גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוללת טילים אמריקאית במיליארד דולר בדרך למזרח התיכון

היום נפתחה בדובאי אחת מתערוכות הנשק המתקדמות בעולם, בה הייתה אמורה להיות מוצגת לראווה מערכת ההגנה המתקדמת של צבא ארה"ב – הפטריוט ● בשל הלחץ הגובר על האמריקאים, ברגע האחרון הוחלט להעביר את המערכת מהתערוכה לטובת פעילות מבצעית ● הביקוש למערכת ושינוי פריסת הכוחות מעידים: פני ארה"ב למזרח התיכון

סוללת פטריוט בבסיס חיל האוויר האמריקאי באל־ח'רג', ערב הסעודית / צילום: ap, Andrew Caballero-Reynolds
סוללת פטריוט בבסיס חיל האוויר האמריקאי באל־ח'רג', ערב הסעודית / צילום: ap, Andrew Caballero-Reynolds

הצבא האמריקאי היה אמור להציג את אחת ממערכות ההגנה האווירית פטריוט בתערוכה האווירית Dubai Airshow שנפתחה היום (ב') בדובאי, כחלק מהתצוגה האמריקאית באחד מירידי הנשק הגדולים ביותר בעולם. אלא שתוכניות לחוד ומציאות לחוד.

סוללת הטילים של צבא ארה"ב, ששוויה כמיליארד דולר, נאלצה להתפנות מאולמות התצוגה, הועמסה על משאיות צבאיות ומצאה עצמה כנחוצה בהגנה על כוחות אמריקאים המבוססים ברחבי המזרח התיכון.

עיקר העבודה של סוללת פטריוט התמקדה בהתקפות מצד ארגוני מיליציה בגיבוי איראן שהתגברו מאז ה־7 באוקטובר. בעקבות כל אלה, בפנטגון זנחו את התוכניות לתערוכה והתמקדו בפעילות מבצעית של ממש. 

צפו: מערכת ההגנה המתקדמת ביותר של ישראל בדרך ליירוט טילים מתימן 
מלונדון עד טורונטו: "מלחמת המזרח התיכון חודרת אל שכונותינו" 
200 טילים ו־150 חיילים: מה עומד מאחורי החלטת ביידן לשלוח צוללת גרעינית לאזור

שינוי המגמה של צבא ארה"ב

במשך שנים מנהיגים צבאיים מזהירים כי אין בידי הצבא האמריקאי מספיק מערכות הגנה כאלה היורות טילים כדי ליירט מטוסים, טילים ורחפנים בשביל לספק את כל אתגרי הביטחון הלאומי של ארה"ב בעקבות התחרות האסטרטגית מצד סין, המלחמה באוקראינה והלחימה במזרח התיכון.

חלק מהמחוקקים האמריקאים הדהדו בעבר הלא רחוק חששות בנוגע לסוגיות אספקת מערכת הפטריוט. "אני מוטרד לגבי יכולתנו לספק הגנה אווירית במקומות אחרים", אמר חבר בית הנבחרים דאג למבורן (רפובליקאי מקולורדו), יו"ר תת־הוועדה של בית הנבחרים על הכוחות החמושים, האחראית גם על מערכות הגנה אווירית. למבורן טען כי האיומים נגד כוחות אמריקאים במזרח התיכון מצדיקים את השימוש במערכת במקומות אליהם נשלחה, אבל הוא רוצה מימון נוסף על־מנת להרחיב את מערך סוללות הפטריוט. 

באביב האחרון, הפנטגון שלח מערכת אחת לאוקראינה כדי לעזור לכוחות קייב להדוף טילי שיוט רוסיים. כעת, לאחר סדרת התקפות טילים ורחפנים נגד כוחות אמריקאים בסוריה ובעיראק, שהפנטגון מאשים באחריות להן מיליציות בגיבוי איראן, הפנטגון הכפיל את כמות סוללות הפטריוט ל⁻12 לפחות, על־פי אנשים הבקיאים בפריסת הכוחות.

העברת מערכות הפטריוט, שתתבצע בשבועיים הקרובים, מהווה היפוך כיוון מהמגמה בשנים האחרונות, שבה ארה"ב העבירה ציוד צבאי וחיילים מהמזרח התיכון לאוקיינוס השקט כדי להרתיע את סין מכל סיכוי להרפתקה צבאית. ההעברה הנוכחית מאיימת להותיר אזורים אחרים בעולם יותר חשופים לטילי שיוט וטילים בליסטיים ואיומים אחרים, בייחוד באוקיינוס השקט.

הצלחת המערכת הגבירה את הביקוש בעולם

הפטריוט הוכנס לשימוש ב⁻1980 במטרה להגן מפני מטוסים. לאחר מכן התווסף לו יעוד אחר - הוא פעל נגד טילי שיוט מתוצרת ברית־המועצות לשעבר. בעיות בניסיונות השיגור המוקדמים ובעיות תקציביות כמעט והביאו לביטול הפרויקט, אך הפטריוט התפתח לחלק מרכזי במערך ההגנה נגד איום הטילים, איום שהלך והתפתח במהירות.

ההצלחה של הפטריוט בהגנה על כוחות אמריקאים במזרח התיכון ב⁻20 השנה האחרונות עזרה לתדלק את הביקוש אצל קונים כולל ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות. פולין, שבדיה ולאחרונה גם שווייץ הן בין המדינות באירופה הקונות את המערכות, בעקבות תפישה הולכת וגוברת שרוסיה מהווה איום עליהן.

חברת RTX, המייצרת את מערכת הפטריוט, שהייתה ידועה בעבר בשם Raytheon Technologies, מכניסה לפי הערכות של אנליסטים כ⁻3.5 מיליארד דולר כל שנה מבניית המערכות וממכירתן.

התערוכה החצי⁻שנתית Dubai Airshow, שכאמור נפתחה ביום שני, כוללת תצוגות של כלי טיס צבאיים וציוד ומושכת חברות ביטחון גדולות כמו RTX, לוקהיד מרטין ובואינג, וכן קניינים ממשלתיים ממדינות ברחבי העולם.

מטוסים, טילים, רחפנים וציוד אחר יוצבו על האספלט ובדוכנים בנמל התעופה אל מקטום, והתערוכה תכלול כלי נשק מתוצרת רוסיה וסין וכן ארה"ב ובנות-בריתה וכן יצואניות חדשות וצומחות במהירות כמו דרום קוריאה וטורקיה.

הפנטגון היה אמור להציג את הסוללה, הכוללת משגר, משאית רדאר וקרון פיקוד. ב⁻25 באוקטובר הפנטגון הכריז על תוכניות לשלוח עוד משאבי הגנה אווירית למזרח התיכון.

בימים הבאים, צבא ארה"ב הטיס שש סוללות פטריוט מארה"ב לאזור, והן הצטרפו לשש שכבר היו פרוסות, כך אמרו אנשים שתודרכו לגבי ההעברות. פוסטרים לגייס לצבא טכנאי פטריוט בעלי הכשרה רומזים שהמשגרים נמצאים בבחריין, כוויית וערב הסעודית, שם מתחזקת ארה"ב נוכחות ביותר מעשרה מתקנים צבאיים.

סוללות פטריוט עושות גם סיורים באירופה, כולל הצבה בגרמניה, וסוללת נוספת אמורה להיות מוצבת בגואם ואחת בהוואי, על־פי תוכניות של הפנטגון לפני ההסלמה האחרונה במזרח התיכון.

הצבא האמריקאי סירב להגיב כמה סוללות כבר היו באזור והיכן הוצבו הסוללות החדשות, אבל אמר כי "התוכניות והמחויבות להגנת המולדת לא השתנו".

קצב הייצור גבר, אך ייקח זמן עד שהמלאי יתמלא

ארה"ב מחזיקה ב־60 סוללות פטריוט, בעוד ש⁻17 המדינות האחרות קנו או הזמינו מערכות כאלה. ב ⁻RTX לא חושפים את קצב הייצור, אך מתארים שהוא גבר לאחרונה. בתוך כך, בחברה אומרים שייקח להם יותר משנתיים למלא את על ההזמנות החדשות.

מנהלים בתעשייה מעריכים כי החברה מייצרת כתריסר מערכות פטריוט בשנה, שינוי קטן לעומת לפני 30 שנה.

סוללה אחת נותרה בדרום קוריאה וכמה אחרות מוחזקות לצורכי אימונים, תיקונים ושדרוגים בארה"ב, על־פי הפנטגון ובכירים בתעשייה. אוקראינה והפרישות המוגדלות במזרח התיכון השאירו פחות מחצי מהמלאי האמריקאי זמין להגנה על כוחותיה של ארה"ב בשאר העולם.

הפנטגון מחזיק גם שש סוללות של מערכת LTAMDS המשודרגת, שמיוצרת גם היא על־ידי RTX, לאחר שניצחה תחרות מצד לוקהיד מרטין ונורתרופ גרומן לפיתוח רדאר חדש.

המערכות האלה נמצאות בניסויים ולא יהיו מבצעיות לפני 2025, כך נמסר מהחברה. ההבדל הגדול ביותר מהמערכת הקודמת הוא רדאר בעל יכולת סריקה ב⁻360 מעלות, לעומת יכולת הכוון⁻וירה של הרדאר הנוכחי.

"אם אתה משווה את המצב הנוכחי לייעוד מערכת הפטריוט כפי שפותח בשנות ה⁻80, אז אפשר לומר שבעבר ידענו מאיפה מגיע האיום", אמר ווס קריימר, מנהל מחלקת הביטחון ב ⁻RTX, ביום משקיעים. "אבל היום, אנחנו לא יודעים מאיפה יגיע האיום".

מייקל ר' גורדון השתתף בהכנת הכתבה 

עוד כתבות

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

עסקה או פעולה ברפיח? שלושה כלכלנים מנתחים את ההשלכות

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

איורים: גיל ג'יבלי

מועדון ה-10 מיליון דולר הישראלי

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעיתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן? מדוע אחר העדיף לקבל הכל במניות? ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?