צה"ל | שאלות ותשובות

מאפשרת פגיעה מדויקת במטרה: הפצצה החכמה שמצטרפת למלחמה מול חמאס

במערכה הנוכחית ברצועת עזה צה"ל חשף נשק חדש שנכנס למערכה: "עוקץ פלדה" • מדובר בפצצת מרגמה חכמה וייחודית המתבייתת על המטרה באמצעות GPS או לייזר • כמה עולה הפיתוח החדש, מה חסרונותיו, והאם צפוי להיות גורם משמעותי במלחמה? • גלובס עושה סדר

עוקץ פלדה נורה מנגמש / צילום: איציק דוד
עוקץ פלדה נורה מנגמש / צילום: איציק דוד

בימים האחרונים חשף צה"ל נשק חדש שנכנס למערכה בעזה וכבר הספיק לסכל עמדות שיגור של מחבלי חמאס: פצצת המרגמה החכמה "עוקץ פלדה" המתבייתת באמצעות לייזר או מערכת ניווט לוויינית על מטרה מוגדרת מראש, וכך פוגעת בה באופן מדויק וקטלני יותר.

שאלות ותשובות | מלחמת העתיד: קרן הלייזר שתשרוף את הטילים לפני שייכנסו לישראל
האלוף ישראל זיו מסביר - זו הסיבה שישראל עוד לא נכנסה לעזה
הכירו את "נמרי הצפון": הקצינים הבכירים לשעבר שהתגייסו בגיל 70

מפקדים מעוצבת הקומנדו ויחידת מגלן הודו כי בשיתוף עם חיל האוויר, הם סיכלו עשרות מחבלים במגוון אמצעים מתחילת המערכה, אחד מהם הוא הפצמ"ר המדויק שנכנס לשירות, תחילה ברצועת עזה בשבוע שעבר ולאחר כמה ימים גם לעבר דרום לבנון.

עם זאת, לא מדובר בכלי נשק חדש. "עוקץ פלדה" הפכה למבצעית בצה"ל כבר במבצע "שומר החומות" לפני כשנתיים, אך במערכה הנוכחית זו הפעם הראשונה שהצבא מפגין את יכולותיה בשדה הקרב, תוך כדי הצטיידות של יותר ויותר יחידות בפצצות המרגמה החכמות בחודשים הקרובים. בטווח הארוך, כל מחלקת מרגמות צפויה להצטייד ביחידות החי"ר והשריון ב"עוקץ פלדה".

הפיתוח הובל על ידי החטיבה הטכנולוגית ליבשה (חט"ל), אמל"ח ומפא"ת במשרד הביטחון, ופותח על ידי אלביט מערכות  בשיתוף שילת, שאחראית על ראש הביות, והתעשייה האווירית שאחראית על רכיב הניווט בטיל.

מערכת ''עוקץ פלדה'' / צילום: דובר צה''ל
 מערכת ''עוקץ פלדה'' / צילום: דובר צה''ל

מה ההבדל בין פצצת מרגמה רגילה ל"עוקץ פלדה"?

ככלל, מרגמה היא אחד מכלי הנשק הפשוטים והוותיקים בקרב כוחות היבשה. היא נכנסה לשימוש במלחמת העולם הראשונה כשהיא נישאת על ידי חיילים ומאפשרת להם לטווח מרחק של מטרים ספורים במוצבי האויב. היום, בגרסה המודרנית שלה, היא נמצאת נישאת על גבי כלי רכב ומשוריינים.

מדובר בקנה שיורה פצצה ארטילרית במסלול תלול בלבד, ובדרך כלל באופן סטטיסטי או "טיפש", כלומר כזה שאיננו מדויק. עם זאת, התלילות של מסלול הפגז מהווה גורם הפתעה אמיתי: הוא נוחת מלמעלה ללא שום התרעה מראש ועלול לגרם נזק משמעותי ברדיוס של כמה עשרות מטרים. את פצצות המרגמה בקוטר של 120 מ"מ יורים כיום חיילי צה"ל באמצעות מערכות כגון "קשת".

הפצמ"ר החכם איננו שונה מהפצצה הרגילה: הוא מעט ארוך וכבד יותר, אך עם שיגורו הוא שולף כנפונים ממונעים המאפשרים לו להגיע בדיוק אל המטרה. בחלקו הקדמי הוא נושא ראש ביות שקולט אות לייזר המדייק את הפגיעה במטרה ומעין מחשב קטן בעזרתו ניתן לקבוע האם הפיצוץ יתרחש באוויר וכן נקודות איכון GPS. חלקו האחורי כולל את ראש הקרב ואת גוף הפגז הסטנדרטי. לא מדובר בפצמ"ר רגיל שהותקנו עליו מערכות חכמות, אלא בפצצות מיוחדות המיוצרות לשם כך.

מדוע יש לפיתוח מערכת ניווט כפולה?

ככל הידוע, אין עוד צבא בעולם שמחזיק בפצמ"רים בעלי מנגנון ביות כפול. לפיכך, "עוקץ פלדה" היא הפצמ"ר היחיד בעולם שניתן להנחות את מקום נפילתו הן בעזרת לייזר, והן על ידי איכון לווייני (GPS) תוך הזנת נקודת ציון או מיקום, גם על ידי החייל בשטח.

במצבי עננות או אובך, כאשר קרן הלייזר נתקלת בקושי לפעול באופן מיטבי, מערכת איכון GPS יכולה לגבות אותה, ובמקרה של שיבושים ברשת האיכון הלוויינית, ההפך. לשם כך, לקח למערכת הביטחון זמן רב לפתח את הכלי - כעשור של פיתוח ויישום, שנועד למנוע כשלים כמו פגיעה בראש הביות העדין בזמן שיגור רב עוצמה של מרגמה שמגיע עד ל־10,000 ג'י.

מערכת ''עוקץ פלדה'' / צילום: דובר צה''ל
 מערכת ''עוקץ פלדה'' / צילום: דובר צה''ל

כמה עולה המערכת?

המערכת נחשבת לזולה יחסית, כדי לאפשר לצייד כל מחלקת מרגמה צה"לית בפצמ"רים חכמים ולא יקרים. כיום מוערכת עלות הפצצה בכמה עשרות אלפי שקלים בודדים, כאשר את ההשוואה עורכים בצה"ל לא אל מול פצצת מרגמה "טיפשה", אלא מול רקטות מונחות ללוחמה בשטח בנוי, כמו "גיל" או "תמוז", שעלותן על פי מקורות זרים מוערכת במאות אלפי דולרים.

מהם חסרונות המערכת?

משך הירייה של "עוקף פלדה" איטי יותר ונמשך כ־15 שניות יותר ממרגמה רגילה. יכולת הפגיעה במטרה מרגע קבלת משימה אורכת עד 60 שניות. במסגרת השיגור, החייל מחבר כבל מיוחד לפצמ"ר המזין לרכיב המחשוב את פרטי המשימה ויעד המטרה שלו. רק לאחר ניתוק הכבל, ניתן להכניס את הפצצה למרגמת שיגור תקנית ולירות אותה. זהו תהליך ממושך יחסית שיקוצר בהמשך הדרך, וייתכן כי גם יעבור אוטומציה.

האם הפיתוח ישנה את שדה הקרב בעזה ובלבנון?

המערכת צפויה לשחק תפקיד חשוב במערכה ברצועת עזה, כשהיא מעניקה לצה"ל יתרון גם בלוחמה בתוך שטח בנוי בצפיפות. "עוקץ פלדה" מאפשרת לפגוע במדויק בחוליות מחבלים, כלי רכב ואף להיכנס דרך חלונות באופן מדויק שיחסוך גם פגיעה באזרחים לא מעורבים.

אולם, "עוקץ פלדה" איננו כלי אסטרטגי. הוא בסך הכול מאפשר לבצע ירי כירורגי היכן שעד כה פעל באמצעי ירי סטטיסטי ולא מדויק, כמו פגזי ארטילריה. הדבר יכול להיות יעיל נגד חוליות מחבלים המסתתרים במבנים. עם זאת, במהלך של התקפה הוא איננו מחליף את אמצעי הירי המסורתיים, ויש צורך במיסוך ארטילרי ומרגמות בזמן תמרון גדול.