גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רמי לוי מרוצה: זו הסיבה שישראייר הכפילה את השווי

מתחילת השנה זינקו מניות אל על, ישראייר וקשרי תעופה במעל ל-50%, כחלק ממגמה עולמית התומכת בענף התיירות ● המרוויח הגדול: בעלי ישראייר רמי לוי, שהכפיל את שווי החזקותיו ● במגדל שוקי הון מונים בין הסיבות לגאות בענף כספים שאגר הציבור, שוק עבודה חזק ואת העלאות מחירי הטיסה והחופשה ● "האיום הגדול ביותר על הענף - מיתון עולמי"

עומסים בנתב''ג / צילום: בר לביא
עומסים בנתב''ג / צילום: בר לביא

לא מעט גורמים אמורים היו לפגוע בחברות התעופה בשנה וחצי האחרונות: מחיר הנפט שזינק (ולאחר מכן ירד), לצד גלי התייקרויות במוצרים ובשירותים שהובילו להעלאות ריבית מצד הבנקים המרכזיים, ופגעו בהכנסה הפנויה של הציבור. כל אלה צפויים היו לכאורה להפחית את הביקושים בענף התיירות והתעופה, שעשוי להיחשב כמותרות. אולם תמונת המצב כיום הפוכה.

● עובר למימושים: צחי נחמיאס מכר מניות ביג בכ-120 מיליון שקל 

גורם בכיר בענף התעופה בארץ, שמבקר בימים אלה בסלון האווירי בלה־בורז'ה שבצרפת, מדבר על "עסקים כרגיל". לדבריו, "אם מישהו רוצה עדות להתאוששות של עולם התעופה והתיירות, הרי שמספר המשתתפים בכנס חזר להיות כמו שהיה ערב הקורונה. יצרניות המטוסים המובילות בעולם, בואינג ואיירבוס, מציגות מספר מטוסים חדשים, וראשי החברות עולים לרגל לביתנים".

גם המניות הרלוונטיות בבורסה המקומית מתיישרות עם המגמה, והמריאו מתחילת השנה בעשרות אחוזים. מדובר בשתי חברות תעופה - אל על וישראייר, שמניותיהן זינקו מתחילת השנה ב־61% וב־80% בהתאמה; באחת העוסקת בעיקר בהחכרת מטוסים (כנפיים אחזקות שעלתה ב־38% מתחילת השנה); ועוד שתי חברות העוסקות במכירת חבילות נופש - קשרי תעופה (זינוק של 83% ב־2023) ואיסתא (שלה פעילות מרכזית גם בתחום הנדל"ן, מה שעשוי להסביר את התשואה השלילית במניה מתחילת השנה).

הזינוקים במחירי המניות מלמדים על התאוששות מרשימה אמנם, אך חלקן לא חזרו עדיין לרמות המחיר של ערב פרוץ מגפת הקורונה. כך מחירה של מניית כנפיים אחזקות נמוך ב־40% מרמתו בנובמבר 2019, ואילו מניית אל על נסחרת בכמחצית ממחיר השיא שלה באותה תקופה. מי שנסחרת כיום בשווי שיא כל הזמנים היא מניית ישראייר, שבשליטת רמי לוי (בעלי רשת המזון). זה האחרון רכש את השליטה בחברה בדצמבר 2020 לפי שווי של 162 מיליון שקל, הנפיק אותה ביולי אשתקד לפי 220 מיליון שקל, וכיום היא נסחרת בשווי כפול של 440 מיליון שקל.

שמוליק קרפף, מנהל מחקר באגף ייעוץ השקעות בבנק לאומי, מציין כי אשתקד שררה אנומליה במחירי המניות של חברות התעופה בעולם. "זה משהו שממש צעקנו לגביו לפני שנה, כתבנו וניסינו להסביר שזה לא הגיוני שמניה של חברת תעופה כמו יונייטד איירליינס נסחרת מתחת ל־40 דולר (כיום נסחרת סביב 53 דולר)", אמר קרפף. "חשבנו שאנשים מפספסים את כל הסיפור. הזינוקים מתחילת השנה נרשמו לא רק במניות חברות התעופה בעולם, אלא גם בתחומי התיירות, בחברות כמו אקספדיה ובוקינג (הזמנת נופשים וטיסות). גם יצרניות המטוסים כמו בואינג ואיירבוס חוות ביקושים ערים, והמניות התאוששו".

מה הסיבה לדעתך להתעוררות התחום?

קרפף: "יש פה בעירה חסרת מעצורים בענף התיירות העולמי, גם בזכות פתיחת הגבולות של סין למערב בחודשים האחרונים. הסינים היו נעולים בארצם תקופה ארוכה, וכעת הם חזרו לטוס והם רוצים לבזבז ולטייל. הם מהווים כיום רוח גבית לענף".

עוד לדבריו, "המשקיעים הפנימו שמניות חברות התעופה והתיירות חזרו להיות בנות־השקעה (Investible), אחרי שעד לא מזמן הן היו 'מוקצות' מהשקעה, גם בשל מחסור בנזילות עקב אובדן הכנסות. אז המשקיעים, גדולים כקטנים, פשוט הדירו עצמם כליל מהענפים האלה".

גם הוודאות של המשקיעים גברה להערכתו: "רשות התעופה בארה"ב (ה־FAA) פרסמה לאחרונה הערכה שלפיה חברות התעופה יסיימו את שנת 2023 עם רווח נקי מצרפי של כ־10 מיליארד דולר", מציין קרפף. "האנליסטים כבר יודעים שההכנסות שלהן חצו ברבעון הראשון את השיאים של אוקטובר 2019, וזו כבר רמה אחרת לגמרי של ביטחון".

 

בין האיומים: התייקרות הנפט והתחזקות הדולר

גם בזירה המקומית מלמדת תנועת הנוסעים בנתב"ג על חזרה לשגרה ומעלה מכך. הנתונים שפורסמו בדוחות אל על לרבעון הראשון השנה מלמדים ש־1.8 מיליון ישראלים טסו במהלכו לחו"ל, עלייה של 92% בתוך שנה, כשברבעון הראשון ב־2022 עדיין ניכרו שרידי השפעות המגפה והוטלו מגבלות רבות במדינות שונות. אולם גם ביחס לשנת 2019 מדובר בעלייה של 28% במספר הנוסעים.

גם מבחינת מספר התיירים הנכנסים לארץ נרשם גידול של 179% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, כשבינואר־מרץ נכנסו 800 אלף תיירים דרך נתב"ג. מדובר עדיין במספר שנמוך בכ־10% ביחס לתקופה המקבילה ערב הקורונה. ככלל תנועת הנוסעים, במונחי קטעי נסיעה בנתב"ג, כבר עקפה את השנה שקדמה לקורונה, וברבעון הראשון נמדדו 5.1 מיליון קטעי נסיעה, עלייה של 13% ביחס ל־2019.

המגמה בבורסה בתל אביב היא חלק ממגמה של נגזרי ענף התיירות בעולם. לדברי עומר בן נון, ראש תחום פיתוח מדדים במגדל שוקי הון, מניות התעופה והתיירות המקומיות שזינקו מתחילת השנה למעשה מיישרות קו עם המגמה העולמית במניות התחום.

מול עליות של כ־10% מתחילת השנה במדד ה־stoxx600 האירופי, מדד התיירות והתעופה האירופי הבולט (Bluestar Europe Travel and Vacation Index) מציג קפיצה של כ־30%, ובארה"ב, מדד התיירות והתעופה (Bluestar Index) טיפס מתחילת השנה בכ־20%, לעומת עלייה של כ־15% שמציג מדד ה־S&P 500 בתקופה זו.

בן נון מונה כמה סיבות מרכזיות להתאוששות במניות התעופה והתיירות, ובין אלו "שאריות" מתקופת הקורונה, מצב שוק העבודה, מחירי הנפט והתייקרות כרטיסי הטיסה. בצד הביקוש, הוא מציין כי "למרות שיעורי האינפלציה הגואים, לאנשים רבים נותרו עוד כספים שחסכו בתקופת הקורונה, ואחרי זמן ארוך שבמהלכו נמנע מהם לטייל ולצאת לחופש, הנכונות שלהם להוציא כספים על טיולים וחופשות גדלה.

"העובדה כי נתוני שוק העבודה בעולם מעידים על עוצמה, תומכת בביטחון האנשים להוציא כספים בתחום הפנאי, והתיירות היא חלק גדול מכך. כל אלו תומכים בעליית הביקושים לטיסות, לנופשים ולחופשות".

באשר לחברות, אומר בן נון כי "אחרי שמחירי הנפט נסקו בעקבות המלחמה באוקראינה הגיע תיקון וירידה ניכרת במחיר, שסייעה מאוד לפעילות חברות התעופה, שגידרו פוזיציות ונהנו מכך. במקביל, חברות התעופה וגם חברות המלונאות לא נעדרות ממגמת עליות המחירים הרוחביות הנרשמות בתחומי פעילות שונים ובגיאוגרפיות שונות ברחבי העולם. גם הן ביצעו העלאות מחירים לא זניחות תמורת השירותים שהן מציעות".

 

מה עלול לאיים על מניות התעופה והתיירות בהמשך?

בן נון: "האיום הגדול ביותר הוא מיתון עולמי, שעלול להגיע, לדכא ביקושים ולפגוע משמעותית ברווחיות החברות. נוסף על כך, גם עליות של מחיר הנפט חזרה לאזורים הגבוהים שבהם שהה לאחר פרוץ המלחמה, ישפיעו לרעה על שורת הרווח של חברות התעופה, וגם התחזקות הדולר מול המטבעות בעולם עשויה לפגוע בתוצאותיהן הכספיות".

אל על כבר קרובה לרמות הפעילות ערב הקורונה

הנתונים החיוביים בתחום התיירות נתמכים בתחזיות שהציגה מוקדם יותר החודש חברת איסתא. לפיהם תחזיות איגוד חברות התעופה העולמי (יאט"א) הן כי בשנה הבאה (2024) מספר הנוסעים יחזור להיקפו ערב משבר הקורונה ב־2019 - 3.8 מיליארד נוסעים בשנה. זאת לאחר שהתדרדר ל־1.2 מיליארד נוסעים בשנת הקורונה (2020), והוא צפוי לטפס ל־4.5 מיליארד נוסעים בשנת 2026.

בישראל, ציינו באיסתא, מספר הנוסעים לחו"ל בשנה שעברה הסתכם בכ־7.6 מיליון. מדובר בזינוק של יותר מכפליים ביחס לשנת 2021, אז עמד על 3 מיליון נוסעים, אך עדיין נמוך בכ־10% ממספר הנוסעים ב־2019 שהגיע לכ־8.4 מיליון איש.

ברבעון הראשון, שנחשב מסורתית לרבעון החלש בענף התעופה והתיירות, הצליחו החברות המקומיות בדרך כלל להציג התאוששות נאה בתוצאותיהן. אל על  דיווחה כי היקפי הפעילות שלה (במונחי היצע המושבים) כבר היוו 93% מפעילותה ברבעון הראשון של 2019, ערב פרוץ הקורונה.

הכנסות החברה שבשליטת קני רוזנברג, אשר שווי השוק שלה חצה לאחרונה את רף מיליארד השקלים, זינקו ברבעון ב־77% לכחצי מיליארד דולר. זאת על רקע הביקושים הגבוהים והעלאת מחיר כרטיסי הטיסה, לצד השפעה שלילית של זן האומיקרון על הנתונים אשתקד. החברה אף הצליחה לעבור לרווח תפעולי של 8.6 מיליון דולר למול הפסד תפעולי של 45 מיליון ברבעון המקביל אשתקד.

ישראייר  הציגה הכנסות של 93.8 מיליון דולר ברבעון הראשון, עלייה של 66% ביחס לתקופה המקבילה, ורווח תפעולי של 3.7 מיליון דולר לעומת הפסד תפעולי קטן ברבעון הראשון אשתקד.

עדות נוספת להתחממות הענף מתקבלת מתוצאות קשרי תעופה . החברה רשמה זינוק של 144% בהכנסות ל־44 מיליון דולר ברבעון הראשון, ובשורה התחתונה הציגה רווח של 395 אלף דולר מול הפסד של כחצי מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

עוד כתבות

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Evan Vucci

ביידן שוחח עם נתניהו; הבית הלבן: "עסקה היא הדרך הטובה ביותר להימנע ממבצע ברפיח"

השיחה בין הנשיא ביידן לראש הממשלה נתניהו הסתיימה לאחר כחצי שעה ● בחמאס מאיימים: "כל פעולה צבאית ברפיח לא תהיה פיקניק לצה"ל" • חיזבאללה שיגר כטב"ם נפץ לעבר מטולה, לאחר שחיל האוויר ביצע תקיפה מסיבית של כוח רדואן • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • דיווח: שורת מדינות מגלות פתיחות להקמת כוח שמירת שלום ערבי • עדכונים שוטפים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה חיובית בוול סטריט; מניות השבבים מטפסות

הנאסד"ק עולה ב-0.6% ● הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"