הלמ"ס: ערב המלחמה אשקלון כיכבה במכירת דירות חדשות

העיר הייתה המבוקשת ביותר ברבעון השלישי של השנה, כאשר נמכרו בה 645 דירות חדשות • עם זאת, מאז ה-7 באוקטובר, דירוג הערים המובילות בצפון ובדרום בכל הקשור לביקושים לדירות – נפל לתהום

בנייה באשקלון / צילום: Shutterstock
בנייה באשקלון / צילום: Shutterstock

שיא של היצע דירות נרשם בסוף חודש ספטמבר האחרון, שעה ש-61,450 אלף דירות חדשות נותרו למכירה. אשקלון, העיר שחלק ממנה ננטש במהלך המלחמה, הייתה העיר המבוקשת ביותר ברבעון השלישי של השנה, שעה שנמכרו בה 645 דירות חדשות - כך עולה מנתוני הלמ"ס על מכירת דירות חדשות ברבעון זה.

בדיקת גלובס | ההנחות מגיעות לנדל"ן: החברות שמכרו מניות ב"חצי מחיר"
איך השפיעה המלחמה על העסקאות של נדל"ן למגורים

המלחמה פגשה ענף בנייה שהיה במצב משברי עוד לפני כן, עם ירידות גדולות בביקושים לדירות. כפי שפרסמנו אתמול, הכלכלן הראשי ערך ניתוח של תזרים המזומנים בפועל בניכוי תשומות לארבעת החודשים שבין אפריל ליולי השנה, שהתבסס על דוחות מע"מ של הקבלנים.

הכלכלן מצא כי התזרים הגיע ל-3.3 מיליארד שקל, ירידה נומינלית של 57% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. "ניתוח הנתונים מלמד כי ירידה חדה זו מוסברת לא רק בירידה בתקבולים בגין מכירת דירות, אלא גם כתוצאה משחיקה בשיעור הרווחיות", נכתב בדוח. "גביית מע"מ ממכירת דירות חדשות רשמה ירידה של 46% בשמונת החודשים הראשונים של השנה".

בחודשים הללו, מכרו הקבלנים כ-9,100 דירות, ירידה של 40% לעומת מספר הדירות שמכרו בחודשים אפריל-יולי 22'.

על פי הלמ"ס, ברבעון השלישי של השנה נמכרו 7,710 דירות, עלייה של 14% לעומת הרבעון השני, שנראתה כנתון מעודד. אולם, המצב נותר חמור ואשקלון, שהובילה את מכירת הדירות החדשות ברבעון השלישי, עם 645 דירות שנמכרו בה, הייתה מגיעה עם כמות כזו רק למקום השישי, ברבעון השלישי מלפני שנתיים. ברבעון ההוא, אגב, הובילה אשקלון את טבלת הערים המובילות במכירת דירות חדשות עם 1,183 דירות שנמכרו בה אז. זו המחשה פשוטה לצניחה שעבר השוק בשנתיים האחרונות.

מה שהיה אזור הביקוש מספר אחד בישראל - תל אביב - המשיך לדעוך עוד לפני המלחמה. ברבעון השלישי, הגיעה תל אביב למקום החמישי בלבד ברכישת דירות חדשות (374 דירות) ואחריה הגיעה פתח תקווה (מקום שביעי, 261 דירות) וראשון לציון מוכת הטילים (מקום שמיני, 258 דירות). רמת גן דורגה במקום ה-14 בלבד עם 174 דירות שנמכרו בה.

קצב הבנייה מוסיף להיות מהיר מקצב מכירת הדירות

עוד ערים דרומיות שמככבות ברשימת המובילות של הרבעון השלישי של 2023 הן אשדוד, שהגיעה למקום השלישי עם 481 דירות חדשות שנמכרו בה, שדרות שמדורגת רביעית עם 445 דירות, באר שבע במקום ה-13 (178 דירות) ואופקים שמדורגת במקום ה-17 (152 דירות חדשות שנמכרו בה ברבעון השלישי).

מי שכיכבה מצפון בדירוג הייתה נהריה, שהגיעה למקום התשיעי, עם מכירת 232 דירות ברבעון השלישי. גם בנהריה נרשמו פינויים במהלך המלחמה, ועדיין האיום מצד החיזבאללה בצפון הוא מוחשי.

כיום, הדירוג הזה נראה ממש בדיוני. הערים שהובילו בדרום ובצפון ספגו מטחי רקטות רבים, חלקם פונו, וככלל נראה שמאז ה-7 באוקטובר דירוגן בכל הקשור לביקושים לדירות - נפל לתהום.

כפי שהכלכלן הראשי כתב בדוח שלו מאתמול, חודש אוקטובר, שדיווחי העסקאות שבוצעו בו טרם הושלמו, מסתמן כחודש גרוע במיוחד, בו נרכשו פחות דירות מאשר באפריל 2020, אז חל סגר הקורונה.

מדובר במכה לחברות הקבלניות והיזמיות. היצע הדירות שממשיך לגדול והגיע, כאמור, ל-61,450 דירות, מעיד על כך שקצב הבנייה מוסיף להיות מהיר יותר מקצב מכירת הדירות, מה שמביא את החברות להתקע עם מלאי גדול לא מכור.