גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ללא תקדים במערב: למה ישראל צריכה פתרון תחבורתי שלא הוכיח את עצמו?

פרויקט "רכבת על גלגלים", שמשרד התחבורה מקדם, מעולם לא פעל בעולם המערבי ● לא מעט סימני שאלה עלו בנוגע לצורך בקידום הפתרון הסיני השנוי במחלוקת, למרות שיש לו יתרונות מסוימים ● האם הסיבה טמונה בכך שרק חברה אחת יודעת לייצר אותו?

ה־ART, המכונה ''רכבת על גלגלים'' / צילום: גלובס
ה־ART, המכונה ''רכבת על גלגלים'' / צילום: גלובס

משרד התחבורה מקדם מתווה תקינה לכלי תחבורה המיוצר על־ידי חברה סינית, ולא פעל באף מדינה אחרת מלבד סין, ולדברי החברה גם במלזיה ובאמירויות. מדובר ב"רכבת על גלגלים" - מעיין הכלאה בין רכבת לאוטובוס. גורמים בענף התחבורה תוהים מדוע משרד התחבורה בישראל, שממילא נמצא בפער של עשרות שנים ביחס למדינות העולם המערבי, עושה כל מאמץ לייצר רגולציה ותקנות לכלי שרק חברה אחת מסוגלת לייצר.

בהודעה שהפיץ משרד התחבורה לאחר הסיכום התקציבי מול משרד האוצר הוא הודיע שיקדם את ה"רכבת על גלגלים (ART) מערכת הסעת המונים מתקדמת שאינה מצריכה הקמה ממושכת ויקרה של תשתיות". במסיבת עיתונאים שהתקיימה השבוע, הצהירה שרת התחבורה מירי רגב כי כלי התחבורה יגיע לרישוי בקרוב ויפעל במקומות שונים כמו שדה התעופה רמון - אילת, ובאזור השומרון.

"מדוע לעשות ניסוי על אזרחי ישראל?"

את ה־ART מייצרת רק חברה אחת - CRRC, והיא פועלת ב־7 ערים בסין. כל הנסיונות של הסינים לקדם את כלי התחבורה במקומות שונים בעולם המערבי נחלו כישלון לעת עתה. אך בישראל, משום מה המצב שונה.

המערכת מיובאת ארצה על ידי חברת מאיר מיינד פרויקטים בע"מ. גורמים בענף התחבורה טוענים כי היא נקשרה בשמו של האלוף במיל' ישראל זיו, מנכ"ל חברת גלובל גרופ שמספקת ייעוץ בטחוני וניהול פרויקטים אזרחיים ללקוחות עסקיים וממשלות. בעבר אף הוטלו עליו סנקציות, שהוסרו בינתיים, על ידי הממשל האמריקאי.

תחילה היבואנים טענו כי אין להם כל קשר לזיו, אך האחרון אישר לגלובס כי אמנם הלווה לחברה היבואנית כסף, אך לא פעל בנושא מול גורמים במשרד. כך או כך, המעורבות יכולה להעיד על העניין הרב שהצליחו היבואנים לייצר סביב כלי התחבורה הזה ולהצביע על חלק מהגורמים המעוניינים בהצלחתו על אף ההימור שבדבר.

בשנת 2019 זכתה CRRC הסינית במכרז לפיילוט שפרסמה חברת נתיבי איילון לבחינת כלי תחבורה ארוכים. כלי התחבורה הגיע למתקן ניסויים באשדוד ועבר את הניסוי בהצלחה. במשרדי הממשלה הדעות חלוקות מאוד ביחס אליו שכן הוא לא מגיע עם תקינה אירופית או אמריקנית. בדיונים שנקבעו לפני כשנה הוחלט להסתמך רק על תקינה קיימת, ואולם בחודשים האחרונים המגמה השתנתה ובמשרד התחבורה עושים מאמץ "יצירתי" לבניית מתווה תקינה ייעודי.

הכלי יצריך לא רק תקינה ייחודית אלא גם שינוי של תקנות התעבורה ועדיין לא ברור איך להתייחס אליו כרכבת או כאוטובוס. בנוסף, הוא מצריך גם שינוי תכניות שכן הרדיוסים שהוא מבצע שונים מאלו של כלי תחבורה אחרים. זאת בשל היותו רחב יותר ובעל תמרון מוגבל.

בנוסף לכך, הכלי גם מצריך הקמת דיפו (מוסך רכבות ייעודי) ולהשען מבחינה תחזוקתית על חברה יחידה. לכן, גורמים בענף מצביעים על הפרויקט כ"הרפתקה שאין לנו פריבילגיה לקדם אותה".

גורם אחר שבקיא בניסיונות להכניס את הכלי הזה לארץ תהה "מדוע לעשות ניסוי על אזרחי ישראל? רק כי יש להם לוביסטים חזקים? זה כלי שמצריך להכין תשתיות יעודיות מבחינת רוחב ורדיוס פניה כשאין תקינה בינלאומית מקובלת והוא בשימוש מועט. ואם תהיה בעיה עם חלקי חילוף או תחזוקה? אם הסינים יחליטו להפסיק לייצר?".

אין מקום לטעויות נוספות

אז מה המניעים לקידום הפרויקט למרות זאת? ככל הנראה מדובר בכלי תחבורה מוצלח. בשל אורכו (32 מ') העדיף על אמצעי תחבורה אחרים, הקיבולת שלו גבוהה יותר מהם ונכנסים בו 250 נוסעים. אמנם, מבחינת קיבולת נוסעים הוא נמוך בהשוואה לרכבת הקלה בה נכנסים כ־500 נוסעים, אך זמן ההקמה ועלותה התקציבית של הרכבת על גלגלים משתלמת יותר. יחד עם זאת, מדובר כאמור בהימור, שכן אין תקדים לשימוש בעולם המערבי, שאחריו ישראל מנסה להתחקות מבחינה תחבורתית.

כנראה שיש למערכת יתרונות נוספים: היא יכולה לנוע ללא מסילה ייעודית משום שמדובר בסופו של דבר באוטובוס חשמלי ארוך מאוד ולנוע במהירות. כמו כן, בשל עלותו כלי התחבורה יכול להתאים למקומות שבהם אין מספיק ביקושים לרכבת קלה, אך די ביקושים לשירות לאוטובוסים.

מנגד, יש הטוענים שבשעה שהמצוקה התחבורתית בישראל חמורה כל כך והמצב בעייתי ממילא, אין מקום לטעויות נוספות על גבי אלו שכבר נעשו בעבר ומנעו השקעה תשתיתית משמעותית.

הממשלה "מכרה" את הכלי לראשון לציון

מבחינה פוליטית, מדובר בהבטחה שמשרד התחבורה פיזר בשנים האחרונות כשהתמקד בראשון לציון. העיר הייתה אמורה להכנס לתוואי הקו החום של הרכבת קלה, אך לבסוף הפרויקט שונמך ל־ART.

משרדי הממשלה גם "מכרו" את הפתרון, שעדיין אינו אפוי, למעבר צה"ל לנגב - שם משרד הביטחון דרש אמצעי תחבורה רבי קיבולת וזו מעיין פשרה. הדבר גם יסייע למשרד התחבורה והאוצר להענות לדרישות שונות לחיבורם של ערים למערכות להסעת המונים.

מעבר לסיבות האלו, יש גם המעלים שאלות ביחס למוטיבציה המוגברת של המשרד לפרוס שטיח אדום להכנסת כלי התחבורה הזה לישראל. בכל אופן, המבחן עשוי להיות בתנאי המכרז שייקבעו בסופו של דבר, כשבראשם מתנוססת השאלה האם יצא מכרז לקרונות בעבור קו מסוים או מכרז הפעלה, שבמסגרתו המפעיל יוכל לבחור איזה כלי שירצה ויעמוד בתנאים.

אולם גם אז, אין עדיין כלים מתחרים באורך ובקיבולת של ה־ART הסיני שעשוי להיות מתועדף גם במקרה של מכרז תחרותי.

תגובת CRRC: "קונצרן CRRC וחברת מינד פרוייקטים ניגשו בזמנו למכרז הבינלאומי שפרסמה המדינה ונת"א בחודש יוני 2020 וזכו במכרז כדין, לאחר חתימת הסכמים והעמדת ערבויות בוצעו ע"י המדינה סדרת ניסויים מעמיקים כפי שנדרשו על ידי המדינה לכלי ה־ART ברמה התפעולית, חשמלית, בטיחותית, רדיוס סיבוס, נגישות לנכים, חווית נסיעה ואספקטים נוספים. לאחר שכלי ה־ART סיים בהצלחה רבה את הניסויים, בוצעה ככל הידוע לנו בדיקה כלכלית על ידי המדינה שתוצאותיה מוכיחות ברמת מובהקות גבוהה כי ה־ART הינו הכלי היעיל ביותר הקיים לעומת חלופות תח"צ אחרות, בשנה אחרונה אנו עמלים ימים ולילות להסדרת נושא התקינה ל־ART מול אנשי המקצוע ויועצים בכירים של משרד התחבורה".

תגובת משרד התחבורה: "'רכבת על גלגלים' הוא כינוי לכלי תחבורה רב קיבולת המסוגל להסיע מספר נוסעים רב. משרד התחבורה מתכנן להוציא מכרז הפעלה לקו החום בסוף שנת 2024, שבמסגרתו ייבחנו כלי רכב רבי קיבולת (מעל 18 מטרים). במהלך השנים האחרונות, פרסם משרד התחבורה פעמיים קול קורא לכלים רבי קיבולת, עליהם התקבלו הצעות. באשר להגדרת רישוי הכלי, יצוין כי במסגרת מכרז ההפעלה העתידי של הקו החום, תינתן התייחסות לדרישות הרישוי והרגולציה, כבכל מכרז. בנוסף ובמקביל, המשרד בוחן ישימות להפעלת כלי רכב רבי קיבולת (מעל 18 מטרים) קיים בטווח המיידי בתוואי קיים שימצא מתאים לכך".

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?