Binance (בייננס) | שאלות ותשובות

בורסת הקריפטו הגדולה בעולם מסתבכת בארה"ב. מה המשמעות לשוק?

רשות ני"ע של ארה"ב תובעת את בורסת הקריפטו הגדולה בעולם ואת בעליה • במה היא מואשמת, מה משמעות הצעד לגבי השוק כולו ולעתיד עסקיה בארה"ב?

בייננס הצליחה להרגיז את הרגולטור האמריקאי / אילוסטרציה: Shutterstock
בייננס הצליחה להרגיז את הרגולטור האמריקאי / אילוסטרציה: Shutterstock

רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC) הגישה השבוע תביעה נגד בורסת הקריפטו הבינלאומית בייננס (Binance), וכן נגד מייסדה צ'נגפנג ז'או והחברה הבת האמריקאית שלה, Binance.US. בתביעה נטען שהחברה הפגינה "חוסר אכפתיות בוטה כלפי חוקי ניירות ערך פדרליים" והתעשרה על חשבון המשקיעים, וכמו כן עשתה שימוש אסור בכספי לקוחותיה וסיכנה את נכסיהם.

בייננס היא בורסת הקריפטו הגדולה ביותר בעולם, והיא מושכת עניין רב, גם מצד הרגולטורים, לאחר שמתחרתה לשעבר, בורסת FTX, קרסה בנובמבר האחרון. גם נגד FTX נפתחה תביעה בטענה שהונתה את המשתמשים שלה, והמקרים האלו הכניסו את עולם המטבעות הדיגיטליים תחת עין הביקורת.

זו שזינקה ב-26% וזו שירדה: שתי חברות הושפעו במיוחד מההכרזה של אפל
אחרי שהשווי קפץ: אינטל מוכרת מניות מובילאיי ב-1.4 מיליארד דולר
שינוי מגמה בשוק המט"ח: השקל מתחזק מול הדולר והאירו

מה החשיבות בתביעה של ה־SEC נגד בייננס

החשיבות טמונה בסיכון שבית משפט עלול להחליט שמדובר בבורסה ללא רישיון. ובהתאם להוציא צו שיאסור עליה להציע את שירותי המסחר שלה בארה"ב, שהוא שוק עיקרי של הבורסה הזו.

צו בית משפט יקשה על בייננס לעשות עסקים מכל סוג שהוא בארה"ב, אלא אם תירשם ב־SEC ותציית לכללי ניירות הערך - משהו שהחברה וכלל עולם הקריפטו נוטים להתנגד לו. תוצאה כזו כנראה תטלטל את שוק הקריפטו העולמי, אם כי חקיקה בנושא צפויה לארוך שנים רבות.

רשות ניירות ערך מבקשת מבית המשפט גם להטיל על בייננס קנסות כבדים, שהיקפם לא פורט.

מה אומרים בבייננס?

בבייננס מאשימים את ה־SEC בניסיון לייצר כותרות ומבהירים כי יילחמו בתביעה בבית המשפט. לטענת החברה היא ניסתה להגיע להסדר שהיה יכול למנוע תביעה. בייננס מבהירה גם כי תמשיך לפעול, כשהרבה מעסקיה נעשים במדינות מחוץ לארה"ב.

מה מוטל על הכף, מעבר לעסקיה של בייננס?

התביעה של ה־SEC היא ניסיון נוסף - אולי הגדול ביותר שלה עד עתה - להוכיח שנכסי קריפטו רבים הם למעשה ניירות ערך.

המשמעות של לאלץ מפתחי קריפטו ובורסות להירשם ב־SEC היא לכפות עליהם לאמץ הרבה מהרגולציה היקרה, כולל גילויי משקיעים ואיסורים על סוגים שונים של ניגודי עניינים כפי שנהוגים בבורסות כמו וול סטריט.

חברות קריפטו כמו בייננס התנגדו לצעד הזה בטענה שכללי ה־SEC אינם מתאימים לנכסים דיגיטליים. אולם הן הן עלולות להיאלץ ליישר איתם קו, אם בתי המשפט יחייבו אותן בציות, או לצאת מארה"ב לגמרי.

האם זו הפעולה הרגולטורית הראשונה נגד בייננס וז'או?

לא. המועצה למסחר בחוזים עתידיים על סחורות (CFTC) הגישה כבר במרץ תביעה נגד הבורסה והמייסד. התביעה האזרחית ההיא מתנהלת בבית משפט פדרלי בשיקגו.

התביעה של ה־CFTC דומה לתביעה של ה־SEC אבל מתמקדת במכירת נגזרות של קריפטו. החוקים בארה"ב ברובם אוסרים על הנוהג להציע נגזרות אלא אם בורסה רשומה ב־CFTC.

בייננס גם כשלה ביישום תוכנית יעילה לזיהוי מימון לטרור והלבנת הון, על פי ה־CFTC.

במשרד המשפטים האמריקאי בוחנים בימים אלה אם בייננס צריכה להיות מואשמת באישומים פליליים על כך שכשלה בהטמעת תוכנית למניעת הלבנת הון, על פי גורמים המכירים את הנושא. לא ניתן היה להבין אם התובעים מתכננים להגיש כתב אישום נגד ז'או, אבל בתלונה של ה־CFTC כתוב שהוא פיקח "על כל ההחלטות האסטרטגיות הגדולות", כולל העיסוק בחוקים האמריקאים נגד הלבנת הון.

האם ז'או עצמו עלול לעמוד בפני אישומים פליליים?

ייתכן. סם בנקמן־פריד, לשעבר ראש בורסת FTX שקרסה כאמור, ניצב מול אישומים פליליים בארה"ב בגין מה שנטען כי הייתה תרמית ענק בחברה שלו.

ב־CFTC ציינו כי ז'או מתגורר באיחוד האמירויות, שאין לה הסכם הסגרה הדדי עם ארה"ב.

מה משמעות התביעה של בייננס עבור עולם הקריפטו?

המסחר בקריפטו ביום שני שיקף פסימיות מסוימת לגבי העתיד של השוק, שכאמור בייננס היא בין השחקניות הבולטת בו.

המטבע של בייננס עצמה, BNB, ירד בכמעט 10% בשני, על פי CoinMarketCap. הביטקוין צנח ביותר מ־6%, ומניות של Coinbase, בורסת הקריפטו הגדולה ביותר שמושבה בארה"ב, ירדו ביותר מ־10%.

אבל הליכי חקיקה רגולטוריים יכולים להימשך שנים כאמור, ומחירי קריפטו מושפעים מאינספור גורמים אחרים, כמו תיאבון של משקיעים לסיכון, גורמים מאקרו כלכליים ופוליטיים, כך שקשה לקבוע אם החדשות על בייננס הן הסיבה לתנודות.