ענף הרכב במלחמה: עלויות ההובלה נוסקות, סחורה תקועה בנמל והשקות נדחות

נזקי המלחמה הגיעו גם לענף הרכב • הזמנות הרכב נעצרו כמעט לחלוטין, כשבמשטרת ישראל מתמודדים עם מחסור בשל הפגיעות • נהגי מוביליות נקראו למילואים ומוסכים ברחבי הארץ הושבתו • ההשקה המתוכננת של מותגי הרכב החדשים תידחה כנראה

כבאי משתלט על שריפה שפרצה עקב נפילת רקטה באשקלון / צילום: ap, Tsafrir Abayov
כבאי משתלט על שריפה שפרצה עקב נפילת רקטה באשקלון / צילום: ap, Tsafrir Abayov

היקף הנזקים לענף הרכב הישראלי מאז תחילת הלחימה נאמד בעשרות מיליוני שקלים ליום, כך עולה מהערכות ראשונות בענף. עד כה חזרו לעבודה רק חלק קטן מהסניפים של יבואניות הרכב וחברות הליסינג, בעיקר בצפון, אולם מוסכים רבים ברחבי הארץ עדיין מושבתים או שפועלים בצורה מזערית בשל מחסור בכוח אדם. זאת לצד ביטולים מאסיביים של השכרות רכב מחו"ל, שיבושים לוגיסטיים קשים באיחסון והובלת רכב והקצאת משאבים לטובת מערכת הביטחון, בעיקר בתחום אספקת כלי רכב חלופיים לכלי רכב מבצעיים שניזוקו. עד כה דווח על למעלה מ־1500 כלי רכב פרטיים שניזוקו במלחמה, מתוכם מאות כלי רכב, ששימשו לצרכי ביטחון וזקוקים להחלפה מיידית.

ראיון | הבכיר שמנתח - זה הרגע שבו מזוודות הכסף לחמאס הפסיקו לעבוד 
התמכרנו להפרטות ולבינוניות המגזר הציבורי, והמחיר נורא מכל 

הנמלים וההובלה הימית: עליה חדה בעלויות

המלחמה פוקדת את ענף הרכב הישראלי בתקופה רגישה, שבה עשרות אלפי כלי רכב חדשים עושים את דרכם לישראל על אוניות ייעודיות להובלת כלי רכב. רובן מובילות כלי רכב חדשים מהמזרח, בעיקר כלי רכב חשמליים מסין וקוריאה כחלק מההיערכות של היבואנים לעליית מס הקניה המתוכננת לסוף השנה.

אתמול פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס כי פרמיית הביטוח של "סיכוני מלחמה", שמשלמות אוניות שמובילות מטענים לישראל בשגרה, גדל פי עשרה מאז תחילת האירועים בשבת ועומדת כיום על כ־2% מערך המטען במקום 0.0125% עד כה. במטען בעל ערך גבוה במיוחד כמו כלי רכב חדשים המשמעות היא זינוק של עשרות אלפי דולרים למשלוח, ויתכן שאף יותר מכך. על העלות הזו גם מוטלים מיסים שמכפילים אותה והיא מתגלגלת בסופו של דבר למחירי כלי הרכב.

יצוין כי חברת צים, המובילה העיקרית של כלי רכב מהמזרח לישראל, עדכנה אמש את לקוחותיה כי היא מעלה ללקוחות את מחירי ההובלה אוטומטית בגובה עליית מחירי הביטוח אם כי היא עושה את זה במחירי עלות, ללא כל רווח. החברה מסרה כי היא ממשיכה להוביל את המטענים, כולל כלי רכב, ללא שינוי. גם חברות הובלת רכב נוספות ובהן גרימלדי ו־NYC עדכנו את לקוחותיהן ביחס לעלייה בעלויות.

נמל אשדוד, שהוא אחד מנמלי פריקת הרכב המרכזיים, נמצא עוד לפני פרוץ המלחמה בתפוסה כמעט מלאה של כלי רכב. בשל מיקומו בדרום הרגיש יבואני רכב בוחנים כיום אפשרויות חלופיות לפריקת אוניות רכב בחיפה. לחלופין יבואנים אחרים כבר הורו לחברות הספנות לעכב באירופה משלוחים, שטרם נשלחו לישראל. הרגישות הרבה ביותר היא סביב כלי רכב חשמליים, שנמצאים בסיכון גבוה להתלקחות כתוצאה מפגיעה והכיבוי שלהם מורכב וארוך הרבה יותר.

חלק גדול מהיבואנים נוהגים לאכסן אלפי כלי רכב במתחם הלוגיסטי "פארק ראם", שממוקם בסמוך לקריית גת. אולם המתקן ממוקם באזור שמטווח בטילים מעזה, ובעבר כבר נרשמו בו פגיעות. גם בלחימה הנוכחית, נפגעו ונשרפו מאות כלי רכב חדשים במתקן האחסון של חברת קרסו מוטורס במתחם. חלק גדול מהם שייכים למשלוח של הרכב החשמלי "דאצ'יה ספרינג", שיובא מסין ואמור היה להיות מושק בישראל בקרוב.

הלוגיסטיקה: מחסור אקוטי במשאיות

כל ענף הרכב תלוי בשגרה במוביליות רכב לצורך שינוע כלי רכב חדשים ברחבי הארץ. מתחילת הלחימה פחתה משמעותית הזמינות של המוביליות בשל הגיוס המסיבי של נהגי משאיות מחיל הלוגיסטיקה. עובדה זו מקשה כיום על אספקת כלי רכב חדשים ללקוחות פרטיים ומוסדיים, כולל כאלה שנמצאים הרחק מאזורי הלחימה.

יצוין כי בכלל המשק קיימת כיום בעיה נרחבת של מחסור בנהגים ובמשאיות להובלת סחורה כללית מהנמלים, בעיקר במכולות. מסיבה זו הפריקה בנמלים מתבצעת בקצב איטי יותר מהרגיל, גם בנמלים הצפוניים, ואוניות רבות ממתינות לפריקה מעבר לקו החוף במפרץ חיפה.

המכירות: שיתוק למעט החלפת כלי רכב פגועים

מכירות כלי הרכב החדשים נבלמו למעט שני סקטורים עיקריים. הראשון הוא גופים ממשלתיים, שרוכשים בהצטיידות חירום כלי רכב עם שימושים מבצעיים, בעיקר טנדרים ורכבי כביש שטח. גם לשירות יחידות מילואים מגויסות וגם להחלפת כלי רכב מבצעיים שנפגעו בעת הלחימה או נפילת הקטיושות. בעיקר לשימוש משטרתי. הסקטור השני הוא משפחות שרכבם נפגע טוטאלית ורוכשות רכב לצורך התניידות חיונית עוד לפני הסדרת פיצויי הביטוח. בסקטור ההשכרה נרשמו עד כה אלפי ביטולים של תיירים מחו"ל.

עיכוב בהשקת מותגים חדשים

בענף הרכב אמורים היו להתקיים במהלך השבועות הקרובים השקות רשמיות של לפחות חמישה מותגים חדשים של כלי רכב חשמליים בישראל, ובהם NIO של דלק רכב, XPENG של קרסו מוטורס, SMART של כלמוביל ו־VINFAST של קרסו מוטורס.

חלק מהמותגים הללו כבר היו בעיצומו של גיוס כוח אדם, בניית אולמות תצוגה חדשים וגיבוש של אסטרטגיית תמחור ופרסום. רובם שמו דגש על מחירי חדירה נמוכים יחסית, שנועדו לבנות מאסה של הזמנות מוקדמות לפני עליית מס הקניה על רכב חשמלי בינואר, מ־20% ל־35%. ככל הידוע רוב פעילויות ההכנה להשקה הוקפאו עד להודעה חדשה בין השאר בשל גיוס עובדים רבים בסוכנויות הרכב, היעדר עובדים מענף הבניה וחוסר הוודאות.

המשמעות היא, שאם אכן מס הקניה יעלה בינואר כמתוכנן המותגים הללו יצטרכו "לחשב מסלול מחדש" ויושקו ככל הנראה בתמחור גבוה יותר. בנוסף תיתכן עצירה של משלוחים של כלי רכב חדשים של המותגים "החשמליים", שעדיין לא נשלחו לישראל. כתוצאה חלקם עשויים להגיע רק אחרי עליית המס. יצוין כי עד כה אין אינדיקציות לכך, שהמהלך המתוכנן של עליית מס הקניה יידחה או יבוטל על ידי האוצר.

שערי השיא של המט"ח מעכבים שחרורים מהמכס

שערי המט"ח, ובעיקר הדולר שנושק כיום לשיא של עשור, מקשים כיום על הייבוא ועל הזמנת כלי רכב חדשים מהיצרנים. יבואני רכב רבים נמנעים מלשחרר מהמכס כלי רכב חדשים, שאמורים היו להגיע ללקוחות בחודש־חודשיים הקרובים, בשל ההערכה כי השער הנוכחי צפוי "להירגע" ולרדת כתוצאה מפעילות בנק ישראל. "שחרור כלי רכב בשער הנוכחי יגרום למכירה הפסדית או, שיחייב העלאה משמעותית במחיר", אמר גורם בענף לגלובס. "אופציה של העלאת מחיר לא נחשבת ריאלית ררגע לאור מצבו של המשק והירידה המתמשכת הצפויה בביקוש".

יצוין כי תחשיבים פנימיים באוצר העריכו, שהכנסות המדינה ממיסים יזנקו ברבעון האחרון כתוצאה מהכנסות עודפות של 2־4 מיליארד שקלים שהיו צפויות בשל הקדמת שחרורי המכס. התרחיש הזה נראה כרגע לא ריאלי ועשוי להתבטא ב"בור" נוסף בתקציב.