גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החגיגות על צניחת האינפלציה בגוש האירו עשויות להיות מוקדמות מדי

קצב עליית המחירים בגוש האירו הוריד הילוך נוסף לרמה של 4.3%, יותר מהציפיות, והעניק חיזוק לרמיזה של ה-ECB כי העלאות הריבית הסתיימו ● אבל ישנם כמה גורמים שמעיבים על התמונה הוורודה, ובראשם העובדה שהבסיס להשוואה הוא הרמות הגבוהות מאוד של אינפלציה מלפני שנה

כריסטין לגארד, נשיאת ה־ECB / צילום: Associated Press, Michael Probst
כריסטין לגארד, נשיאת ה־ECB / צילום: Associated Press, Michael Probst

לכאורה, נתוני האינפלציה של חודש ספטמבר בגוש האירו, שפורסמו בסוף השבוע, לא היו יכולים להיות טובים יותר עבור נגידי הבנק המרכזי האירופי (ECB). שבועיים בלבד אחרי שסיפקו לשווקים רמז עבה שלפיו סיימו עם העלאות הריבית שנועדו להיאבק באינפלציה - בנימוק ש"הן הגיעו לרמות המתאימות" - קצב עליית המחירים בגוש האירו הוריד קידומת נוספת, והואט לרמה "כמעט נסבלת" של 4.3%.

איך אוקראינה מתמרנת את רוסיה לבזבז תחמושת 
התשואה על אג"ח עלתה, המניות ירדו, ועדיין האטרקטיביות בשוק נמוכה 

זהו עדיין שיעור אינפלציה גבוה, יותר מכפול מהיעד המקובל של 2%, אבל נמוך בהרבה מהמדדים המשתוללים של השנה שעברה, שהגיעו לשיעורים דו-ספרתיים. חשוב מכך, הציפיות וההערכות של המומחים היו כי האינפלציה בגוש תרד מקצב שנתי של 5.3% באוגוסט ל-4.5% בספטמבר, כלומר האומדן שהתפרסם בימים האחרונים הפתיע לטובה ב-0.2%. זה גם היה המסגור שהעניקו כלי התקשורת לנתונים, עם כותרות כמו "שיעור עליית האינפלציה הנמוך ביותר מאז פרוץ המלחמה באוקראינה", או "קצב האינפלציה הנמוך ביותר בשנתיים".

לבנק המרכזי כבר כמעט לא נשארו כלים

אלו היו חדשות טובות לבנק המרכזי האירופי, משום שהארסנל שלו במאבק נגד עליות המחירים כמעט והתרוקן. מראש לא היו בו יותר מדי כלים, אבל עם ההודעה לפני שבועיים כי העלאת הריבית האחרונה (של 0.25% ל-4%) היא ככל הנראה האחרונה גם למחזור זה, הוא חשף כי לא נותרו לו יותר מדי אפשרויות פעולה.

האנליסטים כינו את ההודעה "העלאת ריבית יונית", והיא נבעה מכך שממשלות כמו איטליה, ספרד וצרפת כבר מביעות התנגדות גלויה להעלאות ריבית נוספות. הצרות הפיננסיות הכרוכות בכך פשוט גדולות מדי - החובות הלאומיים שלהן הולכים ומתנפחים, ההחזרים הגדלים עושים שמות בתקציב השנתי ומעמיקים את הגירעון.

 

המרווח בין תשואות אג"ח איטלקיות לגרמניות - סימן לחששות לגבי היכולת של איטליה להחזיר את חובותיה - כבר עבר את רף ה-2% בימים האחרונים, והגיע לשיא של חצי שנה. תיאורטית, ה-ECB יכול לדבר כמה שהוא רוצה על העלאות נוספות נגד האינפלציה, אבל אין לו מרווח משחק רב.

מבחינה זו, העובדה כי האינפלציה בספטמבר ירדה מעבר לציפיות מחזקת את עמדת הבנק, מאמתת את ההערכות שסיפק, מקטינה את הסיכוי הקלוש להעלאות נוספות ויוצרת נראטיב חדש לשוק, שעיקרו השאלה לא עוד כמה העלאות ריבית יירשמו, אלא מתי תהיה הפחתת הריבית הבאה.

הנתונים החודשיים מספרים סיפור אחר

אבל החדשות הן טובות לכאורה בלבד, משום שכמה גורמים מעיבים על תמונת המצב האופטימית שהירידה באינפלציה מסמנת. העיקרי שבהם הוא אפקט הבסיס שהשפיע על התוצאות. קצב האינפלציה השנתית נובע מרמת המחירים כפי שהיא נאמדת בשורה ארוכה של משתנים, ובהשוואה לרמתם באותו החודש אשתקד. בספטמבר 2022 זינקה האינפלציה בגוש האירו ל-9.9%, כך שאפקט הבסיס גורם לכך שעליות המחירים בספטמבר 2023 נראות צנועות יותר. אם מסתכלים על הנתונים החודשיים, רואים שעליית המחירים בגוש האירו נמשכה גם מאוגוסט לספטמבר, ב-0.3%.

 

דינמיקה דומה נרשמה לפני כשלושה חודשים, כשספרד הציגה פתאום אינפלציה של 1.6% בלבד בחישוב שנתי. כפי שצוין אז, הסיבה היתה שמדד יוני 2022 בספרד היה גבוה בצורה יוצאת דופן, כך שההשוואה אליו עיוותה את תמונת המצב האמיתית. מאז, קצב האינפלציה במדינה עלה שוב, ובספטמבר עמד על 3.2%.

אפקט זה גם אחראי לכך שלפי הנתונים האחרונים, בהולנד נרשמה בספטמבר למעשה דפלציה (ירידת מחירים כללית), אבל זאת רק משום שבאותו החודש אשתקד קצב האינפלציה השנתי עמד על יותר מ-17%.

אפקט זה יכול להימשך גם לחודש הבא, לפי אנליסטים (באוקטובר 2022 עמדה האינפלציה בגוש האירו על שיא של 10.7%). אבל יש לציין כי הכלכלנים התחשבו באפקט זה כשחזו ירידה ל-4.8%. כלומר הירידה הייתה צפויה, ולמרות זאת הפתיעה לטובה.

מחירי האנרגיה עלולים לשנות שוב את התמונה

כוכבית נוספת בנוגע לנתונים החיוביים נובעת מתחום האנרגיה. בחודשים האחרונים, תחום זה היה דפלציוני, כלומר שמאז שמחירי האנרגיה הגיעו לשיאים של ארבעה עשורים בסתיו שעבר בעקבות המלחמה באוקראינה, הם החלו לרדת, והורידו איתם את רמת המחירים הכללית בשוק.

כעת, כאשר מחיר חבית נפט שוב חצה 90 דולר, כאשר מחיר הגז האירופי מפגין תנודתיות לפני החורף ועלה בעשרות אחוזים בגלל בעיות אספקה מאוסטרליה, ייתכן שעליית מחירי אנרגיה תתניע גל חדש של עליות מחירים.

נוסף על כך, למי שמתעקש למצוא את הפסימיות גם בנתונים החיוביים, אפשר להצביע על הירידה החדה שנרשמה במגזר השירותים - ירידת מחירים של 0.9% בחישוב שנתי, כעדות לכך שהיבשת נמצאת במשבר כלכלי, או לכל הפחות בדשדוש כלכלי.

מצד אחד, זה אומר שהמדיניות של ה-ECB "עוברת היטב" ומשפיעה כפי שהיא אמורה על האינפלציה על ידי דיכוי הביקושים, אבל מצד שני היא פוגעת בכלכלה על הדרך.

נשיאת הבנק המרכזי האירופי כריסטין לגארד, כמו נגידים אחרים, דיברה על ה"כאב" הכלכלי שעל השווקים לחוש כדי שהמאבק באינפלציה יוכתר בהצלחה. השאלה אם מינון הכאב שהקצה הבנק המרכזי לא יגרום להתפרצות משבר כרוני.

האנליסטים מציירים גם הם תמונה מורכבת. "החדשות הטובות הן שהירידה באינפלציה הייתה חדה יותר ממה שחזו המומחים", כתב בנק ING, "אבל מחירי נפט גבוהים גורמים לחשש משמעותי לגבי תחזית האינפלציה קדימה".

"הירידה החדה באינפלציה בגוש האירו נובעת בחלקה הגדול מאפקט הבסיס", נכתב בניתוח של חברת Capital Economics, "אבל גם אינפלציית הליבה ירדה מתחת לציפיות. הדבר מחזק את התפיסה שלנו, שה-ECB גמר להעלות את הריביות בגוש האירו".

עוד כתבות

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בתל אביב; טבע וקמטק מזנקות בכ-6% כל אחת

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.5% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

מגמה מעורבת באירופה; פולקסווגן דיווחה על ירידה של 20% ברווח התפעולי

הניקיי קפץ ב-1.2% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● בהמשך היום יתפרסמו נתוני האינפלציה והתמ"ג בגוש האירו ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה, נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה