גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

22 ק"מ ושלושה מחלפים: מה צריך לקרות כדי שהארכת כביש 6 באמת תביא בשורה

הממשלה אישרה את הארכת כביש האגרה צפונה עד מחלף בית העמק - פרויקט של 3 מיליארד שקל שיכול להקל על יישובי הגליל המערבי, ולפי ההבטחות לקצר את זמני הנסיעה בכבישים מקבילים ● אבל גם התומכים מסכימים: ללא מדיניות תחבורתית בת–קיימא עלולה לחול החמרה

כביש 6 / צילום: שלומי יוסף
כביש 6 / צילום: שלומי יוסף

בשבוע שעבר אישרה הממשלה את הארכת כביש 6 עד מחלף בית העמק - הארכה של כ-22 ק"מ והקמת שלושה מחלפים חדשים. במשרדי הממשלה חגגו את אישור הפרויקט שנאמד בשלושה מיליארד שקל, בשיתוף המגזר הפרטי, והבטיחו בשורה ליישובי הגליל המערבי וכן קיצור בזמני הנסיעה בכבישים 4 ו-70 המקבילים. הכביש אכן יכול להוות בשורה, ואולם גם התומכים בסלילתו מסכימים שלבדו, ללא מדיניות בת-קיימא הוליסטית, הוא עלול דווקא להחריף את המשבר התחבורתי.

עשרות מיליארדים לכבישים או לרכבת לאילת: האולטימטום של האוצר למירי רגב
ברקע יעדי השיווק המאתגרים של הממשלה: שלושה מכרזי רמ"י נכשלו

במשרדי הממשלה, וגם בקרב לא מעט מומחי תחבורה, סבורים שהארכת הכביש הכרחית, משום שהוא מהווה את שדרת התנועה האורכית של המדינה מצפון ועד דרום, במסגרת ניסיון להשלים רשת תחבורתית בצפון הארץ ובדרומה. הוא חשוב מאוד גם לתנועת מטענים, וכבר היום שיעור המשאיות בו גבוה יחסית, ועומד על 13%. עוד מסבירים, כי חשיבותו של הכביש באה לידי ביטוי בהפחתת הגודש בכבישים המקבילים לו, ובאפשרויות לפיתוח היישובים שבסביבתו. כך, הכביש ישפיע הן על נגישות טובה יותר והן על צורכי פיתוח.

במשרדי האוצר והתחבורה גם שוררת שביעות רצון מהדרך שנבחרה לקדם את הכביש. המדינה תשקיע במסגרת תקציבה 715 מיליון שקל לקידומי זמינות, תכנון, הפקעות וניהול הפרויקט, ויתר הסכום ימומן על ידי זכיין שייבחר בשיטת BOT.

בממשלה רואים שיטה זו כעדיפה בכביש שצפויים לו ביקושים גבוהים יחסית, ותשלום האגרה על פי ההערכות לא יהיה גבוה באופן חריג, ויהיה דומה לזה שבחלקו הצפוני של הכביש כיום. בשיטה זו, רמת השירות, כך נטען, נשמרת גבוה יותר, לרבות תחזוקה ותיקון מהיר של ליקויים בטיחותיים.

ההצלחה תלויה בתוכנית כוללת למרחב

לפי ההבטחות המקטע ייפתח בשנת 2028, ואישור הממשלה לתוכנית הכביש מתוכננת בחודשים הקרובים, כמו גם הבאת המודל הכלכלי להקמתו לוועדת הכלכלה בכנסת. בחודשים הקרובים יפורסם שלב המיון המקדים של הפרויקט, ובתחילת השנה הבאה יפורסם המכרז עצמו. משך הביצוע מוערך בכשלוש שנים.

 

ואולם, הצלחת המיזם תלויה לא רק בשפיכת האספלט לבדו, אלא בתוכנית כוללת למרחב. בתוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה לרשת הכבישים נכלל גם מקטע זה של הארכת כביש 6 צפונה, אך הובהר בה כי "תוכנית הדרכים לבדה אינה יכולה להדביק את קצב הגידול בביקוש לנסיעות בישראל - גם בהיקף ההשקעה הגבוה ביותר שנבחן בתוכנית. למעשה, רשת הדרכים תהיה גדושה הרבה יותר ב-2050 מאשר ב-2020 בשל גידול אדיר הצפוי בביקוש".

עוד הוסבר בתוכנית, כי הגדלת קיבולת בכביש או הוספת כבישים חדשים יכולים להפחית את העומס בטווח הקצר, מה שעשוי לעודד יותר אנשים להשתמש במכוניות שלהם במקום באמצעי תחבורה אחרים. כמו כן כבישים חדשים יכולים להרחיב, כך הוסבר, תהליכים של פרבור, ונדמה כי הדבר נכון גם להארכת כביש 6 צפונה.

ולכן, יש לבצע השקעות בכבישים כחלק מאסטרטגיית תחבורה רחבה יותר שכוללת גם תחבורה ציבורית ותחבורה מקיימת וכן מדיניות לניהול הביקוש. נוסף על כך, התנועה שתפונה מכבישים 70 ו-4 תגרום לכך שהם ישמשו לתנועה אזורית ולא לתנועה ארצית, אך בעולם כבישים אזוריים שנכנסים לתוך יישובים יכולים להיהפך גם לרחובות עירוניים שתורמים לכלכלה המקומית, ולא ברור עד כמה הדבר יתרחש גם בצפון הארץ. כך למשל, כשנפתח כביש עוקף קריות 22, התכנון היה שכביש 4 המקביל יהפוך לכביש אזורי. אומנם עוברת בכביש מטרונית, אבל חרף העובדה שהוא חוצה את הקריות, הוא לא נהפך לעירוני יותר בצורה משמעותית.

ההבטחות עלולות שלא לשרוד זמן רב

בתחילת שנות ה-2000 החלו להיחנך מקטעים מכביש 6, לאחר שנים ארוכות של דיונים, תכנונים, הפקעות והתנגדות ציבורית משמעותית להקמת הכביש. 20 שנה מאוחר יותר, הכביש הוארך, הורחב, נוספו לו מחלפים ואפילו בכנסת דנים מפעם לפעם על הפקקים שיש בכביש האגרה, שהובטח כי יהיה פנוי, ומספר כלי הרכב החולפים בו היכה את התחזיות שנכללו בהסכמי הזיכיון.

גם הפעם מבטיחים נסיעה שתפחית את הגודש, לא רק בכביש שיוארך עד למחלף בית העמק, אלא גם בכבישים 4 ו-70 המקבילים. כך, לפי התחזיות של חברת חוצה ישראל הממשלתית, שאמונה על ניהול הפרויקט, מהירות הנסיעה במקטע החדש של כביש 6 צפויה לעמוד על 90 קמ"ש, ומהירות הנסיעה ללא הכביש בשנת 2040 בכבישים המקבילים תעמוד על כ-26-33 קמ"ש, ועם הכביש על 62-69 קמ"ש.

ואולם, כאמור, ניסיון העבר מלמד שלא כדאי לבנות על תחזיות המציגות תנועה זורמת לאורך זמן. רמת החיים בישראל עולה, ואיתה גם רכישות כלי הרכב. הכביש החדש גם ייצור נסיעה חלקה בשלב הראשון, ש"תזמין" עוד ועוד נסיעות של מי שלא ביצעו אותן עד כה, ותוכניות פיתוח עתידיות ייבנו לנוכח הקיבולת החדשה בכביש, ויכללו מגורי עשרות אלפי בני אדם.

ברמת האסטרטגיה התחבורתית - הכביש לבדו לא מהווה פתרון בר-קיימא, אלא פתרון זמני, ואם תוכניות הפיתוח לצידו ימשיכו את מגמת הפרבור של ישראל, לרבות תוכניות מנהל התכנון לצופף את המרחב הכפרי, ההבטחות לנגישות ולצמצום זמני נסיעה עלולות שלא לשרוד זמן רב. מנגד, הצפיפות בצפון הארץ נמוכה יחסית, ולכן אינה מצדיקה פעמים רבות השקעה בתשתיות תחבורה ציבורית, ולכן ציפוף הערים בצפון יוכל להוביל להשקעות בתחבורה ציבורית שתאפשר נגישות באותו מרחב צפוף.

בכל אופן, הארכת המטרונית לנהריה, למשל, נותרה מחוץ לתוכנית החומש המתוקצבת, ובמהלך הליכי התכנון נשמרת גם רצועה לצד הכביש למסילת רכבת עתידית, שלא ברור אם ומתי תתוקצב.

"חיבור הפריפריה בכבישים יועיל למעטים"

לעומת גורמי הממשלה, פרופ' קרל מרטנס מהפקולטה לתכנון ערים בטכניון סבור כי הקמת הכביש לא תקדם פתרונות תחבורתיים. "השאלה שעומדת מאחורי התחבורה היא האם כולם יכולים להגיע למקומות שניתן להגיע אליהם - והכביש לא יעזור למרבית האנשים: מובן שלא לאלו שאין להם רכב, וגם למי שיש רכב, כשמרבית הנסיעות בישראל הן קצרות ופחות מ-30 ק"מ. כלומר, חיבור הפריפריה למרכז בכבישים יועיל רק למעט אנשים שמבצעים נסיעות כאלו, והם בדרך כלל בעלי הכנסה גבוהה. ה'חיבור' גם עלול למשוך כוח כלכלי מהפריפריה למרכז, כי כולם יכולים להגיע למרכז".

לכן, לדבריו של פרופ' מרטנס, "אם רוצים לחזק את הפריפריה צריך להשקיע בפיתוח כלכלי, בחינוך ובחיבורים תחבורתיים נבונים. תלות ברכב היא תוצאה של מדיניות ממשלתית ולא גזירת גורל".

עוד כתבות

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"