התחזקות הדולר הניבה לשיכון ובינוי עשרות מיליוני שקלים בטקסס

מכירת חלקה בפרויקט כבישי אגרה בטקסס תניב לחברה תזרים חופשי של 1.32 מיליארד שקל – 75 מיליון שקל מעל הרף העליון של התחזית • איגרות החוב של שיכון ובינוי נסחרו היום בעליות חדות של עד כ-2%

בניין שיכון ובינוי, איירפורט סיטי לוד / צילום: שלומי יוסף
בניין שיכון ובינוי, איירפורט סיטי לוד / צילום: שלומי יוסף

עיכוב בהשלמת עסקה למכירת חלקה בחברת הזכיין של כבישי אגרה בטקסס, סידר לקבוצת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי  תוספת של עשרות מיליוני ליוני שקלים לתמורה, בזכות התחזקות הדולר. בסוף השבוע עדכנה שיכון ובינוי, הנמצאת בשליטת נתי סיידוף ובניהולו של תמיר כהן, כי התקבלו האישורים הרגולטוריים הנדרשים בארה"ב להשלמת מכירת חלקה בכבישי האגרה ביוסטון, שבמדינת טקסס. זאת לאחר שבסוף אוגוסט עדכנה החברה על דחיה נוספת בהשלמת העסקה בצפי לקבלת אותם אישורים.

מדובר בכבישי אגרה שסללה שיכון ובינוי יחד עם שותפה ספרדית (ACS) בטקסס ושהחלו לפעול בשנת 2020. בספטמבר אשתקד דיווחה שיכון ובינוי על קבלת הצעה מחייבת, מהשותפה הספרדית, לרכישת חלקה בפרויקט הכבישים. בהמשך, בתחילת אפריל השנה חתמה על ההסכם למכירת חלקה בפרויקט המדובר. באותה תקופה המשקיעים בתל אביב דאגו מאוד מהמינוף הגבוה של שיכון ובינוי כאשר תשואות האג"ח שלה נסקו בסוף מרץ לרמה דו-ספרתית.

פרשנות | משחק הפוקר של נתניהו וירון: מי יהיה הנגיד הבא ולמה ראש הממשלה בעיקר רוצה להרוויח זמן
ניתוח | הגורם שריסן עד כה את העלייה של הדולר והסכנה שמחכה מעבר לפינה

הדיווח על חתימת ההסכם סייע להרגיע את הרוחות בקרב משקיעי שיכון ובינוי, שכן הכביש נמכר תמורת 425 דולרים (לפני מס) ונועד לייצר לשיכון ובינוי רווח מוערך של כ-250 מיליון דולר - תמורה המשקפת תשואה של מאות אחוזים על השקעתה של החברה בפרויקט. קבלת האישורים הרגולטוריים התמשכה על פני מספר חודשים, וכעת מתברר כי הציפייה דווקא השתלמה לחברה. זאת מאחר שבחודשים שחלפו מאז תחילת אפריל האחרון ועד עתה זינק הדולר ביחס לשקל בשיעור חד של 7% והגדיל את התמורה בעסקה.

המשקיעים  אהבו את הבשורה החיובית

שיכון ובינוי דיווחה בסוף השבוע החולף כי היא צפויה לקבל סכום של 1.57 מיליארד שקל עבור זכויותיה בכבישי האגרה, לפי שער הדולר היציג עם השלמת העסקה (3.844 שקלים). להערכתה, היא תרשום בדוחות הכספיים לרבעון השלישי רווח (לאחר מס) של 970 מיליון שקל - ברף העליון של ההערכות שניתנו אשתקד (900 מיליון עד 1 מיליארד שקל).

תזרים המזומנים החופשי שינבע לחברה מהעסקה הוערך בספטמבר 2022 הוא בין 1.1-1.25 מיליארד שקל. כעת, בעקבות התחזקות הדולר, מדווחת שיכון ובינוי על תזרים חופשי גדול יותר של 1.33 מיליארד שקל - 75 מיליון שקל מעל הרף העליון של התחזית המוקדמת.

המשקיעים בכל מקרה אהבו את הבשורה החיובית, ושלחו את מניות החברה לזינוק ביום ראשון בבורסה, בשיעור של מעל ל-9% במהלך המסחר. בכך נוספו מעל לחצי מיליארד שקל לשווי השוק של החברה, ל-5.6 מיליארד שקל - זינוק של55% לעומת השפל בסוף מרץ השנה.

איגרות החוב של שיכון ובינוי נסחרו גם הן היום (א') בעליות חדות של עד כ-2% (בסדרה 9). לחברה התחייבויות אג"ח בהיקף של מעל ל-4 מיליארד שקל, כאשר התשואה המירבית לפדיון בהן עומדת כיום על 6.3% (סדרה 10 במח"מ של 4.2 שנים).