גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"סופו של בום המחירים": שוק הנדל"ן בגרמניה קפא

באירופה כולה פגעו הריביות העולות בשוק הנדל"ן, אבל בגרמניה האי ודאות סביב המהפכה הירוקה שמבטיחים הירוקים בשלטון, והשלכותיה על הבנייה במדינה, הביאו לירידות מחירים חדות במחירי הנדל"ן לרכישה ולזינוק במחירי השכירות

ברלין. שכר הדירה הגיע ל־18 אירו למ''ר / צילום: Shutterstock
ברלין. שכר הדירה הגיע ל־18 אירו למ''ר / צילום: Shutterstock

גרמניה היא שוק נדל"ן יוצא דופן באירופה. בניגוד למצב ברוב המדינות השכנות, קרוב למחצית מהאוכלוסייה בכלכלה הגדולה ביותר ביבשת גרה בשכירות, וחלק גדול מהדירות מוחזק על ידי בעלי מקצועות חופשיים שקנו אותן כסוג של השקעה פנסיונית.

ראיון | זו ההמלצה של בעל חברת השקעות הנדל"ן למי שרוצה להשקיע בחו"ל 
למה גרמניה, הולנד ופינלנד רוצות דווקא את הנשק הישראלי 

כל תחום הדיור בשכירות מאורגן ומסודר, וכולל פיקוח על מחירי דיור, שלל חוקים להגנת הדייר וחובות שונות החלות על בעלי הדירות. עוד מאפיין של השוק הגרמני בשנים האחרונות היה זרם אדיר של משקיעים מהעולם - כולל רבים מישראל - שראו את המחירים הזולים ורכשו נדל"ן במיליארדי אירו.

עד כה, כמו בשוקי נדל"ן רבים אחרים, הכיוון היחיד היה למעלה. במשך קרוב לשני עשורים, אחרי שהאיחוד מחדש של גרמניה לא הסתיים בקריסה כלכלית אלא דווקא בצמיחה הדרגתית, ובעקבות ההצלחה הכלכלית של גרמניה, מחירי הנדל"ן בערים המרכזיות בגרמנים עלו בעשרות ובמאות אחוזים. מחירי הנדל"ן בברלין ספציפית נסקו, עם מחירים הגבוהים פי שניים ושלושה בתוך פחות מ־15 שנה.

אבל כעת המצב השתנה. ירידות מחירים נרשמות לגבי דירות ובתים למכירה ברחבי המדינה, ושוק הנדל"ן של גרמניה למעשה קפוא. מספר התחלות הבנייה השנה צפוי לצנוח ב־32% לעומת ממוצע השנים הקודמות. המשכנתאות, שמחיריהן זינקו בשל העלאות הריבית של הבנק המרכזי האירופי, ניתנות במשורה על ידי הבנקים, ומספרן צנח ביותר מ־50% ברבעון הראשון של השנה, בהשוואה לקודמו.

הגרמנים מתנהגים בסולידיות בעקבות אי הוודאות, והמצב כרגע - עם העלאות ריבית תכופות כמעט בכל חודש של הבנק המרכזי, עלייה באינפלציה שלא ברור מתי תסתיים וכאשר גרמניה נמצאת באווירת נכאים כלכלית - מסמל בעיקר חוסר ידיעה וחשש, כאשר תחום הנדל"ן בגרמניה משלם את המחיר.

ירידה של כ־10% במחיר בערים המרכזיות

לדברי המומחים, הנתונים רק עכשיו מתחילים לשקף את חומרת המצב. מחירי הנדל"ן ברבעון הראשון של 2023 ירדו בקרוב ל־10% בערים המרכזיות בגרמניה. בחישוב כולל של כל הנכסים במדינה המחירים ירדו ב־7%, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. לפי הערכות ראשוניות, ברבעון השני של 2023 נמשכת מגמת הירידה, אם כי ייתכן כי התמתנה.

שני גורמי מפתח תורמים למצב הרוח העגום לגבי השקעות בנדל"ן בגרמניה בימים אלו: התנאים הפיננסיים ועלויות המימון, לצד עלויות האחזקה המאמירות. זהו גורם המשותף לכל שוק שבו הריבית עלתה בחדות בשנה וחצי האחרונות, מישראל ועד ולבריטניה.

הגורם השני, עם זאת, הוא ייחודי לגרמניה - חוסר הוודאות לגבי מה יידרש כדי לעמוד בתקנים חדשים ומתוכננים מבחינת בידוד אנרגטי וחימום, שהפכו בשנה האחרונה לנושא מרכזי במדיניות הממשלה, שבה שותפים "הירוקים" אחרי שנים באופוזיציה. משקיעים פרטיים וגם מוסדיים חוששים מהשקעות עתק שלפתע ייפלו עליהם, ללא עזרה מצד המדינה, או עם עזרה סמלית בלבד, כדי לעמוד בדרישות שעדיין לא נקבעו.

המהפכה שה"ירוקים", שנכנסו לקואליציה אחרי שנים באופוזיציה, מנסים להוביל כעת בגרמניה היא בעלת אפקט מצנן בשלב זה על שוק הדיור. שר הכלכלה ואיכות הסביבה רוברט האבק יזם חוק שנוי במחלוקת שיחייב כל בית ובניין חדש להתקין מערכת חימום על בסיס אנרגיות מתחדשות (חשמל ממקורות ירוקים בשלב זה) במקום מערכות גז שהיו נהוגות עד עכשיו.

קמפיין הבחירות של שר הכלכלה ואיכות הסביבה רוברט האבק / צילום: Shutterstock

מי ישלם: הבעלים, הממשלה או הדייר

בתים ישנים יקבלו החרגה לכמה שנים, אך אם המערכת הקיימת תתקלקל, רק מערכות חדשות יורשו להתקנה. למעשה, הירוקים מנסים "לחשמל" את תחום החימום בגרמניה, שנשען עד כה על גז, ומקווים ליצור את האנרגיה הדרושה באמצעים ירוקים כמו סולארי, טורבינות רוח ובעתיד טכנולוגיית מימן.

נכון לעכשיו, קשה להפריז עד כמה החוק הזה, שסייע להבהיר בין לילה לגרמנים את המחיר שעליהם לשלם בעבור מחויבות לערכים סביבתיים, עורר תגובת נגד כלכלית ופוליטית. אבל החוק עצמו הוא רק חלק מחוק הבנייה המקיף (German Building Energy Act (GEG, שכולל גם בידוד מבנים לסטנדרטים מחמירים שיימנעו דליפת חימום, ומנסה לקבוע מי ישלם על התהליך הזה - בעל הדירה, הממשלה או הדייר.

הממשלה התווכחה בינה לבין עצמה במשך חודשים בנושא, ואז ניסתה להעביר את הפשרה שאליה הגיעה במהירות, רק כדי לקבל צו מבית המשפט החוקתי שקבע כי ההליך לא היה ראוי וכי הדיון נדחה למושב החורף של הבונדסטאג. אי הוודאות התגברה בעקבות כך.

"המצב כרגע הוא שדירות שצריכות לעבור שיפוץ כמעט ולא נמכרות, בגלל חוסר הוודאות בכל מה שקשור למה שהחוק ידרוש בנושאי אנרגיה", אומרת ניצנה בראוטמן, הבעלים של חברת התיווך והייעוץ בתחום הנדל"ן בברלין B־Space Estate. "בהתאם לכך, קשה למכור בניינים שלא שופצו ב־20 השנים האחרונות. לפתע המידע האנרגטי של כל דירה (בדיקה שהיא חלק מנתוני הדירה שהפכה לחובה חוקית לפני כעשור - א.א) הפך להיות מאוד חשוב, מתוך הנחה כי הרשויות ידרשו רף מסוים וכי דירות המבודדות היטב ושאינן 'זוללות חימום' ידרשו השקעה פחותה".

לדבריה, "מה שקורה עכשיו בברלין הוא שוק חדש לגמרי. המחירים יורדים, ההערכות הן שהם ירדו עוד, והפכנו לשוק של קונים. הגרמנים הפסיקו לקנות כי העלו את הרבית בצורה כה חדה על המשכנתאות, והבנקים מצדם מפחדים ומעכבים אישור משכנתאות או מימון פרויקטים חדשים. הבנייה עצמה התייקרה, קשה למצוא עובדים ובנוסף להכל - לא ברור מה יהיו החוקים החדשים לגבי בידוד אנרגטי או חימום, כך שלא ממש הגיוני להתחיל עכשיו פרויקטים, או אפילו לשפץ דירות קיימות".

"רוב הלקוחות בשוק הם זרים"

"השוק היה בהאטה כבר עם פרוץ המלחמה", מוסיפה בראוטמן, "אבל בברלין לפחות היה כסף מרוסיה ומאוקראינה של שכבה עשירה שניסתה לדאוג לעתיד שלה ושל ילדיה. עכשיו, כשזה דעך, רואים את גודל המשבר. אנחנו רואים ירידות מחירים של עד 20% בדירות שנמכרות, בעיקר בדירות מושכרות ולאמשופצות, בהשוואה למצב בשיא לפני כשנה וחצי. יש גם דירות שכיום לא ניתן למכור. רוב הלקוחות בשוק הם זרים, כי הם באים עם כסף מהבית ולא צריכים משכנתה. פעם המתווך היה נעלב בשם הבעלים אם היית מנסה להתמקח, היום זה חלק מהתהליך. התחלנו לראות בברלין שוב שלטים 'למכירה' שפעם לא היה בהם צורך".

דוח מקיף של מועצת מומחים העוסקת במחירי הנדל"ן בעיר קבע כי אמצע שנת 2022, כלומר כמה חודשים בלבד אחרי שרוסיה פתחה במלחמה נגד אוקראינה, מסמל נקודת מפנה במחירי הנדל"ן לקנייה בגרמניה. עליית האינפלציה ומחזור העלאות הריבית "גרמו להקפאה של השוק" קובעת המועצה, "בגלל קשיי מימון ועלויות בנייה מזנקות".

התוצאות היו שבשנת 2022 היקף רכש הנדל"ן בברלין ירד ב־27% לעומת השנה הקודמת, לסכום של 17.5 מיליארד אירו. מספר הנכסים שנמכרו ירד משמעותית גם הוא, ב־21%, ל־21,708 נכסים.

בעבור בנק ההשקעות ING, החוקים החדשים בתחום האנרגיה הם בין האחראים המרכזיים לתופעה הזו. "האי־ודאות סביב תקנות חדשות, במיוחד הצעדים שנועדו לשפר את היעילות האנרגטית של בתים ודירות, הפכו השקעות בנדל"ן לפחות מושכות. משקיעים חוששים בשל חוסר בהירות בנוגע לשיפוץ אנרגטי חובה בעתיד.

"כתוצאה מכך, הקונים הפוטנציאליים אינם בטוחים מהם הסיכונים העכשוויים בהקשר לרכש נדל"ן, מה שגורם לירידה במספר עסקאות הנדל"ן בשוק". המגמה צפויה להימשך לפחות עד סוף השנה, לפי בנק ING.

גם מצב התחלות הבנייה בגרמניה אינו אופטימי. לעומת הבטחות ותכנוני הממשלה הנוכחית ל־400 אלף התחלות בנייה ב־2022, רק 295 אלף התחלות בנייה נרשמו עד כה וכעת התחום כולו עומד בפני משבר. חברה קבלנית גדולה המעסיקה כ־30 אלף עובדים נאלצה להודיע בימים האחרונים על פשיטת רגל של שתי חברות שלה, בגלל שעלויות הבנייה עברו את התחזיות ואת יכולות ההחזר הפיננסי שלהן. השנה מצפים לצניחה של 20% במספר התחלות הבנייה.

17% עלייה בשכירות בדירות חדשות

הבנק המרכזי הגרמני הזהיר בשנים האחרונות מהתפתחות "בועת מחירים" במיוחד באזורים כמו מינכן וברלין. "המחירים ירדו במידת מה, אבל נכסים רבים עדיין מוערכים יותר משוויים", אמרה לעיתון הכלכלי הגרמני "הנדלסבלאט" סגנית הנשיא קלאודיה בוך, האחראית בבונדסבנק על נושא הדיור.

וכפי שקורה במקומות ובערים אחרות, בעוד מחירי הקנייה יורדים, מחירי השכירות דווקא עולים. לצד השוק השחור והאפור המתפתח בתחום הדיור בברלין - שבה רבים משכירים דירות מרוהטות או מנצלים את ההסכמה של הדיירים לחוזים קצרים ויקרים בשל מצוקת הדיור - שכר הדירה בדירות החדשות (שבהן אין פיקוח) עלה בקרוב ל־17% בשנה החולפת, לפי נתוני העירייה ועומד על 18 אירו למ"ר. נראה כי עד שהממשלה לא תתווה מסלול ברור מבחינת החוקים הנדרשים לבנייה חדשה, או לשיפוץ דירות קיימות, מצוקת הנדל"ן הגרמנית לא תיפתר.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל