גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאסיה לאירופה דרך ישראל: מה הסיכויים שפרויקט הענק של ביידן ייצא לפועל?

נשיא ארה"ב ביידן הכריז בוועידת G20 על קידום המסדרון הכלכלי שיחבר בין הודו, אירופה, המפרץ וישראל ● התוכנית המלאה ומימונה צפויים להתפרסם בתוך חודשיים ● מה הוביל להכרזה, מי תרוויח מהפרויקט והאם הסוגיה הפלסטינית תהווה מכשול? ● גלובס עושה סדר

ג'ו ביידן, נשיא ארה''ב / צילום: Associated Press, Manuel Balce Cenet
ג'ו ביידן, נשיא ארה''ב / צילום: Associated Press, Manuel Balce Cenet

חיבור המזרח התיכון במסילות רכבת שב לשולחן: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הכריז בוועידת G20 על קידום פרויקט הענק שיחבר בין הודו לאיחוד האירופי, כשבתווך שורת מדינות, בהן איחוד האמירויות, ערב הסעודית, ירדן וישראל.

רכבת מישראל לסעודיה? ארה״ב הכריזה על פרויקט הענק. כך זה יעבוד
התחזקות הדולר הניבה לשיכון ובינוי עשרות מיליוני שקלים בטקסס
למה מנכ״ל החברה המדוברת בעולם מוכר מניות בשווי של 42 מיליון דולר? 

שאלות רבות עומדות על הפרק, כאשר התוכנית המלאה צפויה להתפרסם בתוך 60 ימים: מי יממן את הפרויקט הענק, אילו תנאים הבשילו שאפשרו את קידומו ומי המפסידים הגדולים ממנו? גלובס עושה סדר.

איך הנתיב צפוי להיראות?

הפרויקט צפוי להתחיל בנמל פיראוס שביוון. משם, על פי הערכות, יעבור בדרך ימית עד לנמל חיפה. בין ישראל למדינות המפרץ תחבר מסילת רכבת, שצפויה לצאת מחיפה לירדן, ומשם לערב הסעודית ולאיחוד האמירויות עד לנמל ג'בל עלי. שם, הסחורות יועמסו על ספינות שייעשו את דרכן למומבאי שבהודו. לצד הנתיב הראשי, צפויים להיות להיבנות פיצולים למדינות נוספות באזור, בראשן בחריין ועומאן.

לגבי מימון הפרויקט - טרם ידועים הפרטים. התשובה לגבי שאלה זו צפויה להתקבל בתוך 60 ימים, עם פרסום התוכנית המלאה.

אילו תנאים הבשילו לקידום פרויקט שכזה?

"מבחינת מוחמד בן סלמאן, החיבור לישראל לא מחייב נורמליזציה כי הוא יכול לבוא ולהגיד 'זו לא נורמליזציה עם ישראל'", מסביר ד"ר יואל גוז'נסקי, ראש הזירה האזורית במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). "במקום זאת, בן סלמאן יכול לטעון: 'הודו והאיחוד האירופי רצו לקשר ביניהן, אני בדרך ומתחבר לירדן'. באותה מידה, כשפתח את השמיים בפני מטוסים ישראליים, הוא אמר כי יש את אמנת שיקגו שמחייבת אותו אז הוא מיישם אותה".

במקביל, הבחירות בארה"ב קרבות, וביידן מעוניין לרשום על שמו הישגים בינלאומיים. בנוסף, נשיא ארה"ב מעוניין לבלום את השפעתה של סין בזירה האזורית.

 

מה הסיכוי שהתוכנית תצא לפועל?

עוד מוקדם לדעת. ישראל הוכיחה את עצמה כמדינה שמתקשה לעמוד בזמנים בכל הנוגע למיזמי תשתית, והתוכנית שהציג ביידן היא כרגע בקווים כלליים בלבד.

סוגיה נוספת שתשפיע על עתיד הפרויקט היא המצב הפוליטי בישראל. תוכנית שכזו תדרוש השקעה כלכלית נרחבת גם מצד ישראל, ולכן ראש הממשלה בנימין נתניהו יצטרך להשיג הסכמה נרחבת מהקואליציה, וייתכן אף מהאופוזיציה. כלומר, נתניהו עלול למצוא את עצמו במלכוד בין שותפיו, כמו השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, לבין האופוזיציה ששואפת למנוע מנתניהו הישג מדיני שישפר את מעמדו.

מי המרוויחים הגדולים בישראל?

אחד המרוויחים המרכזיים מהמיזם השאפתני הוא נמל חיפה. המסדרון התחבורתי צפוי לעבור דרך הנמל, שצפוי להיבחר רק בשל מיקומו. לפני תשעה חודשים קבוצת אדאני ההודית רכשה את נמל חיפה תמורת 4.1 מיליארד שקל. אדאני חולשת על 13 נמלים שונים בהודו, כך שפרויקט שאפתני שכזה עשוי להועיל לה משמעותית. חברה נוספת שעשויה להרוויח מהנושא היא SIPG הסינית, הבעלים של נמל המפרץ.

מי המפסידים הגדולים?

בראש ובראשונה, מצרים, השולטת על תעלת סואץ, שדרכה עוברים 10% מכלל הסחר העולמי וכ־7% מתנועת הנפט. ההכנסות מתעלת סואץ זינקו בשנה הפיסקלית 2022/2023 ל־9.4 מיליארד דולר, מ־7 מיליארד דולר בשנה קודמת. עבור מדינה כמו מצרים, שהיקף החובות שלה לקרן המטבע עומד כיום על כ־12.5 מיליארד דולר, מדובר בצינור נשימה של ממש. הפחתת התלות האירופית וההודית בתעלת סואץ, ואף קיצור הדרך ביניהן באמצעות מסדרון תחבורתי ח דש, עלולה להוות עבור קהיר מכה אנושה.

שתי נפגעות נוספות מהמיזם שמובילה ארה"ב הן רוסיה ואיראן. שתי המדינות הללו הקימו את המסדרון "הצפוני־דרומי" הבינלאומי (INSTC) ביניהן, כדי לעקוף את הסנקציות נגדן ולהגדיל את ההכנסות.

גם סין מפסידה מתוכנית הענק, מכיוון שביידן מעוניין להפחית את השפעתה במזרח התיכון ככלל ובערב הסעודית בפרט. חיבור תשתית בין־מדינתית אזורית כזו במעורבות ריאד, בהחלט מעמידה את סין באתגר. בד בבד, מסדרון התחבורה המיועד יקצר את שרשראות האספקה, וכך יקטין את התלות של מדינות נחשלות בסין.

מהי מידת מעורבות הפלסטינים?

ערב הסעודית פועלת לחיזוק כלכלי של הרשות הפלסטינית. לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ריאד הציעה לחדש את הסיוע הכלכלי לרמאללה, לאחר שבשנים האחרונות הוא צנח מ־174 מיליון דולר בשנה ב־2019 לאפס ב־2021, בין השאר בעקבות טענות לשחיתות עמוקה ברשות הפלסטינית. לכן, כחלק מהשאיפה הסעודית לשקם את הרשות, ייתכן כי בריאד ידרשו שהרכבת מחיפה לירדן תחצה בשטחים הפלסטיניים.

כיצד הפרויקט ישתלב עם התוכניות של בן סלמאן?

יורש העצר הסעודי עשוי לתלות את קידום הפרויקט בכפוף לחיבורו ל"עיר העתיד" שהוא מקים, ניאום. מיזם הדגל של בן סלמאן נפרס על פני 26.5 קמ"ר, וההשקעה המוערכת בו עשויה להגיע ל־500 מיליארד דולר. אלא שהעיר ממוקמת במערב המדינה, ועל כן תידרש מחשבה רבה איך לחבר אותה למיזם התחבורה האזורי.

אם ניאום אכן תתווסף לפרויקט השאפתני, העיר אילת שבצד הישראלי עשויה להרוויח מכך באופן משמעותי. הרי הקצה הצפון מערבי של ניאום נושק למיצרי טיראן, הכניסה לים סוף.

האם מדובר במיזם תקדימי?

התוכנית רחוקה מלהיות תקדימית. תחום הובלות המטענים בדרכים יבשתיות צובר תאוצה בשנים האחרונות. כבר ב־4 בדצמבר 2020, הובלת המטען הראשונה מטורקיה לסין באמצעות רכבות יצאה לדרך של כ־8,693 ק"מ שנמשכת 12 ימים.

מיזם דומה קידמו רוסיה ואיראן כבר ביולי 2022, כשחברת RZD לוגיסטיקה הפכה לראשונה שמשתמשת במסדרון הצפוני־דרומי שמיועד להוביל סחורות לאורך כ־7,200 ק"מ ממוסקבה, דרך איראן ועד למומבאי. לפי הערכות גורמי מקצוע בהודו, שימוש בדרך הזו, יקצר את משך ההובלה מרוסיה להודו לעשרה ימים בלבד, מ־45־30 ימים דרך תעלת סואץ.

אחד מהלקוחות של המסדרון הצפוני־דרומי היא לא אחרת מערב הסעודית. לפני כשבועיים, רכבת מטען עם כ־36 קונטיינרים מרוסיה חצתה לאיראן בדרכה לערב הסעודית. היא עשתה את דרכה לנמל בנדאר עבאס במיצר הורמוז, כאשר משם המטען מועמס על ספינה שהיעד שלה הוא ג'דה, תוך עיקוף חצי האי ערב.

עוד כתבות

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן