משקיע העל מזהיר: זו תהיה הטעות הענקית של השווקים

ג'יימי דיימון, מנכ"ל אחד הבנקים הגדולים בארה"ב ובעולם ג'יי.פי מורגן, הדגיש השבוע בועידת הפיננסית בניו יורק, כי הנתונים הכלכליים שתומכים בכלכלת ארה"ב בתקופה הנוכחית לא יחזיקו בטווח הארוך • במקביל הוא מסביר כי להערכתו: "מצבו הטוב של הצרכן האמריקאי לא צפוי להישאר כך גם בעתיד"

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'י.פי מורגן / צילום: Associated Press, Michel Euler
ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'י.פי מורגן / צילום: Associated Press, Michel Euler

"זאת תהיה טעות גדולה לחשוב שמצבה הטוב של כלכלת ארה"ב ילווה אותנו גם בשנים הבאות". כך הצהיר מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דיימון, ביום שני האחרון בוועידה הפיננסית שנערכה בניו יורק. 

מדד המחירים בארה"ב צפוי לטפס שוב. האם הפד יעלה את הריבית?
יו"ר בית הנבחרים בארה"ב: הנחיתי לפתוח בהליך הדחה נגד הנשיא ביידן 
"סופר מרושע": ביוגרפיה חדשה של אילון מאסק חושפת את הסכסוך עם ביל גייטס 

דיימון, יו"ר ומנכ"ל חברת ג'יי פי מורגן צ'ייס, הגדולה מבין ארבעת הבנקים הגדולים בארצות הברית, שהיה בעברו חבר דירקטוריון בבנק הפדרל ריזרב בניו יורק ונכלל ברשימות של 100 האנשים המשפיעים ביותר בעולם של מגזין "טיים", מדגיש כי הנתונים הכלכליים שתומכים בכלכלת ארה"ב בתקופה הנוכחית לא יחזיקו בטווח הארוך, ומרחיב על מספר גורמים שלהערכתו צפויים להעיב על כלכלת ארה"ב בעתיד.

"מצבו הטוב של הצרכן האמריקאי לא יישאר כך גם בעתיד"

אחת השאלות שמטרידות את המשקיעים היא האם כלכלת ארה"ב תידרדר למיתון בעקבות העלאות הריבית האגרסיביות של הפד או שמא צעדי הריסון המוניטארי של הבנק המרכזי בארה"ב יבואו לידי ביטוי "רק" בהאטה מסוימת בצמיחת הכלכלה.

במבט חטוף על האינדיקטורים הכלכליים נראה כי הפעילות הכלכלית בארה"ב עודנה חזקה. רק לאחרונה פורסם מדד ה-ISM services (מדד ההזמנות מצד סקטור השירותים) שעלה לרמה הגבוהה ביותר מאז פברואר האחרון ונקבע על 54.5 נקודות. במצב בו רמתו של המדד חוצה את רף 50 הנקודות, הוא מעיד על התרחבות של הסקטור.

דיימון מציין כי למרות שישנם נתונים כלכליים שמעידים כי המשק האמריקאי עודנו איתן ומצבו של הצרכן האמריקאי טוב, אין זה אומר בהכרח שהמצב יישאר כך גם בטווח הארוך. הוא מסביר כי הוא חושש שהשילוב של ההידוק הכמותי של הבנקים מרכזיים יחד עם המלחמה בין אוקראינה לרוסיה ועצם העובדה שממשלות ברחבי העולם "מבזבזות כסף כמו מלחים שיכורים" עלולים לדרדר את מצבה של כלכלת ארה"ב בשנים הקרובות.

"סופת הוריקן כלכלית פונטצניאלית"

חששותיו של דיימון לגבי עתידה של כלכלת ארה"ב עלו כבר בשנה שעברה אז הזהיר מפני "סופת הוריקן כלכלית פונטצניאלית". אך מאז, הסימנים למיתון בארה"ב לא הגיעו ויותר ויותר כלכלנים מעריכים כי המיתון בכלכלה האמריקאית עשוי להימנע. 

אך להערכת דיימון "העסקים בארה"ב מרגישים די טוב כי הם מסתכלים על התוצאות הנוכחיות שלהם, אבל הדברים האלה משתנים, ואנחנו לא יודעים מה באמת תהיה ההשפעה המלאה של המדיניות המוניטארית של הפד בעוד 12 או 18 חודשים מהיום."

דיימון מוסיף כי בעוד שג'יי.פי.מורגן ובנקים אחרים "הרוויחו יתר על המידה" על הלוואות במשך שנים בשל העובדה ששיעורי חדלות הפירעון היו נמוכים היסטורית, כיום החשש מאי עמידה בפרעונות ההלוואות בסקטור הנדל"ן והרכב גדל. בהמשך לכך, דיימון מסביר כי במידה ואכן כלכלת ארה"ב תידרדר למיתון, קרוב לוודאי שנראה "מחזור אשראי נורמלי ואמיתי, ששם תמיד קורה משהו גרוע יותר מהצפוי".

השינויים הרגלוטריים בענף הבנקאות

בנושא אחר, דיימון מציין כי הבנק הקטין את היקף רכישת המניות שלו והוא צפוי להמשיך בכך גם במהלך שנת 2024. הוא מסביר כי הסיבה לכך היא הדרישה של הרגולטורים בארה"ב להדק את הרגולציה על ענף הבנקאות ולהגדיל את ההון שברשות הבנקים הגדולים בארה"ב.

דרישת הרגולטרים הגיעה לאור המשבר שחוו הבנקים האזוריים לפני מספר חודשים, אז קרסו בין היתר בנק קרדיט סוויס והבנקים האמריקאים SVB (סיליקון ואלי בנק) ו-Signature (סיגנצ'ר). הדרישות החדשות חלות על כל הבנקים עם נכסים של לפחות 100 מיליארד דולר וצפויות בין היתר להביא לעלייה מצרפית של 16% בדרישות הנזילות של הבנקים בארה"ב.

דיימון מציין את התנגדותו לשינויים הרגלוטריים החדשים ומכנה אותם כ"מאכזבים מאוד". הוא מוסיף כי הוא מצפה מהרגולטרים בארה"ב להיות שקופים יותר לגבי הדרישות ומסביר כי על פי החוקים החדשים, הבנק צפוי להחזיק בכ-30% יותר הון מאשר בנקים אירופיים.