האינפלציה בארה"ב עלתה חודש שני ברציפות. איך זה ישפיע על הפד?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה באוגוסט לקצב שנתי של 3.7% • הכלכלנים חלוקים האם הבנק המרכזי צפוי להעלות את הריבית שוב בהמשך השנה • אורי גרינפלד, פסגות: "הפד ירצה לראות ריכוך משמעותי בשוק העבודה לפני שיתחיל להוריד את הריבית"

ג'רום פאוול, יו''ר הפד. צילום: Mary F. Calvert/רויטרס / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ג'רום פאוול, יו''ר הפד. צילום: Mary F. Calvert/רויטרס / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הלחץ בקרב המשקיעים בארה"ב מתחיל לעלות עם פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט (CPI). כמו קודמו, גם המדד שפורסם היום העלה את שיעור האינפלציה בארה"ב, וטיפס לרמה של 3.7% בקצב שנתי, לעומת 3.2% בחודש יולי. בתוך כך, לאחר שנחלשה באופן משמעותי לאורך השנה האחרונה, האינפלציה בארה"ב מתגברת שוב, ומציבה סימן שאלה גדול על סיום גל העלאות הריבית שביצע הפדרל ריזרב (פד) עד היום. 

משקיע העל מזהיר: זו תהיה הטעות הענקית של השווקים 
איחרו את הרכבת? הציבור המשיך לנהור למסלולי S&P 500 למרות היחלשותו 
הודו מודיעה ל־G20: נעים מאוד, שמי בהאראט 

זהו חודש שני ברציפות שהאינפלציה עולה, כאשר לפני חודשיים מדד המחירים הגיע לשפל של 3% אינפלציה שנתית, מאז שהחל לרדת משיאו שעמד על 9.1% ביוני אשתקד. לעומת זאת, מדד הליבה, שמנכה מחישוב האינפלציה את מחירי המזון והאנרגיה (ונחשב למשמעותי יותר בשיקולי הפד), יורד באוגוסט לרמה של 4.3%, לעומת 4.7% במדד יולי.

למעשה, מדד המחירים לצרכן התפרסם לפני החלטת הפד בדבר העלאת ריבית נוספת, כששיעורה מצוי ברמה הגבוהה ביותר ב-22 השנים האחרונות - 5.5% ברף העליון. חרף העובדה שהפד החליט להעלות את הריבית ב-11 מתוך 12 הפעמים האחרונות שבהן התכנס, הצפי בשוק הוא שבהחלטה שתפורסם בשבוע הבא הוא לא יעלה את הריבית.

עדיין לא "גל אינפלציה"

"עליית מחירי האנרגיה של החודש האחרון מאיצה מאוד את התפתחות האינפלציה בחודש אוגוסט בארה"ב לקצבים שלא נראו לאחרונה", כתב  יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות. "בשלב הנוכחי, עוד לא ברור אם מחירי הנפט הגולמי מצאו את התקרה שהשוק, או OPEC+ ציפו לו. אבל ההתפתחות האינפלציונית היום בהחלט מדליקה נורה אדומה אצל הפד.

"אל מול זה, אינפלציית הליבה, ללא רכיבי האנרגיה והמזון רושמת התמתנות ניכרת ל-4.3%, מקצב של 4.7% בחודש שעבר. זה ממחיש לא רע, לתפיסתנו, את המצב הדחוק יותר של הצרכן האמריקאי כרגע, כפי שזה נשחק מתשלומי ריבית גואים, וכפי שהוא נעדר מעודפי מזומנים מתקופת הקורונה. בנוסף לזה, התמחור המאוחר של עליית מחירי השכירות בארה"ב, כתוצאה מאותן עליות ריבית, מהווה את החלק הארי של האינפלציה בארה"ב בשלב זה, עם או בלי מחירי אנרגיה ומזון. ולהערכתנו, תידרש דרמה גדולה הרבה יותר מהכיוון הזה כדי להביא ל-'גל אינפלציה' של ממש.

"בהסתכלות קדימה, יכול להיות שאותו צרכן אמריקאי ייאלץ לשוב ולשלם באוקטובר את החובות שנטל בתקופת הקולג'. מהלך כזה יהיה משמעותי הרבה יותר להערכתנו מעוד העלאת ריבית על ידי הפד, בשבוע הבא. ועובדה זו מסייעת לראייתנו להבין מדוע בפועל הציפיות להעלאת ריבית נוספת כזו בארה"ב, בשלב הזה, עומדת על אחוזים בודדים".

המסקנה מנאומי הבכירים בפד 

המשקיעים בארה"ב קיבלו לאחרונה נתונים המעידים על חוזק הפעילות הכלכלית במדינה. לדברי מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מדד ה־ISM services (מדד ההזמנות מצד סקטור השירותים) עלה ל-54.5 נקודות, הרמה הגבוהה ביותר מאז פברואר האחרון. במצב בו רמתו של המדד חוצה את רף 50 הנקודות, הוא מעיד על התרחבות של הסקטור.

כאמור, למרות עליית האינפלציה, הכלכלה האמריקאית עודנה חזקה והתחזית בשווקים היא שהפד לא יעלה את הריבית בהחלטתו הקרובה ב־20 בספטמבר.

לפי אתר CME (המודד את ההסתברות להעלאת הריבית על פי נתוני השוק), הסבירות להשארת הריבית ברמתה הנוכחית עומדת על 97%. מנגד, הצפי להמשך השנה דווקא עלה. שפריר מצביע על כך שהשווקים מעריכים הסתברות של 41% להעלאת ריבית נוספת על ידי הפד.

יתרה מכך, לקראת החלטת הריבית בכירי הפד התבטאו בשבוע שעבר בנאומים שונים, מהם ניתן להסיק שהבנק המרכזי לא שש להעלות עוד את הריבית במשק, אך הניצחון על האינפלציה עוד רחוק. זאת בשל הפעילות הכלכלית שנותרה איתנה, עם צפי חיובי בשווקים לכך שכלכלת ארה"ב לא תידרדר למיתון בעקבות העלאות הריבית החדות שביצע הפד.

בתוך כך, בכירי הבנק המרכזי יכולים להרשות לעצמם להגיד שהריבית יכולה לעלות פעם נוספת, זאת בלי לחשוש מהרעה לכלכלה האמריקאית לכדי צמיחה שלילית ומיתון. במקום זאת, בכירי הפד ממשיכים להתמיד באמירה, שכל החלטה תהיה תלויה בנתונים שיגיעו בכל חודש ועליות נוספות עדיין נמצאות על השולחן.

האנליסטים חלוקים בדבר העלאת הריבית בהחלטת הפד הקרובה

"בשבוע שעבר חזינו בירידות שערים בוול-סטריט, כאשר מצד אחד הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב מצביעים על פעילות כלכלית איתנה שלא תביא לידי מיתון, אלא האטה קלה בלבד בקצב הצמיחה", אמר דיוויד בנימינוב, אנליסט מחקר ב־Global X.

בנוסף לכך, הוא מציין את הפעילות הכלכלית גם לרעה, כאשר זו מעלה את הערכות כי הבנק יעלה את הריבית מספר פעמים בעתיד. זאת לאור העובדה כי "מדדי הליבה של האינפלציה עדיין נותרו מעל 4% ברמה השנתית".

שפריר אומר כי "הנתונים הכלכליים שפורסמו תרמו לעלייה בציפיות בשווקים להעלאת ריבית נוספת ע"י הפד וגם לצפי רמת הריבית בסוף 2024". כך, השוק מעלה את הסבירות שהפד ימשיך להיות ניצי בנוגע לאינפלציה בארה"ב ואף ישאיר אותה ברמתה הגבוהה לאורך זמן.

בתוך כך, דוח של בנק אוף אמריקה מצביע על כך שהמשקיעים מתמחרים ירידה מוקדמת של הריבית בארה"ב. בבנק מוסיפים שהם מניחים שהפד יוותר על יעד האינפלציה שלו, העומד על 2%.

מנגד, אורי גרינפלד, אסטרטג ראשי בפסגות בית השקעות מחזיק בגישה שונה בנוגע להחלטת הפד. "בהינתן שלא נראה עלייה במדדי הליבה, שהפד עוקב אחריהם, אני לא רואה אותו מעלה את הריבית פעם נוספת בסבב הנוכחי". גרינפלד מסביר את העלייה באינפלציה באוגוסט, בהתייקרות מחירי האנרגיה שאינם נלקחים בחשבון במדדי הליבה.

שוק התעסוקה חייב להתרכך לפני ההורדה

לאור כל אלו עולה השאלה מה כן יכול לעניין את הפד? בתשובה לכך, גרינפלד מדגיש את שוק התעסוקה כרכיב מרכזי שאותו הפד מעוניין לראות "מתרכך", לפני שיוכל להוריד את הריבית. דוגמה לכך הוא דוח התעסוקה, שהתפרסם בתחילת החודש והצביע על כך שמספר המשרות הפנויות (JOLTS) בארה"ב ירד בחודש אוגוסט. עוד בגזרה זו, השכר הממוצע עלה בקצב שנתי של 4.3% - נמוך מעט מהתחזיות.

כך, ניתן לראות שהשוק מתחיל להראות סימני ריכוך מהמצב ההדוק בו היה מצוי. "הפד רואה שהעתיד צופן ריכוך בשוק, ובהשוואה למה שקורה עכשיו ניתן לראות את המגמה משתנה לטובה מבחינת הסתכלות הפד".

גרינפלד מסכם ואומר שלמרות הסבירות הגבוהה בשווקים שאכן תתרחש עוד עליית ריבית לפני סוף השנה, הוא לא רואה את זה מתרחש. "הריבית תישאר ברמתה אך לאורך זמן, כאשר הפד ככל הנראה יתחיל להוריד את הריבית בחודש יוני 2024". לדבריו, "הוא ירצה לראות ריכוך משמעותי בשוק העבודה לפני שיתחיל להוריד את הריבית במשק".