בעלות של 3 מיליארד שקל: הארכת כביש 6 צפונה אושרה בממשלה

כחלק מתוכנית החומש בכבישים, אישרה הממשלה סלילת כביש מהיר צפונה באורך של כ-22 ק"מ, והקמת שלושה מחלפים חדשים • לפי התוכנית, עבודות ההקמה יתחילו ב-2025, והפתיחה מתוכננת ל-2028

כביש 6, יורחב עד בית העמק / צילום: שלומי יוסף
כביש 6, יורחב עד בית העמק / צילום: שלומי יוסף

הממשלה אישרה את הארכת כביש 6 צפונה עד בית העמק, בהמשך לסיכום התקציבי בין משרדי האוצר והתחבורה.

אישור הממשלה יכלול סלילת כביש מהיר באורך של כ-22 ק"מ, הקמת שלושה מחלפים חדשים, הסדרת דרכים חקלאיות ומעברים חדשים ושמירת רצועת קרקע מקבילה לכביש להקמת מסילת ברזל עתידית.

20 שנה של עיכובים, טעויות ותקלות: המחדלים בקו האדום של הרכבת הקלה | ניתוח
חצי שעה מחיפה לתל אביב: מסילות הרכבת החדשות בדרך לאישור סופי | בלעדי

ההיקף הכולל של הפרויקט הינו כ-3 מיליארד ש"ח. לפי משרד האוצר, הישובים העיקריים שיהנו מהכביש החדש הם ישובי הקריות - אתא, מוצקין, ביאליק וים, והערים עכו, נהריה, כרמיאל ומעלות תרשיחא, קיבוצים וכפרים לאורך ציר 70.

משרדי האוצר והתחבורה מבטיחים הקלה בעומס על הכבישים

לפי המשרד, הארכת הכביש תשפיע משמעותית על הפחתת הגודש בציר 70 ובכביש 4, פיתוח עתידי של מערך הרכבות בשל שמירה על רצועת דרך למסילת רכבת, הפיכת עכו - נהריה ומרכזי התעסוקה והתעשייה שבסביבתם לאטרקטיביים יותר, השפעות ישירות על התעסוקה בצפון - תוספת של אלפי משרות חדשות על פני תקופת הקמה של כ-3 שנים.

גם במשרד התחבורה מבטיחים הקלה בגודש בכביש 4. לפי הודעת המשרד, "על פי בדיקות שנערכו על ידי חברת חוצה ישראל, לאחר סיום הפרויקט, מהירות הנסיעה בשעות השיא בבוקר צפויה לגדול פי שניים ואף יותר". ואולם, הבטחות קודמות שניתנו לפני פתיחת כבישים חדשים קוימו לזמן קצר בלבד ולאחר מכן תנועה נוספת של כלי רכב גדשו את הכבישים מחדש.

מתי הפתיחה המתוכננת?

הפרויקט ייצא לפועל באמצעות ועדת מכרזים בין משרדית בראשות החשב הכללי, של משרדי האוצר והתחבורה במתכונת של מכרז בינלאומי ויבוצע בשיטת ppp . לפי ההבטחות, עבודות ההקמה יתחילו ב-2025, והפתיחה מתוכננת לפי משרד התחבורה לשנת 2028.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר כי "הממשלה ממשיכה לפעול לטובת כל אזרחי ישראל. הארכת כביש 6 היא פרויקט לאומי והחיבור בין מרכז הארץ לפריפריה נמשכת בכל הכח. מעבר לנסיעה נוחה ואיכותית יותר שתוריד את העומס מצירים מרכזיים אחרים, ההחלטה הזו תביא להוספת מקומות עבודה ולהעלאת איכות החיים לתושבי הגליל המערבי. אנו ממשיכים לפעול עבור אזרחי ישראל ולחיזוק החוסן הכלכלי של ישראל".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב: אמרה כי "במסגרת מחויבותי העמוקה לפיתוח הפריפריה וחיבורה למרכז הארץ באמצעות מערכת כבישים ומסילות, אני שמחה על הצלחתי לקדם החלטת ממשלה חשובה המקצה שלושה מיליארד שקלים להארכת כביש 6 צפונה. תושבי עכו ונהריה וכל יישובי הצפון, בקרוב תיהנו מנסיעה מהירה ובטוחה ללא רמזורים מהבית ועד למרכז ולדרום הארץ, ואני מבטיחה לפעול להמשך הארכת הכביש עד שלומי".

הפרויקט תוקצב כאמור בתקציב המדינה האחרון כחלק מתכנית החומש לכבישים בעלות של כ-26 מיליארד שקלים. תכנית החומש נגזרה מתוך התכנית האסטרטגית של משרד התחבורה לכבישים אשר נחשפה ב"גלובס" ולצד כבישים רבים שתוקצבו, אחרים נותרו בחוץ. במהלך דיוני התקציב שרת התחבורה מירי רגב העדיפה להסיט את תקציב הביצוע של הארכת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן לראשון לציון לטובת מימון תכנית הכבישים. גם השר בצלאל סמוטריץ' התערב בסדר העדיפויות התקציבי כשפעל להוצאת הרחבת כביש 2 מתכנית החומש שכן ההרחבה כוללת גם הסטת הכביש שנועדה לאפשר ליישוב ג'סר א-זרקא להתפתח וההסטה היתה גוררת הפקעות ביישוב בית חנניה הסמוך.