גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

100 אלף איש כבר ביקשו רישיון נשק רק בשבועיים האחרונים. האם הם יקבלו?

המשרד לביטחון לאומי מפרסם שמאז פרוץ המלחמה נרשם זינוק חד בבקשות לרישיון לנשק ● אלא שמומחה לרישוי נשק מעיד: "ייקח חודשים רבים לטפל בכולן. המשרד קורס, לא עונים לטלפונים"

מטווח ירי בישראל / צילום: Associated Press, Dan Balilty
מטווח ירי בישראל / צילום: Associated Press, Dan Balilty

הימים המטלטלים המלווים בחשיפה מתמשכת למראות ולסיפורים קשים העלו את סף החרדה בקרב רבים בישראל, ואת התעניינות בהוצאת רישיון לנשק אישי. מאז פרוץ המלחמה הוגשו לא פחות מ־100 אלף בקשות לקבלת אישור לנשיאת נשק - מספר הדומה לכמות הבקשות שהוגשה בשנתיים האחרונות, כך עולה מנתונים שמפרסם המשרד לביטחון לאומי. מעבר לכמות הבקשות החריגה, המשרד מדווח גם על זינוק בהנפקות הרישיונות לנשק מתחילת השנה: מ־10,064 בשנת 2021 ו־12,897 ב־2022 לכ־26 אלף רישיונות נשק שהונפקו ב־2023 (מתוכם 3 אלף בקשות אושרו מאז תחילת המלחמה). הערכה היא שהמספר הזה יגדל משמעותית לאחר שהמשרד לביטחון לאומי יעבד את שטף הבקשות החדשות.

המשרוקית של גלובס | בעקבות התקנות החדשות כל מי שהוכשר כ"רובאי 02" יוכל לקבל נשק? 
ראיון | ״חמאס משחק בנו רגשית״: האלוף שמסביר - זו האסטרטגיה של חמאס 
שאלות ותשובות | מאפשרת פגיעה מדויקת במטרה: הפצצה החכמה שמצטרפת למלחמה מול חמאס 

הוועדה לביטחון לאומי אישרה בשבוע שעבר שינוי בתקנות שביקשו במשרד לביטחון לאומי בראשות השר איתמר בן גביר. על פי התקנות, אזרחים זכאים לקבל רישיון נשק על בסיס תעודת לוחם בלבד. כך, נכנסו למעגל הזכאים גם חיילים קרביים מחוץ למקצועות החי"ר, כמו שריון, תותחנים והנדסה קרבית. בנוסף, ביישובים זכאים, הגיל המינימלי לזכאים ירד מ־27 ל־21 בלבד עבור מי שעשה שירות צבאי או אזרחי של שנתיים. מי שמעל גיל 27, זכאי לרישיון גם אם לא שירת בכלל.

 

"החלטתי להגמיש עוד את התנאים כך שגם חייל משוחרר עם הכשרה של רובאי 02 שגר ביישוב מזכה - גם אם לא סיים את מלוא שירותו הצבאי - ייכלל בתבחינים החדשים ויוכל לקבל רישיון לנשק פרטי", התגאה השר בן גביר. אלא שמדובר באמירה לא מדויקת בלשון המעטה, שכן גם לפני התקנות החדשות מי שגר ביישוב מזכה לא זקוק לשירות צבאי. בינתיים, נראה שהציבור נותר מבולבל, רשימת היישובים הזכאים לאישור לנשק טרם פורסמה והבירוקרטיה סביב הוצאת הרישיון חוגגת.

הליך ארוך ומסורבל להוצאת רישיון

שטף הבקשות לנשיאת נשק אישי מוביל לעומס רב על האגף לרישוי כלי ירייה. כדי להגיש בקשה על סמך שירות צבאי, נדרש בין השאר לצרף אליה טופס 830 (אישור שירות בצה"ל) שבו הפירוט המלא על אופי השירות, הכשרות, קורסים ותעודות. תהליך זה לוקח בין מספר ימים לשבוע. לאחר מכן יש לצרף אישור רפואי שכולל פגישה עם רופא, שבמקרים רבים לוקח זמן רב עקב התורים של קופות החולים. בהמשך, לאחר ששני טפסים אלו מוגשים למשרד לביטחון לאומי, המבקש מקיים ראיון עם נציג מטעם המשרד שלאחרונה הוקל לראיון טלפוני בלבד, ולוחמים אף פטורים כלל מראיון. בתום ההליך, במידה והמבקש עומד בכל הקריטריונים, המשרד שולח לו את רישיון הנשק בדואר, אך ניתן בשלב זה גם להדפיס אותו בבית, וניתן לרכוש בעזרתו כלי ירייה.

"המשרד קורס, לא עונים לטלפונים", אומר עו"ד תמיר דורטל, מומחה לרישוי נשק בישראל. "הזמן הנדרש להגשת הבקשות ארוך מאוד. גם התשובות שנותנים לציבור לא ברורות. הם לא מנמקים בצורה מסודרת איזה מסמך חסר או מה הבעיה במסמכים שהוגשו. גם האגף שבודק עבר פלילי במשטרה מוצף". לדברי דורטל, שנכח בוועדה לביטחון לאומי, "ייקח חודשים רבים לטפל בכל הבקשות שהוגשו". הוא סבור שהפתרון יכול להיות תגבור המערך באמצעות גיוס למילואים מהפרקליטות הצבאית, וכך אכן הוצע בוועדה בכנסת, אך המשטרה והאגף לרישוי כלי ירייה דחו אותה.

למרות בקשת גלובס לקבלת נתונים מלאים מהשנים האחרונות על משך הזמן הממוצע לקבלת רישיון נשק מהרגע שהוגשו כל המסמכים הרלוונטיים, המשרד בחר שלא למסור אותם.

המשרד מסרב לפרסם את רשימת היישובים הזכאים

מעבר לתעודת הלוחם, תבחין עיקרי נוסף שמאפשר הוצאת רישיון נשק אישי הוא כאמור מגורים ביישוב מזכה. אלא שהמשרד לביטחון לאומי לא מפרסם לציבור את הרשימה המלאה של היישובים הזכאים ואת הקריטריונים בהתאם לכך, מנימוקים ביטחוניים.

אמנם באתר המשרד ניתן לבדוק את הזכאות בהתאם לפרטים ספציפיים (גיל, שירות צבאי, כתובת מגורים וכו'), אך רשימה מלאה של היישובים לא מוצגת לציבור הרחב. לדברי עו"ד דורטל, רוב היישובים הזכאים לרישיון נשק נמצאים מעבר לקו הירוק, כולל השכונות היהודיות בירושלים המזרחית, ומוסיף כי "היישובים הערבים כמעט לא הוזכרו בדיון, וברור שהקריטריונים נועדו לא לתת להם נשק".

מהמשרד לביטחון לאומי נמסר: "עם כניסת השר לביטחון לאומי לתפקיד, בחודש ינואר האחרון, התקצר משמעותית תהליך הגשת הבקשות לנשיאת כלי ירייה פרטי ו״השתחרר פקק״ שהיה במשך חודשים. עם פרוץ הלחימה המשרד פתח חמ״לים רבים שנותנים מענה לכלל הפונים, הכיר בשדרות, באופקים ובנתיבות כישובים זכאים והושלמה עבודת מטה שהחלה בינואר האחרון להרחבת אוכלוסיית הזכאים להגשת בקשה לנשיאת כלי ירייה פרטי. כיום משרתים בכוחות הביטחון זכאים לפטור מראיון ויתר הראיונות מתקיימים טלפונית בלבד. את הרישיון מדפיסים על נייר ואין צורך לקבלו בדואר. ישנם לוחמים רבים שמקבלים אישור מותנה תוך מספר ימים ונושאים כלי ירייה פרטי ברישיון תוך כשבוע בלבד".

במשרד לביטחון לאומי מוסיפים: ״יש לחשוד בכל מי שמציע לכם להוציא רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי בשמכם. במיוחד יש להיזהר ממאכרים, הודעות כזב, עו״ד או גורמים עוינים המפיצים קישורים שאינם דרך אתר המשרד לביטחון לאומי ולדווח על כל חשד להונאה״.

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב