גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

4 חודשים לכניסת קרפור: האם היא השפיעה על התנהגות הצרכנים?

כמעט מחצית מהצרכנים מפצלים רכישות בין חנויות ורשתות כדי להוזיל את סל הקנייה, וכ־40% נכנסים גם לקרפור - כך עולה מסקר שנערך באוניברסיטת רייכמן באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4all ● כ־45% מהמשיבים מדווחים כי הם קונים יותר מוצרי מותג פרטי

סניף קרפור סיטי בדיזנגוף, תל אביב / צילום: בר לביא
סניף קרפור סיטי בדיזנגוף, תל אביב / צילום: בר לביא

ארבעה חודשים חלפו מאז השיקה ענקית הקמעונאות הבינלאומית קרפור את פעילותה בישראל, ולמרות השתרשותה בתודעה, נראה כי עדיין לא ניתן לדבר על תנועת קונים רחבה לכיוונה. עם זאת, בין גלי העלאות מחירים, אינפלציה עולה, ריביות והחזרי משכנתה שמכבידים על הכיס, הישראלים כן משנים הרגלי צריכה של שנים ומודעים יותר מבעבר לצרכנות נבונה.

מגמות אלה ונוספות עולות מתוך סקר מיוחד שבוצע עבור גלובס על־ידי ד"ר דנה טבת, מומחית בהתנהגות צרכנים מבית הספר אריסון למינהל עסקים באוניברסיטת רייכמן, באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4All. הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של 507 משיבים בני 18 ומעלה, כולל החברה הערבית. 

ראיון | הבעלים של טיב טעם מתקשה לראות את קרפור שורדת בישראל ומסביר למה לעולם לא יהיה לו מותג פרטי 
ניתוח | המהפכה צרפתית, ההפסדים ישראליים: מה יעלה בגורל קרפור? 
משרד הכלכלה בדק: באיזה סופרמרקט הכי משתלם לקנות, ומה קרה לבשורה של קרפור? 

רגישים לעליות המחיר

בהלימה לעליות המחירים שנרשמו בשנה החולפת, רוב מוחלט של הצרכנים סבור כי מוצרי הצריכה שהם קונים הביתה התייקרו, ושני שלישים סבורים כי הייתה התייקרות משמעותית בחצי השנה האחרונה. 

מבין אלה, כשליש סבורים כי המוצרים התייקרו ב־6%-10%, וכמעט 30% מאמינים כי הם התייקרו ב־16%-20%. ישנם גם 11% הסבורים כי המחירים התייקרו אפילו יותר מ־20%. הנתונים משקפים תפיסה שלא בהכרח תואמת מציאות: בפועל, חלק מהעלאות המחירים היו באחוזים בודדים בלבד.

 

עד כמה השתנו הרגלי הקנייה בשנה האחרונה? "כמעט מחצית מהצרכנים (48%) מפצלים קניות בין חנויות ורשתות כדי להוזיל את הקנייה", אומרת טבת. "חשוב להדגיש כי פיצול סלים הוא תהליך שדורש מאמץ מיוחד. כשאדם מפצל את הקנייה, הוא למעשה אומר שהוא עובד כדי להוזיל את הסל שלו.

"אם התשובות שניתנו בסקר משקפות את ההתנהגות האמיתית, זה אומר המון. פיצול קנייה זו העמקה של התנהגות צרכנית בתקופה של מחירים גבוהים, והבנה שצריך להשקיע מאמץ וזמן כדי להגיע לסל זול".

מחפשים רשתות זולות

מהדוחות הכספיים של רשתות המזון לרבעון האחרון עלה כי נתח המותג הפרטי, שנחשב זול יותר מהמותגים הגדולים והמוכרים, רושם גידול. כך, למשל, אצל רמי לוי הוא עלה לכ־24.5% (ברבעון המקביל אשתקד: 21.9%), וביוחננוף לכ־29% (ברבעון המקביל אשתקד: 20%).

נתונים אלה משתקפים גם בסקר, כאשר כמעט מחצית מהצרכנים (46%) מדווחים כי הם קונים יותר מוצרי מותג פרטי בשנה האחרונה, לעומת 22% בלבד שקונים פחות מוצרי מותג פרטי.

בנוסף, קרוב לשני שלישים (64%) מדווחים כי עברו לקנות בחנויות או ברשתות זולות יותר, לעומת רק 17% שלא עשו זאת. האם זה אומר שבניגוד למה שידענו בשנים קודמות, לא נותרה נאמנות צרכנית למותגים מסוימים ולרשתות ספציפיות?

"ההרגשה התפיסתית של אנשים היא שהם לא נאמנים, והם מדגישים את זה", מציינת טבת. "מבחינתי, אם מישהו אומר שעבר לרשתות אחרות, מפצל קניות וקונה יותר מותג פרטי, גם אם במקום לקנות שלוש פעמים בשבוע באותו הסופר הוא קונה שלוש פעמים בשני סופרים - תפיסתית הוא עשה מאמץ.

"זה נתון משמעותי שמעיד על הלך־הרוח: 'בוא נהיה חכמים יותר'. העובדה ששניים משלושה אנשים אומרים שהם משנים את הרגלי הקנייה שלהם, מצביעה על ניסיון להיות הרבה יותר שקולים". 

ד''ר דנה טבת, בי''ס אריסון למנהל עסקים, אוניברסיטת רייכמן / צילום: רענן כהן

גם אם לא מתבצע שינוי בהתנהגות, עדיין נראה כי נושא המחירים השתרש במודעות. 80% מהמשיבים מודעים יותר למחיר המוצרים שהם קונים, מתוכם 50% מודעים מאוד. פחות מ־6% ציינו כי אינם מודעים.

קרפור: בעיקר מותג פרטי

כאמור, השנה נכנסה לארץ לראשונה קמעונאית מזון בינלאומית גדולה, קרפור. לפי הסקר, 87% מהצרכנים מודעים להגעתה לישראל - מסקר שערכנו לפני שנה עלה כי כ־70% שמעו על קיומה - וקרוב ל־40% ביקרו בה עד כה מאז פתיחתה.

במבחן המציאות, רק 5% אימצו את קרפור כרשת העיקרית שבה הם עורכים קניות. כ־40% קונים בה במקביל לרשתות אחרות, וכשליש קונים בה לעיתים רחוקות. כרבע התנסו ברשת, ובחרו לא להמשיך לערוך בה קניות.

לא מן הנמנע - והסקר מאושש זאת - כי צרכנים מגיעים במיוחד לסניפי קרפור על־מנת לרכוש מוצרים שיותר זולים אצלה - למשל קורנפלקס, קפסולות קפה ומוצרי טואלטיקה וניקיון של המותג הפרטי - אולם לא משלימים את כל סל הקנייה. כך, לפי הסקר, 55% מהקונים הקבועים בקרפור מבצעים ברשת רק חלק מהקנייה, ורק כ־20% קונים ברשת את כל קניותיהם.

מהסקר עולה כי הסיבות העיקריות שמושכות צרכנים לקרפור הן מחירים הנתפסים כאטרקטיביים, המותג הפרטי של הרשת ונוחות. חוויית הקנייה אינה מהווה שיקול משמעותי בהחלטה לרכוש ברשת.

טבת מפנה את תשומת־הלב לכך ש־31% מהמשיבים "סבורים כי המחירים בקרפור נמוכים ביחס לחנויות ורשתות אחרות, ואילו כ־40% סבורים כי המחירים דומים. רק כרבע (24%) סבורים כי היא יקרה יותר. בראי הזמן, ההתנסות בחנות לא שינתה את תפיסת המחיר בקרב הצרכנים למרות ציפייה למחירים נמוכים יותר, ולמרות שגם בה המחירים עלו".

נכון לעכשיו כולל המותג הפרטי של קרפור בישראל פחות מ־1,500 מוצרים, אך נראה כי עוצמת המותג מאפילה על העובדה שרוב המוצרים בחנות דומים לאלה שקיימים אצל המתחרות, ופחות או יותר באותם המחירים. לאחרונה הצהיר מנכ"ל קרפור, אורי קילשטיין, כי בחודש הקרוב יגיעו לארץ עוד 150 מוצרי מותג פרטי, וכי עד סוף 2024 יעמוד מספרם על 3,000.

קרפור סללה את הדרך לספאר ההולנדית, שצפויה לפתוח סניף ראשון בכפר סבא בחודשים הראשונים של 2024, כפי שנחשף בגלובס. לפי הסקר, קרוב ל־90% סבורים כי יבקרו בסניפים של הרשת. עם זאת, לרוב קיים פער משמעותי בין כוונה לבין התנהגות בפועל.

בשורה התחתונה, מהסקר הנוכחי עולה כי 56% מהמשיבים סבורים כי כניסת רשתות בינלאומיות לארץ מסייעת בהורדת מחירים של מוצרי מזון, משקאות, ניקיון וטואלטיקה, וזאת לעומת 70% שהיו סבורים כך בשנה שעברה. "נראה כי יש יותר ציניות ופחות אמון ביכולת הרשתות הזרות לכונן תחרות משמעותית שתוריד מחירים", מסכמת טבת.

עוד כתבות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי