גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמת הגרילה נגד ישראל ברחובות אמריקה מצמיחה שרירים פוליטיים

בסוף השבוע קמה התארגנות של פרו–פלסטינים בשבע מדינות של ארה"ב, במאמץ גלוי להביס את הנשיא ביידן בבחירות של השנה הבאה ● הם אימצו לעצמם את הסיסמה "עזבו את ביידן - והפסיקו את האש" - והם מזהירים את האמריקאים מכך שבניהם יישלחו אל "מלחמה ללא סוף"

מפגינים פרו־פלסטיניים מול הבית הלבן, שבת / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta
מפגינים פרו־פלסטיניים מול הבית הלבן, שבת / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

בכיכר דופונט במרכז וושינגטון, לא הרחק מן הבית הלבן, זמן קצת לפני שקיעת השמש, צעדו ביום שבת מאות נושאי דגלים פלסטיניים. הם קראו לפרקים "לא רוצים מדינה יהודית, רוצים 48". באנגלית, מדינה, state, מתחרזת עם 48, forty-eight. חשוב מאוד לחרוז חרוזים בהפגנות אמריקאיות, לפחות מאז המחאות נגד מלחמת וייטנאם, לפני חצי מאה.

פרשנות | מלחמת ידידי חמאס בביידן היא שחזור של מחאת 1968, בה הופל נשיא דמוקרטי
פרשנות | מה כתב הנשיא ביידן על מדיניות החוץ האמריקאית ומה לא קראו רוב הישראלים  

הצועדים באו מחזית הבית הלבן. שם הם נשכבו על הקרקע, וכיסו את עצמם בתכריכים. צריך כמובן מעט מאוד דמיון כדי לרדת אל סוף המטאפורה.

במוצאי שבת גם קראו "בין הים לנהר, פלסטין לעולם ועד", ואריאציה על "בין הנהר לים, פלסטין חופשית". שתי הקריאות מתחרזות, אם גם בקושי. קריאת הנהר-והים הקפיצה את ישראל ואת ידידיה על רגליהם, מפני שכרוכה בה נוסחת ג'נוסייד.

הייתה די הרבה משטרה על שדרות קונטיקט, אבל לא קרה שום דבר. לא הייתה הפגנת נגד, ונראה שאף דגל ישראלי אחד לא הונף שם.

זה עניין די חשוב: אין כמעט הפגנות-נגד. רחובות אמריקה נפלו רובם ככולם בידי תנועת הים-והנהר, והיו מרמס לרגליה. זה נכון לא רק בארה"ב, אלא בכל צפון אמריקה, במערב אירופה, איפה לא בעצם.

111 אלקטורים מביידן

ההשתלטות על הרחובות ועל הכיכרות שקולה כנגד מלחמת גרילה, שהיא מטבעה עתירת סמלים ורבת-גירויים, אבל אין לה כוח פוליטי ישיר.

ניסיון נעשה עכשיו לגדל שרירים פוליטיים, ומוקדם מדי להעריך את סיכוייו.

מפגינים פרו־פלסטיניים צועדים בחוצות וושינגטון ביום שבת / צילום: תמונה פרטית

קבוצה של פעילים מוסלמיים, רובם ערבים, התכנסו ביום שבת בעיר הבירה הלא-פורמלית של ערביי אמריקה, דירבורן (Dearborn) במדינת מישיגן, במערב התיכון של ארה"ב, כדי להכריז על פרישה קולקטיבית מן המפלגה הדמוקרטית. הם עשו כן סמוך להאשטאג #AbandonBiden, כלומר "עזבו את ביידן".

הם הכריזו במפורש, כי מטרתם היא לשלול 111 קולות מביידן בחבר האלקטורים, שבידיו מסורה בחירת הנשיא מכוח נוסחה ארכאית. ב-48 מ-50 המדינות של ארה"ב, המנצח גורף את כל הקופה, זאת אומרת את כל האלקטורים של המדינה. נחוץ יתרון של קול אחד כדי לגרוף. אין פרסי ניחומים.

בשבע מדינות בארה"ב, הפרשי ניצחונותיהם של טראמפ (ב-2016) ושל ביידן (ב-2020) היו קטנטנים, לפעמים רק כמה אלפים מתוך ציבור בוחרים של מיליונים. פירושו של דבר שעריקתה של קבוצת מצביעים קטנה יחסית תספיק כדי להטות את הכף נגד המועמד שממנו ערקה.

בכל אחת משבע המדינות האמורות הפרש ניצחונו של ביידן לפני שלוש שנים היה קטן בהרבה ממספר המצביעים הערבים והמוסלמים בתחומיה.

מייסדי הקואליציה, שהמוטו שלה הוא "עזבו את ביידן, הפסקת אש עכשיו", אינם בהכרח מנהיגים בולטים של קהילותיהם. אבל הם משקפים מצב רוח ברור למדי.

סקר של המכון האמריקאי-ערבי הראה זה לא כבר, כי רק 17% מן הערבים מתכננים להצביע בעד ביידן בבחירות הבאות, לעומת 59% בפעם הקודמת.

אין להם סיבות מיוחדות לתמוך בדונלד טראמפ, אנטי-מוסלמי ופרו-ישראלי לתיאבון. אם תעלה יפה תקוותם של הפעילים הערבים לגרום את תבוסת ביידן בשבע המדינות, הם יצליחו רק להבטיח את ניצחון טראמפ.

״מלחמת עולם שלישית״

הפוליטיקה האמריקאית בדרך כלל אינה עובדת כך. מצביעים אתניים אינם נוטים להצביע על עניין אחד ויחיד. יש להם עוד אינטרסים, חומריים או חברתיים. אבל זה כמובן עשוי להשתנות הפעם. המראות מעזה קשים מנשוא בשביל מצביעים, ששורשיהם נמצאים לעתים קרובות בארץ הקודש, ושבני משפחותיהם מתגוררים בה.

ההנחה הרווחת בישראל היא שהחשש מפני אובדן הקולות הערבים עומד ביסוד הסתייגותה הגוברת של ממשלת ביידן מפני מהלך המלחמה, והוא הסיבה להתראתו של מזכיר המדינה טוני בלינקן בחברי קבינט המלחמה, "אין לכם חודשיים".

כמובן, בשנת בחירות בארה"ב אין עניין אחד שחישובי בחירות פוסחים עליו. אבל הבעיה העיקרית של ביידן אינה בהכרח המזרח התיכון. הבעיה היא שהוא מתקשה להשתחרר מן הרושם של חולשה אישית ופוליטית. ענייני חוץ אינם נוטים להשפיע על דפוסי הצבעה בבחירות.

במידה שהם משפיעים, ההשפעה אינה נובעת מהשקפת הנשיא על עניין קונקרטי. ברבע המאה האחרונה גברה מאוד החרדה בין אמריקאים מפני הסתבכות מעבר לים. ארה"ב אומנם הסתבכה במישרים בשתי מלחמות דמים, שבהן איבדה אלפי חיילים והשקיעה סכומי עתק. החיילים שנפלו נטו להגיע מאזורים גיאוגרפיים ומפלחי אוכלוסייה החיוניים לחלוטין לניצחון בבחירות לנשיאות.

ג'איילאני חוסיין, מהגר מסומליה העומד בראש השלוחה של ארגון מוסלמי חשוב במדינת מינסוטה, הכריז כי הוא וחבריו רוצים "להציל את ארצנו מעצמה". ביידן הוא "נשיא מסוכן", הטעים ג'איילאני, והוסיף את החיווי הבא: "אלה הצופים בנו בבית, האם אתם רוצים שבניכם יישלחו אל מלחמה נוספת, שאנחנו יודעים כי לעולם לא תסתיים?". טראמפ היה חותם על כל מילה. בחודשים האחרונים, הרבה לפני המאורעות בעזה, הוא התחיל לכלול בנוסח הסטנדרטי של נאומיו את ההאשמה, שמדיניות החוץ של ביידן גוררת את ארה"ב אל "מלחמת עולם שלישית".

אות קיצוניות על מצחה

קשה לחשוב על אסון פוליטי גדול יותר בשביל ישראל בארה"ב אם מיליוני אמריקאים ישתכנעו, או יתחילו לחשוד, שמלחמתה בעזה עלולה לסבך את ארה"ב במלחמה. טראמפ כנראה לא יגיד את זה במפורש, אבל הוא יפיק תועלת ישירה מהלוך רוח כזה.

המאמץ להלביש את מלחמת הגרילה נגד ישראל במחלצות פוליטיות ומפלגתיות אולי לא יצלח, מפני שהוא יטביע אות של קיצוניות על מצחה של הקהילה הערבית. מספר המוסלמים באמריקה אומנם גדל, אבל הוא עומד על אחוז אחד בלבד של האוכלוסייה. קבוצות דמוגרפיות קטנות חותרות למרכז, כדי לרכוש השפעה על התהליך הפוליטי, וליהנות משותפויות עם קבוצות חזקות מהן. הערבים אולי יוכלו לפרוק את מרירותם באמצעות הבסת הנשיא הדמוקרטי, אבל הם בוודאי לא ייהנו מהכרת הטובה של המפלגה ושל מרכיביה.

הבחירות הממשמשות ובאות לובשות אופי דרמטי. חשש כבד שורר בין הדמוקרטים מתוכניותיו של טראמפ אם ייבחר. ה"וושינגטון פוסט" פרסם ביום א' מסה של היסטוריון יהודי ימני, המזהיר כי טראמפ ינסה לכונן דיקטטורה אישית, ידכא את האופוזיציה ואת התקשורת, יטהר את שירות המדינה ואת הצבא, יפנה נגד מהגרים, בייחוד מוסלמים, ויסרב לפנות את הבית הלבן אחרי ארבע שנים. קצת קשה לראות איזו תועלת תפיק הקהילה הערבית מאפשור ניצחונו. אבל תערובת של פוליטי ואמוציונלי היא תמיד קטלנית. 

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני . ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.

עוד כתבות

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

אזעקות הופעלו בגליל המערבי, צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון

זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • ראש האופוזיציה לפיד ייצא לביקור מדיני באיחוד האמירויות • דיווח ב-CBS: ארה"ב שוקלת לקלוט קבוצת פלסטינים מהרצועה כפליטים' כולל אופציה למעמד קבע • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאוייש של החות'ים בתימן ● עדכונים שוטפים 

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלו מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

הבורסות בסין סגורות; הניקיי יורד ב-0.3%

המדדים המרכזיים בארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס ● לרגל יום הפועלים, רוב הבורסות באירופה סגורות

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?