קרסו כבר לא בלעדית: כלמוביל במגעים לקבלת זיכיון למותגים סיניים מבית צ'רי

קבוצת כלמוביל מנהלת מגעים עם קבוצת צ'רי לייבא לישראל כלי רכב חשמליים ורכבי בנזין של מותג המשנה OMODA • כיום, מכוניות הבנזין של החברה מיובאות לארץ על ידי קרסו מוטורס • בענף מעריכים: כלמוביל עשויה לקבל גם את הזיכיון על רכבי הפרימיום של צ'רי

הקרוס־אובר החשמלי של OMODA 5 / צילום: יח''צ
הקרוס־אובר החשמלי של OMODA 5 / צילום: יח''צ

קבוצת כלמוביל נמצאת במגעים עם חברת צ'רי (CHERY) הסינית לקבלת זיכיון השיווק בישראל של מותג המשנה OMODA, שכולל דגמים חשמליים ודגמי בנזין. הזיכיון לשיווק דגמי הבנזין של צ'רי נמצא בידי קבוצת קרסו מוטורס החל מתחילת 2023, אשר מסר כ־9,000 כלי רכב תוצרת צ'רי בין ינואר ליולי.

בקרסו מוטורס ציפו לקבל בחודשים הבאים גם את המותגים החדשים של החברה. אולם צ'רי החליטה לשווק אותם בנפרד באירופה ובישראל תחת המותג החדש OMODA, עם מערך שיווק נפרד, כפי שהיא נוהגת לעשות בעולם.

אפילו בטסלה נערכים: הסינים בדרך להסתער על שוק הרכב האירופי
נחשפה רשמית: טסלה 3 החדשה. כמה היא תעלה?

שיווק החל מ־2024

על פי פרסומים באירופה, צ'רי תשווק את רכבי המותג החדש עם תקינה אירופית החל מהרבעון הראשון של 2024, אולם לישראל הם יגיעו כנראה רק במחצית השנייה של השנה. באירופה ישווק בשלב הראשון קרוס־אובר חשמלי קומפקטי בשם OMODA 5, שמבוסס על הפלטפורמה של דגם הבנזין, שמשווק בישראל תחת השם צ'רי FX. דגם זה לא צפוי להתחרות בישראל בפלח המרכזי של השוק החשמלי, שבו נמכרים מעל 80% מכלי הרכב, מול דגמים כמו גילי גיאומטרי ו־ATTO3 של BYD. אורכו כ־4.4 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.64 מ'.

הדגם האירופי יצויד במנוע בודד בהספק 204 כ"ס ובסוללה בקיבולת 64 קילוואט־שעה עם טווח משוער של עד כ־440 ק"מ ב־WLTP. מחירו צפוי להתחיל באירופה מכ־35 אלף אירו. על פי פרסומים באירופה, ב־2025 אמורים להצטרף לדגם עוד שני דגמים חשמליים, אחד קומפקטי יותר והשני בגודל מלא. הדגם ישווק גם בגרסת בנזין עם או בלי מערכת היברידית "קלה".

בענף הרכב מעריכים כי כלמוביל עשויה לקבל בהמשך גם את הזיכיון של מותג הפרמיום של צ'רי, EXEED, שכולל בעיקר רכבי פלאג־אין ובנזין, ואמור להיכנס לאירופה במחצית השנייה של 2024.

כלמוביל מייבאת כיום לישראל את כלי הרכב החשמליים הקומפקטיים של המותג ORA של קבוצת GWM הסינית. כפי שנחשף בגלובס, היא צפויה לחדש השנה את שיווק כלי הרכב החשמליים של המותג SMART, שהיא כיום חברה משותפת למרצדס ולג'ילי.

מנגד, קרסו מוטורס משווקת כיום שלושה מותגים חשמליים מסין, ובהם צ'רי ו־EVEASY. לאחרונה גם הקבוצה קיבלה את הזיכיון למותג הפרמיום הסיני XPENG, ובכוונתה להתחיל עוד השנה את השיווק של שני דגמים חשמליים שלו, מכונית ספורט־סדאן וקרוס־אובר גדול. בחברת כלמוביל סירבו להגיב על הידיעה.

עלייה חדה ביבוא

יבוא כלי הרכב החשמליים הסתכם בחודשים ינואר־אוגוסט ב־37.6 אלף כלי רכב, עלייה של למעלה מ־200% לעומת התקופה המקבילה. יבוא הרכב מסין הסתכם בינואר־אוגוסט ב־37.4 אלף כלי רכב (כולל טסלה), עלייה של 227% לעומת התקופה המקבילה; כ־75% מתוכם היו חשמליים.