גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סין מנסה להתאושש: מורידה מסים, מעניקה תמריצים. היואן משלם את המחיר

הכלכלה השנייה בגודלה בעולם סובלת ממשבר חמור שבא לידי ביטוי בירידה חדה בענף הנדל"ן, בקריסת חברות ובאבטלה בקרב צעירים ● במטרה להחזיר את הצמיחה למסלול, הממשל חותך מסים ומספק שורה של תמריצים לצרכנים ולבנקים ● בינתיים המטבע המקומי מאבד גובה

שליח מחוץ לקניון בבייג'ינג. עקומת הצמיחה הכלכלית של סין משתטחת / צילום: Associated Press, Andy Wong
שליח מחוץ לקניון בבייג'ינג. עקומת הצמיחה הכלכלית של סין משתטחת / צילום: Associated Press, Andy Wong

כלכלנים בשווקים השונים כבר הבינו, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם משבר. נתונים אחרונים שהגיעו מסין רק המחישו עד כמה המשבר עמוק. בתחילת חודש אוגוסט פורסם כי סין, משונה משאר המדינות בעולם, נכנסת למצב של דפלציה - ירידת מחירים מתמשכת. זאת ככל הנראה בשל ההתאוששות האיטית בצריכה הפרטית המקומית מאז הסרת מגבלות הקורונה במדינה.

"ציון נכשל": אחד הכלכלנים החשובים בעולם נגד הפד
בנק אוף אמריקה מזהיר: זה לא קרה 250 שנה לאג"ח של ארה"ב

ברבעון השני של שנת 2023 הצמיחה הריאלית עמדה על 0.8% בלבד. מעבר לכך, קרן המטבע הלאומית חוזה לכלכלה הסינית צמיחה של פחות מ־4% בתל"ג, פחות ממחצית משיעורו הממוצע ב־20 השנה האחרונות. הצרות נערמות מצד אחד, אך הממשל בסין התחיל לפעול במטרה להעיר את הפעילות הכלכלית.

מטח של חדשות רעות

אחד הסקטורים הבולטים לרעה הוא הנדל"ן. הוא סובל מהאטה מתמשכת שחונקת את ההשקעות, ומשמשת כבלם מרכזי לצמיחה. חברת Country Garden Holdings, אחת מיזמיות הנדל"ן הגדולות בסין, נכנסה לחובות של כ־200 מיליארד דולר. חברת הענק הזהירה השנה כי היא צפוייה לפרסם הפסדי ענק בדוחות הכספיים. מכירת הבתים החדשים אמנם עדיין עולה, אך האטה משמעותית.

גם רמות האבטלה בסין עלו. הלשכה הסינית לסטטיסיטקה הודיעה לאחרונה שתפסיק לפרסם את נתוני האבטלה בקרב צעירים במדינה לאחר חודשים רבים בהם היא עלתה ספירלית. שיעור האבטלה בקרב בני 16־24 עלה בהתמדה במשך שישה חודשים רצופים, ובשיא ביוני הגיע ל־21.3%.

 

בינתיים, המטבע הסיני נחלש בחזרה לרמות השפל שבו היה מצוי בזמן הסגרים. היואן הסיני נסחר כעת ברמה של 7.27 יואן לדולר אחד.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי בבנק לאומי מסר לגלובס כי "סין, שנתקלה במספר קשיים מהותיים לאחרונה, מגיבה במדיניות כלכלית חלשה יחסית - באופן שמשקף בחלקו סובלנות רבה יותר לחולשה כלכלית, אך זה עלול לגרור מצב שבו חולשת הפעילות תימשך עוד זמן מה עם צמיחה מתונה של 3.0% בלבד בחישוב שנתי".

המדינה החלה לנקוט בצעדים להמרצת הפעילות הכלכלית המדשדשת, אך נראה כי היא בצורה מתונה יותר בהשוואה לפעולות שעשתה בדעיכות כלכליות דומות בעבר. בינתיים, הממשל הסיני מסתייג מהענקת כסף מזומן לצרכנים בסין כפי שעשות מדינות מערביות בזמן הקורונה, מזומן שעזר לצרכנים במערב להניע את הכלכלה.

הלוואות והשקעות במוקד

אלו פעולות ביצעו עד כה הסינים? הדגש המרכזי בינתיים הוא בצד הצריכה הפרטית וההשקעות. ראשית, הבנק המרכזי של סין הודיע באמצע חודש אוגוסט על הורדת הריבית על מכשיר מרכזי שמנתב הלוואות־לשנה־אחת לבנקים, מ־2.65% ל־2.5%, ובמקביל הזריק למערכת הבנקאית הלוואות חדשות בסכום המקביל ל־55.2 מיליארד דולר.

שי ג'ינפינג, נשיא סין / צילום: Reuters, Andy Wong

הבנק המרכזי הודיע בנוסף כי קיצץ את הריבית על פעילויות רכישה חוזרת הפוכה לאחר שבעה ימים, מ־1.9% ל־1.8%, לאחר שהוריד את הריבית על הלוואות לטווח קצר רק ביוני. עסקאות המכונות "ריפו" הן מכשיר שבנקים מרכזיים משתמשים בו כדי לנהל את צרכי המימון של הבנקים ולהשפיע על הריביות על הלוואות לבתים פרטים ולעסקים.

הפעולות הסיניות לא מסתכמות בכך. מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מוסר בסקירתו השבועית כי "הבנקים הסיניים צפויים להוריד השבוע את הריבית על המשכנתאות והרשויות הסיניות הודיעו על תמיכה ברוכשי הדירות. זאת במטרה לעודד את שוק הדיור המקרטע".

הממשל הסיני מבצע עוד פעולות בגזרות שונות בכדי לתמרץ את הכלכלה, אך לדעת גיל בפמן לא מבצע מספיק. הוא סובר כי "כפי הנראה 'הצמיחה הרשמית' של התוצר לא תגיע ל־5% השנה. צמיחה שנתית זו משקפת השפעות בסיס, כך שזה נתון חלש ומרמז על צמיחה 'אמיתית' ממוצעת של 4%, כלומר בסדר גדול של כ־1% לרביע, שהינו איטי יחסית לעבר של סין". בפמן אומר שלא מדובר בסוף האירוע ו"קובעי המדיניות ידרשו בסופו של דבר לתמריצים גדולים עוד יותר למשק ולעסקים ובהיעדר מהלך תמריצים כזה ההאטה בפעילות עלול להיות ממושך יותר".

נוסף על כך, סין מנסה להחזיר את האמון של המשקיעים בבורסה במדינה, זאת לאחר שמכרו מניות בשווי מיליארדי דולרים. בשביל להשיב את הסנטימנט החיובי, הממשל בסין הכריז כי לראשונה מאז 2008 המס על רווחי הון ירד. המס שעמד על 0.1% על כל עסקה שמבוצעת נחתך בחצי. יתרה מכך, החליטו בממשל הסיני על הפחתת הרגולציה על המשקיעים. כך לדוגמה, משקיעים בסין יצטרכו להחזיק פחות מניות כערבות אצל הברוקר שבאמצעותו הם סוחרים.

עתיד היואן לוט בערפל

בשנים האחרונות הרצון של מעצמות כרוסיה וסין להתנתק מתלותן בדולר גברה. בין הסיבות הבולטות ניתן למנות את החיכוכים הכלכליים בין סין לארה"ב ואת הסנקציות שגררה הלחימה בין רוסיה לאוקראינה. מערכת היחסים המתוחה בין הצדדים הביאה לכך שהמעצמות השונות מעוניינות להוריד את הדולר מכוחו העולמי כמטבע עובר לסוחר, ולהחליפו במטבעות אחרים, כדוגמת היואן. לפי דוח של מכון המחקר GIS REPORTS שיצא לאחרונה, היואן הוא המטבע חמישי בהיקף המסחר הבינלאומי.

המכון מציין כי לאחר תחילת המלחמה ברוסיה היקף המסחר ביואן גדל ביותר, יתרה מכך, סין פיתחה מערכת סליקה שהינה עצמאית למערכת ה־SWIFT הידועה וגם רוסיה וגם ברזיל משתמשות בה.

עם זאת, המכון מדגיש כי היואן לא קרוב להדחת הדולר מכסאו כמטבע הרזרבה העולמי. "ליואן יש הרבה חסרונות", מציינים בדוח, כאשר היכולת של הבנקים בסין לשלוט בזרמי ההון מונעת מסין השקעות מצד גורמים בינלאומיים". הפיכת היואן למטבע בין־לאומי אמיתי ללא תתרחש כל עוד בסין לא מאפשרים חופש להעברת השקעות אל תוך ומחוץ לסין בצורה חופשית, מציינים ב־GIS.

בינתיים, המטבע הסיני נחלש באופן דרמטי, וחזר כאמור לשפל שבו היה מצוי בזמן סגרי הקורונה. בבנק המרכזי הסיני העלו הילוך בפעולותיהם להגן על שער החליפין של היואן בשבועות האחרונים, זאת תוך התחייבות של מנגנונים בכירים במפלגה הקומוניסטית לשמור על ערך יציב בשער המטבע.

בפמן מצידו מציין כי ההאטה בצמיחה בסין עלולה להביא לצמיחה איטית בכלכלה הגלובלית. במקביל, היווצרותו של עודף היצע תעשייתי בסין יכול להביא למצב של לחצים דיפלציוניים בתחום מחירי המוצרים המיוצרים בעולם, זאת בניגוד לאינפלציה הנמשכת באופן עיקש בתחום השירותים - תחום שבו היצוא הסין חלש יחסית.

עוד כתבות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות