גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שלושה אירועים, שלוש יבשות, יממה אחת: אי-הוודאות העולמית גוברת

סין הציגה צניחה דו־ספרתית בנתוני המסחר שלה, שרחוקה מהתחזיות ● מודי'ס הודיעה על פגיעה בדירוג האשראי של עשרה בנקים בארה"ב ומזהירה מנקיטת צעדים נוספים ● ובאיטליה, הממשלה החליטה להטיל מס רווחי יתר על הבנקים ● שלושה אירועים בתוך יממה מלמדים: הטלטלה בכלכלה העולמית רחוקה מסיום

אי־הוודאות העולמית גוברת / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אי־הוודאות העולמית גוברת / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בצירוף מקרים, בתוך יממה התרחשו שלושה אירועים כלכליים משמעותיים בשלוש יבשות שונות. אמנם לכל אחד מהם מאפיינים ייחודיים לו והנסיבות שונות בתכלית, אך לכולם מכנה משותף - עלייה בסימנים של האטה ואי־ודאות, וסיכונים חדשים הקיימים בסביבה עסקית של ריביות גבוהות וחובות צומחים.

ניתוח | בגרמניה מודאגים מנתוני הצמיחה: "הפכנו לאיש החולה של אירופה"
מס על הבנקים ואבטלה גבוהה: כך הצליחה ספרד לנצח את האינפלציה
הגירעון של ישראל זינק ב-3 מיליארד שקל ביולי, ומתקרב בצעדי ענק לחריגה מהיעד השנתי

זה התחיל בסין, שם פורסמו בשעות הבוקר המוקדמות (שעון ישראל) נתוני מאקרו המעידים על חולשת הכלכלה המקומית, עם ירידה חדה בייבוא ובייצוא למדינה. זמן לא רב לאחר מכן, הזרקור עבר לצפון אמריקה. לאחר שרק בשבוע שעבר הודיעה סוכנות דירוג האשראי פיץ' במפתיע על הנמכת הדירוג של ארה"ב, הודיעה כעת הסוכנות על הורדת דירוג של עשרה בנקים אמריקאים. לבסוף, הייתה זו ממשלת איטליה שטלטלה את השוק המקומי כשהודיעה על הטלת מס רווחי יתר על הבנקים וגרמה לצניחת המניות.

התגובות בשוקי המניות לא איחרו להגיע כאשר מדד ההנג סנג ננעל הבוקר (ג') בירידות של 1.8%, מדד המניות של בורסת מילאנו ירד בכ-2.5% בהובלת מניות הבנקים שצנחו, והמסחר בוול סטריט נפתח בירידות של מעל ל-1%.

הטלטלה התורנית, כפי שהיא באה לידי ביטוי בשלושת האירועים הללו, משקפת את אי־הוודאות הגבוהה בכלכלה העולמית. דוח חדש של כלכלני S&P לסיכום המחצית הראשונה, משקף אף הוא את השלכות המצב העולמי על חברות ותאגידים: "המגזר התאגידי נמצא בצומת דרכים". ב־S&P מסבירים בדוח כי מצד אחד הביצועים הפיננסיים נשמרו בזכות הפחתת לחצי העלויות ועמידות הכלכלה, אך מצד שני, שיעורי ריבית הגבוהים עלולים להקשות מאוד על חברות עם איכות אשראי חלשה יותר.

סין: האטה חמורה מהציפיות

הייצוא מסין רשם ירידה חדה של 14.5% ביולי, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, והייבוא למדינה רשם ירידה של 12.4% במונחי דולר. כלכלנים רבים ציפו לירידה של 12.5% בייצוא הסיני וירידה של 5% בייבוא. כבר זמן רב שהנתונים במדינה אינם מצביעים על התאוששות לאחר היציאה הדרמטית של סין מסגרי הקורונה הממושכים. זאת, כאשר בעולם ציפו שהכלכלה הסינית תתאושש ותחזק את הפעילות הכלכלית בעולם. אלא שכעת סין מדשדשת.

"מבין שלושת האירועים, אני חושב שהמשמעותי ביותר זו ההאטה של סין, שנמשכת כבר כמה שנים", אומר לגלובס פרופ' אריה קרמפף, היסטוריון כלכלי במכללה האקדמית של תל אביב־יפו. "הצמיחה המהירה של סין ניצלה בצורה יפה מאוד את היתרונות היחסיים והמבניים של הכלכלה המקומית, אבל הטעות, אם אפשר להשתמש במונח הזה, הייתה שהם לא חשבו על אסטרטגיית יציאה. הם מיקסמו שיעורי צמיחה, ולא חשבו מה יהיה ביום שלמחרת".

מכולות בנמל בעיר ליאניונגאנג, סין / צילום: Reuters, CFOTO/Sipa USA

כיצד אותה טעות באה לידי ביטוי? "המודל הסיני היה קשור קשר הדוק לצמיחה מהירה של המערב, ובפרט לביקושים של הכלכלה האמריקאית", מסביר פרופ' קרמפף. "הביקושים במערב מומנו בשנים האחרונות במידה רבה באמצעות חוב ואשראי". המודל החל להתערער, לדבריו, גם מסיבות כלכליות וגם מסיבות פוליטיות. "היחלשותן של שרשראות הייצור הגלובליות בתקופת הקורונה גרמו לחברות לחשוב מחדש את האסטרטגיות הגלובליות שלהן. אבל הגורמים הפוליטיים מעניינים לא פחות: המערב החל להתארגן מחדש ולנהל מאבק כנגד עלייתה הכלכלה הסינית".

ארה"ב: הבנקים שוב סופגים מכה

בעוד שסין מצביעה על חולשה כלכלית, גם בצידו השני של העולם המצב לא נוצץ. המשבר במערכת הבנקאית של ארה"ב, שהחל בחודש מרץ עם קריסת SVB, עשוי כעת להרים ראש. הטריגר הנוכחי הוא החלטתה של סוכנות מודי'ס להוריד את דירוגי האשראי של עשרה בנקים קטנים ובינוניים בארה"ב בדרגה אחת, ותשקול הורדת דירוג לשישה בנקי ענק, ביניהם יו. אס בנקורפ, בנק ניו יורק מלון, סטייט סטריט וטרויסט פייננשיאל. זאת, שבוע לאחר שפיץ' הורידה את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב, צעד שבפני עצמו הגביר את אי־הוודאות בשווקים.

בנק ניו יורק מלון. מודי'ס תשקול הורדת דירוג לשישה בנקים נוספים / צילום: Shutterstock

בהודעה שמסרה מודי'ס נכתב כי "הביצועים של בנקים רבים ברבעון השני הראו על לחצי רווחיות הולכים וגוברים, שיפחיתו את יכולתם לייצר הון פנימי. זאת, כאשר באופק ניתן לצפות מיתון קל בארה"ב בתחילת 2024, עם ירידות בערך הנכסים וסיכונים בייחוד בפורטפוליו הנדל"ן המסחרי של חלק מהבנקים".

בסוכנות דירוג האשראי הדגישו במיוחד את הסכנה שבחשיפה מוגברת לענף הנדל"ן המסחרי בשל הריבית הגבוהה, הצניחה בביקוש למשרדים וירידה בזמינות של אשראי בתחום. בנוסף לכך, בחברת הדירוג שינו את התחזיות של 11 חברות אשראי מרכזיות לשלילית, ביניהן קפיטל וואן, סיטיסנז פייננשיאל ופיפת' ת'ירד בנקורפ.

הורדת הדירוג של הבנקים משקפת את מבחני הקיצון שביצע הפד לאחרונה לבנקים הגדולים בארה"ב. מבחני הקיצון נועדו לבדוק האם המערכת הפיננסית בכלל והבנקים הגדולים בפרט, יכולים לעמוד בטלטלות שונות בשוק. התוצאות עבור הבנקים האזוריים, הגדולים יחסית מבין הבנקים הבינוניים, הציגו רמות הון נמוכות תחת התרחישים שנבחנו.

הבנקים הקטנים בארה"ב לא נבחנים במבחני הקיצון של הפד, אך גם שם התמונה נראית עגומה: העלייה הגבוהה מהצפוי בריבית על הפיקדונות מהווה סימן שלילי לבנקים הבינוניים והקטנים, כושר המיקוח שלהם מול הלקוחות מוגבל לעומת הבנקים הגדולים והם נפגעו למעשה מהעליות החדות בריבית זו.

להערכת פרופ' קרמפף, "בשורה התחתונה הורדת הדירוג של הבנקים האמריקאים, היא ביטוי נוסף להתערערות היציבות של המערכת הגלובלית כולה. זו אינה בעיה של ארה"ב בלבד".

איטליה: מס רווחי יתר על הבנקים

באיטליה מניות הבנקים הגדולים קרסו בתחילת המסחר בבורסה של מילאנו, בשיעורים של עד 10%, אחרי שהממשלה אישרה בישיבת קבינט מיוחדת, הטלת מס רווחים עודפים על המוסדות הפיננסיים. מדובר במס שיהיה תקף למשך שנה בלבד, בגובה של 40%, על מה שיוגדר כ"רווחים עודפים" שנוצרו השנה בגלל הריבית הגבוהה בגוש האירו, וההפרשים בין ריבית הפיקדונות לריבית ההלוואות של הבנקים. "זה הולך להיות ברמה של מיליארדי אירו", אמר סגן ראש הממשלה מתיאו סלביני, שהכריז על ההסכמה המפתיעה, שלא הקדימו אותה דיווחים תקשורתיים.

בכך הצטרפה איטליה למגמה שהתוו בתחילה מדינות מרכז אירופה כמו הונגריה ופולין, ולאחר מכן אימצה גם ספרד, הכלכלה הרביעית בגודלה באיחוד האירופי. השלטונות במדריד הטילו מס של קרוב ל־5% על עמלות והכנסות של הבנקים הגדולים במדינה, במטרה "לגבות" כשלושה מיליארד אירו בשנתיים הקרובות. באיטליה, הסכומים שייגבו ישמשו ישירות להקלה על נוטלי משכנתאות, וגם כדי לאפשר לממשלה לקצץ מסים ללא פגיעה בתקציב. רומא מקווה לגייס גם היא כשלושה מיליארד אירו, אך בשנה אחת בלבד. החוק שעבר מגביל את תחולתו ל־2023.

ג'ורג'ה מלוני, ראשת ממשלת איטליה / צילום: Associated Press

הממשלה האיטלקית, שמוגדרת כממשלת ימין אך חברות בה שתי מפלגות ימין פופוליסטיות ("אחיי איטליה" וה"לגה"), מאמצת על ידי הצעד הזה התערבות גדולה יותר בענייניה הפיסקליים של המדינה, כמו שנעשה בספרד, שבה דווקא שולטת ממשלת שמאל סוציאל־דמוקרטית. הדבר משקף את העובדה כי למרות שהעלאות הריבית הן "מחוץ לשליטה" של הממשלות החברות בגוש האירו, צעדים כמו גם מיסוי רווחי יתר של חברות אנרגיה, פריצת הגירעון, תוכניות תמריצים או כל התערבות רגולטורית אחרת, בהחלט נמצאים על השולחן האירופי ויכולים להשפיע על המצב הכלכלי ביבשת.

הניתוחים לגבי מצבו הכלכלי של גוש האירו כולו עדיין סובלים מחוסר־ודאות רבה הנובעים מהתנאים הכלכליים: מחזור העלאות הריבית המהיר ביותר בתולדות הגוש (מריבית שלילית ל־3.75% בתוך עשרה חודשים), דשדוש כלכלי על סף מיתון במדינות מפתח וההשפעות החיצוניות של המצב בסין, המלחמה באוקראינה וגורמים נוספים. העובדה כי גרמניה נמצאת במיתון, וכי איטליה הפתיעה לרעה עם צמיחה שלילית ברבעון האחרון, מגבירים את העצבנות הפיננסית בגוש, ורבים תוהים אם ה־ECB יצליח אכן לגרום ל"נחיתה רכה" של הכלכלה האירופית מבלי לגרום למיתון חריף, לאבטלה ולמשבר כלכלי.

הצעה ברוח דומה הועלתה לאחרונה גם בישראל על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ', על רקע הרווחיות הגבוהה של הבנקים שנהנו מעליית הריבית החדה. פרופ' קרמפף מסביר שהאירועים ש"אנו רואים באירופה וגם בישראל, הם חלק ממגמה של שינוי של הכללים בעולם הכלכלי המערבי. רעיונות שנדמו עד לפני מספר שנים 'סוציאליסטים' מדי נשקלים ברצינות על ידי קובעי המדיניות". זאת, בשביל לחפש את המערכת הכלכלית הבאה שתביא להמשך הצמיחה.

עוד כתבות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר