גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

UBS וממשלת שוויץ מציגים: הנחת ענק על חשבון המשקיעים

שלושה חודשים בלבד אחרי רכישת קרדיט סוויס, UBS הציג את הרווח הרבעוני הגבוה בהיסטוריה הבנקאית ● הרווח החריג נובע כולו משווי הנכסים שנרכשו, שגבוה בהרבה מהסכום ששולם עבור הבנק שקרס ● מנגד, מחזיקי אג"ח הקוקו של קרדיט סוויס שנמחקו, נפגעו קשות

בנק UBS השוויצרי / צילום: Reuters, IMAGO/Fleig / Eibner-Pressefoto
בנק UBS השוויצרי / צילום: Reuters, IMAGO/Fleig / Eibner-Pressefoto

הכותבים הם מנכ"ל ומנהלת בחברת הייעוץ הפיננסי Complex

הגורמים בטור זה עשויים להשקיע בניירות ערך או מכשירים, לרבות אלה המוזכרים בו. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם 

לפני כשבועיים פרסם הבנק השוויצרי UBS את דוחותיו הכספיים לרבעון השני של 2023. הדוחות עוררו עניין רב, מכיוון שהציגו לראשונה את השלכות רכישת קרדיט סוויס במרץ.

UBS רכש את אחד מ־30 הבנקים החשובים מערכתית בעולם, בנזיד עדשים - בשווי 3.25 מיליארד דולר בלבד, 99% מתחת לשווי של קרדיט סוויס בשיאו ופחות ממחצית מהשווי ששיקף מחיר המניה יום לפני הרכישה. זאת, לאחר משיכות עתק של כספי לקוחות, שמתחו לקצה את הנזילות בקרדיט סוויס, איימו למוטט אותו והובילו את הבנק המרכזי של שוויץ לארגן עסקת רכישה חפוזה.

משקיע העל מזהיר: זו תהיה הטעות הענקית של השווקים
האינפלציה בארה"ב עלתה חודש שני ברציפות. איך זה ישפיע על הפד?
שאלות ותשובות | "הנפקת השנה" יוצאת היום לדרך וזה כל מה שכדאי לדעת 

בנוסף, לפני הרכישה בוצעה מחיקה מלאה של אג"ח קוקו מסוג הון רובד 1 נוסף (AT1) של קרדיט סוויס, בהיקף 16 מיליארד פרנק שוויצרי (17.3 מיליארד דולר), שקיצצה את ההתחייבויות שנטל UBS.

 

כאמור, בדוחות הרבעון, שלושה חודשים בלבד אחרי הרכישה, UBS הציג בסוף יוני רווח שיא רבעוני של 29 מיליארד דולר, הגבוה בהיסטוריה הבנקאית, יותר מכפול מהשיא הקודם של ג'יי. פי מורגן, הבנק הגדול בעולם במונחי שווי שוק, ברבעון הראשון ב־2021. רווח כה חריג ומהיר מלמד ש־UBS ביצע רכישה הזדמנותית במיוחד, ושבעלי המניות ומשקיעי אג"ח הקוקו בקרדיט סוויס, נפגעו קשות.

"מוניטין שלילי" הוביל לרווח חיובי מאוד

כמעט כל הרווח של UBS ברבעון נבע מ"מוניטין שלילי". זהו מונח חשבונאי שמשקף רווח שנוצר כאשר חברה רוכשת חברה אחרת תמורת סכום הנמוך מהשווי ההוגן שלה. כתוצאה, הרוכשת מכירה בעודף השווי כרווח מיד לאחר העסקה. הכרה ב"מוניטין שלילי" נחשבת לנדירה יחסית ומצריכה בחינה חשבונאית מעמיקה, שכן היא מנוגדת לכלל שהשווי ששולם מייצג שווי הוגן.

סכום המוניטין השלילי שהוכר, 29 מיליארד דולר, נמוך בהרבה מ־50 מיליארד דולר שהעריך UBS בתחילה. לכאורה, הפער מוסבר בהפסדים שנחשפו בקרדיט סוויס, אך עלול לשקף את האינטרס של UBS להקטין רווחים, כדי לא לעורר טענות נגד תמחור העסקה, ובשל החשש מעליהום ציבורי. ואמנם, פוליטיקאים בשוויץ התבטאו כי התוצאות של UBS "מזעזעות" ושהוא ביצע את "עסקת המאה" על חשבון העם השוויצרי.

ל־UBS חופש פעולה נרחב באומדן אותו "מוניטין שלילי", מאחר שהערכות שווי נכסים בהיקפי עתק במאזן קרדיט סוויס, שחלקם מורכבים למדידה, נתונים לסובייקטיביות ושיקול דעת, וכך גם קביעת גובהן של הפרשות חשבונאיות להפסדים עתידיים. במקביל, ל־UBS מנופי לחץ על רואי החשבון, שמרוויחים שכר עתק מבנק ממוזג ענק. לכן, להערכתנו, הרווח האמיתי שהפיק UBS מהעסקה גבוה בהרבה משדווח, ויציף ערך בדוחות הבנק בעתיד.

 

ויתר על הגנה ממשלתית וזכה בכוח תחרותי

לדוגמה, UBS קיבל במועד הרכישה הגנה מממשלת שוויץ מפני הפסדים, בגובה 9 מיליארד דולר, אך כבר בתחילת אוגוסט בחר לוותר עליה כדי להשתחרר ממגבלות רגולטוריות שנבעו ממנה. כנראה שהערכת שווי הנכסים של קרדיט סוויס לימדה שאין צורך בהגנה הזו.

כתוצאה, UBS יכול לפעול בחופשיות רבה יותר, ולמשל הודיע שבכוונתו לשמור בחזקתו את יחידת הבנקאות השוויצרית של קרדיט סוויס, שהיא היחידה הרווחית ביותר בו ופרת מזומנים ששוויה בלבד מוערך בכ־12 מיליארד דולר, כמעט פי 4 מהסכום ששולם תמורת הבנק.

כעת, UBS הופך לבנק ש"גדול" על כלכלת המדינה בה הוא פועל, וברשותו כוח תחרותי עצום. להמחשה, נכסי הבנק המאוחד עומדים על 1.7 טריליון דולר, יותר מהתוצר המקומי של שוויץ. בנוסף, הוא מחזיק ב־38% משוק ההלוואות במדינה, 39% מהפיקדונות ו־57% מההלוואות לחברות, לפי ניתוח של חברת Jefferies, ומנהל 5.5 טריליון דולר של כספי לקוחות.

בנוסף, UBS צפוי ליישם תוכנית קיצוצים נרחבת, לחיסכון שנתי של 10 מיליארד דולר עד 2026. במסגרתה יפוטרו 30% מ־120 אלף העובדים בבנק הממוזג ברחבי העולם, מרביתם עובדי קרדיט סוויס שתפקידם התייתר.

מתחילת השנה, עלתה מניית UBS בכמעט 30% ונסחרת במכפיל 1.1 להון הבנק, באופן חריג לבנק אירופי שרובם נסחרים במכפילים נמוכים מ־1. מכפיל כזה משקף כי שווי ההון של הבנק גבוה מערכו בספרים, ולהערכתנו נובע מהערכת חסר חשבונאית של נכסי קרדיט סוויס וצפי לתשואה גבוהה להון בעתיד.

חיזוק לתביעות של משקיעי קרדיט סוויס

דוחות UBS מספקים רוח גבית לתביעות של משקיעי האג"ח ה־AT1 של קרדיט סוויס, שרואים כעת את UBS מכיר מיידית ברווח כמעט כפול מהסכום שנמחק להם.

מצב אבסורדי כזה יכול להתרחש רק אם לקרדיט סוויס היה הון עצמי חיובי במועד המחיקה, כלומר הוא היה סולבנטי וסבל ממצוקת נזילות גרידא. ראיה נוספת לכך היא שיחס הלימות ההון האחרון של קרדיט סוויס היה גבוה - 14.1%, מעל המינימום הרגולטורי והרבה מעל הרף המוגדר למחיקה (שבוצעה בהחלטת מפקח). מכאן נובעת טענה חזקה נוספת ולפיה עצם העובדה שקרדיט סוויס קיבל תמיכת נזילות מהבנק המרכזי, אינה עילה מוצדקת למחיקה.

טענות אלה מצטרפות לטענות החזקות באשר להיפוך סדר הנשייה התקדימי, שכן בעלי המניות של קרדיט סוויס לפחות קיבלו מניות של UBS, בעוד שמשקיעי ה־AT1, הבכירים יותר, נמחקו במלואם. וכן לטענות על תיקוני חקיקה חפוזים שבוצעו יום לפני המחיקה, כדי להקנות לרגולטור השוויצרי את הסמכות לכך בהליך שאינו מקובל וראוי.

לדעתנו, הרווח העצום שבו הכיר UBS מיד לאחר המחיקה, משקף שהבנק יכול היה ליטול את מלוא החוב בגין מכשירי ה־AT1 של קרדיט סוויס ללא מחיקה, ועדיין להרוויח היטב. משקיעי ה־AT1 נעשקו והעבירו ערך כלכלי גבוה לבעלי המניות של UBS.

לטעמנו, הסיכויים של משקיעי הקוקו לזכות בתביעות להשבת כספיהם, גדלו משמעותית. כפי שהערכנו לאחר המחיקה, משקיעים שרכשו את זכויות התביעה בסנטים בודדים, עשויים לגרוף רווחי עתק.

אנו מעריכים כי צפויות גם תביעות חדשות מבעלי מניות קרדיט סוויס, שקיבלו תמורה נמוכה משוויין. תוצאות מרשימות של UBS ברבעונים הקרובים מהצפת רווחים מנכסי הבנק הנרכש, עלולות להקשות עוד יותר על ממשלת שוויץ להצדיק את העסקה, ובכללה את מחיקת האג"ח קוקו.

עוד כתבות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב