גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זינוק של 250% בהפסדי האשראי: כך מכה עליית הריבית בעסקי מימון הרכב

חברת האשראי הצרכני מימון ישיר מדווחת כי ברבעון השני זינקה ההפרשה להפסדי אשראי ל־75 מיליון שקל, כתוצאה מ"גידול בשיעור הכשל של לקוחות החברה" ● מניית החברה שבשליטת משפחת שנידמן נפלה ביותר מ–50% בשנה האחרונה ● מידרוג על המימון החוץ־בנקאי: "רואים לכל רוחב הענף שחיקה באיכות הנכסים והפרשות שהולכות וגדלות"

מגרשי מכירת רכבים. הריבית מכה בעסקי מימון הרכב / צילום: יוסי כהן
מגרשי מכירת רכבים. הריבית מכה בעסקי מימון הרכב / צילום: יוסי כהן

ענף האשראי החוץ־בנקאי נחשב לאחד מהנפגעים המרכזיים מהקושי הגובר של הציבור בישראל לעמוד בהתחייבויות שלקח, לנוכח עליית הריבית. עדות לכך מספק הדוח הכספי של חברת מימון ישיר, הפועלת בתחום האשראי הצרכני ומעמידה בעיקר הלוואות לרכישת מכוניות. החברה, המשתייכת לקבוצת ביטוח ישיר של משפחת שנידמן, רשמה עלייה חדה בהפסדי האשראי שלה ברבעון השני.

מימון ישיר, המנוהלת על ידי ערן וולף, מציינת בדוחות הכספיים כי חל "גידול מהותי" בהוצאות בגין הפסדי האשראי, בשיעור של כ־250% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. זאת גם בעקבות עלייה של 46% בגודל תיק ההלוואות, לצד זינוק בשיעור הפסדי האשראי מתוכו - מ־1.9% ברבעון המקביל ל־4.55% ברבעון החולף.

היהלום של הראל ויזל: שווי זכיינית נייקי בישראל כבר משתווה לזה של קבוצת פוקס 

מימון ישיר  מתמקדת בהעמדת הלוואות צמודות מדד לרכישת כלי רכב כנגד שיעבוד של הרכב הנרכש. בנוסף היא מעמידה "הלוואות סולו" המשמשות כהון העצמי לרכישת רכבים ללא שיעבודים כנגדן, ובשל כך הן מסוכנות יותר. הריבית הממוצעת על ההלוואות שהעמידה מימון ישיר ללקוחותיה ברבעון השני עמדה על 9.9% לעומת 8.7% ברבעון המקביל אשתקד. יש לציין כי הריבית הינה צמודת מדד, כך שהריבית בפועל עבור הלקוחות היא בשיעור דו־ספרתי לנוכח קצב האינפלציה כיום.

לצד הלוואות הרכב בשנה האחרונה החלה החברה להעמיד גם הלוואות מגובות נדל"ן למגורים (משכנתאות). מימון ישיר מציינת כי הגידול בהפסדי האשראי נבע "מגידול בשיעור הכשל של לקוחות החברה", מה שהוביל אותה להקשיח משמעותית את תנאי חיתום ההלוואות שלה. באשר לתיק המשכנתאות, מציינת מימון ישיר כי העמידה הלוואות חדשות בהיקף של 242 מיליון שקל ברבעון השני, והיא מקווה לעבור לרווחיות מתחום זה בשנת 2024, מוקדם יותר מהתחזיות.

החברה סיכמה את הרבעון השני עם עלייה של 1.4% בהכנסות מפעילות מימון (נטו) ל־258 מיליון שקל. בין הגורמים שתרמו לכך היה גידול בתיק ההלוואות, לנוכח השפעת עליית מדד המחירים לצרכן שאליו צמודות ההלוואות. כאמור בד בבד חלה עלייה בהוצאות להפסדי אשראי, שזינקו ל־74.7 מיליון שקל לעומת 21.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי צנח ב־54% ברבעון ל־55.9 מיליון שקל והרווח הנקי נחתך בחצי ל־35.7 מיליון שקל.

בסיכום המחצית עלו הכנסות החברה ב־2.5% ל־498 מיליון שקל. אולם הזינוק בהפסדי האשראי ב־188% ביחס למחצית המקבילה, ל־116.6 מיליון שקל, שחק את הרווח התפעולי ב־39% ל־83 מיליון שקל. בשורה תחתונה הציגה החברה רווח נקי של 83 מיליון שקל, ירידה של 42%. מניית מימון ישיר צנחה בשנה האחרונה ב־52% ומשקפת לחברה שווי של 1.3 מיליארד שקל.

 

גורם בענף מציין כי העלייה בהפרשות להפסדי אשראי אינה תופעה ייחודית למימון ישיר, כשמגמה דומה נרשמה גם אצל המתחרות הגדולות בתחום של העמדת אשראי צרכני לציבור - ישראכרט ומקס. "החברה מבצעת פעולות התאמה בתיק האשראי שלה, שעיקרו מגובה בנכסים", ציין הגורם. "ככלל זו תקופה קשה, בדומה לנעשה בחברות כרטיסי האשראי שמולן היא מתמודדת".

מנכ"ל מימון ישיר, וולף, מסר עם פרסום התוצאות כי הרבעון השני התאפיין "בהמשך צמיחה בהיקף תיקי ההלוואות של החברה, לצד ביקושים גבוהים לרכישת תיקים אלו, וזאת על אף סביבת הריבית הגבוהה. עם זאת, כתוצאה מהעלייה החדה בעלויות המימון ומצב השוק, אשר הביאו להקשחת תנאי העמדת ההלוואות והגדלת ההפרשות להפסדי אשראי, רווחיות החברה בתקופה זו הייתה נמוכה יותר".

 

"הענף ייצא מזה, הגופים הקטנים יותר ייפגעו"

ככלל סובל ענף האשראי החוץ־בנקאי בבורסה בשנה וחצי האחרונות מפגיעה בתדמיתו. אשתקד קרסו שתי חברות קטנות יחסית - גיבוי אחזקות ויונט קרדיט, על רקע אי סדרים בפעילותן וחשד למעילות, שגרמו לאובדן של מאות מיליוני שקלים במצטבר. זאת, עוד בטרם גל עליות הריבית שמקשה על הלווים לעמוד בתנאי המימון שקיבלו.

בחודש יוני האחרון הגיע תורה של חברה נוספת, בול מסחר שבשליטת רונן בכור, שביקשה לפתוח במגעים להסדר חוב עם המחזיקים, בשל קשיים תזרימיים צפויים. לחברה חוב אג"ח בהיקף 140 מיליון שקל.

עיקר האשראי שמעמיד הענף החוץ־בנקאי הוא לגופים (בעיקר חברות) שמתקשים ללוות כספים מהבנקים, בין שבגלל שהגיעו לתקרת אשראי או שסורבו. מוטי ציטרין, סמנכ"ל וראש תחום מוסדות פיננסיים במידרוג, מציין כי האתגרים העומדים בפני חברות הענף הם "קודם כל עומס הפירעונות. יכולת חברות האשראי החוץ־בנקאי למחזר את החוב שלהן ירדה דרמטית לאור סביבת המאקרו. חברות שהגיעו לשלב הנוכחי ללא נזילות מספקת, עלולות להיות בבעיה. ההון העצמי של החברות האלה הוא כרית הספיגה שלהן".

עוד הוא מציין את העלייה בחובות הבעייתיים: "אנחנו רואים לכל רוחב הענף שחיקה באיכות הנכסים והפרשות שהולכות וגדלות. לחברות יש יותר מדי חובות בעייתיים".

ערן וולף, מנכ''ל מימון ישיר / צילום: גבע טלמור

למה עליית הריבית נותנת אותותיה רק כעת?
ציטרין: "משום שכשמעלים את הריבית - לא רואים אפקט מיידי. החברות או משקי הבית קודם כל משתמשים בכל המשאבים שעומדים לרשותם. משק בית, בשנה הראשונה ימשוך את כספי קרנות השתלמות, יפרע פיקדונות או ישבור חסכונות. ואז אנחנו מגיעים למצב שעכשיו יותר קשה לו. מצד החברות, הן מנצלות את מסגרות האשראי, ואחר כך צריכות להמציא מקורות נזילות כדי לפרוע חובות. בתקופה הקרובה אנחנו לא צופים שהמגמה בענף תתמתן, להיפך, תהיה שחיקה באיכות הנכסים שתעיב על החברות".

ציטרין מסכם כי "בסופו של דבר, הענף ייצא מהמשבר הנוכחי בוגר יותר ומהודק יותר. יהיה תהליך של קונסולידציה, ואני מניח שהגופים הקטנים ייפגעו יותר. נמשיך לראות את ענף האשראי חוץ־בנקאי פועל, אבל לא כמו שהתרגלנו בשנים האחרונות".

גילוי מלא: בידיעה על דוחות מימון ישיר שפורסמה אמש בעיתון גלובס נכתב כי החברה מתקרבת לתקרת אמות המידה הפיננסיות באגח שהנפיקה. מבדיקה שערכנו עם החברה עולה שמדובר במצב עסקים רגיל מבחינת החברה וכי לטענתה אין בכך כדי להצביע על עלייה בסיכון הפיננסי של עסקיה.

עוד כתבות

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל