בנק אוף אמריקה מזהיר: זה לא קרה 250 שנה לאג"ח של ארה"ב

שוק החוב בארה"ב ממשיך לשבור שיאים לאור מתווה העלאות הריבית של הפד • לאחר שתשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים שברה שיא של 15 שנה, בבנק אוף אמריקה מציינים כי שיא נוסף נשבר ברצף הפסדי ההון שתשואות האג"ח ארוכות הטווח רשמו לאורך השנים

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

הזינוק בתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב, שנוצר לאור מתווה העלאות הריבית של הפד, הוביל את שוק החוב האמריקאי לשבירת שיאים שלא נראו בארה"ב ב-250 שנה האחרונות.

איך מייצבים 20 כלכלות עם הגה אחד? הנגידה עם התפקיד הקשה מכולם 
שוק העבודה בארה״ב במגמה מעורבת: מספר המשרות החדשות באוגוסט גבוה מהצפי, שיעור האבטלה עלה 

רק לפני מספר שבועות תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים שברה שיא של כ-15 שנה, לאחר שזינקה ל- 4.3%. מאז, נרשמה ירידת קלה בתשואות אגרות החוב ארוכות הטווח של הממשל האמריקאי, אך אלו עדיין נסחרות ברמות גבוהות שלא נראו מאז משבר 2008, כאשר נכון ליום חמישי האחרון, התשואה על אג"ח ל-10 שנים בארה"ב עמדה על כ-4.27%.

הנתון שלא נראה ב-250 שנה האחרונות בשוק האג"ח האמריקאי

בסוף השבוע האחרון בנק אוף אמריקה פרסם בסקירתו כי בשוק אגרות החוב האמריקאי נשבר שיא נוסף כאשר במשך שלוש שנים ברציפות, תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב במח"מ 10 שנים רשמו הפסדי הון - דבר שלא קרה ב-250 שנה האחרונות.

על פי הנתונים של בנק אוף אמריקה, בשנת 2021, הזינוק בתשואות האג"ח ל-10 שנים בארה"ב הוביל להפסדי הון של כ-3.9%, בשנת 2022 נרשם הפסד הון של כ-17% (הפסד הון שלא נראה מאז שנת 1788) ועד כה בשנת 2023 נרשמו הפסדי הון של כ-0.3%.

השיאים שנרשמים בשוק החוב האמריקאי נובעים מהמלחמה שהפדרל רזרב מנהל בשנה וחצי האחרונות מול שיעורי האינפלציה המשתוללים בארה"ב, שנבעו בין היתר מהשלכות משבר הקורונה. העלאות ריבית בקצבים של 0.75%, שלא נראו מאז שנות ה-70, הפכו להיות דבר שבשגרה והביאו את רמת הריבית בארה"ב לרמה הגבוהה ביותר מזה 22 שנה.

האם שוק החוב בארה"ב ימשיך לשבור שיאים?

בשיחה עם גלובס, רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מסביר: "תשואות הפדיון על איגרות החוב הארוכות של ממשלת ארצות הברית נלחצות כלפי מעלה הן על ידי ריבוי ההנפקות (לאחר שנפרץ סכר תקרת החוב, או לפחות הושעה עד אמצע 2025) והן משום שהפד שרכש אותן חדל למחזר אותן בשוק ההון ומניח להן להיפדות במסגרת מדיניות ההידוק המוניטארי שלו".

"בנוסף, לא מן הנמנע כי הכניסה לשנת הבחירות בארצות הברית תניע גידול נוסף של ההוצאות, בעוד ההכנסות מגלמות נחיתה רכה, כך שהגירעון, הגבוה גם כך, יגדל עוד ויצריך גידול נוסף של הגיוסים. עם זאת, תשואות הפדיון על אגרות החוב הארוכות מושפעות יותר מציפיות השוק לגבי גובה ריבית הפד".

"הנחת העבודה שלי היא שהריבית עשויה לעלות עוד פעם, או פעמיים, ובכך יסתיים סבב ההעלאות שהחל לפני שנה וחצי. כלומר - השפעת הריבית, ברובה, מאחורינו. אם לשאול את בעל הדעה, הפד עצמו, 'ליבת' האינפלציה תרד מ-3.9% השנה ל-2.6% בשנה הבאה ותאפשר לו להתחיל להוריד חזרה את הריבית, שצפויה לרדת ל-4.6% בשנה הבאה ול-3.4% בעוד שנתיים. אני מניח כי התחזית לא תשתנה מהותית".

"בכל הנוגע לשוק האג"ח האמריקאי, צריך לזכור כי הריבית החלה לעלות רק לקראת אמצע 2022, אך השוק "הריח זאת" עוד בסוף 2021 ותשואת הפדיון ל-10 שנים זינקה מ-0.9% ל-2.9%. ולכן חשוב לזכור כי למרות שמדובר באג"ח הסחירות ביותר, הן "יודעות" להיות גם תנודתיות מאוד".

"לכן, סביר להניח כי אם השוק "יריח" שוב, הפעם בכיוון ההפוך, הורדת ריבית, הוא ימהר לפעול ואז תשואות הפדיון תוכלנה לרדת מהר גם תוך כדי הגדלת הגיוסים ועל אף נתוני החוב הציבורי והגירעון הממשלתי".