גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוב של 67 מיליון שקל: פנינסולה נגד בעלי חברת הדלקים שנעצר

חברת המימון העמידה לפירעון מיידי את חובו של לוי, מייסד ומנכ"ל חברת הדלק SOS, לאחר שלא החזיר את הסכום במועד ● לפני כחודשיים נעצר לוי בחשד, המוכחש על ידו, לניהול מערך הפצה וקיזוז חשבוניות פיקטיביות במאות מיליוני שקלים

תומר לוי, מייסד ומנכ"ל חברת הדלקים SOS אנרגיה אקספרס / צילום: איל יצהר
תומר לוי, מייסד ומנכ"ל חברת הדלקים SOS אנרגיה אקספרס / צילום: איל יצהר

לפני כחודשיים עצרה המשטרה את תומר לוי, מייסד ומנכ"ל חברת הדלקים SOS אנרגיה אקספרס, בחשד שניהל מערך של הפצה וקיזוז חשבוניות פיקטיביות בסכום של מאות מיליוני שקלים - חשדות שהוכחשו על ידי לוי.

כעת מתגלגל שמו של תומר לוי לשוק ההון, כשחברת האשראי החוץ בנקאי פנינסולה מדווחת על העמדת חוב בסך כ־67 מיליון שקל של לוי לפירעון מיידי.

סקטור האנרגיה מזנק, מניות התעופה חוטפות: כך משפיעים מחירי הנפט על המשקיעים 
התחזקות הדולר הניבה לשיכון ובינוי עשרות מיליוני שקלים בטקסס 

פנינסולה  העניקה ללוי אשראי באופן אישי, שמובטח בשיעבודים שונים, ובדוחות הכספיים שלה היא ציינה כי על הנכסים המשועבדים, כמו גם על נכסים אחרים בבעלות לוי, הוטלו צווי מניעה מטעם מדינת ישראל. לוי היה אמור לפרוע את חובו לפנינסולה עד ה־10 בספטמבר השנה. יום לאחר שהתאריך עבר, דיווחה פנינסולה כי המגעים בין הצדדים לא הבשילו לכדי הסדר לפירעון ההלוואה: "נוכח אי פירעון ההלוואה על ידי החייב במועד, הודיעה החברה לחייב על העמדת חובו לפירעון מיידי, ובכוונתה לפעול כנגד החייב בכל האמצעים העומדים לרשותה על פי ההסכמים עם החייב והדין לגביית החוב", מסרה פנינסולה. "זאת לרבות בדרך של מימוש הבטוחות שהעמיד החייב לטובת החברה". לפי פרסומי עבר בתקשורת, ביתו של לוי בנווה צדק משועבד לטובת החזר ההלוואה לפנינסולה.

פנינסולה, העוסקת במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים, הוסיפה כי החוב יחל לשאת ריבית פיגורים בהתאם להסכמים עם לוי, והעריכה גם כי תוכל לגבות את מלוא סכום החוב, וזאת "בהתאם למידע המצוי בידי החברה נכון למועד זה". בין היתר היא מתבססת על שווי הנכסים המשמשים כבטוחה לחובותיו, בהתאם להערכות שווי שלהם.

לוי הוא מייסד SOS ומחזיק ב־50% ממניות החברה. ביתרת המניות מחזיקה קרן פימי של ישי דוידי, שנכנסה להשקעה בחברה בשנת 2017 תמורת כ־90 מיליון שקל (לפי שווי חברה של 180 מיליון שקל אחרי הכסף). SOS עוסקת בתחום התדלוק ומתמחה בתדלוקי שטח מיוחדים. להערכת פנינסולה, כפי שפורסמה בדוחותיה לרבעון השני, "בהתאם להוראות הדין כמו גם בהתאם לחוות דעת משפטית המצויה בידי החברה, החברה היא נושה מובטחת בשיעבודים קבועים מדרגה ראשונה על הנכסים, ולכן זכותה הקניינית גוברת על צווי המניעה".

בניגוד לחברות תדלוק אחרות, שמשווקת דלקים בתחנות קבועות (לצד מכירה של פריטים נוספים בחנויות נוחות שצמודות לתחנות), המודל העסקי של SOS שונה ומבוסס על שירותים מיוחדים בשטח. לקוחותיה העיקריים של החברה, שנוסדה בשנת 2002, הם חברות בתחום התשתיות, שמתדלקות דרכה בשטח כלים וציוד הנדסי. במקביל היא פועלת בתחומי הבנייה, התעשייה, ההסקה הביתית, תדלוק של אוניות סחר וכן שירותי תדלוק לגופים ממשלתיים, כאשר בין היתר היא זכתה במכרז של משרד הביטחון להובלה ואספקה של דלקים לצה"ל בפריסה ארצית.

הפסדי האשראי הוכפלו במחצית הראשונה

פנינסולה נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי שוק של 387 מיליון שקל. החברה מנוהלת בידי אייל ליאור ונמצאת בשליטת בית ההשקעות מיטב, שמחזיק בכ־55% מהון המניות שלה. בתחילת יוני שעבר העמיד מיטב את מניותיו בחברה למכירה, כאשר שווי פנינסולה עמד אז על קרוב ל־600 מיליון שקל. המכירה לא יצאה לפועל בסופו של דבר, ובינתיים צנח שווי המניות בכ־43%.

בדוחות הכספיים שפרסמה לאחרונה למחצית 2023, דיווחה פנינסולה על עלייה של כ־20% בהכנסות מריבית (נטו) לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ל־62 מיליון שקל, בעיקר כתוצאה מהשפעת עליית ריבית הפריים והמרווחים על תיק האשראי של החברה. זינוק חד יותר של כ־35% חל ברווח הנקי במחצית, שעמד על כ־30 מיליון שקל. הפסדי האשראי לתקופה כמעט והוכפלו, ל־6.5 מיליון שקל, וזאת בעיקר עקב גידול בהפרשות בגין לקוחות ספציפיים וכן מגידול במקדם ההפרשה הכללית, בשל הצפי של השפעות עליית האינפלציה ועליית ריבית בנק ישראל על הסיכון בתיק האשראי של החברה.

בעקבות פרסום התוצאות, עדכנה חברת מידרוג את דירוג החוב של פנינסולה. הדירוג נותר ברמה של A2 אך אופק הדירוג שונה מ"יציב" ל"שלילי", לדברי מידרוג "נוכח המשך סביבת ריבית גבוהה במשק שתבוא לידי ביטוי בין היתר בעלויות מימון גבוהות משמעותית, המושתות על החברה בהשוואה לשנים קודמות, ובעלייה צפויה בהוצאות להפסדי אשראי".

עוד הוסיפו במידרוג כי "איכות הנכסים של פנינסולה מושפעת לשלילה מיחס גבוה של חובות בעייתיים לסך תיק האשראי ברוטו". כל זאת, כשבחברת הדירוג מציינים כי תנאי המאקרו הצפויים במשק עד שנת 2024 עתידים להיות מאתגרים - עם אינפלציה וריבית גבוהות.

*** חזקת החפות: תומר לוי הוא בגדר חשוד, מכחיש את המיוחס לו, ולא הורשע בביצוע עבירה. על כן עומדת לו חזקת החפות.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם