גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מספר הרכבים החשמליים הוכפל בתוך שנה. בענף פחות אופטימיים לגבי 2024

עד סוף השנה ינועו על כבישי ישראל כ־100 אלף מכוניות חשמליות פרטיות, מרביתן הצטרפו בשנתיים האחרונות ● אולם קצב הצמיחה עשוי להאט ב־2024 בשל בלמים כמו עליית מס הקנייה

עמדת טעינה ציבורית. שחקניות חדשות נכנסו / צילום: Shutterstock
עמדת טעינה ציבורית. שחקניות חדשות נכנסו / צילום: Shutterstock

בין ינואר לאוקטובר השנה נמסרו בישראל למעלה מ־41 אלף מכוניות חשמליות חדשות. ייתכן בהחלט שעד הסוף השנה נחצה את הרף הסמלי והיסטורי של 50 אלף מכירות שנתיות, למרות המלחמה. במצטבר, עד סוף השנה ינועו על כבישי ישראל למעלה מ־100 אלף מכוניות חשמליות, פי 6.2 ממספרן בשנת 2021.

הושק בישראל: מותג הפרמיום החשמלי הסיני XPENG
השבוע בענף הרכב | בצל ירידת היקף המכירות בענף הרכב: המבצעים מתחילים לחזור

אבל למרות שהרכב החשמלי כבר השתלב היטב בזרם המרכזי של רכישות הרכב בישראל, רבים בענף תוהים האם הפלח הזה ישמור על קצב הצמיחה המסחרר גם ב־2024, או שמא השוק מתקרב לרוויה ולהאטה. לא רק בגלל המלחמה וחוסר הוודאות הכלכלית, אלא גם בגלל שעליית מס הקנייה על רכב חשמלי שתכנס לתוקף ב־1 בינואר עתידה לייקר את כלי הרכב משמעותית.

בשאלה הזו מתלבטים עשרות אלפי לקוחות שעדיין יושבים על הגדר, אבל גם לקוחות "ותיקים" של רכב חשמלי שצריכים להחליט כיום האם הגיע הזמן להחליף את החשמלית הישנה שלהם. התשובה מורכבת מתמיד.

הכדאיות הכלכלית תתכווץ

בתחילת העשור כלי הרכב החשמליים זכו לעידוד ממשלתי נרחב שמאחוריו ניצבה מדיניות סביבתית מוצהרת. במסמך רשמי, שפרסם משרד ממשלתי בתחילת 2020 נכתב כי "מכיוון שמגזר התחבורה אחראי לכ־25% מפליטות גזי החממה, הרי שראוי שיהווה חלק משמעותי מהתוכניות להפחתת הפליטות. אחת הדרכים לעשות זאת היא על ידי מעבר לתחבורה המונעת בחשמל... היתרונות המרכזיים של כלי הרכב החשמליים הינם היעדר פליטות ישירות של גזי חממה, עלות תחזוקה נמוכה, חיסכון בעלויות אנרגיה ונסיעה שקטה".

הנימוקים האלה רלוונטיים גם כיום, אבל בינתיים חלה תפנית במדיניות הממשלתית - זאת משום שהחדירה של הרכב החשמלי לישראל הייתה הרבה יותר מהירה מהצפוי וכך גם הפגיעה בהכנסות המדינה ממסי קנייה ודלק. כתוצאה, מס הקנייה על רכב חשמלי הוכפל ל־20% בתחילת 2023 ובינואר 2024 הוא כבר יזנק ל־35%.

היבואנים אמנם צפויים להתחיל את השנה עם מלאים גדולים שיספיקו לכשני רבעוני מכירות. רובם גם ישוחררו מהמכס לפני עליית המס כך שניתן יהיה לשווק אותם במבצעים והנחות. אבל זו רק דחיית הקץ. כאשר יסתיימו המלאים תורגש עליית המחיר במלוא העוצמה וחשמליות רבות יהיו יקרות משמעותית מדגמי בנזין מקבילים.

הרכב החשמלי אמנם ימשיך ליהנות מאגרה שנתית שעדיין נמוכה משמעותית מזו של רכב בנזין מקביל, וגם מהפחתה של 1,200 שקל בשווי השימוש החודשי במקרה של רכב צמוד. גם עלויות הטעינה, במיוחד במטענים הביתיים, נמוכות ביחס לעלויות הבנזין וכך גם העלות הכוללת של הטיפולים.

אבל כאשר מס הקנייה המעודכן יגולם במחירוני 2024, הכדאיות הכלכלית למעבר לחשמל תתכווץ במיוחד עבור מי שאינו נוהג עשרות אלפי קילומטרים בשנה.

ביטוח זמני לירידת ערך

שמירת הערך של הרכב המתיישן לאורך זמן מהווה שיקול לא מבוטל בבחירת רכב חדש בישראל, אך שוק החשמליות המשומשות עדיין רחוק מיציבות. ב־2024 יושפע השוק הזה משתי מגמות מנוגדות. מצד אחד העלאת מס הקנייה ב־15% תשמש כמעין "ביטוח ירידת ערך" הן עבור רוכשים פרטיים של רכב חשמלי והן עבור חברות הליסינג.

כלומר, מי שרוכש כיום רכב חשמלי חדש מודע לכך שהמדינה "מסדרת לו" עלייה מכובדת במחירוני המשומשות לפחות לשנה־שנתיים הקרובות. תיאורטית הוא אפילו יכול לרכוש רכב חשמלי חדש היום ולמכור אותו כמשומש במחיר זהה או גבוה יותר אחרי עליית המס. זו בהחלט מוטיבציה שעשויה להמריץ את המכירות עד תום המלאים הישנים.

מצד שני, מי שירצה לשדרג חשמלית בת שנתיים־שלוש לחדשה יגלה שבישראל עדיין קשה למכור רכב חשמלי שהקילומטרז' שלו מתקרב ל־100 אלף. זאת משום שהסוללה היא רכיב יקר מאוד שמתכלה עם הזמן. עובדה זו עשויה להרחיק משוק החשמליות החדשות לקוחות חוזרים, שרוצים למכור את כלי הרכב שעבר שימוש אינטנסיבי. הלקוחות החוזרים בדרך כלל מהווים מנוע צמיחה.

אין מספיק עמדות טעינה

אמרנו לא פעם, שרכב חשמלי בישראל עדיין מתאים בעיקר למי שיש ברשותו מקום להתקנת עמדת טעינה פרטית, ופחות למי שמסתמך על טעינה ציבורית "מזדמנת". האמירה הזו נכונה במיוחד לשנת 2024.

על פי נתוני משרד האנרגיה כיום קיימים בישראל כ־1,500 שקעי טעינה ציבוריים, שמתוכם בסביבות 550 הם שקעים של עמדות מהירות, שהן שימושיות יותר. אם ניישם את המדד המקובל בעולם של "מספר כלי רכב חשמליים לכל עמדת טעינה" על כלל השקעים נגלה שהיחס הזה בישראל עומד כיום על בערך 66 כלי רכב לנקודת טעינה ציבורית. בנורבגיה, לשם השוואה, היחס הוא על 25 מכוניות לעמדה.

אבל כשבוחנים את היחס של מספר כלי הרכב החשמליים לכל שקע של טעינה מהירה היחס גדול פי שלושה כמעט. אפילו אם נאמץ את ההערכה הרווחת, שרק שליש מבעלי הרכב החשמלי בישראל תלויים בטעינה ציבורית ולכל השאר יש עמדה פרטית, עדיין היחס הוא כ־54 מכוניות חשמליות לכל שקע טעינה מהיר.

יתר על כן, רוב בעלי המכוניות החשמליות בישראל מרוכזים בערים הגדולות בעוד שחלק לא מבוטל מעמדות הטעינה המהירות ממוקמות באזורים דלילים באוכלוסין.

אמנם משרד האנרגיה פרסם לאחרונה, באיחור של כמעט שנה, את התוצאות של מכרז להקמת 707 עמדות טעינה מהירות חדשות ברחבי הארץ עם תמיכה כספית בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. אבל רק החודש קוצץ התקציב ביותר ממחצית בשל עלויות המלחמה, וגם גורלם של המכרזים העתידיים להקמת עמדות נוספות אינו ודאי.

לפיכך, אפילו אם בשנת 2024 הצמיחה תהיה אפסית, לקראת אמצע או סוף השנה הבאה כבר יהיו על כבישי ישראל קרוב ל־160 אלף כלי רכב חשמליים ואפשר לצפות ל"צוואר בקבוק" בטעינה הציבורית. ואם לוקחים בחשבון צפי לעלייה נוספת בתעריפי הטעינה העמדות הציבוריות, שגם כך כמעט הוכפלו מאז תחילת 2021, זהו שיקול שחייב לקחת בחשבון כל לקוח פוטנציאלי של עמדת טעינה פרטית.

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש משרטט את גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו ע"י המוכרים - או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

ירידות בוול סטריט; איליי לילי מזנקת ב-7%, טסלה יורדת ב-3%

דאו ג'ונס יורד ב-0.6% ● פיפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את התחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה יורדת ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● אמזון תפרסם את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות