גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיוק כשנדמה שהבינה המלאכותית בדרך לשנות את העולם, ניצב בפניה איום משמעותי

אתרים כמו רדיט ואמנים כמו שרה סילברמן, מרגרט אטווד וג'יימס פטרסון מתאגדים כעת מול ענקיות הבינה המלאכותית ● הטענה: יצירותיהם, שנמצאות ברשת, משמשות את החברות באימון מודלי ה-AI שלהן - ללא רשותם ובלי שקיבלו תשלום על כך ● האם ניצחון שלהם במלחמה יכול להסיג את התחום שנים לאחור? ● כתבות מעוררות השראה ממיטב עיתוני העולם, פרויקט מיוחד  

מימין לשמאל: שרה סילברמן, מרגרט אטווד וג'יימס פטרסון. המשוואה משתנה? / צילום: AP - Taylor Jewell, רויטרס - Alberto Cristofari/Contasto
מימין לשמאל: שרה סילברמן, מרגרט אטווד וג'יימס פטרסון. המשוואה משתנה? / צילום: AP - Taylor Jewell, רויטרס - Alberto Cristofari/Contasto

 

 

בדיוק כשנראה שהבינה המלאכותית בדרך לשנות את הכלכלה העולמית, ניצב בפניה איום משמעותי: בחודשים האחרונים סופרים, אמנים וכותבי יצירות אחרות מתחילים להבין שהבינה המלאכותית היוצרת בנויה בחלקה על הגב שלהם.

לאורך השנים חברות בינה מלאכותית, כולל OpenAI, בנו מערכות באמצעות קיבוץ של מידע מהאינטרנט והזנתו לאלגוריתמים מאמנים שמלמדים את המערכות לחקות דיבור אנושי. כעת נראה כי הקרקע מוכנה למלחמה סביב השאלה אם ואיך יוצרי תוכן צריכים לקבל פיצוי.

 

ביולי האחרון אלפי מחברים, כולל הסופרים מרגרט אטווד וג'יימס פטרסון, חתמו על מכתב פתוח שדרש מחברות הבינה המלאכותית המובילות לקבל רשות מסופרים על השימוש ביצירותיהם לאימון מודלים של AI - ולשלם להם. הקומיקאית שרה סילברמן ומחברים אחרים גם הגישו תביעות נגד OpenAI ונגד מטא על שלכאורה הכשירו את מנועי ה־AI שלהן על עותקים לא חוקיים של הספרים שלהם שאנשים הורידו והותירו במקומות שונים באינטרנט.

מו"לים של חדשות אמרו שהשימוש ללא אישור בתוכן שלהם הוא הפרת זכויות יוצרים. חלקם, כולל המו"ל של החברה־האם של הוול סטריט ג'ורנל ניוז קורפ, ערכו דיונים עם חברות טכנולוגיה בשאלה כיצד הן עשויות לקבל תשלום על השימוש בתוכן שלהן בהכשרת מנועי AI.

בתוך כך AP ו־OpenAI הכריזו החודש על הסכם שלפיו חברת הטכנולוגיה תקבל גישה לסיפורי AP מהארכיון. נוסף על כך, אתר המדיה החברתית רדיט החל לדרוש תשלום על חלק מהגישה לתוכן שלו. אילון מאסק ציין את העובדה שחברות AI מגרדות "כמויות עצומות של דאטה" כמניע להחלטה שקיבלה לאחרונה X, שאז עוד נקראה טוויטר, להגביל את הגישה לכמות הציוצים שחלק מהמשתמשים יכולים לצפות בהם. כמו כן, שחקנים ותסריטאים ציינו חששות שאולפנים בהוליווד עלולים להשתמש ב־AI כדי להעתיק את המראה שלהם או לתפוס את מקומות העבודה שלהם.

"איך החברות יפנו לכל סופר וסופר?"

המתחים המסלימים משקפים חשיבה מחודשת נרחבת יותר על ערך הכתיבה והתוכן המקוון, ועד כמה צריך לאפשר לחברות גדולות לסרוק אותו. פטרסון, אחד הסופרים הפופולריים ביותר בארה"ב, אמר שהרעיון שהשתמשו בכל ספריו - יותר מ־200 - ללא רשותו כדי לאמן תוכנות AI "מפחיד" בעיניו. "זה לא ייגמר טוב לאנשים יצירתיים", אמר בראיון.

ספרים הם אמנם חלק משמעותי מדאטת האימונים למודלים של בינה מלאכותית, אבל החברות לא חשפו את כל הכותרים שמערכות ה־AI שלהן עשו בהן שימוש. חלק מהסופרים חושדים שהשתמשו ביצירות שלהם בין היתר משום שהמודלים יכולים באופן מדויק לשחזר קטעים שלמים מפרקים שונים. התלונות שהגישו סילברמן וסופרים אחרים טוענות שהחברות אימנו את המערכות על "ספריות צללים" לא חוקיות, הכוללות גם ספרים שחלים עליהם זכויות יוצרים.

ב־OpenAI ובגוגל אמרו שהחברות מכשירות את המודלים על מידע ש"זמין לציבור" - משפט שלדעת מומחים כולל טווח רחב של תוכן, כולל מאתרים פיראטיים ואתרים הנמצאים מאחורי חומות תשלום. ב־OpenAI גם אמרו שהחברה מכבדת את הזכויות של היוצרים והסופרים, ושהרבה בעלי מקצוע יצירתיים משתמשים ב־ChatGPT.

אך במבט רחב, לסכסוכים האלה יש פוטנציאל לקבוע גבולות חדשים או להוסיף עלויות משמעותיות לגישה לדאטה באופן שישנה רדיקלית את המשוואה העסקית מבחינת כלי ה־AI החדשים האלה.

התביעות עלולות להכריח חברות להבנות את כל נושא הרישוי בנוהלי איסוף מידע בעתיד, או לדרוש תשלום בדיעבד על חומר מוגן זכויות יוצרים ששימש להכשרת המודלים של החברות. גם בתי המשפט עלולים לדרוש מחיקה של מודלים שנבנו על סמך דאטה מוגנת, מה שעלול להסיג את תחום ה־AI לאחור שנים רבות.

מגבלות על הדאטה אף יאתגרו את הקלות שבה חברות AI יכולות לבנות גרסאות עתידיות של מודלי השפה שלהן. "המקרים חדשים ועוסקים בשאלות של קנה מידה שלא ראינו בעבר", אמר מהטאב חאן, עמית מחקר בפרויקט חברת האינפורמציה של בית הספר ייל למשפטים, פרויקט המתמקד במחקר חקיקה ומדיניות הקשורה למדיניות מידע. "השאלה נעשית פרקטית - איך החברות יפנו לכל סופר וסופר?".

חשש שהמערכות יחליפו תסריטאים ועיתונאים

ההשקה של ChatGPT בנובמבר, עם התמהיל של שימושים פרקטיים ויכולת משעשעת לכתוב תסריט בסגנון וודי אלן, גרמה להתפוצצות של ההתעניינות בכלי AI ומרוץ חימוש בין החברות השונות.

כוחם של צ'טבוטים נובע ממערכות AI המכונות "מודל שפה גדול" - חברות יכולות להוציא עשרות מיליוני דולרים או יותר כדי להכשיר כמה מהמודלים הגדולים ביותר. זאת באמצעות שימוש בדאטה שאספו תוכנות אוטומטיות ששואבות מאתרים ברחבי האינטרנט.

תומכי AI טוענים שגישה חופשית למידע חיונית עבור טכנולוגיה שלומדת באופן דומה לבני אדם ושיש לה פוטנציאל עצום מעבר לסיוע במקום העבודה. "אם בן אדם יכול לגשת בחופשיות וללמוד מהמידע באינטרנט, הייתי רוצה לראות שלמערכת AI יהיה מותר לעשות אותו דבר. אני מאמין שזה ייטיב עם החברה", אמר אנדרו אנג, שמשקיע בחברות בתחום ומנהל מעבדת מחקר AI באוניברסיטת סטנפורד.

נוסף לזכויות יוצרים ישנו חשש גובר שמערכות בינה מלאכותית עלולות להחליף תסריטאים, עיתונאים או סופרים, שכבר היום עושים פחות כסף ביצירת התכנים. אלא שמפתחי AI טוענים מצדם שבעוד הטכנולוגיה עלולה לפגוע במקצועות מסוימים, היא גם תיצור סוגים חדשים של משרות.

המכתב הפתוח ששלחה ביולי האחרון אגודת הסופרים פנה למנכ"לים בחברות טכנולוגיה לדיון בתשלום אפשרי על אימוני מודלים שכבר נעשו ועל עסקאות רישוי עם סופרים שישלמו להם. מרי רייזנברגר, מנכ"לית האגודה, אמרה שהשיחות היו פרודוקטיביות אך נחוצה השתתפות של כל חברות ה־AI. רייזנברגר אומרת שהנושא יימשך משום שהחברות צריכות יותר ויותר מידע כדי לקדם את כלי ה־AI שלהן. המודלים שבנו "אפילו לא הולכים לעבוד בעתיד, אלא אם כל הזמן יקבלו חומר טרי".

"לא יכולות לרושש אמנים בלי להתרושש בעצמן"

צריך לומר שהתלונות והתביעות מהחודשים האחרונים מבוססות על אתגרים משפטיים שהיו בעבר לבינה המלאכותית, שייצרה תמונות וקוד מחשב. בנובמבר, למשל, הוגשה תביעה ייצוגית נגד OpenAI ומיקרוסופט. בתביעה נטען ש־GitHub Copilot, כלי AI יוצר שמתכנתים משתמשים בו, הפר רישיונות של תוכנות קוד פתוח באמצעות שכפול קטעי קוד ברישיון מבלי לתת על כך קרדיט.

תביעות ייצוגיות אחרות הוגשו בנפרד גם נגד OpenAI, מיקרוסופט וגוגל בשם משתמשי אינטרנט. הם טענו כי המנהג של החברות לגרד אתרים להכשרת המודלים שלהן מפר את זכויות המשתמשים לפרטיות וקופי.

ב־OpenAI לא חשפו הרבה לגבי הדאטה המשמשת לאימון מודל השפה האחרון שלה, GPT-4, וציינו סיבות של תחרותיות. ניירות המחקר המקדימים של החברה מראים שגרסאות קודמות של מודל ה־GPT הזה הוכשרו בין היתר על עמודי ויקיפדיה באנגלית ועל דאטה שליקטה עמותה ששמה Common Crawl.

באפריל רדיט, מקור דאטה מרכזי ל־OpenAI ואחרות הבונות מודלים גדולים של שפה, הכריזה שתתחיל לדרוש תשלום על גישה ישירה לדאטה בקנה מידה גדול. מערכות ה־AI "תלויות לחלוטין בדאטה איכותית, שנעשתה בידי בני אדם, ואם השוק הזה יקרוס, גם המערכות שלהן יקרסו", אמר מת'יו באטריק, עורך דין המייצג את שרה סילברמן וכמה אחרים התובעים חברות טכנולוגיה על השימוש בתוכן שלהם לאימון AI גנרטיבי. "הן לא יכולות לרושש אמנים בלי לרושש גם את עצמן".

הכתבה פורסמה במקור בחודש יולי בוול סטריט ג'ורנל.

עוד כתבות

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל