אחד הכלכלנים החשובים בעולם: "הפד לא עשה שיעורי בית"

בראיון ל-CNBC חתן פרס הנובל לכלכלה, ג'וזף שטיגליץ, מסביר מדוע לדעתו הפד שגה באופן בו ניתח את הזינוק באינפלציה בארה"ב • לדברי שטיגליץ, "רק בגלל שלפדרל ריזרב האמריקאי יש פטיש, הוא לא צריך להסתובב ולנפץ את הכלכלה"

ג'וזף שטיגליץ / צילום: Reuters, Boris Roessler
ג'וזף שטיגליץ / צילום: Reuters, Boris Roessler

במבחן החשוב ביותר שעוברת הכלכלה האמריקאית בשנים האחרונות, ג'וזף שטיגליץ, חתן פרס הנובל לכלכלה ואחד הכלכלנים המהוללים בעולם מזה כמה עשורים, נותן לפדרל ריזרב ציון נכשל.

בנק אוף אמריקה מזהיר: זה לא קרה 250 שנה לאג"ח של ארה"ב 
התחזית הפסימית של ד"ר רוביני: "שוק המניות יכול ליפול ב-10%" 

במסגרת פורום אמברוסטי שהתקיים בימים האחרונים באיטליה, שטיגליץ הסביר ל-CNBC כי לדעתו, הפד שגה באופן בו הוא ניתח את הזינוק באינפלציה שפקד את כלכלת ארה"ב בשנתיים האחרונות.

"הפד חשב שמקור האינפלציה שהחלה בעידן שלאחר מגפת הקורונה הוא עודף ביקוש", אבל זה רק משום שלדברי שטיגליץ, "הם לא עשו שיעורי בית". לדבריו, עליות המחירים נבעו במקרים רבים בעקבות גורמים אחרים, כמו מחסור ברכיבים מרכזיים כמו שבבי מוליכים למחצה.

לפי שטיגליץ, מאמצי הפד לריסון האינפלציה מושתתים על תפיסה שגויה שאת האינפלציה ניתן "לאלף" בקלות. הוא מסביר כי הלחצים האינפלציוניים בארה"ב החלו בתחילת 2021, כאשר הכלכלה יצאה ממגפת הקורונה, ועלתה משיעור שנתי של 1.2% בדצמבר 2020 ל- 9.1% ביוני 2022, שיא של 40 שנים. אך הפד החל לנקוט בצעדים מוניטריים רק במרץ 2022, אז העלה את הריבית, מאחר שיו"ר ג'רום פאוול התעקש שוב ושוב שהאינפלציה היא "חולפת".

כעת, במאמץ לגרור את האינפלציה חזרה לעבר יעד ה-2%, הפד העלה את הריבית 11 בשנה וחצי האחרונות, לטווח יעד של 5.25%-5.5%, הרמה הגבוהה ביותר מזה יותר מ-22 שנים.

"לאדם עם פטיש הכול נראה כמו מסמר"

שטיגליץ לא רואה כי הידוק המדיניות המוניטרית האגרסיבי של 18 החודשים האחרונים גרר את כלכלת ארה"ב למיתון, אך הוא מציין כי יש להפיק לקחים מהערכת הפד בכל הנוגע לדינמיקה האינפלציונית. "זו כלכלה גרועה", כינה שטיגליץ את התנהלות הפד בענייני האינפלציה מאז המגפה.

שטיגליץ מסביר כי הממשלה העבירה תוכנית הבראה כלכלית גדולה שכללה הוצאות ממשלתיות משמעותיות כדי להמריץ את הכלכלה, "ואם כל הכסף הזה היה מבוזבז, זה היה אינפלציוני, אבל צריך לזכור שרק לפני שנים בודדות היינו תחת אי ודאות עצומה". אי הודאות גרמה לחברות להסתייג מהשקעות, בעוד שהצרכנים לא הרגישו בנוח לפרוס חסכונות שצברו במהלך המגפה. כלומר הביקוש הכולל, עדיין היה נמוך מהתחזיות שלפני המגפה, הסביר שטיגליץ.

ובאשר לסיבה המרכזית שדחפה את האינפלציה כלפי מעלה - שטיגליץ טען שהיא ברורה לכל. "מחירי הרכב בהתחלה עלו מאוד - למה? האם זה בגלל שלא ידענו איך לייצר מכוניות? לא. ידענו לעשות מכוניות. חברות רכב אמריקאיות שכחו להזמין צ'יפים, ובגלל מחסור בצ'יפים אי אפשר לייצר מכונית".

לשטיגליץ היסטוריה של ביקורת מתמשכת על פד. רק בדצמבר 2022 יצא הכלכלן נגד העלאת הריבית של הפד, כשהצהיר כי היא לא תרסן את האינפלציה, ובעיקר תפגע בכלכלה. "לאדם עם פטיש הכול נראה כמו מסמר", ציטט אז שטיגליץ את הפסיכולוג אברהם מאסלו. "רק בגלל שלפדרל ריזרב האמריקאי יש פטיש, הוא לא צריך להסתובב ולנפץ את הכלכלה".

באפריל האחרון, על רקע קריסות הבנקים, טען שטיגליץ כי "בעוד שבכירי הפד ביקשו להבטיח לשווקים שמערכת הבנקאות האמריקאית איתנה למול קריסת בנק סיליקון ואלי, למשקיעים ולמפקידים אין סיבה להאמין להם. רק רפורמות משמעותיות של ביטוח פיקדונות, רגולציה וממשל יכולות להחזיר את האמינות של הפד".

הפד סירב להגיב לבקשת התגובה של CNBC.