גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביקור חשאי: מה חיפש בישראל יו״ר חברת הרכב החשמלי הגדולה בעולם

וואנג צ'אנפו, אחד מבכירי תעשיית הרכב הסינית והעולמית, הגיע ארצה כאורח של יבואנית רכבי BYD בישראל, שלמה מוטורס ● הדור החדש של רכב הפנאי הקומפקטי KONA של יונדאי נכנס לישראל ● מובילאיי הודיעה על מספר שיתופי פעולה אסטרטגיים בתערוכת הרכב הבין־לאומית במינכן, ועוד חדשות מענף הרכב

יו''ר קבוצת BYD והיזם שלה, וואנג צ'אנפו / צילום: יח''צ
יו''ר קבוצת BYD והיזם שלה, וואנג צ'אנפו / צילום: יח''צ

ההצלחה המסחרית של כלי הרכב הסיניים בישראל ממקדת את תשומת הלב של בכירים מתעשיית הרכב הסינית, שעולים אליה לרגל. במהלך השבוע החולף, נחתו בישראל בנפרד שלושה יושבי־ראש של חברות ענק סיניות, שעוסקות, בין היתר, בייצור כלי רכב חשמליים קלים וכבדים, סוללות ומוצרי אלקטרוניקה. בסוף השבוע שעבר, נחת בישראל לביקור חשאי יו"ר קבוצת BYD הסינית והיזם שלה וואנג צ'אנפו (Wang Chuanfu), שנחשב לאחד מבכירי תעשיית הרכב הסינית והעולמית. וואנג, שההון האישי שלו נאמד בכ־18.4 מיליארד דולר, הגיע כאורח של יבואנית רכבי BYD בישראל, שלמה מוטורס.

השקעת הענק של ג'ארד קושנר: 570 מיליון שקל בקבוצת שלמה
קרסו כבר לא לבד: כלמוביל במגעים לקבלת זיכיון למותגים מבית צ'רי
אפילו בטסלה נערכים: הסינים בדרך להסתער על שוק הרכב האירופי

חברת BYD היא יצרנית כלי הרכב "הירוקים" הגדולה בעולם. במחצית הראשונה של 2023 היא מכרה כ־1.23 מיליון כלי רכב עם הנעה חשמלית והנעת פלאג־אין, מדובר בעלייה של 88% לעומת אשתקד. החברה היא גם יצרנית הסוללות השנייה בגודלה בסין ומספקת סוללות לשורה ארוכה של יצרני רכב אחרים מסין ומחוצה לה.

יו''ר קבוצת  SKYWORTH הסינית בפגישתו עם שר האנרגיה ישראל כ''ץ / צילום: יח''צ

ישראל נחשבת לשוק היצוא הגדול ביותר של כלי הרכב החשמליים של BYD, ובחודשים ינואר אוגוסט השנה מכר המותג בישראל כ־12,170 כלי רכב. בכך תפסו ב־BYD ברציפות את המקום הראשון בדירוג המסירות בפלח.

החברה צפויה להרחיב משמעותית את נוכחותה בישראל ב־2024 ובין השאר תשיק בקרוב סדאן חשמלית, שתתחרה בטסלה 3. כמו כן, בשנה הבאה גם את מותג הפרמיום "דנזה". לא היה ניתן להשיג את תגובת שלמה מוטורס.

גם הוואנג הונגשן (Huang Hongshen), היו"ר והמייסד של קבוצת SKYWORTH הסינית הגיע ארצה. החברה נחשבת לענקית תעשייתית, שעוסקת ביו היתר בייצור מוצרי צריכה חשמליים, רכיבים אלקטרוניים ומוצרי תקשורת ואבטחה.

בתחום הרכב הפרטי, מייצרת החברה את כלי הרכב החשמליים, שמשווקים בישראל ובאירופה תחת שם המותג SKYWELL כמו גם אוטובוסים חשמליים, שאף הם ישווקו כאן בקרוב. ישראל היא אחד משווקי הייצוא הגדולים בעולם של המותג SKYWELL ועד היום נמכרו כאן כ־1400 כלי רכב של המותג. הוואנג הגיעו במטוסו הפרטי בליווי חבר המנהלים של הקבוצה ומשלחת של אנשי עסקים סינים.

בביקורו בישראל הוא נפגש בין השאר עם שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת, שר האנרגיה ישראל כץ ועם יו"ר מובילאיי אמנון שעשוע. לדברי הוואנג, החברה בוחנת להקים בישראל מרכז מחקר ופיתוח בתחום טכנולוגיות מתקדמות לרכב. בנוסף לכך, ב־SKYWORTH בוחנים לבצע בארץ השקעות בתחום האנרגיה המתחדשת.

גם בכיר הקבוצה המקורבת לשלטונות ביקר

בכיר נוסף שהגיע לישראל בתחילת השבוע הוא יו"ר קבוצת Sokon הסינית, שמייצרת את כלי הרכב של DFSK ו־SERES, שמשווקים בישראל. סוקון היא קבוצה תעשייתית רב תחומית שנמצאת ברשימת 500 החברות הגדולות בסין, ומתמחה בייצור רכיבים לתעשיית הרכב, מנועים ועוד.

יש לציין כי יו"ר החברה, זארנג שיאנג'י (Zhang Xianghi), מחזיק גם בתפקיד בכיר בממשל הסיני. לחברה יש שיתופי פעולה אסטרטגיים בתחום הרכב עם קבוצת דונגפנג הממשלתית.

יונדאי KONA החדשה עשתה עלייה

חברת כלמוביל החלה לשווק בישראל את הדור החדש של רכב הפנאי הקומפקטי KONA של יונדאי. הרכב ארוך ב־14.5 סנטימטר מקודמו, והוא גבוה יותר, רחב יותר וניצב על בסיס גלגלים ארוך יותר ב־6 סנטימטרים.

תא הנוסעים חדש לחלוטין ומצויד בשני מסכים דיגיטליים גדולים ובמערכת בטיחות אקטיבית מדור חדש. הוא ישווק בישראל עם מספר מנועים כולל מנוע טורבו בנזין בנפח 1 ליטר, שמייצר 120 כ"ס, מנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטר עם 198 כ"ס; ומערכת הנעה היברידית עם הספק של 141 כ"ס. לכולם תיבה אוטומטית כפולת מצמדים. יוצעו לא פחות משש גרסאות גימור ואבזור בהתאם לדגם. המחירים מתחילים בכ־145 אלף שקל לדגם ה־1 ליטר והחל מ־162 אלף שקל לגרסה ההיברידית.

הדור החדש של רכב הפנאי הקומפקטי KONA של יונדאי / צילום: יח''צ

רכב הפרמיום החשמלי SF5 של סרס בארץ

חברת טלקאר השיקה השבוע בישראל את רכב הפרמיום החשמלי SF5 של המותג הסיני SERES. הרכב מיועד להתחרות ישירות בטסלה Y ובדגמים דומים בפלח הקרוס־אובר החשמלי ואורכו 4.7 מ', גובהו 1.62 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.87 מ'.

הרכב משווק בישראל עם שתי גרסאות הנעה: אחורית עם מנוע בודד בהספק 295 כ"ס וסוללה של 80 קילוואט עם טווח של עד 500 ק"מ בתקן WLTP. לדגם הנעה כפולה עם שני מנועים בהספק משולב של 576 כ"ס וטווח של עד 483 ק"מ עם אותה סוללה. שני הדגמים תומכים בטעינה מהירה.

תא הנוסעים כולל מסך מולטימדיה של 15.6 אינץ' ולוח מחוונים דיגיטלי גדול. האבזור בשתי הגרסאות מקיף וכולל בין השאר מצלמה היקפית, חישוקי 20 אינץ', גג פנורמי, דלת אחורית חשמלית, מושבים חשמליים, ריפוד עור ואלמנטים נוספים. מחירי הכניסה הראשוניים אגרסיביים יחסית לממדים ולמפרט. דגם הבסיס עולה כ־215 אלף שקל ואילו הדגם בעל שני המנועים עולה כ־235 אלף שקל.

רכב הפרמיום החשמלי SF5 של המותג הסיני SERES / צילום: יח''צ

שורה של הכרזות אסטרטגיות למובילאיי בתערוכת מינכן

בתערוכת הרכב הבין־לאומית של מינכן שהתקיימה השבוע, הודיעה מובילאיי על מספר שיתופי פעולה אסטרטגיים. הראשונה היא השת"פ האסטרטגי על קבוצת GEELY הסינית, במסגרתו תשולב מערכת הסיוע המתקדמת לנהיגה SuperVision של מובילאיי גם בדגמים חשמליים עתידיים של המותג SMART, ששיווק באירופה מתחיל בחודשים אלה.

בנוסף לכך, מובילאיי הודיעה על הרחבת שיתוף פעולה עם המותג ZEEKR של קבוצת גילי הסינית ובמסגרתו נשלח לאחרונה עדכון תוכנה למערכת הנהיגה המתקדמת SUPERVISION שלה, שמתוקנת בלמעלה מ־100 אלף כלי רכב של המותג בסין. העדכון יאפשר נהיגה אוטונומית עם השגחת נהג מנקודה לנקודה, תוך שימוש במפות מקוונות בזמן אמת.

יצוין כי כלי הרכב של זיקר ישווקו גם בישראל לקראת סוף השנה, אבל ככל הידוע המערכת המתקדמת עדיין לא תופעל בישראל בשלב הראשון אלא רק בסין ובאירופה.

כמו כן, החברה הודיעה על קידם הפיתוח והייצור העצמי של מערכות רדאר עבור הדור הבא של כלי רכב אוטונומיים. המערכת שפיתחה החברה נחשבת לפריצת דרך בתחום והיא אמורה לספק הדמיה מפורטת של הכביש בארבעה ממדים לטווח של עד כ־300 מ' מהרכב עם זווית כיסוי רחבה.

מובילאיי הודיעה על שיתוף פעולה עם VALEO. מדובר באחת הספקיות הגדולות של תעשיית הרכב העולמי.

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

שיתוף הפעולה נרקם לצורך מיסחור המערכת כאשר הספקית תספק למובילאיי שירותי תקינה, בחינה, תמיכה וסיוע במעבר לייצור המוני של מערכת הרדאר ובנוסף גם ככל הנראה תשווק אותם ליצרני רכב בעולם.

בתערוכה גם נחשף לראשונה אוטובוס אוטונומי ללא נהג, שמבוסס על פלטפורמה חשמלית של חברת "שאפלר" הגרמנית. האוטובוס יצויד במערכת האוטונומית המתקדמת של מובילאיי וייוצר על ידי ענקית האוטובוסים האירופאית VDL בקצב של אלפי יחידות לשנה, החל מסוף העשור.

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

מספר 2 ברמ"י על התוכניות לקרקעות באזורי הביקוש: "אני באמת מקווה שהקריה תתפנה"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית