גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם המלחמה מבשרת את סוף הצונאמי הסיני בשוק הרכב הישראלי?

ישראל הפכה בשנה האחרונה לשוק המערבי הגדול ביותר של תעשיית הרכב הסינית, אך העמקת היחסים עם ארה"ב בעקבות המלחמה וחוסר התמיכה מצד סין עלולים לטרוף את הקלפים ● איך יושפעו מכרזי הרכש הממשלתיים? והאם התרחק הסיכוי לחתימה על הסכם סחר חופשי?

מפעל ייצור רכב בשנחאי / צילום: Shutterstock
מפעל ייצור רכב בשנחאי / צילום: Shutterstock

בשנתיים האחרונות עמד ענף הרכב הישראלי בחזית של הידוק היחסים הכלכליים בין ישראל לסין. כיום מיוצגים בישראל כמעט 25 מותגי רכב סיניים, יותר מכל שוק מערבי אחר, ושיעור החדירה של כלי מתוצרת סין עמד בשלושת הרבעונים הראשונים על 17% מכלל המכירות, עוד שיא בהשוואה למערב.

משלוחים של אלפי כלי רכב נעצרו בעקבות המלחמה
ענף הרכב במלחמה: עלויות ההובלה נוסקות, סחורה תקועה בנמל והשקות נדחות  

הערך הכספי של יבוא הרכב מסין מתחילת 2023 נאמד בכ־4־6 מיליארד שקל והוא צפוי לגדול משמעותית עד סוף השנה אם לוקחים בחשבון את עשרות אלפי כלי הרכב שכבר נרכשו מהיצרנים ואמורים להגיע למלאי של היבואנים עד סוף השנה.

אולם, אפילו יבואנים שיש להם קשרים עסקיים ואישיים הדוקים עם יצרניות רכב סיניות חשו בשבוע החולף שלא בנוח לנוכח העמדה, שאינה מצדדת בישראל, אותה אימצו גורמי ממשל בכירים במדינה מתחילת המלחמה הנוכחית.

הסינים מציבים את הנפט בראש

נקדים ונאמר, שלממשלת סין אין שום טינה "אישית" כלפי ישראל, נהפוך הוא: הסינים מייחסים לנו תפקיד אסטרטגי במאמצים שלהם להרחיב את השפעתם הפוליטית והמסחרית במזרח התיכון ובאירופה במסגרת פרויקט "דרך המשי" (OBOR). בסין גם קיימת הערכה רבה ליכולות הטכנולוגיות של ישראל וחברות סיניות ממשלתיות השקיעו בישראל מיליארדי דולרים בתחומי הסחר והתשתית.

בחודשים הקרובים אף אמור היה להיחתם הסכם סחר בין ישראל לסין.

אבל עם כל הכבוד לישראל הקטנה, ולחשיבות שלה בתוכניות האזוריות של סין, מדובר במעצמת על שמציבה את האינטרסים הפנימיים שלה מעל לכל שיקול אחר. וכאשר מדובר במזרח התיכון האינטרס העליון הוא המשך זרימה חופשית של נפט זול מהאזור, שכלכלת סין תלויה בו.

בשבוע שעבר הקדיש הניו־יורק טיימס כתבה נרחבת לתלות של סין בנפט, שמגיע ממדינות במזרח התיכון, ובראשן סעודיה ואיראן. על פי הכתבה שתי המדינות הללו אחראיות לכ־50% מסך יבוא הנפט שלה, ובחודש שעבר אף רכשה סין 87% מכלל ייצוא הנפט האיראני. אבל גם אם נקבל את הגישה ש"זה לא אישי נגדנו" יש סימנים לכך שלמלחמה הנוכחית יהיו השפעות לוואי על המשך החדירה של כלי רכב סיניים לישראל ברבעונים הבאים, ואולי אף מעבר לכך.

השוק הפרטי לא מתרגש משיקולים בין לאומיים

נתחיל דווקא ממה שלא צפוי להשתנות דרמטית, והוא הביקוש לרכב חשמלי מתוצרת סין בקרב הלקוחות הפרטיים בישראל. הסיבה העיקרית היא, שמדינת הייצור של הרכב כמעט ולא מהווה כיום שיקול בבחירה של רכב כזה או אחר בשוק המקומי ולא משנה מה טיב היחסים של אותה מדינה עם ישראל.

דוגמה טובה היא טורקיה; גם בשנים, שבהן נשיא טורקיה ארדואן נקט במדיניות אנטי־ישראלית בוטה ומתלהמת, לא נפגע יבוא הרכב מטורקיה לישראל, שכלל בעיקר כלי רכב יפנים (טויוטה, הונדה) וקוריאנים (יונדאי). נהפוך הוא, יבוא הרכב מטורקיה אף רשם צמיחה באותן שנים.

סיבה נוספת היא שעיקר יבוא הרכב מסין לישראל מתמקד בכלי רכב חשמליים "עממיים" ונכון להיום כמעט אין להם תחליף. יצרני הרכב הסינים הם כמעט היחידים, בינתיים, שמסוגלים לייצר כלי רכב חשמליים עם טווח סביר בפלח המחיר של 140־180 אלף שקל, שהוא הפלח המבוקש ביותר בשוק.

יתר על כן, לא מעט מותגים "מערביים" כמו טסלה, פולקסווגן, ב.מ.וו ועוד, מייצרים את כלי הרכב החשמליים שלהם בסין ותורמים לתל"ג שלה. הזרם הזה רק צפוי ללכת ולהתגבר בשנים הקרובות.

לפיכך ייתכן שנראה ירידה ביקוש לכלי רכב סיניים כחלק מהירידה הכללית בביקוש לרכב חדש, שצפוי בכלל השוק בחודשים הבאים. אבל ספק אם היא תהיה בשל שיקול "פטריוטי" כזה או אחר.

צי הרכב הממשלתי וסיוע החירום הדולרי

בשוק המוסדי, ובעיקר הממשלתי, צפויים המותגים הסינים להיתקל במכשולים גדולים יותר. נזכיר, שבשנה החולפת נרשמה חדירה ראשונית של כלי רכב מתוצרת סין לצי הרכב הממשלתי, כולל דגמי SUV גדולים לקצינים בכירים בצה"ל.

על פי התחזיות החדירה הזו אף הייתה צפויה להתרחב בשנה־שנתיים הבאות, אולי אפילו להיקפים של אלפי יחידות בשנה. זאת במסגרת שורה של מכרזי הצטיידות ברכב חשמלי שצפויים לפרסם גופי ממשלה, ביטחון וצבא, וחברות ממשלתיות כחלק מהמדיניות של המדינה להעביר את צי הרכב שלה לכלי רכב "ירוקים".

המדינה אמנם לא מערבת בשגרה את שיקול מדינת ייצור הרכב במכרזי הרכש שלה (פרט לרכש גומלין), למעט בכלי רכב שנרכשים בכספי הסיוע הביטחוני. אבל כאן נכנס לתמונה השינוי במאזן הכוחות במשולש ישראל־סין־ארה"ב, שכבר מורגש בעקבות המלחמה.

אין זה סוד שארצות הברית גילתה בשנים האחרונות מורת רוח לנוכח הידוק היחסים כלכליים בין ישראל לבין סין, שעמה מנהלת כיום ארצות הברית "מלחמה קרה" לכל דבר. אבל ההסתייגויות האמריקאיות לא זכו להרבה התייחסות מעשית.

כעת, כאשר ישראל צפויה לקבל סיוע חירום של מיליארדי דולרים מארצות הברית, אפשר להניח שהשינוי במשוואה האסטרטגית יבוא "על חשבון" הסינים. ספק אם הממשל האמריקאי ירד לרזולוציה של הכנסת סעיפים שיגבילו את ההצטיידות ברכב סיני על ידי גופי ממשל וחברות ממשלתיות בישראל.

אבל לא מן הנמנע, שגורמי הרכש הציבוריים יימנעו על דעת עצמם ממהלכים, שעשויים להתפרש בתור "פרובוקציה". כמו למשל שימוש עקיף בכספי הסיוע הכלכלי לצורך רכישת כלי רכב אזרחיים צמודים מתוצרת סין עבור ממלאי תפקידים ייצוגיים.

לשינוי האסטרטגי במאזן הכוחות המשולש עשויה להיות עוד השפעת לוואי, קרובה יותר, על שוק הרכב, בדמות התרחקות הסיכוי לחתימה קרובה על הסכם הסחר החופשי ישראל־סין. ההסכם הזה ניצב כיום על סף סיכום וחתימה, למורת רוחם של האמריקאים, והוא אמור היה לתת בין השאר תנופה ליבוא של כלי רכב מסין בשל ביטול המכסים. אבל בסיטואציה הנוכחית קשה לראות מהלך בעל חשיבות כה סמלית והצהרתית מתרחש בקרוב.

ולבסוף, לשינוי עשויה להיות השפעה גם על ענף ההיי־טק הישראלי ובתוכו גם על ענף האוטו־טק, שבשנים האחרונות הגדיל את התלות שלו בשוק הסיני - בייחוד בכל הנוגע לצ'יפים מתקדמים ומבוססי בינה מלאכותית ותוכנות סייבר.

נזכיר שגורמים אמריקאים הביעו לא אחת חוסר נחת, בלשון המעטה, מזליגה של "טכנולוגיות בעלות שימוש דואלי" מישראל לסין, כלומר טכנולוגיות לשימושי רכב אזרחיים שיכול להיות להם שימוש צבאי. למרות זאת התחום הזה היה די פרוץ בשנים האחרונות וכיום לא מן הנמנע שיבוצע פיקוח הדוק יותר על "התחומים האפורים".

עוד כתבות

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בנעילה בת"א; מיטרוניקס ואלקטריאון זינקו בכ-6%

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר