גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצרות בקריפטו והריבית העולה מוכיחות: לביטקוין אין עתיד, השוק צריך חזון חדש

אירועי קריסות הבורסות וההפסדים ללקוחות בשוק הקריפטו מתרבים ● במקביל, הריביות העולות וחזרת ערך הכסף מנפצות את החזון להחליף את המטבעות המסורתיים ● מה המשמעות לעתיד הביטקוין ובורסות הקריפטו, ולמה הגופים המוסדיים הם אלה שיכולים לשקמו?

לביטקוין אין עתיד / צילום: Shutterstock
לביטקוין אין עתיד / צילום: Shutterstock

הכותבים הם מנכ"ל ומנהלת בחברת הייעוץ הפיננסי Complex

הגורמים בטור זה עשויים להשקיע בניירות ערך או מכשירים, לרבות אלה המוזכרים בו. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

כמעט 15 שנים לאחר השקת הביטקוין, וכשנתיים וחצי לאחר שהמטבע נגע בשיא של 69 אלף דולר כמעט, שוק המטבעות הדיגיטליים נמצא בפרשת דרכים.

אחרי שנים של עליות בחסות ריבית אפסית, שעודדה ספוקלציות, שנת 2022 הייתה קשה במיוחד. זאת, לא רק בשל ירידות המחירים החדות במטבעות הקריפטו המובילים, אלא בעיקר בשל שורת התמוטטויות מהדהדות של גופים מובילים בשוק. אלה הובילו להפסדים כבדים ללקוחות, וחשפו פרקטיקות בעייתיות ביותר בטיפול בכספיהם ותרמיות.

בורסת הקריפטו הגדולה בעולם מסתבכת בארה"ב. מה המשמעות לשוק? | שאלות ותשובות
אחרי שהשווי קפץ: אינטל מוכרת מניות מובילאיי ב-1.4 מיליארד דולר 

בראש אלה עמדה קריסת בורסת FTX בנובמבר 2022, תוך חשיפת היעדר הפרדה בסיסית בין כספי הבורסה לכספי הלקוחות, ושימוש אסור בכספי הלקוחות למימון השקעות מסוכנות ותמיכה בצורכי המסחר של הבורסה וקרן אלמידה הקשורה אליה. גם קריסות פלטפורמות המסחר וההלוואות Celsius ו-Voyager הסבו ללקוחותיהן הפסדים כבדים.

אירוע משמעותי נוסף התרחש ביום ב' השבוע, כאשר רשות ני"ע האמריקאית (ה-SEC) הגישה תביעה כנגד בורסת הקריפטו הגדולה ביותר בייננס (Binance), הכוללת האשמות חמורות בדבר הפרת החוק האמריקאי ושימוש אסור בכספי הלקוחות לצרכיה. אירועים אלה מונעים מהשוק להמשיך לצמוח במתכונתו הנוכחית.

צורך בהסדרת תשתיות

הלקח המרכזי מקריסת בורסת FTX הוא הצורך הבסיסי בהפרדה בין פלטפורמות המסחר ובין גוף המשמורת (קסטודי) על נכסי הלקוחות.

לכן, תנאי בסיסי להמשך פיתוח השוק וכניסת גופים מוסדיים לפעילות במטבעות דיגיטליים הוא הסדרת התשתיות הבסיסיות של השוק, כך שיפעלו בהתאם לסנטדרטים בינלאומיים מקובלים ועל ידי גופים מסורתיים, יציבים ומפוקחים.

ואכן, תהליכים אלה מתחילים להתרחש. לדוגמה, הבנקים Standard Chartered, נומורה ו-BNY Mellon מקימים בימים אלה בורסות וגופי משמורת נפרדים לנכסים דיגיטליים. גם בורסת נאסד"ק ממתינה בימים אלה לאישורים רגולטוריים להשקת קסטודי לנכסי קריפטו.

במקביל, פלטפורמת המסחר EDX Markets, שמקימים הברוקרים סיטאדל סקיוריטיז, צ'ארלס שוואב ו-Virtu Financial, מצהירה על כוונתה לפעול בשוק הקריפטו "באמצעות שיטות העבודה המיטביות משווקים פיננסיים מסורתיים".

גופים חדשים אלה צפויים להתחרות חזיתית בבורסות הקיימות בשוק הקריפטו, שכאמור אינן מקיימות סטנדרטים בסיסיים של שקיפות כלפי לקוחותיהן.

 

Binance, שחלשה על כ-60% מהשוק בשיאה, כבר איבדה כרבע מנתח השוק, על רקע הטענות הרגולטוריות החמורות כלפיה בחודשים האחרונים, שהבשילו השבוע כאמור לתביעה שצפויה להחריף את המגמה. גם בורסת קוינבייס (Coinbase), השנייה בגודלה, חוותה ירידה של יותר מ-50% בנפחי המסחר בשנה האחרונה, עקב ירידה בהיקף הלקוחות, ש-95% מהם קמעונאים.

צורך בחזון חדש וריאלי

במקביל להסדרת התשתיות, לטעמנו שוק המטבעות הדיגיטליים יידרש לוותר על חלק ניכר מהחזון המקורי שלו, ולהחליפו בייעוד ריאלי ושימושי בתוך שוקי הפיננסים והבנקאות.

השאיפה להחליף את מטבעות הפיאט המסורתיים (הכסף "האמיתי" שבו אנו משתמשים ביום-יום) במטבעות קריפטו לא מגובים, כאמצעי תשלום מקובלים בכלכלות, אינה ריאלית בעליל. לא היה בכך היגיון מלכתחילה, אך כעת הניסיון הנצבר מוכיח זאת באופן נחרץ.

התנודתיות הגבוהה בערכי מטבעות הקריפטו מוכיחה שאינם מתאימים לשמש כאמצעי תשלום יציב שמתמחר מוצרים ונכסים. במקביל, לא ניתן ליצור ערך מוחשי למטבעות בהיעדר גורם מרכזי שמנהל ומאמץ אותם כאמצעי לתשלום בכלכלה, החל מתשלום מסים ועד לצריכה. ראוי להכיר בכך שאין סיכוי שמדינות יאפשרו למטבע פרטי שאינו נשלט על ידיהן להפוך להילך תשלום חוקי.

במקביל, חזרת הריבית והצמצום בהיצע הכסף בעולם על רקע המאבק באינפלציה, מרחיקים מאוד תרחישים אפוקליפטיים הזויים בדבר "אובדן ערך הכסף" ו"קריסת המוסדות הפיננסיים המסורתיים", שבמקומם יעלו מטבעות קריפטו, שממילא ממשלות או בנקים מרכזיים לא היו מאפשרים להם להתרחש.

לטעמנו, האמור גם פוגע חזיתית בעצם הרעיון שמטבעות קריפטו הם "נכסי השקעה" שערכם יעלה בחדות, על חשבון מטבעות פיאט. ממילא התפיסה של מטבע כנכס שערכו יעלה בחדות לאורך זמן, על מנת שישמש כאמצעי תשלום בכלכלה, חסרת היגיון, בגלל הצורך בערך יציב, ואם תתרחש כזו, היא תגרום דפלציה מתמשכת וחמורה.

לכן, לדעתנו, למטבעות הקריפטו הקיימים, ובראשם הביטקוין, אין ערך אמיתי או עתיד. השווי שייוותר בהם בעתיד ינבע אך ורק מ"כסף כלוא", שנכנס לשם מלכתחילה לצרכים פסולים כמו הלבנת הון, ולא תהיה לו דרך אפקטיבית חוקית לצאת חזרה למטבעות פיאט.

שלושה נדבכים לעתיד

מנגד, עתיד התפתחות המטבעות הדיגיטליים צריך להישען על שלושה נדבכים מרכזיים.

הראשון הוא טכנולוגיית הבלוקצ'יין, ויכולתה לספק סליקה מהירה של עסקאות פיננסיות ומעבר בין מטבעות פיאט ודיגיטליים, שתהווה קפיצת מדרגה משמעותית לעולם הפיננסי המסורתי.

העובדה שהעברת מט"ח בעולם עדיין כרוכה בעלויות כבדות, מסורבלת ואורכת מספר ימים, יוצרת צורך עצום באימוץ הבלוקצ'יין, המאפשר סליקה מיידית ושקיפות מלאה בתהליך. ראוי לאמצו תוך שימור גורמים אחראיים להשלמת הסליקה, בעיקר מסלקות ובנקים, בניגוד לחזון הבלוקצ'יין המקורי לביזור מלא, שאינו ישים.

הנדבך השני הוא שימוש במטבעות יציבים, המגובים במטבעות פיאט באופן מלא, כאמצעים יעילים לביצוע תשלומים על גבי הבלוקצ'יין. בשנים האחרונות, שוק המטבעות היציבים צמח בחדות, והוא מוערך כיום בכ-130 מיליארד דולר. הגדולים מביניהם הם USDT של Tether ו-USDC של Circle.

בעוד שכיום מטבעות יציבים משמשים בעיקר כגשר להמרת מטבעות פיאט להשקעות קריפטו וחזרה, לטעמנו ייעודם העיקרי צריך להיות סליקה מהירה ויעילה של כספי פיאט ואחסונם באופן דיגיטלי. בקצה התהליך, המובילים מהם צריכים להפוך למערכות תשלומים מבוקרות רגולטורית, לצד, או כחלק, ממערכות התשלומים הקיימת.

ייעוד זה יוכל לשרת את הנדבך השלישי לעתיד המטבעות הדיגיטליים: הנפקת טוקנים על ידי חברות שונות, לצורך תשלום עבור שירותים או מוצרים, באמצעות המרה מהירה ויעילה שלהם למטבעות פיאט או לטוקנים אחרים, באמצעות הגשר שיספקו המטבעות היציבים.

הנקודות יתחברו כאשר טוקנים אלה יונפקו על ידי גופים פיננסיים מסורתיים, יוקנה להם ערך פנימי ברור - הנובע מזכאות לתמורה עבורם - בכסף או בשירותים, והם ייסחרו בבורסות מוסדרות, שיופעלו על ידי גופים פיננסיים מפוקחים רגולטורית ויוחזקו במשמורת על ידי גופים נפרדים, תחת פיקוח רגולטורי הדוק.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

בעקבות דברי פאוול אתמול: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים