גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"סכנה קיומית לכל חברת תשתיות עם פחות מ־20 עובדים"

המשבר בענף הבנייה מגיע גם לתחום התשתיות: חברת בנייה קטנה כבר הגיעה לבית המשפט בבקשה להקפאת הליכים ומינוי נאמן ● בענף התשתיות מזהירים ממגמה שתוביל בתוך זמן קצר למשבר: "יש קבלנים שבוכים בדמעות"

העבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה. רק מכונות הכרייה ממשיכות לפעול / צילום: כדיה לוי
העבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה. רק מכונות הכרייה ממשיכות לפעול / צילום: כדיה לוי

חברת בנייה שעובדת עם רכבת ישראל הגישה בשבוע שעבר בקשה להקפאת הליכים ומינוי נאמן. בבקשתה של חברת בן שטרית אלי בע"מ היא ציינה כי נקלעה ל"סחרור תזרימי" שנוצר כתוצאה מהתייקרות של תשומות הבנייה על רקע המלחמה באוקראינה תוך שרוב המחירים בחוזיה לא הוצמדו למדד תשומות הבנייה. בנוסף ציינה החברה כי בחודש ספטמבר, בעקבות חגי תשרי, היה העדר של פעילות ביצוע משמעותית, שבסופו גם פרצה מלחמת חרבות ברזל - כל אלו "הובילו למצב שבו תזרים המזומנים של החברה נפגע עד כדי חוסר יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה השוטפות כלפיי ספקיה ונותני השירותים שלה".

רעים יעברו לתל אביב, בארי עדיין מתלבטים: החיים הזמניים של המפונים מעוטף עזה
תושבי דרום מזרח תל אביב: אין מספיק מקלטים, שהעירייה תדאג לנו
הלמ"ס: ערב המלחמה אשקלון כיכבה במכירת דירות חדשות 

בבקשתה, שהוגשה באמצעות עו"ד חובב ביטון, הסבירה החברה שבמשך שנים היא התמודדה עם גירעון כתוצאה מהפערים בעלות תשומות הבנייה והתמודדה עם גירעון זה באמצעות "מימון" חשבונות מאושרים, אלא שהריבית האמירה בצורה משמעותית. היעדר הפעילות בחודשים האחרונים הביאה לכך שהחשבונות המאושרים היו "בערך מינורי אל מול התחייבויות קשיחות". לכל אלו נוספו לקושי בגבייה מלקוחות ציבוריים כמו חברות ממשלתיות ורשויות מקומיות.

מדובר במקרה אחד שלעמדתם של גורמים רבים בענף התשתיות משקף את מצבן של לא מעט חברות קבלניות שמתמודדות עם מחסור בעובדים פלסטינים, עם עלויות מימון גבוהות מאוד, עם מעט עבודה ועם התחייבות רבות. כל זאת לצד אתרי עבודה ריקים ומגודרים בלב הערים בישראל.

מיזמי התשתית מנוהלים באמצעות חברות התשתית הממשלתיות והרשויות המקומיות. אלו מעסיקות קבלנים שזוכים במכרזים והקבלנים הגדולים מעסיקים פעמים רבות קבלני משנה קטנים. אצל כולם חסרים כעת עובדים והיקף העבודה צנח משמעותית גם לאחר החזרה לאתרי הבנייה, ולכן כולם נדרשים להתמודד עם אתגרים כלכליים. אבל הקבלנים הקטנים יותר הם אלו שעלולים להיפגע ולחדול מלהתקיים. בחברות הממשלתיות החלו לשחרר מקדמות בהנחיית החשכ"ל אלא שגורמים בענף מסבירים שהכסף עדיין לא הגיע לכולם ושבשונה מהחברות הממשלתיות המצב ברשויות המקומיות גרוע יותר, במקרים מסוימים פשוט אין עם מי לדבר מאז פרוץ המלחמה.

"אתרי העבודות חזרו לפעול כמו בענף הבנייה למגורים אבל לא כולם והעצימות היא מאוד נמוכה", מסביר גורם בענף. "קודם כל מבקשים מאתנו לא לעבוד באתרים מסוימים כי לא רוצים להרעיש לתושבים, אחרים לא מסכימים לעובדים ערבים אפילו אם יש להם תעודת זהות כחולה, ורוב הרשויות לא מאפשרות לעבוד בלילות. לחברות הגדולות יש גב כלכלי אבל בחברות קטנות המצב אחרת, יש קבלנים שבוכים בדמעות".

אתרי העבודות עומדים ריקים

גורם אחר מסביר שהמצוקה לא רק אצל הקבלנים אלא אצל כלל החברות בענף. כך למשל שכרה של חברת ניהול פרויקטים נגזר מהחשבונות של הקבלן ואם הוא מייצר חשבונות נמוכים בהרבה - לא בטוח שיהיה לו כסף לשלם לעובדיו. מנהלי עבודה כמו גם קבלני ביצוע מקיימים גם מערכת חוזים עם קבלני משנה ויועצים והמשבר משתרשר גם אליהם. כל זאת לצד חוסר ודאות כשפרויקטים חדשים עדיין לא יוצאים לדרך וברור שסדר העדיפויות הלאומי ישתנה. "גם אם יש לי כסף החודש, בחודש הבא אצטרך ללכת לבנק להביא כסף, הבעיה היא שהכסף של הבנק גם עולה הרבה מאוד כסף. חברות קטנות של עד 20 עובדים יתקשו לעמוד בזה ועבורן יש סכנה קיומית", מוסיף גורם אחר.

בינתיים חלק מאתרי העבודות שכוללים בעיקר סלילת נתיבי אופניים ונתיבים לתחבורה ציבורית עומדים ריקים, בבניית רשת הרכבות הקלות חלים עיכובים בעקבות המלחמה ועצימות העבודה נמוכה כמו גם בפרויקטים של הנחת מסילות רכבת ושדרוגם. בסך הכול ביצוע פרויקטים בסך 100 מיליון שקל כבר נדחו לשנה הבאה.

שירי בכר־מסאמי, סמנכ"לית בהתאחדות הקבלנים, מסבירה כי בשונה מבנייה למגורים, תחום התשתיות נסמך בעיקרו על עובדים פלסטינים, שאינם עובדים מאז פרוץ המלחמה בישראל. לדבריה, "בתשתיות, מלכתחילה הסכומים גדולים אבל הרווח הוא נמוך ואין רווחים גדולים כמו בתחום הנדל"ן. נוסף על כך, העובדים הזרים שהבאנו לישראל מתמצאים יותר בעבודות מגורים ופחות בפיתוח ובתשתיות ולכן ברגע שהתחילה המלחמה אותם 70 אלף פלסטינים שנתלשו ביום אחד מהענף עבדו בעיקרם בעולם התשתיות. לכן המחסור מורגש עוד יותר - בטח כשהעובדים הזרים לא מיומנים בתשתיות ואין להם רישיון להפעיל כלים".

"משרד התחבורה אינו מכיר פניות בנושא"

עוד אומרת בכר־מסאמי כי "ברקע המשבר עכשיו כשאתרי עבודה גם נסגרו לחלק מהזמן, הוחרגנו מחוק מוסר תשלומים, ומוסר התשלומים שמלכתחילה היה ירוד בשלטון המקומי התדרדר ורשויות הפסיקו לשלם לקבלנים לרבות חשבונות שכבר אושרו. לעומת זאת, הבנקים, הספקים וכל מי שהקבלן חייב לו כסף הפכו להיות בלי ימי אשראי. למעלה מ־80% מהקבלנים הם קטנים ובינוניים ואלו עסקים שמאוד קרובים לקריסה, קבלנים אלו הגיעו מלכתחילה מתוחים מאוד למלחמה כי הם נמצאים באירוע רודף אירוע מאז הקורונה. אומרים לנו באוצר זה סך הכול כמה שבועות להחזיק, אבל מתעלמים מהמצב עוד קודם למלחמה שכלל התייקרות תשומות, מוסר תשלומים בעייתי וריבית עולה".

בינתיים, במשרדי הממשלה מסרבים להתרגש מהאזהרות למשבר שבדרך. "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים אינו מכיר פניות בנושא זה מטעם חברות התשתית", נמסר ממשרד התחבורה והוסיפו כי "בעקבות המלחמה, הנחה החשב הכללי על זירוז התשלומים לחברות, כך שיתאפשר להן לשמור על פעילות רציפה וסדירה".

גורמים בממשלה ששוחחו עם גלובס סבורים שבמרבית המקרים השוק הפרטי ידע להתגבר על הפערים באמצעות עובדים אחרים. ייתכן שלאחר המלחמה ואולי אף במהלכה ההשקעה בתשתיות תגדל שכן מדובר בתקציבים מעודדי צמיחה, אלא שכלל לא בטוח שהחברות יצליחו להחזיק מעמד עד אז.

ברכבת ישראל מסרו ביחס לחברת בן שטרית אלי בע"מ כי "הרכבת פועלת מאז תחילת המלחמה להקדמת תשלומים לקבלנים ולספקים, על מנת להקל עליהם ככל הניתן בשעה קשה זו. מדובר בספק אחד עמו יש לרכבת התקשרות, ששולמו לו כל התשלומים במועדם. הרכבת כמובן תפעל בהתאם להחלטות בית המשפט אליו פנה הקבלן בבקשה להקפאת הליכים".

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה-קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בתל אביב; אינטרקיור מזנקת ב-15%, טיב טעם ב-10%

ההתחממות בצפון ופסימיות לגבי עסקת החטופים? מדד הבנקים יורד ב-1.5% ● השקל מוסיף ומתחזק, 3.723 שקלים ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● המדדים המרכזיים בישראל ובארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

אילוסטרציה: shutterstock

שליש מהתשואה מתחילת השנה נמחק: הירידות בשוקי ההון הגיעו לפנסיה ולגמל

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה