משרד הכלכלה בדק: באיזה סופרמרקט הכי משתלם לקנות, ומה קרה לבשורה של קרפור?

לפי בדיקת משרד הכלכלה, שלושת סניפי קרפור היפר הציעו את סל המוצרים הזול ביותר בחודש יוני • לעומת זאת, בקרפור סיטי - שסניפיה קטנים יותר, פרוסים בפריסה רחבה יותר וממוקמים במרכזי הערים - הסל הממוצע הוא אחד היקרים וממוקם במקום השני מתחת לשופרסל דיל • עוד עולה מהבדיקה כי ממוצע סל המוצרים הבסיסי עמד ביוני על 988 שקל - כ-10 שקלים יותר מאשר במאי

סניף קרפור סיטי ברחוב דיזנגוף בתל אביב / צילום: בר לביא
סניף קרפור סיטי ברחוב דיזנגוף בתל אביב / צילום: בר לביא

סל הקניות הזול ביותר בחודש יוני 2023 היה שייך לקרפור היפר, והיקר ביותר לסופר יודה - כך עולה מבחינת סל המוצרים הבסיסי שגיבשו משרד הכלכלה והתעשייה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ומתבסס על דיווחי הרשתות מתוך אתר פרייסז. ממוצע סל המוצרים הבסיסי עמד בחודש יוני 2023 על 988 שקל - כ-40 שקל יותר לעומת יוני אשתקד וכ-10 שקלים יותר לעומת מאי 2023. 

מנכ"ל שופרסל בראיון בלעדי: "קרפור לא באמת נכנסה לישראל. זו יינות ביתן בתחפושת" 
מנכ"ל קרפור העולמית בראיון בלעדי: "המחירים שלנו בארץ יהיו גבוהים עד 20% יותר מאירופה" 

עלות הסל בסניפי היפר קרפור עומדת על 865 שקל, אך יש לציין כי הם פועלים בשלב זה בשלוש ערים בלבד: בית שמש, נתניה ורעננה. עם זאת, יש כ-50 סניפי קרפור סיטי - שהם קטנים יותר, בשל היותם ממוקמים בתוך הערים - וגם בהם סל הקנייה הממוצע נמוך יותר מזה של שופרסל דיל, פורמט הדיסקאונט של קמעונאית המזון הגדולה בישראל.

עלות הסל היקר ביותר, כאמור בסופר יודה, עומדת על 1,158 שקל. מדובר בהפרש של 293 שקל ו-34% בין הרשת היקרה ביותר לזולה ביותר. מבין חנויות האונליין שנבדקו, עלות הסל הממוצעת עומדת על 950 שקל, ופער המחירים בין הרשת היקרה לזולה עומד על כ-12% (103 שקל). בגזרה זו, רשת רמי לוי היא הזולה ביותר, ומחסני השוק היא היקרה ביותר. 

יוקר המחיה: אין בשורה 

בנושא יוקר המחיה אין בשורה ביחס לחודש הקודם, כשביוני חלה עלייה במחיר סל המוצרים הבסיסי: כמעט כל הרשתות (כ-72%) הציגו עלייה במחיר הסל, פרט לשלוש רשתות שהציגו ירידה.

שוק מהדרין, מגה בעיר ויינות ביתן בסיטי הן הרשתות שהציגו את ירידת המחירים בעלות הסל - זאת בשיעור של כ-1.6% (16 שקל), 1.7% (17 שקל) ו-1.9% (19 שקל), בהתאמה. לעומתן, שופרסל דיל הציגה את עליית המחירים הגבוהה ביותר בשיעור של כ-11% (99 שקל). 

הסל הנבדק מורכב ממוצרים בסיסיים שהם הנמכרים ביותר ומהווים נתח משמעותי מהוצאות משקי הבית, והוא כולל 68 מוצרים מהקטגוריות חלב ומוצריו, לחם, מוצרי בשר ודגים, מזון יבש, פירות וירקות, ומוצרי טואלטיקה וניקיון.

כל הקטגוריות הציגו עליית מחירים, למעט קטגוריית ירקות ופירות, שהציגה ירידה של כ-1.6%. קטגוריית ביצים וחלב ומוצריו וקטגוריית מזון יבש הציגו את העלייה הגבוהה ביותר, בשיעור של 1.9% ו- 1.4% (0.99 שקלים ו-3.9 שקלים בהתאמה).

סל המוצרים הבסיסי גובש על-ידי הלמ"ס ומשרד הכלכלה והתעשייה והושק ביוני 2018, והוא מתבסס על נתוני חוק השקיפות מתוך אתר פרייסז, במטרה לעודד תחרות על מחיר הסל הנמוך ביותר בין השחקניות השונות בשוק ולאפשר לצרכנים אינפורמציה פשוטה ונגישה ביחס למחירי מוצרי צריכה הנרכשים על-ידם באופן תדיר.

בחירת המוצרים הנכללים בסל נעשתה באמצעות מתודולוגיה סדורה ובהתאם לשלושה קריטריונים: משקלם היחסי ב"סקר הוצאות משקי הבית" המבוצע על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; רמת השונות בין חמישוני ההכנסה בישראל באופן בו נבחרו מוצרי בסיס הנצרכים על-ידי כלל החמישונים ומוצרים הנמכרים לאורך כל עונות השנה. המוצרים בסל הנם מוצרים נבחרים ונועדו לאפשר מיקוד, ולפיכך אינם כוללים את כלל מוצרי הצריכה הנרכשים על-ידי משקי הבית.