני | ניתוח

הכירו את המותג הסיני החדש שאמנון שעשוע השקיע בו ומגיע לישראל

אל הרשימה של מותגי רכב סינים שנוחתים בישראל, יצטרף מותג הפרימיום החשמלי ZEEKR, עוד בטרם ינחת בשוקי מפתח באירופה • הניסיון לבנות תדמית דווקא בארץ, הקשר עם אמנון שעשוע והבחירה ביבואנים המקומיים: איך הפכה ישראל לחממת שיווק של מותגים מסין?

מכונית הספורט-סלון זיקר 001 / צילום: יח''צ
מכונית הספורט-סלון זיקר 001 / צילום: יח''צ

גלובס חשף בשבוע שעבר כי קבוצת יוניון של איש העסקים ג'ורג' חורש תתחיל לייבא לישראל עוד השנה את מותג הפרימיום החשמלי ZEEKR של קבוצת GEELY. נחיתה של מותגי רכב סינים בשוק הישראלי כבר מזמן לא מהווה סנסציה מקומית, ונכון להיום כבר מיובאים לישראל 17 מותגי רכב סינים, כאשר לפחות עוד שלושה נמצאים בדרך.

בדרך לישראל: ארבע חשמליות שעולות בסין 15 אלף דולר 
כבר לא מכונית עממית: הדור החדש של טויוטה 

אולם, המקרה של ZEEKR שונה בכמה היבטים ואפשר ללמוד ממנו כמה דברים על החשיבות הגוברת והולכת של שוק הרכב הישראלי בתור "ראש החץ" של חדירת תעשיית הרכב הסינית לישראל ולאירופה.

בניית תדמית מותג מבראשית

המותג ZEEKR הושק רשמית בשנת 2021 כמותג הפרימיום הספורטיבי מאשכול מותגי GEELY. המיצוב שלו הוגדר מבראשית בתור "High End" נגיש, יחסית - כלי רכב שמשלבים ביצועים חזקים במיוחד, נהיגה ספורטיבית וטווחי נסיעה ארוכים, לצד הכנה לנהיגה אוטונומית בעתיד והשקעה רבה באיכות ייצור ופאר. אולם, לפחות בסין, הרכב זול משמעותית מהמוצרים המקבילים של מרצדס, ב.מ.וו ופורשה.

ZEEKR, שכבר מכר עד היום כ־100 אלף כלי בסין, מנסה לאמץ את מודל החדירה המוצלח של לקסוס לשוק האירופי - להיכנס עם מותג "אנדרדוג" בלתי מוכר ללקוחות הפרימיום, ולבנות את הדימוי והתשתית השיווקית שלו מבראשית - אפילו במחיר של השקעה שיווקית רבה, שספק אם תניב פירות משמעותיים בשנים הראשונות.

זהו מיצוב לא שגרתי למותג סיני עצמאי חדש של רכב חשמלי בישראל ובאירופה. לרוב, מותגי הפרימיום החשמליים מסין בחרו עד כה באחד משלושה מסלולי חדירה ומיצוב באירופה: שיווק דגמי MASS עממיים ולצידם דגמי פרימיום בתור "פעילות לוואי", כמו במקרה של BYD; שיווק שמנסה לטשטש כליל את הזהות הסינית, כמו במקרה של פולסטאר, שמאמצת שם ומיצוב של מותג אירופי; או ניסיון נאיבי לקפוץ היישר לצמרת האירופאית עם דגם יוקרה בודד ולשכנע לקוחות כי "המוצר חשוב יותר מהמותג", כמו במקרה של VOYAH.

מבין שני הדגמים של ZEEKR שישווקו בישראל בשלב הראשון, הדגם בעל פוטנציאל ההצלחה הגדול יותר הוא הקרוס־אובר החשמלי החדש ZEEKR X, שדומה במידותיו לוולבו XC40 ונחשף רק לאחרונה. הרכב נשען על הפלטפורמה החשמלית החדשה של הקבוצה, שמשמשת דגמים של וולבו השבדית ושל סמארט, שניהם בבעלות GEELY, אך יש לו הספק וביצועים חזקים יותר. אם ה־X יצליח להגיע לישראל במחיר שנע סביב 200 אלף שקל, הוא עשוי להותיר חותם משמעותי על השוק. אולם, אם המחיר ינוע סביב כ־250 אלף שקל - החדירה עשויה להיות הרבה יותר קשה.

ZEEKR X

מידות: אורכה 4.45 מ' ואורך בסיס הגלגלים שלה 2.75 מ'
הנעה: דגם הבסיס של הרכב מגיע עם מנוע בודד, הנעה אחורית וסוללה של 66 קילוואט, ואמור לספק טווח משוער של 480־500 ק"מ
מחיר:  המחירים בסין מתחילים בכ־27 אלף דולר. המחיר המשוער בארץ ינוע בין 190 ל־250 אלף שקל לדגם ההתחלתי 

הדגם השני והבכיר יותר בהיצע, 001 ZEEKR, צפוי לשמש בעיקר בתור "משדרג התדמית" של המותג. זהו דגם ספורט מנהלים באורך כ־5 מטרים עם ביצועים משופרים ורמת פאר גבוהה. בסין הרכב ממוצב כאלטרנטיבה תחרותית לדגמים כמו פורשה טאייקן, אבל ספק אם המיצוב הזה יהיה תקף גם באירופה. גם אם הרכב יגיע במחיר של 400־500 אלף שקל "בלבד", הוא עדיין יפגוש בישראל את "תקרת הזכוכית התדמיתית" שמגבילה את החדירה של המותגים הסיניים בפלח היוקרה.

ZEEKR 001

מידות: המכונית באורך 4.97 מ' וניצבת על בסיס גלגלים של כ־3 מ'.
הנעה: שני מנועים בהספק משולב של כ־540 כ"ס. בסין היא משווקת עם סוללות של 86 או 100 קילוואט־שעה וטווח של עד 656 ק"מ בתקן הסיני
מחיר: המחירים בסין מתחילים בכ־43 אלף דולר ל־58 אלף דולר לפי גרסה. המחיר המשוער בארץ ינוע בין 350 ל־500 אלף שקל לדגם הבכיר 

היחסים החמים עם מובילאיי

ZEEKR היה ועודנו חלוץ בקבוצת GEELY הסינית בכל הנוגע לאימוץ טכנולוגיות מתקדמות לנהיגה ללא נהג והוא מתכוון להשיק כלי רכב בדרגות אוטונומיה שונות, כאשר הטכנולוגיה תהיה זמינה לשימוש מסחרי בצורה חוקית. מובילאיי אף לקחה חלק בשלבים המוקדמים של פיתוח דגם ה־001, ומכוניות ניסוי הגיעו לישראל עוד לפני שנחשף רשמית בעולם.

בשנה שעבר גם הכריז ZEEKR כי חתם על חוזה להצטייד בעתיד במערכת הבטיחות המתקדמת של מובילאיי, SuperVision, שלה הרבה פונקציות אוטונומיות, ובכך הפך ללקוח המסחרי הראשון שלה. כיום מובילאיי מפעילה בצי הרכב שלה בישראל כמה דגמים של המותג לצורך ניסוי ופיתוח יכולות אוטונומיות מלאות בדגמים עתידיים.

הקרוס-אובר הקומפקטי ''זיקר X'' / צילום: יח''צ
 הקרוס-אובר הקומפקטי ''זיקר X'' / צילום: יח''צ

גם יו"ר מובילאיי אמנון שעשוע, אף הוביל לאחרונה כמשקיע פרטי את סבב הגיוס של ZEEKR. היקף ההשקעה שלו לא נמסר, אך הוא נאמד בעשרות מיליוני דולרים ואולי אפילו מאות מיליונים, ועשוי להפוך את שעשוע לאחד מבעלי המניות המרכזיים של המותג הסיני, כאשר זה יונפק השנה בוול סטריט.

כשיעלו על כבישי הארץ מכוניות סיניות עם מערכות אוטונומיות מתקדמות מפיתוח ישראלי, זו תהיה מעין "סגירת מעגל" מישראל לסין ובחזרה. ייתכן שזו גם אחת הסיבות למה המותג יגיע לישראל כבר ב־2023, ועוד לפני נחיתתו בשווקי מפתח חשובים באירופה כמו גרמניה וצרפת.

הסינים הולכים על היבואנים הגדולים

עוד אלמנט מעניין בסיפור הוא ההחלטה של ZEEKR להעניק את הזיכיון לקבוצת יוניון מוטורס. במותג הסיני בחנו את שוק הרכב הישראלי מקרוב בחודשים האחרונים וניהלו פגישות רבות עם מועמדים פוטנציאליים, שחלקם יזמים חדשים וצעירים. אבל למרבה תסכולם של היזמים הצעירים, הזיכיון הזה, כמו רוב זיכיונות היבוא של מותגים סינים בישראל, הגיע לידיה של היבואנית שנמנית על צמרת הממסד הוותיק. האמת שזה לא אמור להיות מפתיע. יוניון מוטורס צברה בשנתיים האחרונות קרדיט משמעותי בהנהלת קבוצת GEELY בשל הצלחת ההחדרה של המותג העממי גיאומטרי לישראל.

בנוסף, השחקנים הגדולים של שוק הרכב הישראלי מביאים איתם עוד נדוניה - היכולת להתרחב לחו"ל. כך למשל, השלוחה הצרפתית של חברת CAR EAST מקבוצת לובינסקי, שמייבאת את רכבי MG הסינית לארץ, קיבלה בשנתיים האחרונות גם את הזיכיון של SAIC לחלק חשוב מצרפת וגם את הזיכיון של המותג AIWAYS, וכיום היא מנהלת מו"מ לקבלת מותגים נוספים. גם חברת גרנד אוטו של קבוצת תעבורה, שמוכרת כמעט 50 אלף כלי רכב פרטיים בשנה במרכז אירופה, מחזיקה כיום גם בזיכיון היבוא של MG בחלק ממדינות הבלקן, וקיבלה לאחרונה גם את זיכיון היבוא של צ'רי למרכז אירופה. מהלכים כאלה דורשים הרבה ניסיון ומשאבים.