האלוף ישראל זיו מסביר – זו הסיבה שישראל עוד לא נכנסה לעזה

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • שאלנו את האלופים במיל' ישראל זיו ועמוס גלעד איך הם מנתחים את המצב, ומדוע ישראל עוד לא נכנסה לעזה • ישראל זיו העריך כי "אין מצב שלא ניכנס", והבהיר כי כניסה קרקעית לוקחת זמן • עמוס גלעד ביקש להזכיר כי צריך לעשות "לא בהכרח מה שהאויב מצפה - בתחבולות תעשה לך מלחמה" • ומה הם חושבים על הדיווחים שהאמריקאים לוחצים על ישראל לעכב את הכניסה?

ישראל זיו, ''אנחנו כרגע חשים שהזמן הוא לטובתנו בכמה היבטים'' / צילום: איל יצהר
ישראל זיו, ''אנחנו כרגע חשים שהזמן הוא לטובתנו בכמה היבטים'' / צילום: איל יצהר

על רקע הדיווחים בעיקר בתקשורת הזרה על כך שארה"ב ביקשה מישראל לעכב את הכניסה הקרקעית לעזה, פנינו לאלוף במיל. ישראל זיו לשעבר מפקד אוגדת עזה וראש אגף המבצעים להבין ממנו כיצד הוא מנתח את המצב. 

הכירו את "נמרי הצפון": הקצינים הבכירים לשעבר שהתגייסו בגיל 70 
"כך נראית ממשלה לא מתפקדת": דיון סוער בכנסת על מתווה הפיצויים
עם למעלה מ-150 אלף טילים: המומחה שמסביר - מה רוצה נסראללה

מנקודת המבט שלך, למה הכניסה הקרקעית מתעכבת? יש אפשרות שלא ניכנס?
"אין אופציה שלא ניכנס. זה לא רלוונטי, אין אמירה כזאת שלא ניכנס, לא בצבא ולא בקבינט. אנחנו כרגע חשים שהזמן הוא לטובתנו בכמה היבטים: זה יהיה סיפור ארוך, זה לא מבצע שנספר בימים. זו מלחמה של חודשים. אם יש כל אפשרות למצות מהלך של שחרור החטופים, שווה לתת לזה את הזמן הנדרש, ולא מדובר על שבועות".

לדברי זיו אסור לשכוח שכניסה קרקעית דורשת הכנה מרובה: "צה"ל לא תמרן די הרבה זמן. התוכניות הן חדשות, ובינתיים משיגים תוצאות ב-Standoff. זה לא פקפוק או רתיעה, גם אם הכניסה תחכה עוד שבוע, זה לא נורא. זה עניין טקטי ולא אסטרטגי. כל מה שהיה בעבר היה תגובה לקסאמים ואירועים נקודתיים. יש פה מצב מלחמה. לא היינו מוכנים, זו עובדה ולא שאלה, וגם התשובה צריכה להיות הולמת. אי אפשר לענות בקול ענות חלושה. אי אפשר לבנות דברים כאלה ביומיים. הזמן הזה מנוצל היטב לבניית ההתקפה".

ומה דעתך על הדיווחים שמופעל על ישראל לחץ אמריקאי בנושא?
"לדעתי האמריקאים לא מונעים שום דבר, אבל מבקשים לתת דגש על העניין ההומניטרי ומשתדלים לא להיגרר מלחמה אזורית. הם לא נכנסים לתכנון התוכניות. הם מביאים לכך שהגיבוי הזה יביא לתוצאה חד משמעית וברורה - הכחדת החמאס. הם רוצים ROI. גם האירופאים לא רוצים שיהיה שם חמאס. יש פה שותפות מצד ארה"ב וגיבוי מוחלט למטרות של ישראל".

יש גם דיווחים על מתח בין נתניהו לדרג הצבאי. ממה שידוע לך - זה נכון?
"תמיד יש מתח מובנה בין הדרג המדיני לצבאי. אבל אני בתחושה שונה, שיש יותר חיבור והסכמה מאי-הסכמות. לפחות הקבינט המצומצם מתפקד היטב. מבינים את גודל השעה, ושזה לא הזמן להאשמות. יש שם רצינות ודיונים רציניים מאוד. צריך להתייחס לזה בחיוב רב. בקצוות יש מתחים פוליטיים, אבל המערכת מתפקדת היטב בקבלת ההחלטות".

שאלנו גם את האלוף במיל. עמוס גלעד מה דעתו על הכניסה הקרקעית: "היעד הוא לסלק את החמאס, צריך למצוא את דרך הפעולה היעילה ביותר" אומר גלעד. "לא בהכרח מה שהאויב מצפה, בתחבולות תעשה לך מלחמה. צריך לשקלל גם את עניין החטופים".

האם מופעל עלינו לחץ אמריקאי?
"יש סיוע אמריקאי רחב-היקף. זה מוביל לדיאלוג עם האמריקאים, וזה רלוונטי למלחמה בלבנון, כי יכולות להיות לכך השלכות אזוריות. יש החלטת ממשלה לשלול את יכולות החמאס כגוף ממשלי טרוריסטי ממערב לנו וזה מה שיעשו."