משלוחים של אלפי כלי רכב נעצרו בעקבות המלחמה

גל יבוא כלי הרכב החדשים לישראל מתחיל להיבלם, ורכבים חשמליים מתוצרת סין בפרט, בין היתר, בשל צוואר בקבוק שנוצר בנמלי ישראל והזינוק בשערי הדולר והאירו • האוצר בוחן דחייה של העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים • ועוד חדשות מענף הרכב

חדשות הרכב / צילום: Amir Cohen (reuters), shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
חדשות הרכב / צילום: Amir Cohen (reuters), shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

גל יבוא כלי הרכב החדשים לישראל, שאמור היה לשבור שיאים ברבעון הנוכחי, מתחיל להיבלם בהדרגה. בימים האחרונים, שלחו יבואנים בקשות ליצרני רכב לעצור את המשלוחים של אלפי כלי רכב, שטרם הועמסו על אוניות ונשלחו. זאת עד התבהרות המצב.

התופעה בולטת במיוחד בכלי רכב חשמליים מתוצרת סין שעשרות אלפים מהם היו אמורים להגיע לקראת העלאת מס הקניה עליהם בינואר. העיתונות הסינית אף ציטטה השבוע מקורות בענף סחר הרכב במדינה ולפיהם "כרגע יצוא הרכב הסיני לישראל מושעה וקשה להגיד מה צפוי בהמשך".

ענף הרכב במלחמה: סחורה תקועה בנמל והשקות נדחות
בדרך לארץ: "רכבת אווירית" של כלי רכב ממוגנים

צוואר בקבוק בפריקה ואחסון

המהלך נובע ממספר סיבות ובראשן צוואר הבקבוק הלוגיסטי בפריקה ואחסון מכוניות, שהולך ונוצר בנמלי ישראל. נכון להיום סובל הענף ממחסור קשה במוביליות להובלת מכוניות מהנמלים, והמשמעות היא שמשך האחסון של כלי הרכב החדשים בשטח הנמלים גדל משמעותית ביחס לשגרה.

בשבוע האחרון הופנו לנמל חיפה מספר ספינות להובלת רכב ובהן אלפי כלי רכב שהיו אמורים להיפרק על פי התכנון בנמל אשדוד. ביניהם גם משלוחים של כלי רכב חשמליים מהמזרח הרחוק. אולם, גם שטחי אחסון הרכב בתוך שטח נמל חיפה ובשטחים חיצוניים צמודים, שהוכשרו לכך, הולכים ומתמלאים.

יצוין כי בים בדרך לישראל נמצאים כרגע עוד משלוחים גדולים של אלפי כלי רכב מסין, שנשלחו לפני תחילת המלחמה ורובם אמורים להגיע עוד לפני סוף החודש. בין השאר תגיע בקרוב ספינה ועליה כ־750 כלי רכב חדשים של המותג XPENG, שהשקתו בישראל הייתה מתוכננת לנובמבר.

העיתונות הסינית מדווחת כי בימים האחרונים גם יצא לישראל משלוח של כ־3,400 כלי רכב חשמליים, אחד הגדולים ביותר שנשלחו אי־פעם מסין לישראל. רובם כלי רכב מתוצרת BYD. בדרך נמצא גם משלוח גדול של SMART חשמליים מסין.

יצוין כי גם טסלה פרקה השבוע באשדוד, בעיצומה של המלחמה, משלוח ראשון של טסלה מודל 3 החדשה שהגיע מסין, ואף החלה למסור את כלי הרכב ללקוחות בנוהל מזורז. אולם, מדובר במשלוח קטן יחסית של כ־100 כלי רכב בלבד. ככל הידוע המשלוח המאסיבי של טסלה 3, שאמור היה לצאת ולהגיע עוד לפני סוף השנה, מתעכב עד להתבהרות המצב. עם זאת החברה עדיין לא שינתה באתר את מועד המסירה המשוער ללקוחות חדשים, שניצב על נובמבר/דצמבר.

סיבה נוספת לדחיית משלוחי הרכב היא הזינוק החד בשער הדולר והאירו, לצד העלייה המשמעותית בעלויות ההובלה לישראל. גורם בכיר בענף אמר לגלובס כי "אין כרגע טעם לשחרר כלי רכב חדשים מהמכס בשער של למעלה מ־4 שקלים לדולר. שחרור בשער הנוכחי יקזז את כל החיסכון הפוטנציאלי, שהיה אפשר להשיג משחרר מוקדם של כלי הרכב לפני ינואר 2024. שחרור בשערים האלה גם עלול להביא להצטברות מלאי רכב במחירים לא ריאליים. עדיף לחכות להתבהרות המצב".

עוד סיבה לדחיית המשלוחים היא, שבתחילת השבוע קיבלו יבואני הרכב ארכה של 3 חודשים למכירת מלאי רכב, שחלפו 12 חודשים מאז מועד ייצורם, מבלי שיצטרכו לרשום את כלי הרכב על שמם. המשמעות היא הארכה משמעותית במחזור המלאי של כלי רכב, שכבר נמצאים בידי היבואנים.

מאחורי דחיית ההזמנות ועיכוב המשלוחים ניצבת גם הנחת העבודה לפיה הביקוש לרכב חדש ברבעון הקרוב, ואולי גם בתחילת 2024, יהיה נמוך משמעותית מהצפוי בתחילה. בנוסף מצפים בענף לקשיים משמעותיים ביכולת ההחזר של מימון הרכב של לקוחות ועלייה משמעותית בביטולי הזמנות.

כחלק מייצוב והמרצת המשק: האוצר בוחן לדחות את העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי

משרד האוצר בוחן לדחות במספר חודשים את העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים ועל רכבי פלאג־אין, כך מסרו לגלובס מקורות פנימיים.

על פי המתווה הקיים להפחתת הטבות המס על כלי רכב "ירוקים", שנקבע במקור ב־2019, בתחילת ינואר 2024 אמורה להתבטל לחלוטין הטבת המס המיוחדת שניתנת לכלי רכב עם הנעת פלאג־אין ואילו מס הקנייה על רכב חשמליים יועלה מ־20% כיום ל־35%. בשני המקרים מדובר במהלך שיביא להתייקרות משמעותית בשני פלחי שוק, שביחד תופסים כיום קרוב ל־25% מכלל המכירות בשוק הרכב הישראלי.

עמדת טעינה לרכב חשמלי / צילום: בר לביא
 עמדת טעינה לרכב חשמלי / צילום: בר לביא

בימים האחרונים הגיעו לאוצר פניות מענף הרכב לכלול את דחיית מועד העלאת המס כחלק מחבילת הצעדים לייצוב והמרצת המשק שמתגבשת כיום. זאת בין השאר בשל הקשיים הטכניים והלוגיסטיים שיצרה המלחמה והמחסור בכוח אדם, הן במכס והן בקרב יבואני הרכב, בשל גיוס המילואים הנרחב. הקשיים האלה צפויים לעכב את הליך השחרור ממכס של עשרות אלפי כלי רכב לפני עליית המס המתוכננת.

יצוין כי עוד לפני המלחמה האוצר היה אמור לבחון הצעה לשנות את כל מתווה "המס הירוק" על כלי רכב חדשים, כולל רכב בנזין, שבמסגרתה הוצע להפחית את העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי. אולם ככל הידוע הדיון בנושא נדחה בשל המצב ובשל היעדרות של פקידים רבים מהדרג המקצועי באוצר בשל גיוס המילואים.

מרשות המסים נמסר: "הרשות בוחנת את המתווה הקייים מעת לעת, בתיאום עם שאר הגורמים הרלוונטיים בממשלה".

הערכות בענף: חתימת הסכם הסחר החופשי בין סין לישראל תידחה בשל ההתקרבות לארה"ב

החתימה על הסכם הסחר החופשי עם סין עשויה להידחות למועד בלתי ידוע בעקבות המלחמה, כך מעריכים בענף הרכב. ההסכם, שרשם בחודשים האחרונים התקדמות משמעותית לקראת סיכום אמור היה להיחתם עוד השנה. אולם, הוא יידחה ככל הנראה כחלק מההתקרבות בין ארצות הברית לישראל במלחמה הנוכחית וזאת כדי לא לפגוע בסיכויים לאישור חבילת סיוע חירום על ידי ארצות הברית.

יצוין כי במסגרת הסכם הסחר אמור היה להיות מבוטל גם המכס על כלי רכב מתוצרת סין, שבשנה החולפת תפסו כ־17% מכלל מכירות הרכב בישראל. ביטול המס אמור היה להביא להוזלה ריאלית במחירים של דגמים פופולריים רבים מתוצרת סין כאשר חלק מהיבואנים כבר הכניסו את ההנחה הזו לתוכנית העבודה שלהם למחצית השנייה של 2024.

הסכם הסחר אמור היה גם לקדם פרויקטים משותפים בין ישראל לסין בתחום התחבורה והתשתית, כולל הקמת תשתית רכבות מהירה בין צפון הארץ לדרומה בהשקעה של עשרות מיליארדי שקלים. עדיין לא ברור כיצד תשפיע המלחמה על לוחות הזמנים למימוש הפרויקטים האלה.