שינוי מגמה בשוק המט"ח: השקל מתחזק מול הדולר והאירו

שער הדולר שקל עומד על 3.70 שקלים והאירו נסחר סביב 3.96 שקלים - רמה נמוכה ביחס לימים האחרונים • הכלכלנים הבכירים מסבירים מה עומד מאחורי המגמה

השקל כבר לא מתנהג אותו דבר / איור: גיל ג'יבלי
השקל כבר לא מתנהג אותו דבר / איור: גיל ג'יבלי

לאחר פיחות חזק של המטבע הישראלי בשבוע שעבר, תפנית בשוק המט"ח - החל משעות הבוקר (ג') השקל מתחזק לעומת המטבעות הזרים.

הדולר נסחר סביב רמה של 3.70 שקלים, לאחר שבשבוע שעבר נגע כבר ברמה של 3.75 שקלים. שער החליפין הנוכחי של האירו עומד על 3.96 שקלים למטבע, כאשר בשבוע שעבר היה מעל 4 שקלים. גם הליש"ט נחלש ונסחר סביב שער של כ-4.62 שקלים.

המומנטום חוזר לקרנות הנאמנות? "בשוק האג"ח ישנן הזדמנויות השקעה שלא היו קיימות בעבר"
הבורסה והחשכ"ל ערכו ניסוי בהנפקת אג"ח תחת טכנולוגיית בלוקצ'יין. האם השלב הבא הוא הנפקת שקל דיגיטלי? 

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, מוסר בשיחה לגלובס ש"אם השקל מתחזק לעומת הדולר אך הדולר מתחזק בעולם - הסיפור הוא כנראה מקומי". מנחם מסביר כי הדולר נחלש משמעותית מול השקל בד בבד כאשר עולות שמועות על התגמשות בשיחות בבית הנשיא סביב המחלוקת הפוליטית. "התסבוכת המשפטית היא הגורם המזין את שוק המט"ח וכך בטווח הקצר אנו רואים שינויים בשער של השקל". עוד מוסיף מנחם שחשוב לראות שצעדי הפשרה הללו אכן קורמים עור וגידים שכן אחרת, ההתחזקות של השקל תהיה ארוע ארעי בלבד.

גם חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO סובר שיש קשר הדוק בין הנעשה בשדה הפוליטי לשוק המט"ח. הוא מוסר לגלובס כי "התנודתיות בשער החליפין משקפת ציפיות משתנות לפרמיית הסיכון של כלכלת ישראל ובעיקר סיכונים סביב המחלוקת הפוליטית". לדעת הרצוג נראה כי הערכות עדכניות והתבטאויות המעידות על התגמשות הקואליציה בסוגיית הועדה לבחירת שופטים הביאה להקטנת חששות המשקיעים.

מנגד, יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו השקעות, דווקא סבור כי אין בנעשה כעת בשוק המט"ח התייחסות לשדה הפוליטי. "כעת מתבצעים תשלומי המשכורות של הגופים הגדולים, ולכן אנו רואים המרות גדולות במטבע". עם זאת, פריימן סובר שהשוק צפוי להמשיך בפיחות.