הודו | פרשנות

הודו מודיעה ל־G20: נעים מאוד, שמי בהאראט

נרנדרה מודי ממשיך את מסע הניצחון שלו בוועידת פסגה רב־לאומית בדלהי, תובע מנהיגות בשם "הדרום הגלובלי" ודוחק את אוקראינה לפינה רחוקה • סדר יומו האמיתי הוא מערכת בחירות ארוכה וקשה בהודו - סליחה, "בהאראט"

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ונשיא ארה''ב ג'ו ביידן בוועידת G20 בדלהי / צילום: ap, Evan Vucci
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ונשיא ארה''ב ג'ו ביידן בוועידת G20 בדלהי / צילום: ap, Evan Vucci

זה היה עוד פרק במסע ניצחון בינלאומי של ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי. הוא אירח בסוף השבוע את ועידת הפסגה של G20, קבוצת הארצות שמינו את עצמן לפקוח עין משותפת על כלכלת העולם; הוא הטיף מוסר לנוכחים וללא־נוכחים בחֵן סמכותי; הוא התחבק עם רוב מנהיגי הארצות (שתיים נעדרו, ראו להלן).

הוא הציג בפני העולם לא סתם את הודו החדשה, אלא אפילו את שמה החדש־ישן. פורמלית, גם באנגלית, הוא עכשיו ראש ממשלת Bharat, בְּהַארַאט (הדגש הוא על ההברה הראשונה, הה"א נשמעת בפליטה קלה של אוויר).

מודי, הנמצא בעיצומה של שנת שלטונו התשיעית, טוען עכשיו למעמד של כוכב על בשמי הדיפלומטיה הבינלאומית. על דלהי אפשר לומר, שהיא מתקרבת להיות הכתובת הבינלאומית הבולטת והמבוקשת ביותר. הוא רומם למדרגה של אמנות את אמירת הכן־לא־עכשיו־אחר־כך, ונשיאים וראשי ממשלות מהנהנים ומצטופפים בתור.

שוקי הודו קורצים לכולם, והפרשנים והכתבים מודיעים פעם אחר פעם, שלא היה להודו "זה שנים" ראש ממשלה חזק ממודי. תלוי כמובן איך סופרים ולמה מתכוונים.

החזק ביותר זה 40 שנה, מאז נרצחה אינדירה גאנדהי? החזק ביותר זה 60 שנה מאז מת אביה של אינדירה, ג'ווהרלל נהרו? החזק ביותר מאז הסתלקו הבריטים מהודו, לפני 75 שנה? אולי החזק ביותר מאז הקיסרים המהוללים של שושלת גוּפּטה, במאה הרביעית לספירה? היו גם שורת קיסרים מוסלמיים חזקים, אבל נרנדרה מודי, לאומן דתי הינדואי, עושה כמיטב יכולתו הניכרת להצניע את תפקידם ההיסטורי. 

עיתון פרו־ממשלתי בהודו מודיע: ''הודו תהיה לבהאראט''
 עיתון פרו־ממשלתי בהודו מודיע: ''הודו תהיה לבהאראט''

"האם הנצחית" על הירח

אם כל הנתונים האלה לא הספיקו, הנה באה נחיתת רכב החלל ההודי, הראשון מאז ומעולם, בקוטב הדרומי (עתיר המינרלים, כנראה) של הירח, בסוף אוגוסט. מודי, רב־אמן בג'סטות רטוריות ובפוליטיקה של סמלים, הודיע כי מעתה ואילך אתר הנחיתה יהיה ידוע בשם Shiv Shakti, הלוא היא "האם הנצחית" בפנתיאון האלים ההינדואי; שותפתו, או רעייתו, של האֵל שיבה. מודי קצת ריכך אחר כך את ההינדואיזציה של הירח, והודיע כי ההישג ההודי "שייך למין האנושי כולו".

צירוף ההישגים האחרונים כלל ארוחת ערב רשמית נדירה בבית הלבן, נאום באוזני מושב משותף של שני בתי הקונגרס בוושינגטון; השתתפות בפורום הקטן של BRICS בדרום אפריקה ונאום חגיגי שבו הבטיח, כי יעשה כמיטב יכולתו להגביה את הפרופיל הבינלאומי של היבשת; הוא גם נפגש שם בידידות רבה עם נשיא איראן, ללמדך מה רב־גונית ובהחלט־לא־סלקטיבית היא חברת המנהיגים שמודי חפץ בידידותם וגם זוכה בה; ולבסוף ועידת ה־G20, שעליה ממשלת מודי הקדימה להכריז בתופים ובחצוצרות במשך חודשים ארוכים. היא ערכה ועידות־משנה של G20 בעשרות ערים בהודו, בדרג מיניסטריאלי, ביורוקרטי, אקדמי, עסקי, מדעי.

כאשר התקרב יום הוועידה, עובדי הממשלה פשטו על רחובות מרכז דלהי, צחצחו אותם, צבעו אותם, הקימו מחיצות זמניות כדי להסתיר עוני והזנחה מעיני האורחים הרמים, וכמובן צדו אלפי כלבי רחוב, בטכניקות מעוררות אי־נוחות, והשליכו אותם לכלובים. במשך ימים ארוכים תיבות הדואר שלי התמלאו בצילומים של כלבים מעונים. לא רק כלבים גורשו ממרכז דלהי, אלא גם בני אדם נצטוו שלא להופיע ברחובותיה, וחנויות במרכזים המסחריים נצטוו להגיף את שעריהן.

מודי סוחט הודעה מסכמת

ההודים הם ארוכי רוח. בעוד חודש או שבוע או יום, איש מהם לא יזכור את מבצע ייפוי דלהי. הם יזכרו לעומת זאת כיצד החשובים שבמנהיגי העולם עלו לרגל אל ראש ממשלתם, והכירו במנהיגותו האבהית. שני היוצאים היחידים מן הכלל היו נשיאי סין ורוסיה. זה האחרון מעדיף שלא להיראות בוועידות בינלאומיות. הוא נמנע גם מלהגיע לוועידת BRICS, מפני שצו מעצר תלוי ועומד נגדו מטעם בית הדין הבינלאומי בהאג בגין פשעי מלחמה באוקראינה. רוסיה היא בעלת ברית קרובה של הודו וספקית הנשק והנפט העיקרית שלה. סין, לעומת זאת, היא שכנה ויריבה. סכסוך גבולות תלוי ועומד ביניהן.

החלטתו של שי ג'ינפינג, שלא להגיע הייתה קשורה אולי במצב היחסים עם הודו, אבל יתכן גם כי הוא ביכר שלא להיתקל בנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן. אומנם בשבועות האחרונים מסתמן ניסיון להפשיר את הצינה בין בייג'ינג לוושינגטון, אבל אולי עת הנשיא עדיין לא הגיעה וקול התור עדיין לא נשמע.

מודי הודיע בגאווה ניכרת על הצלחתו לסחוט הצהרה משותפת מן הנוכחים, שאפילו כללה את אוקראינה. אפילו, מפני ששורה של ארצות ב־G20 מעדיפות העמדת פנים נייטרלית, ואינן מוכנות לחוות דעה על הריגת אזרחים, על חטיפת ילדים, על הריסת תשתית ועל ניתוק ערוצי האספקה של דגנים מאוקראינה לנזקקי העולם.

הניסוח הסופי בדלהי כלל קלישאות דיפלומטיות על "ההשפעה השלילית של מלחמות", תמיכה ב"הסדר שלום כולל, צודק ובן־קיום", והבעת צער על "סבלם של האוקראינים". זו הייתה נסיגה כמעט מלאה מן ההצהרה של הוועידה בשנה שעברה, באינדונזיה, אשר גינתה במפורש את רוסיה ודרשה את נסיגת צבאה.

הודו הייתה יכולה לגלות מנהיגות, אבל קשרי האנרגיה והביטחון שלה עם רוסיה חשובים בעיניה יותר מגורל אוקראינה. היא אמרה כן במפורש.

ההודעה המסכמת כללה גם נקודות חשובות, כמו הקריאה לרפורמה של הבנק העולמי כדי להגדיל את עזרתו לארצות העניות ולהגנה על האקלים. מחוץ לסדר היום הרשמי, אבל בהחלט על השולחן, הוכרזה התוכנית ליצור פרוזדור ימי שיקשר את הודו עם המזרח התיכון ולימים גם עם אירופה.

מודי הוא שבישר בחגיגיות על ההצלחה לנסח הודעה, המשלחת ההודית שסביבו פרצה במחיאות כפיים, והוא עצמו חבט באגרופיו על השולחן בביטוי של עונג.

איך יפול דבר באביב?

תהיה התפאורה גלובלית כאשר תהיה, זו הייתה קודם כול ועידה הודית, המשרתת את צרכיו הפוליטיים והאלקטורליים של נרנדרה מודי.

בהודו יהיו בחירות כלליות באביב הבא. טובים מאוד הם סיכויי מודי להאריך את שלטונו בחמש שנים. הקואליציה הלאומנית־דתית שלו זכתה ברוב עצום בבחירות הקודמות. אבל, בניגוד לשני הסיבובים הקודמים, רוב מפלגות האופוזיציה מכוננות הפעם להקים חזית משותפת.

היא עמדה במבחן אלקטורלי מוגבל בשבוע שעבר: מפלגותיה זכו בארבעה משבעה מושבים בבחירות משנה לפרלמנטים מקומיים של מדינות הודו. לא בטוח כלל שהן יוכלו לחזור על ההישג בבחירות ארציות. מודי, נואם משלהב המשפיל את יריביו, השכיל תמיד להתאושש מתבוסות מקומיות.

אף על פי כן, מפלגתו של מודי, 'מפלגת העם של בהאראט' (BJP), יוצאת מגדרה להבטיח את נצחונה השלישי ברציפות. היא משתמשת במלוא הכוח הנתון למפלגת שלטון, לא פעם במידה המעמידה בספק את התיימרותו של מודי להיות חבר בכיר במועדון המנהיגים הדמוקרטיים. הבחירות האלה ראויות לתשומת לבנו. הן יהיו אחד המאורעות החשובים ביותר של השנה החדשה. 

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.